Як можна покращити взаємодію з дітьми на уроках та водночас забезпечити їхню психосоціальну підтримку? Допомогти впоратися із цими завданнями можуть тьюторські інструменти. Окрім того, завдяки ним ви навчитеся отримувати зворотній звʼязок і краще розуміти потреби дітей.

Менторка основної програми та координаторка відбору і навчання тьюторів проєкту «Освітній Суп» від ГО «Навчай для України» Ольга Казакова ділиться декількома дієвими інструментами у новому матеріалі.

Криголами 

Криголами — інструменти для знайомства, які допоможуть вам краще зрозуміти учнів. Вони також допомагають у налаштуванні та самодіагностиці емоційного стану під час занять, особливо якщо ви проведете наприкінці уроку коротке обговорення для відслідковування змін. Це підвищує рівень розуміння власного стану та механізмів впливу на нього учнями. 

Виглядає це так. На екрані картинка з дев’ятьма котами у різному стані. Попросіть кожного учасника вибрати цифру, що відповідає його актуальному емоційному стану та потребам станом на зараз, а потім запропонуйте написати цифри в чат чи озвучити. Після цього запитайте в учнів, хто з них не проти поділитися своїм станом на загал. Періодично запитуйте в інших школярів: «А у кого ще так? Поставте плюс в чат» , а також – «Як однокласники чи я можемо тобі допомогти?», й запропонуйте підтримку, якщо є потреба. 

Після кожної вправи має бути рефлексія – обговоріть, як вона вплинула на настрій, що здалося найбільш важливим під час її виконання тощо.

Також у якості криголамів може бути використаний навчальний матеріал – фразеологізми, прийом «хуманізація» певних об’єктів вивчення та надання людських характеристик цим об’єктам. Також рекомендовано використовувати зображення, що дозволить максимально задіяти дзеркальні нейрони та емоції, а саме: фото тварин, їжі, природи, погоди, відомих персонажів кіно чи мультфільмів, меми. Завдяки такому підходу учні згодом охоче і самі долучатимуться до створення криголамів. 

Рефлексія

Рефлексія за навчальним матеріалом відбувається відповідно до чотирьох кроків ненасильницького спілкування:

  • факти (з чим йдете? які саме знання та вправи запамʼяталися найбільше?)
  • емоції (що ви відчували під час роботи)
  • потреби (які потреби ви зараз задовольнили/не задовольнили?)
  • план чи прохання (що будете робити надалі інакше/так само?/ще?/що міг би краще зробити вчитель?)

У процесі рефлексії вчитель має надати зворотній зв’язок, аргументувати оцінки. Учні у свою чергу підбивають підсумки уроку: визначають рівень задоволення від самого уроку і його результатів, досягнення цілей, фіксують наступні кроки тощо. Під час рефлексій варто себе: «Що ми зробили, щоб досягнути цілі?».

Зворотний зв'язок

Тригери, що заважають сприймати адекватно зворотний зв’язок:

  1. Тригер істини. Зворотний зв'язок був несвоєчасним, неконструктивним, неправильним.
  2. Тригер стосунків. Зворотний зв'язок пов'язаний із особистістю комунікатора, фокус уваги переноситься з самої суті зворотного зв'язку на людину, яка його надає.
  3. Тригер самолюбства. Зворотний зв'язок зачіпає самолюбство людини та її уявлення про себе. Людина відчуває загрозу, сором, вона приголомшена. Під впливом зовнішніх та внутрішніх чинників людина здатна переосмислити власну систему цінностей, поглядів та бачення себе.

Зворотний зв’язок може допомагати розвивати навички та/або стосунки. Це важлива потреба, яка має задовольнятися під час навчання.

Прийом «Похвала»

Навряд чи комусь не подобається похвала, особливо заслужена. Тож обовʼязково хваліть учнів! Це можна робити через різні акценти, наприклад:

  • Похвала: як класно в тебе вийшло!
  • Факт: ти зробила завдання правильно.
  • Уточнюємо причини успіху: я бачив, як ти готувався.
  • Плануємо: давай подумаємо, як підтримувати такий результат надалі.
  • Позитив: бачу твою посмішку й відчуваю радість, що тобі вдалося впоратися із цим завданням.

Модель зворотного зв’язку «Канапка»

  • Інформація позитивна: щось хороше.
  • Інформація негативна: що було не так.
  • Позитивне посилення: щось, що вже може ставати краще.
  • Дуже важливо використовувати конкретність: факти, і не використовувати «але».

Якісний зворотний зв’язок — це запорука ясності навчального процесу для учнів, а також важлива умова побудови стосунків, які сприятимуть позитивній атмосфері під час навчання. 

Робота з потребами

Кожна емоція важлива. Немає «негативних емоцій» – всі емоції є маркерами наших потреб. Наприклад: «Я злюся, бо через повітряну тривогу я не виспалася. Безпека та сон зараз є моїми незадоволеними потребами». Або: «Я радію, бо мої учні чудово впоралися з тестом. Моя потреба відчувати, що моя робота важлива, задоволена». 

Вправа «Потреби людей»

Поясніть дітям, що існує перелік основних потреб, які є важливими для кожного з нас. Наприклад, це можуть бути потреби у спілкуванні, любові, визнанні, розумінні, безпеці, свободі виявлення почуттів та думок тозо. 

Запропонуйте учням перерахувати їхні актуальні потреби, які наразі задоволені чи навпаки. Нехай вони їх озвучать або напишуть у чат. Після цього запитайте: «Що ви можете зробити під час уроку або після нього, щоб задовольнити свої потреби?». Важливо зазначити, що в нашому освітньому контексті учні часто відповідають на такі запитання просто «не знаю», оскільки банально не розуміють, як відповідати. Причини, серед іншого, полягають у тому, що у школах зазвичай питанню потреб не приділяють достатньо уваги.

Вправа «Важливі питання»

Запропонуйте учням дати відповіді на такі запитання:

  • Чого б ви хотіли просто зараз?  
  • Чи маєте ви хобі та яке? Що вам подобається? 
  • Які ваші цінності в житті?
  • Чому ви тут?

Відповіді на них можуть дати вам інформацію про актуальні потреби учнів, про способи відновлення (наприклад, учні часто говорять про втому та демонструють це), про те, що є джерелом мотивації тощо.

Це далеко не повний перелік інструментів, що використовують тьютори у щоденній роботі. Але ці поради допоможуть вам встановити контакт із учнями, краще розуміти їхні запити і свою роль у їхньому навчанні.

«Освітній Суп» (скорочено від «Освітній супровід») – це наймасштабніший проєкт із компенсації освітніх втрат в Україні, який реалізує громадська організація «Навчай для України». Наша команда з квітня 2022-го року проводить безкоштовні заняття за шкільною програмою з метою подолання освітніх втрат та надає тьюторингову підтримку для учнів 5-11 класів, а також формує довкола себе мійну спільноту вчителів-тьюторів. Слідкувати за проєкт можна на сторінках у Instagram та Facebook.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter