Посібник "Вчись пізнавати світ"

Про матеріал

Даний посібник є збіркою різних пам'яток, планів, словників термінів, які можна використати під час вивчення географії. Використовуючи даний посібник учень краще зрозуміє алгоритм роботина уроці по виконанню завдань вчителя.

Перегляд файлу

ДОВІДНИК ШКОЛЯРА

 

 

 

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ – розумова діяльність щодо встановлення виділених звязків між

                                           поняттями, в процесі якої вони організовуються в певну систему.

СТРУКТУРУВАННЯрозумова діяльність щодо встановлення найближчих звязків між поняттями, реченнями, ключовими словами тощо, в процесі чого виділяється структура знань.

КОНКРЕТИЗАЦІЯ     застосування знань у практичних ситуаціях, повязаних з переходом від абстрактного до конкретного.

ВАРІЮВАННЯ            зміна несуттєвих ознак, понять, їхніх властивостей, фактів, тощо за наявності найсуттєвіших ознак.

ВИСНОВОК                 поступове спрощення теоретичного або практичного матеріалу з метою отримання запланованого очікуваного результату.

ПОЯСНЕННЯ              акцентування на найбільш важливих моментах (звязках) під час  

                                            вивчення навчального матеріалу.

КЛАСИФІКАЦІЯ       розподіл понять на взаємопов’язані класи за істотними ознаками.

АНАЛІЗ                         вивчення ознак, властивостей, взаємовідношень понять на основі поділу на частини.

СИНТЕЗ                        поєднання, складання чакстини (дія, протилежна аналізу).

ПОРІВНЯННЯ             виділення істотних ознак поняття, відкидання неістотних, 

                                                  встановлення подібності та відмінності між предметами і  явищами дійсності.

УЗАГАЛЬНЕННЯ      виділення ознак, властивостей, істотних для кількох понять.

АБСТРАКЦІЯ              виділення істотних ознак понять, знаходження їх спільних та

                                           відмінних властивостей.

ЗАКОНОМІРНІСТЬ стійкий звязок повторюваних явищ.

ПРИЧИНА                   це явище, яке зумовлює інше явище.

НАСЛІДОК                  це явище, що зумовлене тим чи іншим явищем.

 

 

ЯК ПІДІБРАТИ ЛІТЕРАТУРУ 3 ТЕМИ

 

  1. За бібліотечним тематичним каталогом складіть список літератури в якій можуть бути висвітлені питання потрібної теми.
  2. Ознайомтеся з анотаціями і коротким змістом відібраних книжок і викресліть з попереднього списку ті, що не стосуються даної теми. Якщо є потреба, перегляньте всю книжку. Знову вилучіть із списку ті, що не мають відношення до даної проблематики.
  3. Складіть остаточний список літератури з теми в алфавітному порядку або в порядку повноти розкриття питань. У разі потреби його можна доповнити добіркою інших книжок. Приклади запису видань можна побачити в списку літератури будь – якої наукової чи науково-популярної книжки.

 

 

ЯК СКЛАСТИ ПЛАН ТЕКСТУ

 

  1. Прочитайте текст. Осмисліть його.
  2. Структуруйте текст.
  3. Підберіть заголовки до блоків, які б якнайточніше відображали

головну їх ідею.

  1. Запишіть послідовно заголовки частин тексту, пронумерувавши їх (простий план).
  2. У разі необхідності (якшо виділені блоки досить великі) проведіть структурування основних частин і складіть їх простий план.
  3. Запишіть послідовно заголовки основних блоків та їх частин, використовуючи відповідну нумерацію (складний план). Кількість рівнів структурування залежить від обсягу тексту і мети його вивчення.

 

 

 

 

ДЕЯКІ ПРИЙОМИ ВИДІЛЕННЯ ГОЛОВНОГО

Виділити головне — означає з'ясувати, що в тексті найважливіше, і відокремити ту інформацію, яка пояснює, деталізує його, тобто є другорядною. Найчастіше для виділення головного користуються такими прийомами:

І прийом. Короткий переказ тексту.

II прийом. Аналіз тексту для відокремлення в ньому основної думки і пояснюючої частини. Цей прийом можна використати безпосередньо в процесі читання тексту.

III прийом. Відокремлення непотрібної інформації. Третім прийомом, як правило, користуються під час знаходження певної інформації, необхідної для виконання конкретного завдання (розв'язування задачі, підготовки відповіді на поставлене запитання, написання реферату, дослідження деякого явища тощо).

 

ПРАВИЛА ЗАПИСУ ТЕКСТУ

 

 

  1. Запис повинен бути компактним, щоб на сторінках помістилося якомога більше тексту – це покращує огляд матеріалу.
  2. У тексті необхідно використати виділення та розмежування, підкреслення та зноски
  3. Для запису тексту необхідно користуватися скороченнями.

 

ЯК РОБИТИ ВИПИСКИ

 

 

Виділи знайдену в першоджерелі потрібну думку, запиши її.

1. Вчитайся в назву статті, обміркуй її.

2. Уважно читай текст, у ході читання коротко виписуй основні думки.

3. Намагайся робити короткі записи.

4. Відділяй одну думку від іншої.          

 

УЧИСЯ ВЕСТИ ЗАПИС ІЗ ГОЛОСУ

 

  1. Не починай записувати матеріал з перших слів учителя.Спочатку вислухай його думку до кінця і зрозумій її.
  2. Починай записувати в той момент, коли вчитель, закінчуючи виклад однієї думки, починає її коментувати.
  3. Не намагайся записати дослівно( при цьому втрачається основна думка

такий запис вести важко) .Відкидай другорядні слова, ті ,без яких не втрачається головний зміст.

4.  Скорочуй слова, деякі з них позначай знаками. Після скорочення залишай місце, щоб закінчити вдома.

5.  Намагайся писати швидко.

6.  Якщо в лекції зустрічаються незрозумілі слова, залиш місце в зошиті,а

     після уроку уточни їх у вчителя та запиши.

  1.   Використовуй загальні правила написання конспекту (роби виділення,  

відступи).

8.  У найближчі дні опрацюй текст конспекту:допиши текст, постав знаки, підкресли головне.

 

УЧИСЯ СЛУХАТИ ЛЕКЦІЮ

 

1.  Прибери робоче місце – нехай нічого не відволікає увагу.

2.  Налаштуйся на сприйняття матеріалу, прийми зручну позу.Памятай:

     коли   розслаблене тіло, розслабляється й увага.      

3.  Заглибся у формулювання теми лекції.

4.  Усвідом поставлену мету.

5.  Вивчи план лекції. .

6.  Зверни увагу на інтонацію викладу матеріалу вчителем, стеж за  повтореннями 

     в його розповіді – у такий спосіб учитель виділяє основні думки.

7.  Намагайся уявити почуте.

8.  Порівнюй почуте з уже набутими знаннями.

9.  Виділяй у лекції основні думки, положення, обєднуй їх навколо теми лекції.

ЯК СКЛАСТИ КОНСПЕКТ

 

 

Конспект – короткий запис змісту.

Види конспектів: план – конспект, цитатний, довільний, тематичний, схематичний.

Основні вимоги до написання конспекту:системність та логічність викладу матеріалу, стислість, переконливість та доказовість.

Етапи конспектування

1.  Прочитай текст, відзнач у ньому нові слова, незрозумілі місця, імена, дати,

     склади перелік основних думок, що містяться в тексті, склади простий план.

2.  Зясуй у словнику значення нових незрозумілих слів, випиши їх у зошит.

3.  Повторне читання поєднуй із записом основних думок автора та ілюстрацій. Записи веди своїми словами, не переписуй текст статті.Записи намагайся робити стисло, користуйся правиламизапису тексту.

4.  Прочитай конспект ще раз, доопрацюй його.

  1. План-конспект. Це переказ прочитаного, викладений у формі плану.

 Характеристика конспекту.

Стислий, простий, швидко складається та запамятовується;навчає визна-

чати головне, чітко та логічно викладати думку,дає можливість засвоїти матеріал ще в процесі його вивчення.Усе це робить конспект незамінним,

якщо необхідно швидко підготуватися до доповіді, виступу, проте працюва-

ти з таким конспектом через деякий час важко,оскільки зміст матеріалу

погано відновлюється в памяті.

Етапи роботи 

1. Склади план прочитаного тексту або використай готовий.

2. Поясни коротко та переконливо кожний пункт плану,вибери розумну й ефективну форму запису. 3.Сформулюй та запиши висновок.             

2.Цитатний конспект.  Це конспект, створений з уривків оригіналу – цитат. Характеристика конспекту. Побудований з промови автора, з викладених ним фактів.Використовується для роботи з першоджерелами. До нього можна звертатися багато разів. Проте конспект не сприяє активній розумовій роботі, а слугує, як правило, тільки ілюстрацією до теми, яка вивчається.

Етапи роботи 

1. Прочитай текст, відзнач у ньому основний зміст, головні думки, виділи ті цитати, які ввійдуть у конспект.

2. Користуючись правилами скорочення цитат випиши їх у зошит, форма запису може бути різною, наприклад:

1)..... (цитата);

2).....(цитата);

3).....(висновок).

3.Основні питання:докази(цитати),висновки.

4.Прочитай написаний текст,звір його з оригіналом.

5.Зроби загальний висновок.

3.Вільний конспект. Це поєднання виписок, цитат, тез.

Характеристика конспекту.

Потребує серйозних зусиль під час складання, найвищою мірою сприяє за-

своєнню матеріалу.Вимагає вміння активно використовувати всі типи запи-

сів:плани, тези, виписки.

Етапи роботи

1.Використовуючи наявні джерела, вибери матеріал з теми, яка тебе заціка-

вила, вивчи його та глибоко осмисли.

2.Зроби необхідні виписки основних думок, цитат, склади тези.

3.Використовуючи підготовлений матеріал, сформулюй основні положення з теми.

4. Тематичний конспект. Це конспект відповіді на поставлені запитання або конспект навчального матеріалу теми.

Характеристика конспекту.

Може бути оглядовим і хронологічним, учить аналізувати різні точки зору

на одну й ту саму проблему.Активізує наявні знання та особистий досвід, використовується в процесі роботи над доповіддю, рефератом.

Етапи роботи

1.Вивчити кілька джерел та зробити з них добірку матеріалу з певної теми.

2.Подумки виклади прочитаний матеріал у вигляді плану.

Користуючись цим планом, стисло своїми словами виклади усвідомлений матеріал.

ЯК СКЛАДАТИ ТЕЗИ

 

 

Теза – положення, яке коротко висловлює якунебудь їдею,а також одну з думок лекції, доповіді,твору.

1. Ознайомся зі змістом матеріалу,зверни увагу на шрифтові виділення, ця

підказка допоможе тобі в роботі .

2. Розбий текст на змістові блоки(з допомогою плану).

3. Визнач головну думку кожної частини(можна підкреслити).

4. Осмисли суть виділеного, сформулюй своїми словами або знайди потрібне формулювання в тексті.

5. Тези пронумеруй – це дасть змогу зберегти логіку авторських міркувань.

6. Відділяй одну тезу від іншої – це полегшить роботу.

 

ЯК ПІДГОТУВАТИ РЕФЕРАТ

 

Реферат – короткий виклад змісту книжки, статті.

1. Підбери літературу з теми, яку вивчаєш, ознайомся з її змістом.

2. Користуючись закладкою,відзнач найбільш суттєві місця або зроби виписки.

3. Склади план реферату.

4. Використовуючі рекомендації щодо складання тематичного конспекту та

складеного плану, напиши реферат, у кінці якого обовязково вислов своє ставлення до теми та її змісту.

5. Прочитай текст та відредагуй його.

6. Правильно оформи реферат(на титульній сторінці вкажи тему реферату,

відомості про себе, текст пиши з одного боку аркуша, почни з плану, не забудь залишити широкі поля, не користуйся скороченнями, у кінці реферату наведи список літератури (вкажи автора книжки, її назву,видавництво, рік видання), залиш два чисті аркуші для написання рицензій).

 

 

 

ПРАВИЛА ЗАПАМЯТОВУВАННЯ

1.  Зосередься, залиш сторонні думки, налаштуйся на запамятовування.

2.  Намагайся зрозуміти головний зміст матеріалу, що викладається, інакше

працюватиме механічна пам’ять, яка є менш продуктивною, ніж логічна.

3.  Приділи особливу увагу структурі матеріалу, зясуй, чим зумовлена така послідовність його викладу.

4.  Відділи основний матеріал від ілюстрованого, який запамятовувати не потрібно.

5.  Промов кілька разів нові слова, дати.

  1.   Промов у голос формулювання висновків,законів.

7.  Відтвори весь матеріал за планом.

 

УЧИСЬ ПРАЦЮВАТИ НАД ПОНЯТТЯМ

Поняття –логічне оформлення думки про предмет.

Послідовність дій

1. Дай визначення поняття, яке розглядається.

2. Наведи приклад, який конкретизує дане поняття. Зясуй, де це поняття використовується.

3. Спробуй звязати поняття з іншими поняттями даного предмету та суміжних із  

    ним дисциплін.

4. Використовуючи дане поняття, склади невелику розповідь.

 

УЧИСЯ ПОЯСНЮВАТИ ЗАКОН

Закон – зв’язок та взаємозалежність між будьякими явищами об’єктивної дійсності.

1. Зясуй, між якими явищами або величинами встановлює звязок даний закон.

2. Опиши шляхи відкриття закону.

3. Наведи формулювання закону.

4. Спробуй записати його в символічній формі або через математичний вираз.

5. Наведи докази на користь закону.

6. Назви галузі практичного застосування даного закону.

 

 

УЧИСЯ ПРАВИЛЬНО ВИСЛОВЛЮВАТИ СВОЇ ДУМКИ

  1. Щоб навчитися грамотно говорити, потрібно навчитися читати і слухати.
  2. Читаючи, не тільки заглиблюйся в суть написаного, а й намагайся побачити,  почути, зрозуміти тьа запам’ятати художні особливості мови, мовні звороти.
  3. Нагромадженню активного запису слів допоможе спеціальна робота: заведи словник для запису нових слів, тренуй себе в їх запам’ятовуванні та вимові. Підбирай до слів антоніми та синоніми,вивчай слова, які використовуються у переносному значенні.
  4. Намагайся не тільки зрозуміти зміст мови автора , а й запам’ятай прийоми її будови.
  5. Стеж за тим щоб у розповіді не зустрічалися слова – паразити, не допускай непотрібних зворотів – це збіднює мову.
  6. Слідкуй за будовою речень, уникай особливо складних конструкцій.

7. Щодня читай уголос по 15-20 хв, заглиблюйся у зміст тексту, визнач, де потрібно зробити наголос, паузу, якого відтінку надати мові.

 

УЧИСЬ РОБИТИ ПОРІВНЯННЯ

 

Порівнювати – поставити поряд, встановити подібне й відмінне.

Порядок порівняння

  1. Знайди відповідь на запитання: хто такий? Що таке?
  2. Порівняй визначення двох предметів або явищ. Знайди основну подібність.
  3. Виділи суттєві ознаки кожного предмета.
  4. Порівняй обидва або кілька предметів за одними тими й самими виділеними ознаками.
  5. З’ясуй усі ознаки подібності об’єктів.
  6. Знайди і поясни причини подібності та відмінності.

 

УЧИСЬ РОБИТИ АНАЛІЗ

 

Аналіз – процедура та реального розчленування предмета (явища, процесу), а також виділення окремих частин, ознак, властивостей.

Порядок аналізу

  1. Подумки розчленуй об’єкт, предмет, явище на окремі складові частини, які мають функціональне значення.
  2. Спробуй виявити у виділених блоках характерні особливості, деталі предмета, який вивчається.
  3. Подумай про причини такого поділу на блоки.

 

УЧИСЬ РОБИТИ СИНТЕЗ

 

Синтез – об’єднання окремих елементів, частин, ознак у єдине ціле.

  1. Синтез необхідно починати з пошуку відповіді на запитання, на основі чого відбувається об’єднання частин, які вивчаються, у єдине ціле.
  2. Для відповіді на запитання проаналізуй явища, які вивчаються.
  3. Знайди зв’язок між окремими частинами явищ, об’єднай їх, узагальни одержані відомості.

 

        УЧИСЬ ПРАВИЛЬНО

                   СПОСТЕРІГАТИ

 

  1. Осмисли мету спостерігання.
  2. Уточни предмет спостереження.
  3. Розроби план спостереження.
  4. Визнач форму запису явищ, які спостерігаються (у процесі спостереження або відразу після його закінчення).
  5. Повтори спостереження два – три рази з метою підвищення його об’єктів.
  6. Під час опису явищ, які спостерігаються, зверни увагу на те, як вони відбуваються в часі та за яких умов.
  7. Пам’ятай, що мета опису явищ – виявити найдільш точні та повні їх ознаки.
  8. Під час опису результатів спостереження зверни увагу на те, що суттєво нового було виявлено і що з раніше відомого.
  9. Одержані результати оформи у вигляді письмового звіту або малюнків та схем, тобто графічно.

 

УЧИСЬ РОБИТИ УЗАГАЛЬНЕННЯ

 

Узагальнення – процес міркування, який приводить до знаходження загального в даних предметах та явищах.

Порядок узагальнення

  1. З’ясуй найважливіші моменти у фактах або явищах, які розглідаються.
  2. Визнач їхню подібність.
  3. Встовити зв’язок між ними.
  4. Сформулюй загальний висновок.

 

 

 

 

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ

ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ

 

Експеримент – навчальний дослід, спроба щось зробити, розпочати.

  1.    Сформулюй мету проведення  експерименту (спостереження).
  1. Зроби припущення про можливі результати, сформулюй результати.
  2. З’ясуй зв’язок обєкта, обраного для спостереження, з іншими об’єктами, які вже вивчалися.

ІІ. Сплануй проведення експерименту (спостереження).

  1. З’ясуй, які умови, матеріали необхідні для цього.
  2. Склади подумки схему його проведення.
  3. Вибери найбільш оптимальний спосіб фіксування результатів.
  1.  Проведи експеримент (спостереження).
  1. Послідовно здійснюй усі етапи експерименту.
  2. Проведи необхідні вимірювання, замалювання, запиши результати.
  3. Перевір точність одержаних результатів.
    1.  Оброби одержані результати.
  1. Порівняй одержані результати з висунутою раніше гіпотезою.
  2. Сформулюй висновок.
  3. Поясни, що показує даний експеримент, зв’яжи це з явищами, теоріями, законами, які вивчаються.

 

                  ЯК ПРАЦЮВАТИ

                     В МАЛИХ ГРУПАХ

 

        Робота в малих групах дасть змогу вам набути навичок спілкування та співпраці.

        Після того як вчитель обєднав вас і малі групи і ви отримали завдання, ваша група за короткий час (3 – 5 хв) повинна виконати це завдання та представити результати роботи своєї групи.

        Пропонуємо правила роботи в малих групах, які допоможуть вам організувати свою роботу.

  1. Швидко розподіліть ролі в групі. Визначтесь, хто буде головуючим, 

    посередником, секретарем, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні 

    ролі.

Головуючий (спікер):

  • зачитує завдання групи;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
  • заохочує групу до роботи;
  • підбиває підсумки роботи;
  • за згодою групи визначає доповідача.

Секретар:

  • веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;
  • як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.

Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

 Доповідач:

  • чітко висловлює думку, до якої дійшла група;
  • доповідає про результати роботи групи.
  1. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
  2. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте один одного.
  3. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
  4. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
  5. Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
22 листопада 2018
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку