Поетичне змалювання в повісті " Тіні забутих предків" кохання Івана та Марічки

Про матеріал
М. Коцюбинський " Тіні забутих предків". Тема: Змалювання в повісті кохання Івана та Марічки, невмирущості їхніх почуттів.
Перегляд файлу

Тема:  Поетичне змалювання в повісті « Тіні забутих предків» кохання Івана та Марічки, невмирущості їхніх почуттів.

 

Мета: схарактеризувати образи Івана та Марічки, дослідити втілення в них романтичної ідеї незнищенності кохання; розвивати навички аналізу внутрішнього світу персонажів, уміння аргументувати власні думки цитатами з повісті; виховувати повагу до краси людських почуттів.

 

Обладнання: текст повісті, ілюстрації до твору, матеріали з краєвидами Карпат.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Сто років минає з дня виходу повісті « Тіні забутих предків» ,  а твір і сьогодні  хвилює простотою розповіді, чудовими пейзажними картинами, майстерним переплетінням реального і фантастичного. А ще нікого не залишають байдужими сторінки, які оспівують романтичне кохання Івана та Марічки. Про це, а також про трагічність долі як наслідок суперечності між мрією і дійсністю ми і говоритимемо сьогодні.

 

  1. Актуалізація опорних знань

          1. Перевірка домашнього завдання  ( Клоуз – тести або « Закінчити речення»

           --  Жанр твору « Intermezzo (лірико- психологічна новела)

             -- Твір написаний у....році ( 1908)

           -- У перекладі з італійської intermeezo означає ...( перерва)

           -- Новела присвячена ( Кононівським полям)

           -- Тема твору...

           -- Самозакохана Пава є уособленням ( дворянства)

           -- Жайворонок – символ ... ( натхнення)

           -- твір написаний у формі ( монологу)

           -- Новела має яскраво виражені ознаки ( імпресіонізму)

             -- Пейзаж у новелі поданий... ( через сприйняття героя)

2.  « Асоціативний кущ»

У вигляді куща покажіть, що вам пригадується, коли чуєте таку назву.

( Карпати, нявки, гірські потоки, нащадки, високі смереки, пам’ ять, чисте повітря, закоханість, родина, подружнє життя, фантастичні легенди, важка праця.)

 

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

       1. Слово вчителя   У повісті М. Коцюбинський співає також і гімн коханню. Як живі постають перед нами Іван та Марічка. Ми живемо з ними, поринаємо в їхні думки і бажання, любимо їх, співчуваємо їм, хоч вони далекі від нас і світоглядом, і вчинками. Почуття цих дітей романтично- піднесені. Саме таким має бути справжнє кохання- найцінніший подарунок долі.

       2. Евристична бесіда за змістом твору:

--- За що Іван та Марічка покохали одне одного?

--- Як сприйняла Марічка звістку про вимушену розлуку?

--- Якими талантами була наділена Марічка? Що ми з повісті дізнаємося про творчу уяву  Івана?

--- Як юнак переніс втрату Марічки?

--- Чи зрадив Іван дівчинку, одружившись із Палагною? Чому він це зробив?

--- Чи була Палагна парою для Івана, як кажуть у народі, його « половинкою»?

      3. Дослідницбко пошукова робота

( Робота в парах)  Знайдіть художні засоби, які використовує М. Коцюбинський для творення образів своїх героїв.

1 варіант – до образу Івана Палійчука  ( здивований; гарячий; легінь стрункий і міцний, як смерічка; задуманий; худий; зчорнілий, багато старший од своїх літ)

2 варіант – до образу Марічки Гутенюк ( маленьке дівча, яке тряслось із хаху коло самого воза; подивилась глибоким зором чорних матових очей; повні губи; білява голівка)

      4.  Порівняльна робота Марічки та Палагни

Марічка                                                                                    Палагна

 

5. Компаративний аналіз творів В. Шекспіра « Ромео і Джульєтта» та М. Коцюбинського « Тіні забутих предків».

 

Івана та Марічку називають українськими Ромео і Джульєттою. Чому? Визначте спільне  і відмінне в сюжетахназваних творів.

Спільне:

  1. Ворогуючі родини
  2. Закохані- із ворогуючих родин.
  3. Головні герої гинуть.

Відмінне:

  1. Різні причини і мотиви смерті героїв.
  2. Різна смерть.
  3. Джерела кохання М. Коцюбинський шукає в таїнстві природи та людської душі, а Шекспір змальовує кохання, як силу, здатну перемогти смерть і ворожнечу родин.
  1. Систематизація й узагальнення вивченого
    1. Визначте, які проблеми порушено в повісті?
    2. Визначити, які прийоми імпресіоністичного письма використав  автор у повісті?
    3. Обмін думками. Чи можливе  таке кохання у наш час?
  2. Рефлексія.
  3. Домашнє завдання  ( повторит матеріал за конспектом, прочитати новелу « На острові».
doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
10 березня 2020
Переглядів
1510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку