Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення.

Про матеріал
Учні вміють дати визначення поняттю відокремлені члени речення, знаходять їх в реченнях, визначають умови їх відокремлення, моделюють речення з відокремленими членами.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови, 8 клас

Тема: Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення.

Мета:

  • навчальна: сформувати в учнів поняття про відокремлення, з’ясувати з якою метою відбувається відокремлення, розрізняти уточнюючі члени речення й відокремлені, навчити визначати відокремлені члени в реченнях, визначати умови їх відокремлення;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, уміння висловлювати власну думку та робити висновки;
  • виховна: виховувати любов до рідного краю, повагу до традицій українського народу.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Методи і прийоми: слово вчителя, мовне дослідження, евристична бесіда, робота з епіграфом, робота в парах, робота з підручником, тренувальні вправи, прийом «Навчаючи, вчуся», лінгвістичне конструювання, робота біля дошки, творче моделювання, інтерактивна вправа «Мікрофон».

Міжпредметні зв’язки: мистецтво, історія.

Кваліфікаційні вимоги до знань, умінь і навичок: учні вміють дати визначення поняттю відокремлені члени речення, знаходять їх в реченнях, визначають умови їх відокремлення, моделюють речення з відокремленими членами.

Обладнання: мультимедійна дошка, підручник, таблиці «Відокремлені члени речення».

Література: Авраменко О.М., Борисюк Т.В., Почтаренко О.М. Українська мова: підручн. для  8 кл. Київ: Грамота, 2021. 177 с.

Епіграф: Українська мова сьогодні –  це мова, що, увібравши найцінніше з надбань минулих віків, перебуває в невпинному розвитку.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент.
  1. Вітання. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Вчитель: Добрий день! Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми, яка стане цікавою для кожного з вас. Заручіться підтримкою своїх однокласників під час роботи на уроці. Закінчіть одним словом речення: «Я бажаю тобі...(успіху, перемоги, впевненості, гарного настрою).

  1. «Афірмації».

Пропоную вам промовити короткі позитивні висловлювання, які закріплюють певний образ або якусь установку в підсвідмості кожного з вас.

Я вірю в себе!

Я пізнаю істину!

Я все зможу!

Я зможу розібратися і оволодіти матеріалом уроку.

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Мовне дослідження.

Вчитель: Перш ніж ми почнемо спостереження за мовним явищем, пропоную вам відвідати віртуальну екскурсію до Музею мікроскопічної мініатюри майстра Миколи Сядристого.

Посилання:https://museum-portal.com/ua/museum/the-microminiatures-museum-of-mykola-syadristy

Вчитель: Сподіваюся,  ви помітили унікальність і неповторність побачених мікромініатюр. Поговоримо про них детальніше!

Прочитайте речення в колонках, правильно їх інтонуючи.

Багато цікавих і різноманітних експонатів зібрано в музеях світу.

Багато експонатів, цікавих і різноманітних, зібрано в музеях світу.

У Музеї Миколи Сядристого можна побачити зроблений на половинці макового зерна вітряк.

У Музеї мікромініатюр Миколи Сядристого можна побачити вітряк, зроблений на половинці макового зерна.

Вчитель: У яких реченнях виділені слова вимовляються з підсиленою інтонацією? Що вплинуло на зміну інтонації?

Як виділяються слова, на яких мовець акцентує увагу, в усному мовленні й на письмі?

  1. Евристична бесіда.

Яку роль виконують головні та другорядні члени речення?

Що таке речення?

Яке речення називається ускладненим?

Чим може ускладнюватися просте речення?

Чи знайомі ви з поняттям «відокремлення»?

Як ви розумієте це поняття?

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Робота з епіграфом. Постановка проблеми.

Вчитель: Зверніть увагу на епіграф уроку, це вислів про мову відомого українського письменника, літературного критика і громадського діяча Олеся Гончара. Прочитайте виразно фразу і дайте відповіді на питання.

Від яких слів і які питання треба ставити до виділеної графічно й комами смислограматичної групи слів? Роль якого члена виконує ця група слів у реченні?

Чи легко вам поставити розділові знаки у записаному реченні? Яких знань вам не вистачає?

Українська мова сьогодні — це мова, що, увібравши найцінніше з надбань минулих віків, перебуває в невпинному розвитку.

  1. Оголошення теми і мети уроку.

Вчитель: Сьогодні на уроці ми з'ясуємо значення поняття «відокремлення» та дізнаємося які члени речення можуть відокремлюватися. Будь ласка, запишіть тему уроку (тема на дошці).

  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  1. Робота в парах. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.

Вчитель: Розгляньте теоретичний матеріал підручника.  Та обговоріть в парах наступні питання:

Що таке відокремлення?

З якою метою відбувається відокремлення?

Які чинники є важливими для відокремленння членів речення?

  1. Усна тренувальна вправа (підручник с. 124-125).

Прочитайте текст. Визначте речення з відокремленими членами. Подумайте, що впливає на відокремлення, і зробіть висновок.

У Києві, усього за сім кілометрів від Хрещатика, серед діброви над витоком давньої річки Либідь розташований Центр української архітектури та побуту «Мамаєва Слобода».

Понад 300 років тому ці землі належали Михайлівському Золотоверхому монастирю. Там стояла монастирська пасіка з хутором і ставом. Минуло кілька століть, і знову на пагорбах зашуміли на вітрі мальовничі гаї та пахучі луки, створюючи надзвичайно гарний ландшафт, такий характерний для Наддніпрянщини. У долині посеред кучерявих вишневих садів, оточених тинами, стоїть козацька слобода. У центрі архітектурного ансамблю розташована дерев’яна козацька церква 121 Музеї Покрови Пресвятої Богородиці – з трьома банями та дзвіницею.

За козацькою церквою, серед невеликого пшеничного поля, видно вітряк – символ мирної хліборобської України. Над двома мальовничими ставками, зарослими очеретом, лілеями та лататтям, стоять садиби титаря, або церковного старости, козаків-джур, козацького старшини, коваля з кузнею, гончаря з гончарною майстернею, ворожки, шинок єврея-шинкаря, а також пасіка та водяний млин.

Усі об’єкти «Мамаєвої Слободи» створювали, щоб відтворити живу історію, вони максимально наближені до свого функціонального призначення – популяризації та відродження самобутніх народних традицій, звичаїв, обрядів, забутих ремесел (Музейний портал).

  1. Слово вчителя.

Відокремлення буває обов'язкове (зумовлене специфікою конструкції) й факультативне, що його здійснює автор, з волі якого посилюються, підкреслюються, наголошуються або послаблюються певні відтінки значення. Обов'язково відокремлюються, наприклад, дієприслівниковий зворот та дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова.

Якщо в науковому та офіційно-діловому стилях факультативне відокремлення майже відсутнє, то для мови художньої літератури воно характерне.

Слід розрізняти уточнюючі члени речення й відокремлені. Уточнюючими називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене стосовно того члена речення, з яким вони зв'язані однією синтаксичною функцією.

Уточнюватися можуть не тільки другорядні, а й головні члени речення. Наприклад:  Обидва, Діденко і Чумак, прислухались до шереху у передпокої.

В усному мовленні відокремлені члени виділяються інтонацією, а на письмі – комами (деколи – тире). Відокремлені члени речення вимовляються повільніше від основного тексту, кінцеве слово відокремленого звороту є логічно наголошеним. Наприклад:

Розгойдане море, / уже брудне й темне, / наскакувало на берег.

  1. Гімнастика для очей.

Підняти очі догори, зробити очима колові рухи за годинниковою стрілкою, потім зробити очами колові рухи проти годинникової стрілки. Повторити 5-6 разів.

Руки вгору, подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору (вдих), слідкувати очима за руками, не підіймаючи голови, руко опустити (видих).

  1. Прийом  «Навчаючи, вчуся».

Вчитель: Відокремлені члени речення відповідають на питання: а який саме? а як саме? де саме? а коли саме? а що саме? Вони уточнюють, конкретизують попередні члени речення або виділяються для посилення їхнього змісту і значення. Відокремленими бувають другорядні члени, яким властивий відтінок додаткового повідомлення, що доповнює основний зміст речення, виражений головними членами.

Будь ласка, опрацюйте схеми самостійно. За допомогою схем підготуйте невелике повідомлення про відокремлені члени речення. Поділіться знаннями з сусідом за партою.

Правила "Відокремлені члени речення" (8-11 класи)

  1. Лінгвістичне конструювання.

Сконструюйте речення з поданих слів, укажіть відокремлені члени речення.

Хмарки, небу, по, розкидані; пливли, легенькі, вітром. Село, розкиданими, зоряним, зачароване, небом, хороше, хатками, синіє. Вкриті, яблуні, гілля, нахилили, рясно, плодами, землі, до.

  1. Закріплення знань, умінь і навичок.
  1. Робота біля дошки.

Перепишіть речення. Визначте та підкресліть відокремлені члени.

Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник – найбільший музейний комплекс України, розташований на київських пагорбах. 2. На Житомирщині, у місті Радомишлі, працює Музей української домашньої ікони, створений українською лікаркою та співачкою Ольгою Богомолець. У музеї зібрано майже п’ять тисяч ікон із різних куточків України – Київської області, Слобожанщини, Поділля, Волині, Полісся, Сіверщини, Таврії, Буковини, Галичини, Закарпаття, Запоріжжя. 3. Роботи Миколи Сядристого, представлені в Музеї мікромініатюр, розширюють уявлення про межі людських можливостей.

  1. Творче моделювання.

І група. Поширте подані речення відокремленими членами, поясніть розділові знаки.

1. У спраглому небі гойдається вітер одвічних лип. 2. Чути переплеск весла. 3. Сонце сховалось за лісом. 4. Стояла  надзвичайно приємна й тиха весна.

ІІ група. Складіть речення, використовуючи подані слова і словосполучення як відокремлені члени. Поставте розділові знаки.

1. Ясний від сонця. 2. Розливши плесо сиве. 3. Між високими вербами. 4. Вітром збите.

  1. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання.
  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Що таке відокремлення?

Які члени можуть відокремлюватися? Яка їхня роль?

За яких умов відокремлюються другорядні члени речення?

Які особливості в інтонації речень з відокремленими членами?

  1. Гра «Передай слово по колу».

Розкажіть про сьогоднішній урок спільно складеним реченням.

  1. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.

Опрацювати теоретичний матеріал підричника (параграф 35). Практичне завдання на вибір:

  1. Підготувати запитання для гри «Вірю – не вірю» за темою «Відокремлені члени речення».
  2.  Виписати із творів Т.Шевченка 6 речень із відокремленими членами.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 квітня 2022
Переглядів
7655
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку