Покритонасінні рослини

Про матеріал
Навколо тебе чарівний природи світ. Зумій його пізнати, роздивитись. До нього тільки серцем доторкнись - байдужим буде важко залишитись.
Перегляд файлу

Тема :Покритонасінні рослини.

 «Природа – справжній мудрець: усе продумала!»  

 Народна мудрість

Хід уроку

I. Організація  класу.                                                                                                                                          Добридень всім: всім учням і гостям,
Здоров’я щиро зичу Вам.
А ось іще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть в біологічну  нам безодню!

 Наш урок починається з посмішки. (сл. 1)                                                                                   Адже посмішка має бути єдиною розрадою і втіхою, рятувальним колом у важку хвилину. Скоро весна, найулюбленіша пора року більшості людей, рослин, тварин. Ми чекаємо  весни   всю довгу зиму, особливо цієї весни, чекаєм і з надією думаєм: «Що ця весна принесе нам щастя і миру !» Весну порівнюють з життям. Я бажаю, щоб з цією  весною у наші домівки прийшов мир, порозуміння,  і нове життя, а в наших серцях оселився  вогник тепла і доброти, і сяяв протягом життя, а ще – під час проведення сьогоднішнього  уроку,тож: “Досліджуй  і твори, фантазію, цікавість прояви . Активним допитливим будь , про рослинний світ навколо, друже, не забудь                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ІІ. Актуалізація опорних знань.                                                                                             Ось уже багато годин ми подорожуємо по країнах Ботаніки. Робимо крок за кроком і  чим далі, тим цікавіша, різноманітніша, складніша постає перед нами панорама царства Рослини. Ми побували у країні Водоростей, Вищих спорових рослин, Голонасінних.

  • Повторення д/з

погляньте і скажіть, що зображено на малюнку (сл.2 )                                                                                                               Свої відповіді- бали діти заносять у картки самоконтролю (бали – смайлики).                                                                                                                                       

  • Задача.

Йдете лісом і бачите, з усіх боків свіжі ялинки , що вивернуті з коренем, а на голій високій скелі притаїлася сосна, що неушкоджена. Чому це так?                                    -

  • Біологічний диктант (сл. 3)  

Закінчили вже виконання ? Тож перевіримо завдання

А допоможе в цьому нам уже знайомий метод вам .

Зробіть ви зошитами обмін з сусідою своїм по парті..(сл.4)

III. Мотивація уроку: (сл. 5)

                                                     Навколо тебе чарівний природи світ.
                                                        Зумій його пізнати, роздивитись.        
                                                    До нього тільки серцем доторкнись -
                                                   Байдужим буде важко залишитись.

 

 

 

Неможливо залишатися байдужим до тих, хто біля тебе і кого добре знаєш(сл. 6).                                                                                                                                 Діти, перенесімося до лісу, заплющіть очі і уявіть, що ви у лісі,(звучить спів пташок, про ліс). Ліс,ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева загорнуті в сутінь,рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги…Лиш де-не-де прокинеться пташка. Непевним голосом обізветься вона зі свого затишку… Що довкола вас, які рослини ви бачите? - відповіді дітей.

Більшість рослин, які ви назвали відносять до відділу Покритонасінних або їх ще інакше називають Квіткові. Так, характерною ознакою цих рослин є наявність квітки та насінини.,та є ряд інших ознак.                                                                                                   Тож ми сьогодні повинні зрозуміти чому покритонасінні  рослини  займають  панівне місце на Землі, є переможцями в боротьбі за існування?

IV. Повідомлення теми і мети уроку :

« Покритонасінні рослини»

 Мета уроку: сформувати поняття про різноманітність квіткових рослин, з’ясувати  поняття однодольні, дводольні покритонасінні. Навчити порівнювати будову рослин різних класів; розвивати спостережливість за розвитком покритонасінних рослин та логічне мислення;  виховувати любов до природи, екологічну свідомість школярів. 

 

Давайте працювати  і пам'ятати  китайську мудрість: «Скажи мені, і я забуду, покажи мені, і я запам'ятаю, дай можливість діяти, я навчуся»!  (робота з підручником)                                                                                          Усім вам відомо, що рослини відіграють у житті людини не аби – яку роль:вони є і сировиною для текстильної, деревообробної, парфумерної промисловості, з них виготовляють ліки, є джерелом їжі для людей , тварин та просто милують око. Пшениця чи дуб, береза чи ліщина, конвалія чи дзвіночки - кожна з цих рослин є обов’язковою і невід’ємною складовою природи та людського життя. Які несхожі між собою темний липовий ліс (сл. 7) і веселий березовий гай! Як відрізняються рослини квітучих зелених лук  від рослин палючих піщаних пустель. 

V. Вивчення нового матеріалу за слайдами

 (сл. 8) Покритонасінні – це найбільший за обсягом відділ вищих рослин. Число видів складає  272 000, число родів – 13400, квіткові рослини значно перевершують всю решту груп вищих рослин, разом узяті.                  

(сл. 9)  Вони поширені на всіх континентах, крім Антарктиди, і відіграють важливу роль в утворенні рослинних угруповань. Квіткові рослини найбільш високоорганізована група, вони найскладніші з усіх рослин за своєю будовою, розвитком і процесами, які в них відбуваються.

- Чи відомо вам, що…( сл. 10) рослини-рекордсмени

 - Цікаві рослини.( сл. 11,12)    довговічні  (сл. 13-16)

- А що дає велика кількість насіння? - збільшення кількості видів (підсумуємо  сл.. 17)

 - Життєві форми рослин : дерева, кущі, трави – (сл.18,19).

 

 

- Як ви гадаєте чи важливу роль для людини відіграють квіткові рослини, яку саме роль? (робота біля дошки – прийом «фішбоун») Діти,погляньте на дошку. Сьогодні ви відчуєте себе  архітекторами та будівельниками. І нашим завданням є збудувати  біологічний будинок. Те , що стосується нашої  теми, ми поміщатимемо на дошку. Ми розпочинаємо від «фундаменту». І попрацюємо із термінами  (дитина, яка клеїть у будиночок ознаку,  вибирає термін і дає відповідь).

 - середовище існування,місцезростання (ліс, луки), умови середовища(холод, волога, суша), поєднуються різні життєві форми(дерева, кущі, трави). Так, у квіткових коренева система окрім функції прикріплення до субстрату і всмоктування води з мінеральними речовинами, виконує ще функцію запасання речовин,а в пагонах, інтенсивний транспорт речовин,відбувається завдяки вдосконаленню тканин: провідної, покривної,основної. (навести дітей на думку), що 1.рослини є частиною життя людини, рослина-життя, чи уявляєте ви Землю без квіткових ? – світ людини.

VI. Узагальнення вивченого матеріалу.

- Робота в групах

 «Анаграма (сл. 20,21) – Рослина бере енергію від неживої природи.

- Який важливий процес відбувається у рослинах?  формула фотосинтезу                                                                                                                                6Н2О +6СО2 енергія сонця = С6Н12О6 + 6О2  (сл.22)                                                                                                                                                                                                              

- Завдання  «Розірвана шпаргалка» (сл. 23)

- Завдання «ВІДШУКАЙ»  завдання практичне (3 група) - Серед кімнатних рослин кабінету знайти і показати: І – рослини з різними типами жилкування (паралельним, дуговим, сітчастим) ІІ - рослини з різними видами листорозміщення (черговим, супротивним, кільчастим) ІІІ - рослини з різними видами листків (прості, складні).   

 Завдання: «Лист від Незнайка»                                                                                                                        Він пише, що вирішив усерйоз зайнятися ботанікою та почав складати вірші, але, як завжди, все наплутав. (сл. 24)

- класифікація рослин (сл. 25)Завдання щодо класифікації (сл. 26)

  •  «Ти - мені, я- тобі» (група групі)

 1.В квітконіжці у рослини є розширена частина . Хто здогадається як вона називається ( Квітколоже)                                                                                                           

2.Як продовження стебла у рослини називається, на якому, власне , квітка  тримається (Квітконіжка).                                                                                                                                        3. Назвіть для квітки на рослині головні її частини (Маточка та тичинки) .                                         4. А яка частина квітки для комах дуже помітна ?Як називається та з чого складається ? (Віночок, складається з пелюсток)                                                                               

5.Зазирнемо ми у квітку і побачимо тичинку. Хто здогадається, з чого вона складається                        тичинкової нитки і пиляка)                                                                                       

6. Пилкові зерна в пиляку зберігаються, а сукупність зерен цих як називається (Пилок).                                                                                                               7. Запилення, запліднення в квітці відбувається . А з насінного зачатку що розвивається (Насінина).                                                                                                                                 

8.В квітці в кожній маточці на горі частина є, яку назву вона має ? Яку роль відіграє(Приймочка, приймає пилок).                                                                                      

9.Який процес здійснюється за допомогою квітки?                                                                   

10.В чому суть подвійного запліднення? (відповіді дітей)                                                           

11. Що утворюється в процесі запліднення? - насінина

VІI. Фізкультхвилинка        Хто там, хто вже там стомився?

І додолу похилився.

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати: вище руки підніміть

І спокійно опустіть, розведіть їх в сторони,

                                             Щоб були опорою, плесни, плесни кілька раз

І за парту знову сядь                                                                                             

 VIIІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Робота з підручником  (слайд 28) А ще читаємо підручник, що мудрості навчає,                                                                                       Сторінка 174 ознаки квіткових  представляє
  •  завдання у вигляді  квітки  (Прийом « критерійний покер»)

IX. Підсумок  уроку:Висловлювання дітей :я дізнався... навчився… зрозумів…(сл. 29)                                                                                                                                                                                                                                       (сл.30,31)  Цікавий рослинний гороскоп   хто, коли народився , яка рослина йому відповідає .                 

X.Оцінювання. Подайте свої картки самоконтролю, сьогодні активними були…                                                                         

Вам вдячна учні за увагу, за вашу щирість, доброту,                                                                     Я зичу вам умінь, наснаги, знання хапайте на льоту!                                                       

XI. Домашнє завдання: з додаткових джерел підготувати цікаві повідомлення про різноманітність покритонасінних, опрацювати параграф  підручника.

  • «Про що говорить дерево» (сл. 32)

Ти думаєш, деревам не болить?
Ти думаєш, в дерев немає серця?
Та чую я – з корінь до верховіть
Мій любий клен так жалібно трясеться...
Hy, заспокойся! Ти рану вже промив.
Ще пройде дощ, і стане тобі краще!..
Ішов хлопчина тут і гілку одломив.
Таке ледащо, сам не знає нащо...
До себе вабить лісова краса,
Дерева небо прихиляють низько.
Радіє все ... Але я бачив сам,
Як ліс ридав, як плакали берізки.
Від сліз беріз так солодко було
Тим сокопивцям, що не знають жалю,
Що, позабувши про добро і зло,
Ножа встромляють в кору, наче жало.
Комусь повужчав шлях – і напролом!
Від лісу вже відрізано окраєць.
Машини йдуть, неначе бурелом...
Держись, дубки, тікай, сороко й заєць!
Ти, хлопче мій, із лісом подружи,
За дихання своє йому віддячуй.
Залиш отут, в казковості стежин,
В цій дивині ти погляд свій гарячий.
Трудом тяжким посаджено колись...
Тепер тут медозбір – і повна чаша!
Ти шапку скинь і низько поклонись,
Бо ліс – це світлий храм. Святиня наша.
 

ВчительМи всі з українського поля,                                                                                                                          З блакиті його висоти,                                                                                                                           Тому – то нам випала доля  не гнутись – до сонця рости.                                                                     Тож будемо віщими, вищими, нехай нам не згубиться лік.                                                                           Якщо ми себе не понищимо, ніхто нас не знищить повік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
1704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку