Поняття про гриби. Особливості живлення грибів.

Про матеріал
Поняття про гриби. Особливості живлення грибів. Сформувати поняття про гриби як особливе царство живих організмів, пояснити відмінності і спільні риси грибів з рослинами і тваринами; ознайомити учнів з особливостями живлення грибів.
Перегляд файлу

Урок

Тема. Поняття про гриби. Особливості живлення грибів.

Мета:

Освітня: сформувати поняття про гриби як особливе царство живих організмів, пояснити відмінності і спільні риси грибів з рослинами і тваринами; ознайомити учнів з особливостями живлення грибів.

Розвиваюча: формувати вміння і навички роботи з підручником; розвивати екологічну свідомість.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, розуміння єдності всього живого, тісних зв’язків між організмами та уразливості природи до діяльності людини..

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі.Вступний.

Методи і методичні прийоми:

а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

г) візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство.

Матеріали та обладнання: плакати, слайди презентації із зображенням грибів та механізмів їх живлення, фотографії, малюнки, робочі зошити, підручники.

Основні поняття та терміни: гриби, сапротрофи, паразити, симбіотрофи, нижчі гриби, вищі гриби.

СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 5 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 5 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 25хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.

Девіз: «Вчитися ніколи не пізно» Квінтіліан Марк Фабій

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання.

Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:

  1.                    Уважно слухати.
  2.                    Не перебивати.
  3.                    Правило піднятої руки, або не викрикувати.
  4.                    Аналізувати.
  5.                    Зосереджуватись.
  6.                    Допомагати один одному.

ІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).

Прийом «Інтелектуальна розминка»

- Які ви знаєте царства живої природи?

- Яку роль відіграють рослини у живій природі?

- Чому так багато різних рослин?

- Яку роль відіграють тварини у живій природі?

- Які спільні ознаки мають тварини і рослини?

- Які ви знаєте групи тварин?

- На які групи поділяються тварини за типом живлення?

- Які гриби вам відомі?

Такі різні грибиIІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

У теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.   (Гриб)

Ми не маєм шапки й ніжки,

В тісті любим жити трішки.

І рум’яний та пахучий

Хліб пекти людей ми учим. (Дріжджі)

Ми — грибочки невеличкі,

Маємо жовтенькі личка,

Не червиві, дуже чисті,

Не ховаємося в листі. (Лисички)

Проблемне завдання. Поміркуйте!

Гриби за їх будовою і процесами життєдіяльності не можна віднести ні до рослин, ні до тварин. Вони не мають хлорофілу і тому не здатні утворювати органічні речовини,  як рослини. Не мають вони й органів травлення,  як рослини. Але як же вони живляться?

Чому ми виділяємо Гриби в окреме царство? Які ознаки характерні для цього царства? Щоб відповісти на ці питання, давайте вирушима в по­ дорож світом грибів.

ІV. Пояснення нового навчального матеріалу

План

1. Царство Гриби.

2. Групи грибів за способом живлення.

1. Усю кількість живих організмів нашої планети об’єднують у 5 основних царств.

  •                           Як називаються царства органічного світу?

(Віруси, Бактерії, Рослини, Тварини, Гриби)

Запам’ятайте!

Гриби – це одноклітинні або багатоклітинні гетеротрофні організми, які не мають хлорофілу. 

Гриби – самостійне царство живої природи. Нині відомо понад 110 000 видів грибів. Учені передбачають, що буде описано ще 200 000 видів.

Мікологія- (від грецької mikos-гриби, logos-учення)- наука, що вивчає особливе царство організмів-гриби. (презентація)

З рослинами їх зближує: 

1) наявність добре вираженої клітинної стінки; 

2) нерухомість у вегетативному стані, 

3) розмноження спорами; 

4) здатність до синтезу вітамінів; 

5) поглинання їжі шляхом всмоктування (адсорбції). 

Спільним з тваринами є: 

1) гетеротрофність; 

2) наявність у складі клітинної стінки хітину, характерного для зовнішнього скелета членистоногих; 

3) відсутність у клітинах хлоропластів і фотосинтезуючих пігментів;

 4) накопичення глікогену як запасної речовини; 

5) утворення і виділення продукту метаболізму - сечовини.

Гриби привертали увагу людини з найдавніших часів ,бо їх незвичайний зовнішній вигляд  і властивості змушували людей шукати в них зв’язок з потойбічними силами.У фолькльорі багатьох народів світу збереглися міфи та легенди,присвячені грибам.Їх пов’язували із стихіями вогню і води, прирівнювали до богів,використовували в магічних ритуалах.У поляків та білорусів гриби вважали зачарованими карликами.В індіанських та сибірських народностей галюциногенні властивості застосовувалися шаманами для обрядів та ворожінь.В Індонезії вважали, що з’ївши деякі гриби можна набути здатності говорити різними мовами.

Важко сказати ,хто вперше зробив наукове дослідження грибів.Є відомості,що ще давньогрецький філософ Теофраст,який жив до нашої ери,спробував впорядкувати відомості про гриби. Вчений Пліній, що жив вже на початку нашої ери розділив гриби на їстівні та неїстівні. Грецький лікар Діоксорид описав лікарські властивості грибів.

Карл Лінней, провівши класифікацію рослин, довго вагався їх систематичного положення, адже бачив у них ознаки мінералів чи коралів. Але, коли дослідили спори грибів, то визнав їх рослинами і відніс до водоростей.

 

Фізкультхвилинка

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один і два, три і чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

 

Робота з термінами.

І група – гриби сапротрофи;

http://svitppt.com.ua/images/38/37803/770/img17.jpgІІ група – гриби паразити;

ІІІ група – гриби симбіотрофи.

Групи грибів за способом живлення:

  • сапротрофи, - паразити, - симбіотрофи.

До сапротрофів належать гриби, що живуть за рахунок відмерлих організмів. Велика кількість грибів-сапрофітів живе в Грунті, у лісовій підстилці, купах прілої соломи.

http://svitppt.com.ua/images/38/37803/770/img11.jpghttp://svitppt.com.ua/images/38/37803/960/img9.jpgГриби-паразити живуть на поверхні або всередині живих тканин рослин і тварин. Живляться вони за рахунок організмів, на яких оселилися, і часто є збудниками інфекційних захворювань, інколи гриби вступають у симбіоз (співжиття) з водоростями і навіть вищими рослинами. У процесі симбіозу можуть виникати нові утворення, наприклад, лишайники, мікориза (співжиття гриба з коренями вищої рослини).

Робота з підручником та робочим зошитом.

Охарактеризуйте групи грибів за джерелом надходження поживних речовин:

Сапротрофні гриби (гриби-сапрофіти) - …

Паразитичні гриби (гриби-паразити) - …

Симбіотрофні гриби (гриби-симбіонти) - …

 

Робота з підручником. Прочитайте перший і другий абзац тексту на с. 214 і наведіть приклади.

Шкідливі для людини прояви життєдіяльності грибів:

______________________________________________________________________________

Корисні для людини прояви життєдіяльності грибів:

_____________________________________________________________________________

V. Узагальнення знань.

Створення схеми Вена

 

 

 

 

VI. Підведення підсумків уроку.

- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.

VII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника по темі §      (конспект уроку).

2. Cловник.

3. Творче завдання: зібрати народні прикмети, пов’язані з грибами.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку