Поняття про текст. Добір заголовка до тексту

Про матеріал
Урок- подорож на планету "Всезнайки" . Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Волосенко Олена Юріївна

Вчитель початкових класів

Комунального закладу

«Вінницький ліцей №15»

 Спеціаліст вищої

 кваліфікаційної категорії

 

Тема уроку:

Поняття про текст. Добір заголовка до тексту

Мета:

ознайомити дітей з поняттям «текст», формувати уявлення про текст як форму зв’язного висловлювання, його характерні ознаки, формувати вміння добирати до тексту заголовок, удосконалювати роботу над звуко-буквеним аналізом слів, привчати учнів працювати у групах, парах;

 розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас, формувати справедливе самооцінювання результатів роботи дітей на уроках;

виховувати любов до України, дружелюбність, охайність, почуття радості за успіхи ближнього, любов до природи.

Обладнання: карта України, зображення ракети, дві колонки з текстами, плакат із правилом про текст, зображення планети «Всезнайки», дидактичний матеріал для роботи в парах, матеріал для роботи в групах, зображення сходинок та ракети, презентація до уроку, плакат «Наш девіз».

Інтерактивні форми роботи: вправа «Очікування», «Асоціативний кущ»,

«Мозковий штурм», «Передбачення», робота в групах, робота в парах, Незакінчені речення, «Мікрофон», «Сходинки».

H:\фото відкритий урок 20.02.18\IMG_20180220_093118_HDR.jpgХід уроку

І. Організація учнів до роботи.

Вчитель:                            

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

 

1.Повторення девізу уроку:

Думаємо - швидко,

Відповідаємо - чітко,

Пишемо – каліграфічно,

Працюємо – старанно!

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

 

Вчитель:            Ой, яка чудова українська мова!

                             Звідки все береться, звідкіля і як?

Сьогодні на уроці ми будемо дізнаватися, що можуть утворити речення, пов’язані між собою? А у цьому нам допоможе цікава мандрівка.

  • Діти, підніміть руки , хто колись уже мандрував? Де ви побували?
  • Якою була ваша мандрівка?
  • Який настрій у вас був?
  • Які враження?
  • Чому люди подорожують?
  • Щойно ви розказали, що ви очікуєте від нашої подорожі.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

  1.                   C:\Documents and Settings\Igor\Рабочий стол\малюнки\карта.jpgА звідки ми розпочнемо нашу мандрівку ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься …( Україна )

Отож, ми розпочинаємо нашу подорож з України.

  1. Складання асоціативного куща на тему Україна .
  • Діти, що ви можете сказати про Україну, яка вона? ( красива, рідна, Батьківщина,співуча, різнобарвна, мальовнича, країна, у якій ми живемо)

(на дошці)

  1. Каліграфічна хвилинка

— Діти, з якого звуку починається слово Україна? Який це звук?

  • Якою буквою позначається? Напишіть каліграфічно букву У, у і буквосполучення із нею. Спочатку пригадайте написання букв.

У у Уу Ук укр ра їн Україна – це словникове слово

— Україна — це країна, у якій ми живемо. З якої букви будемо писати назву нашої країни?

  1.                   Звуко - буквений аналіз слова Україна.

Україна [ у к р а й і н а] –8 зв. , 7 б., 4 скл.

  1. Попрацюємо усно.

 – Діти , як називають людей, що живуть в Україні? Хто ми?

  • А наша мова яка?
  • Поміркуйте, де потрібно вставити пропущені слова: українці, Україна, українська.
  • … — одна з найбільших країн Європи. Основне населення держави — … . Державна мова — … . Спишіть перше речення. (на екрані текст)

 ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: А тепер ми з вами залишаємо нашу Україну і здійснимо подорож до

друзів, на планету «Всезнайки» , де дізнаємось багато цікавого . Ну що, згодні? Тож, летімо!( На дошку прикріплюється силует ракети).

До старту космічної ракети приготуватися!

Учні. Є – приготуватися! (Ніжками затупотіли і у космос полетіли ).

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з дидактичним матеріалом.

- Діти, ми з вами прилетіли на першу зупинку планети «Всезнайки». А як вона називається ви дізнаєтесь , якщо розмістите букви у правильному порядку :

Е С К Т Т. Так – це Текст. Отже тема нашого уроку – це «Поняття про текст. Добір заголовка до тексту».

– З чого складається  наша мова? (зі слів)

Мозковий штурм

  • Що утворюють слова? (речення )
  • А що можуть утворити речення?
  • А із речень можна скласти текст.
  • H:\фото відкритий урок 20.02.18\20180219_193642.jpgА чи кожна група речень є текстом, ми це визначимо, прочитавши речення у колонках.

І колонка:

Бджола — це комаха.

Діти поспішають до школи.

Щедро світить ясне сонечко.

Метелик сів на квітку.

ІІ колонка:

Мурашки — лісові санітари.

Вони поїдають шкідників.

Мурашник — це їхнє місто.

Зруйнуєш  мурашник — загине мурашина сім’я.

— Скільки речень у 1-ій колонці (4)

— Про кого йдеться в кожному реченні? (про бджолу, дітей, сонце, метелика)

— Чи можна дібрати заголовок до цих речень?

— Прочитайте, що написано у 2-ій колонці.

— Скільки тут речень? (4)

— Про кого йдеться в кожному реченні? (про мурашок)

— Чи можна дібрати заголовок до всіх цих речень?

Висновок. Порівняйте записи.

— Чим схожі речення у І і ІІ колонках? (у них по 4 речення)

— Чим вони відрізняються? (У першій колонці - різні речення, а в другій — всі про мурашок. Речення пов’язані за змістом.

2. Читання правила з таблиці

Текст — це зв’язані за змістом речення, розміщені в певному порядку. До тексту можна дібрати заголовок.

VІ Фізкультхвилинка (космічна зарядка)

VІІ. Ознайомлення з поняттям заголовок (Ніжками затупотіли  на наступну зупинку полетіли)

 Ми з вами щойно наблизились до наступної зупинки на планеті

«Всезнайки» - зупинки – «Заголовок».

  • Що можна дібрати до тексту?
  • Як ви міркуєте, яким має бути заголовок?
  • Діти, то чому речення ІІ колонки утворюють текст?
  • Який заголовок можна дібрати до тексту? (Мурашки, Цікаві мурашки, Мурашина сім’я)

VIII. Осмислення й узагальнення нових знань

- Діти, зараз ми летимо у ракеті до наступної зупинки, (Ніжками затупотіли  на наступну зупинку полетіли)

- Як називається  ця зупинка?

- «Казкова».

H:\фото відкритий урок 20.02.18\IMG_20180220_095231_HDR.jpg1. Робота в парі

 Діти отримують конверти із завданням.

-Діти, треба визначити, чи є подані речення текстом. Прочитайте речення і розмістіть їх у правильному порядку, щоб вони були пов’язані за змістом.

- Чому ця зупинка називається - «Казкова»?

Конверт 1 для І ряду

Була у них Курочка ряба . Жили собі дід та баба. Знесла курочка яєчко.

Конверт 2 для ІІ ряду

Бігла мишка, та й до рукавички.  Йшов дід лісом та й загубив рукавичку. А хто, хто в рукавичці живе?

Конверт 3 для ІІІ ряду

Посадив дід ріпку. Пішов дід кликати бабу. Виросла ріпка велика - превелика.

— Чому це не текст?

— Чому ви легко відновили тексти? (Казки знайомі.) Перевірка правильних відповідей.

  • Діти, запишіть речення у зошит.

2.Отже ми вирушаємо на ракеті до наступної зупинки. – Ніжками затупотіли на наступну зупинку полетіли)

H:\фото відкритий урок 20.02.18\IMG_20180220_100025_HDR.jpg Наступна зупинка - «Дружба».

 Робота в групах

— Прочитайте текст. Відгадайте , про кого у ньому ведеться мова? Придумайте власний заголовок . Обґрунтуйте свою відповідь.

Текст 1 .  Уже осінь . ________ готується до зими. Цілий день вона носить жолуді, горіхи. Сушить і складає їх у своєму дуплі. З такими запасами не страшно звірятку взимку.

Текст 2. Це тварина, який полюбляє їсти кору молодих дерев і капусту. У нього довгі ноги, великі вуха і короткий хвіст. Пухнасте хутро влітку сіре, а взимку біле.

 Текст 3. У нас живе ________. Шерсть м’яка та гладенька, а кігті довгі та гострі. Я кличу його Мурчиком. Зараз він сидить біля нірки і чекає на мишку.

ІX. Підсумок уроку.

  1. Вчитель :
  • У народі кажуть « Хто гарні знання має, той зірок сягає». У цьому сьогодні ми переконалися, відвідавши планету « Всезнайки».
  • Прийшов час повертатися додому на нашу планету Земля на Україну у рідне місто Вінницю з новими знаннями з української мови.
  • Ніжками затупотіли в Україну полетіли

2.Рефлексія

  • Які ваші враження від  нашої мандрівки ?
  •  Про що б ви розповіли друзям після нашої подорожі?
  •  Що було цікавого?
  • Який був у вас настрій?
  •  Що ми дізналися нового під час мандрівки?
  •  Давайте повторимо правило про текст.
  1. Домашнє завдання:
  • Діти , що ви привозите з мандрівки? ( сувеніри)

Ось і сьогодні на згадку про подорож у кожного із вас сувенір -  це зірочка. Якого вона кольору? Вони різних кольорів, тому, що завдання різної складності. Запишіть у щоденник з укр. мови – картка.

  1. Самооцінювання. Вправа « Сходинки»
  • Ось ми закінчили нашу диво – мандрівку і з новими знаннями повернулися до рідної домівки.
  • Як ви злітали сьогодні до космосу? Хто досягнув планети «Всезнайки»? Оцініть свій внесок у нашу подорож.
  • Хто вважає , що працював чудово? Прикріпіть зображення ракети на верхній щабель сходинок. Хто вважає , що працював добре, приклейте ракету посередині. Чи були серед учнів ті, хто не відрізнявся активністю? (Кожен учень прикріплює зображення ракети на відповідну сходинку).
  •  Підніміть свої сходинки ті діти, які приклеїли свою ракету на верхній щабель. Дякую – ви гарно працювали на уроці. А тепер ті, хто   посередині – дякую. Ви дуже добре злітали у космос, а хто приклеїв на нижній щабель?
  • Дякую, нам ще треба буде багато тренуватись, не засмучуйтесь, адже скільки часу треба, щоб стати космонавтом? Що для цього потрібно робити?

Вчитель: Спасибі, вам, діти, за вашу сумлінність та активність.

C:\Documents and Settings\Igor\Рабочий стол\планета всезнайка.jpg

Швидко спливають хвилини –

От і прощатись пора.

Я на прощання всім зичу

Щастя, здоров’я й добра!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
21 січня 2022
Переглядів
2375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку