На жаль, в деяких підручниках можна зустріти різні неточності та помилки. В цьому документі я зібрала такі недолики, що травляються у підручнику «Математика» (підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти.
Автор Лишенко Григорій Павлович. Видавничий дім «Генеза», Київ, 2020 рік). Я також вказала на можливий варіант виправлення вади завдання з недоліком, або взагалі на неможливість розв'язання такого завдання.ю
Терник Н.О. Чернівецький ліцей №13
Помилки та неточності, допущені у підручнику
«Математика» (підручник для 3 класу
закладів загальної середньої освіти
Автор Лишенко Григорій Павлович
Видавничий дім «Генеза», Київ, 2020 рік)
Сторінка |
№ |
Помилка |
Варіант виправлення |
Частина І |
|||
с.28 |
№166 |
За три дні дівчинка прочитала 18 сторінок книжки на 45 сторінок. За скільки днів вона прочитає всю книжку, якщо читатиме по стільки само сторінок щодня?
45 на 6 не ділиться. |
За три дні дівчинка прочитала 18 сторінок книжки на 48 сторінок. За скільки днів вона прочитає всю книжку, якщо читатиме по стільки само сторінок щодня?
|
с.32 |
№190 |
Третє рівняння 45 + х = 5 |
45 + х = 50 |
с.47 |
№282 |
Четвертий приклад 22 – 56 : 6 56 на 6 не ділиться. |
22 – 54 : 6 |
с.48 |
№289 |
3) Суму чисел 25 і 57 зменшити на частку 54 : 6. Число 82 на 9 не ділиться. |
3) Суму чисел 25 і 56 зменшити на частку чисел 54 і 6. |
с.54 |
№322 |
У другому виразі від 48 не можна відняти 54. |
|
с.60 |
№361 |
Для того, щоб можна було розставити букви в порядку зростання значень виразів і прочитати назву моделі Землі ГЛОБУС, треба змінити другий приклад. У 22 – 45 : 9 |
У 62 – 45 : 9 |
с.68 |
№402 |
У математичному квесті брало участь 24 третьокласники, а від четвертокласників було на 9 учасників більше. Скільки брало участь дівчат, якщо хлопці становили третину всіх учасників квесту? 1) 24 + 9 = 33 (уч.) учнів 4 класу; 2) 24 + 33 = 57 (уч.) всього; 3) 57 : 3 На цей момент учнів не вчились розв’язувати приклади на позатабличне ділення. |
Умова задачі потребує масштабних змін. Раджу взагалі її не робити.
|
с.70 |
№415 |
До Національного ботанічного саду в «Сад каменів» прийшли на екскурсію 9 дорослих, а дітей – у 6 разів більше. На скільки більше дівчат, ніж хлопчиків, прийшло на екскурсію, якщо останніх було 28?
Насправді тут дівчат менше – 26, а хлопців – 28. |
До Національного ботанічного саду в «Сад каменів» прийшли на екскурсію 9 дорослих, а дітей – у 6 разів більше. На скільки менше дівчат, ніж хлопчиків, прийшло на екскурсію, якщо останніх було 28?
|
с.73 |
№432 |
Останній приклад (14 + 48) : 9 = 62 : 9 62 на 9 не ділиться. |
(15 + 48) : 9 = 7 |
с.75 |
№440 |
У святі до Дня української писемності та мови брали участь третьокласники: 7 з них подало свої вірші на конкурс, у 3 рази більше учнів проходило квест, дев’ята частина з яких грала ще у вікторину знавців мови. Скільки третьокласників грало у вікторину? Вірші – 7 уч. Квест - ?, у 3 рази б. Вікт. – дев’ята частина уч. квесту
21 на 9 не ділиться. |
У святі до Дня української писемності та мови брали участь третьокласники: 6 з них подало свої вірші на конкурс, у 3 рази більше учнів проходило квест, дев’ята частина з яких грала ще у вікторину знавців мови. Скільки третьокласників грало у вікторину?
|
с.76 |
№446 |
Брат із сестрою 6 днів читали по черзі вголос кожен по 9 сторінок книжки на день. Залишилося прочитати ще 45 сторінок. Скільки всього сторінок у цій книжці? Було - ? ст. Проч. брат – 6 дн. по 9 ст. сест. - 6 дн. по 9 ст. Зал. – 45 ст.
Результати обчислень перевищують 100. |
Брат із сестрою 6 днів читали по черзі вголос по 9 сторінок книжки на день. Залишилося прочитати ще 45 сторінок. Скільки всього сторінок у цій книжці? 1) 9 • 6 = 54 (ст.) прочитали брат і сестра; 3) 54 + 45 = 99 (ст.) було у книжці. |
с.91 |
№526 |
У двох вагонах швидкісного потягу було 80 пасажирів. В одному з них було на 8 пасажирів більше, ніж в іншому. Скільки пасажирів у кожному вагоні?
Позатабличне ділення. |
У двох вагонах швидкісного потягу було 26 пасажирів. В одному з них було на 8 пасажирів більше, ніж в іншому. Скільки пасажирів у кожному вагоні?
|
с.111 |
№644 |
Під час ходьби за 3 хв людина вдихає 27 л повітря, а під час бігу щохвилини – у 5 разів більше, ніж за 1 хв при ходьбі. Скільки літрів повітря вдихає бігун за 4 хв?
Позатабличне множення. |
Під час ходьби за 3 хв людина вдихає 27 л повітря, а під час бігу щохвилини – у 5 разів більше, ніж за 1 хв при ходьбі. Скільки літрів повітря вдихає бігун за 2 хв? 1) 27 : 3 = 9 (л) за 1 хв ходьби; 2) 9 • 5 = 45 (хв) за 1 хв бігу; 3) 45 • 2 = 45 + 45 = 90 |
с.114 |
№665 |
2 год = … с 2 год = 120 хв = 7200 с Число перевищує 1000 |
2 год = … хв |
с.116 |
№676 |
У таблиці вказано місткість 1 бідона 20 л, кількість – 2 бідони. За цими даними їх загальна місткість ніяк не може бути 65 л. Також 65 л не може бути загальною місткістю бідонів і відер. |
Вилучити число 65 л з умови задачі. |
Частина ІІ |
|||
с.3 |
№4 |
Малюнок підписаний «Китайська чайна церемонія» |
Насправді на малюнку японка у кімоно, а не китаянка. |
с.7 |
№26 |
Мамі залишилося прочитати 180 сторінок книжки, у якій 340 сторінок. На скільки сторінок менше мамі залишилося прочитати, ніж вона вже прочитала? 1) 340 – 180 = 160 (с.) прочитала мама. Отже, мамі залишилось прочитати більше, ніж вона прочитала. |
Мамі залишилося прочитати 180 сторінок книжки, у якій 340 сторінок. На скільки сторінок більше мамі залишилося прочитати, ніж вона вже прочитала?
|
с.7 |
№28 |
16 год 10 хв – 30 хв = Оскільки деякі діти схильні УСІ години переводити у хв, варто давати менші числа. 960 хв – 30 хв Бо назад у год їм буде важко перевести. |
2 год 10 хв – 30 хв |
с.8 |
№31 |
У класній бібліотеці четверто-класників 120 книжок, а у тре-тьокласників – на 40 книжок менше. Скільки всього книжок у бібліотеках двох класів? 1)120 – 40 = 80 (кн.) у третьокла- сників; 2) 120 + 80 = 200 (кн.) всього.
Незрозуміле питання. *З0 книжок однакові для усіх бібліотек? Тоді: 200 – 30 = 170 (кн.) *30 книжок однакові у кожній бібліотеці? Тоді: 120 – 30 = 90 (кн.) різних у четвертокласників; 80 – 30 = 50 (кн.) різних у третьокласників 90 – 50 = 40 (кн.) різних всього. |
|
с.22 |
№125 |
У двох кабінетах поліклініки зробили разом 807 щеплень – профілактичних та за віком. Коли в першому кабінеті зробили 167 профілактичних щеплень, залишилося зробити ще 125 таких щеплень. Скільки щеплень за віком зробили у другому кабінеті? Якщо йдеться про ВЖЕ ЗРОБЛЕНІ щеплення, то червона частина – зайві дані. Тоді задача на 1 дію: 807 – 167 = 640 (щ) |
У двох кабінетах поліклініки мали зробити разом 807 щеплень – профілактичних та за віком. Коли в першому кабінеті зробили 167 профілактичних щеплень, залишилося зробити ще 125 таких щеплень. Скільки щеплень за віком мали зробити у другому кабінеті? 1) 167 + 125 = 292 (щ) мали зробити в І кабінеті; 2) 807 – 292 = 515 (щ.) мали зробити у ІІ кабінеті. |
с.23 |
№130 |
За день 440 дітей та дорослих можуть зробити щеплення у трьох кабінетах лікарні. Після 3 годин роботи медичним сестрам залишилося вакцинувати 265 осіб. Скільки осіб уже щеплено? 440 – 265 = 175 (ос.) Навіщо стільки зайвих даних у задачі на 1 дію??? |
За день 440 дітей та дорослих можуть зробити щеплення у лікарні. Після кількагодинної роботи медичним сестрам залишилося вакцинувати 265 осіб. Скільки осіб уже щеплено?
|
с.32 |
№180 |
Описка. В усних обчисленнях 48 на 7 діти множити ще не вміють. |
Число 48 взагалі не брати до уваги. |
с.34 |
№193 |
Привезли на продаж 100 гвоздик. Продали 8 букетів по 7 гвоздик та 9 букетів по 5 гвоздик. Скільки гвоздик залишилося продати? 1) 7 • 8 = 56 (гв.) у 8 букетах; 2) 5 • 9 = 45 (гв.) у 9 букетах; 3) 56 + 45 = 101 (гв.) продали Виходить, що привезли 100 гвоздик, а продали 101. І там ще щось залишилося! |
Привезли на продаж 110 гвоздик. Продали 8 букетів по 7 гвоздик та 9 букетів по 5 гвоздик. Скільки гвоздик залишилося продати?
|
с.47 |
№272 |
Від 4 кіз за 6 днів надоїли 72 л молока порівну. Скільки літрів молока дає така коза за день? Яким би способом не робили задачу, буде або 72 : 6 чи 72 : 4 Це позатабличне ділення, ми його ще не вивчали. |
Від 4 кіз за 6 днів надоїли 24 л (чи 48 л) молока порівну. Скільки літрів молока дає така коза за день?
|
с.58 |
№340 |
У другому записі неможливий вираз: 5 • (24 + 47) і 5 • 24 – 5 • 47 |
5 • (47 + 24) і 5 • 47 – 5 • 24 |
с.60 |
№353 |
Запис 2 год 06 хв є не дуже коректним, адже в 1 год 60 хв. Але запис 2 дм 05 см є зовсім неправильним, бо лише заплутає дітей. Адже в 1 дм 10 см! |
2 год 6 хв 2 дм 5 см |
с.61 |
№362 |
Другий приклад 41 • 2 : 9 – 82 на 9 не ділиться. |
36 • 2 : 9 |
с.62 |
№371 |
Добери всі значення х, щоб нерівності були істинні. х – 30 < 60 : 5 25 – х > 90 : 6 х • 4 < 15 Навіть якщо не звернути увагу, що всього рядків у цьому завданні вийде 33!, ділення виду 60 : 5 і 90 : 6 (де ділене треба розкласти на зручні доданки) ми ще не вчили. |
Краще цей номер пропустити. |
с.79 |
№485 |
3 м 6 см : 12 306 см : 12 Ділиться з остачею. |
3 м 6 дм : 12 |
с.85 |
№522 |
У мережі мегамаркетів за 3 дні продали 1 т крупів: рису та гречки – 310 кг, гречки та перловки – 480 кг. Скільки кілограмів крупів кожного виду продали за 3 дні? На скільки кілограмів рису продали менше, ніж перловки? Неправильна умова. 1) 1000 – 310 = 690 (кг) перловки. Тоді гречки + перловки ніяк не може бути 480! |
У мережі мегамаркетів за 3 дні продали 1 т крупів: рису та гречки – 310 кг, гречки та перловки – 900 кг. Скільки кілограмів крупів кожного виду продали за 3 дні? На скільки кілограмів рису продали менше, ніж перловки?
|
с.88 |
№537 |
510 : 3 + 130 : 5 + 460 : 13 460 на 13 не ділиться. |
510 : 3 + 130 : 5 + 390 : 13
|
с.110 |
№674 |
До магазину привезли 240 банок маринованих грибів. Опеньків було 1/3 всіх банок, а маслюків – ½ решти. З якими грибами більше банок? 1) 240 : 3 = 80 (гр.) опеньків; 2) 240 – 80 = 160 (гр.) решта; 3) 160 : 2 = 80 (гр.) маслюків. Тут не те, щоб помилка… просто опеньків та маслюків було порівну. |
Відповідь: опеньків та маслюків було порівну, по 80 банок. |
с.113 |
№701 |
На дач ній ділянці посадили 4 ряди по 16 кущів полуниць. Потім ще досадили кілька таких рядів, і всіх кущів стало 70. Скільки рядів кущів полуниць досадили? 1) 16 · 4 = 64 (к) посадили; 2) 70 – 64 = 6 (к.) досадили. 6 кущів – це явно менше 1 ряду, якщо в ряду 16 кущів! Тому питання задачі не може звучати як «скільки кущів досадили»? |
На дач ній ділянці посадили 4 ряди по 16 кущів полуниць. Потім ще досадили кілька таких рядів, і всіх кущів стало 144. Скільки рядів кущів полуниць досадили? 1) 16 · 4 = 64 (к) посадили; 2) 144 – 64 = 80 (к.) досадили; 3) 80 : 16 = 5 (ряд.) досадили.
|
с.115 |
№712 |
х : 30 = 180 · 2 х : 30 = 360 х = 360 · 30 Учні ще не вчили множення трицифрового числа на двоцифрове. До того ж добуток перевищує 1000. |
х · 30 = 180 · 2 або х · 3 = 180 · 2
|
с.116 |
№716 |
784 – 396 + 320 · 8 320 · 8 - добуток перевищує 1000. Матеріал 4 класу. |
784 – 396 + 32 · 8 |
с.117 |
№723 |
(602 – 386) · (59 + 124) В третій дії потрібно буде множити трицифрове число на трицифрове. |
(602 – 386) – (59 + 124)
|
с.120 |
№7 (2) |
Останній приклад 61 : 3 + 7 61 на 3 не ділиться без остачі. |
63 : 3 + 7 |