Розвиваємо громадянську компетентність учнів із допомогою фільму «Не дивіться вгору».

Скільки цікавих фільмів ви бачили за останні роки? Фільмів, які були б не просто популярними, а й спонукали задуматись? Саме такими є стрічки «Джокер», «Паразити», «Геть», серіал «Гра в кальмара» і фільм, який увірвався у світові рейтинги наприкінці 2021 року – «Не дивіться вгору».

Можливо, учні бачили або чули про деякі з них. Але чи дійсно вони їх зрозуміли? Аби перевірити це, запропонуйте проаналізувати сюжет фільму «Не дивіться вгору» за принципом аналізу літературного твору. У майбутньому це допоможе учням краще розуміти сенс кінострічок, які вони дивитимуться, навчить їх бачити не лише красиву картинку.

Деякі фільми справді цікаві та змістовні, а ще – популярні в дітей. То чому б не використати їх для розвитку важливих навичок? На прикладі «Не дивіться вгору» показуємо, як обговорення кінострічок може допомогти розвинути громадянську компетентність! 

Зверніть увагу: звісно, обговорювати цю стрічку варто зі старшокласниками. По-перше, фільм входить до категорії 16+, а по-друге, проблеми, які він підіймає, зрозуміють більш зрілі особистості. 

Що це за фільм? 

«Не дивіться вгору» – сатирична чорна комедія з цікавим сюжетом. Двоє астрономів Кейт (Дженіфер Лоуренс) та Ренделл (Леонардо Ді Капріо) відкривають комету, яка наближається до Землі. На жаль, просто помилуватися тим, як вона пролітатиме повз, не вийде – розрахунки доводять, що комета зіштовхнеться з нашею планетою та знищить її.  

Науковці неабияк налякані такою перспективою, тож намагаються попередити громадян та керівництво США. На жаль, їхні зусилля стикаються з людською дріб’язковістю, бажанням поживитися та невмінням розставляти пріоритети, що призводить до затягування рішення щодо перехоплення коменти і катастрофи. 

Хтось може сказати, що сюжет досить передбачуваний, але головна цінність стрічки в деталях, які відбивають ставлення значної кількості людей до суспільних проблем. Згідно з задумом авторів, комета у фільмі символізує екологічні негаразди, які стосуються всіх без винятку, але через суперечність економічних та політичних інтересів їх ніхто не хоче вирішувати. Звісно, у фільмі можна знайти чимало інших паралелей із сьогоденням. Спробуйте разом із дітьми відшукати їх. 

1. Чи існує комета?

Як кажуть автори фільму – «комета» вже летить до нас, просто люди не хочуть на неї дивитися. Цікаво, що образ комети уособлює не лише екологічні проблеми на кшталт глобального потепління, а й інші виклики. Наприклад, віруси, кризу демократії чи навіть тероризм.

Вельми показовим у цьому випадку є поява нового штаму коронавірусу (Омікрон), який, за припущеннями вчених, розвинувся в організмі людини, ослабленої СНІДом. Науковці наголошують, що з цієї точки зору Африка (з її бідним населенням, епідемією СНІДу та нестачею вакцин) є, на жаль, світовим полігоном для мутацій різноманітних вірусів. Таким чином, бідність африканських країн стає своєрідним «бумерангом», який повернеться до тих, хто взагалі навіть не звертав уваги на такі проблеми.

У цьому плані заклик учених безкоштовно роздавати вакцину або розкрити її склад, схожий на заклик перехопити комету. Дозволивши всім країнам виробляти вакцини, ми могли б суттєво пришвидшити вакцинацію та мінімізувати шанс появи нових вірусів.

Запитання до класу: 

  • Як проблеми бідних країн (або країн, що розвиваються) можуть вплинути на країни першого світу? 
  • Як ви гадаєте, чому деякі теми, попри їхню важливість, лишаються поза увагою громадськості? 
  • Чи можете ви навести аналогії «перехопленню комети» з нашої дійсності?

2. Вплив великих компаній

У фільмі власник компанії з виробництва смартфонів виступає проти знищення комети, адже вчені відкрили на ній поклади дорогоцінних металів. Бажаючи отримати їх, він вмовляє президентку США відмінити місію з перехоплення комети.

Цей епізод демонструє поширену в світі ситуацію, коли власники великого бізнесу фінансують партії чи певних політиків, які згодом лобіюють їхні інтереси. Поясніть дітям, що, на жаль, стратегічне планування та політика цінностей (попередження війни, економічна незалежність, права людини) поступаються короткостроковим політичним або економічним інтересам.

Запитання до класу:

  • Як ви гадаєте, чому так відбувається?
  • Чи може пересічна людина вплинути на ситуацію? А спільнота?
  • Подумайте, яким був би наш світ, якщо б бізнес не мав впливу на політику?

3. Розмінна монета

На жаль, важливі проблеми часто стають розмінною монетою в досягненні політиками інших цілей. У фільмі президентка США Дженні Орлін (Меріл Стріп) ігнорує факт наближення комети. Лише коли її рейтинг падає, вона розгортає активну боротьбу з космічною загрозою, аби перемкнути увагу виборців і покращити своє становище. 

Імовірно, ваші учні вже знають, що екологічні проблеми є темою, розвиток якої нерідко приносить додаткові симпатії політику. Саме тому зацікавленість нею можновладців може бути не надто щирою. Розкажіть дітям, що є типові прийоми, які політичні сили використовують для того, аби відволікти виборців від серйозних економічних чи соціальних проблем (активне показне висаджування дерев, фальшива боротьба з корупцією тощо).

Запитання до класу: 

  • Як зрозуміти, що громадян відволікають від чогось важливішого?
  • Як у цьому допоможе медіаграмотність та вміння відрізняти фейки від правди?
  • Чи можуть виборці вплинути на ситуацію? Як?

4. Некомпетентність і непотизм

У фільмі керівництво США вирішує відправити для перехоплення комети не автоматичні дрони (що було б логічно), а людину (хоча насправді це не обов'язково). Для чого? Бо країна потребує героя. Показово, що на цю роль обирають обмеженого, нестриманого і не надто розумного полковника Бена Драска. 

Запитання для класу:

  • Чи була ця кандидатура найкращою для такої місії? 
  • Якщо ні, то чому його обрали?
  • Як ви гадаєте, чому собою має пожертвувати людина, якщо з усім впорається дрон?

Схожий образ – син президентки, Джейсон Орлін, який не здатен до державного керівництва але обіймає посаду голови адміністрації. Цей персонаж допомагає висміяти всіх чиновників, які отримали свою посаду не завдяки здібностям і розуму, а завдяки родинним чи дружнім зв'язкам, особистим симпатіям тощо.

5. «Більш важливі» проблеми

Яке відео з більшою ймовірністю зацікавить дітей? Новий кліп улюбленого виконавця чи політична аналітика? Трейлер блокбастера чи новина про екологічні проблеми? Як відомо, люди обожнюють розваги та позитив, вони зовсім не хочуть чути про погане. Відео з веселими експериментам, пророцтва мольфарів та кліпи поп-співаків набирають набагато більше переглядів, аніж ролики, присвячені серйозним проблемам. 

Запитання до класу:

  • Чи вважаєте ви людей, які говорять серйозні речі, нудними?
  • Чому серйозне здається «нудним» або не надто важливим?
  • Що привертає більшу увагу суспільства? Чому?

Запропонуйте дітям подумати, як небажання бачити важливі проблеми може вплинути на життя спільноти.

6. Не дивіться вгору

Запитайте дітей, що може означати фраза «Не дивіться вгору»? Нехай вони висловлять будь-які міркування. 

У фільмі Дженні Орлін виголошує саме цю фразу під час політичної кампанії. У такому контексті фраза стає лозунгом, що ставить на меті протиставити себе ідеям політичного супротивника, підкреслити власні позитивні риси.

Утім, чи може ідея порятунку людства бути супротивником для якоїсь політичної партії? То чому ж це трапилось у фільмі? Яким чином лозунг «Поглянь угору!» (треба зробити щось із кометою, а не ігнорувати реальність) перетворився на політичний, а потім і взагалі потонув у словесних баталіях?

Запитайте дітей, яким чином політикам вдалося виставити абсолютно здорову та важливу ідею шкідливою, корисливою, яку треба ігнорувати, в жодному разі не піднімаючи очі до гори?

Зауважити: Чи можуть діти пригадати історичні випадки, коли від важливих ідей відвертали увагу, коли вони замовчувалися чи навіть дискредитувалися?

«Не дивіться вгору» є хорошим прикладом актуальної політичної сатири. Використовуйте популярність таких фільмів, аби пробудити соціальну активність у дітях. Зрештою, виховання громадян відбувається не лише через школу, але й завдяки масовій культурі, яка розкриває важливість певних речей у доступній для дітей формі. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter