Огляд методичних рекомендацій МОН

Наказом МОН від 13.07.2021 №813 (далі – Наказ) затверджено методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти. Цим документом окреслено базові підходи до процесу отримання даних про стан сформованості результатів навчання учнів, надано примірні зразки сторінок класного журнали та Свідоцтва досягнень. Тож давайте пригадаємо ключові тези цього нормативного акту. 

Підходи до підсумкового оцінювання

Метою підсумкового оцінювання є співвіднесення навчальних досягнень учнів з обов'язковими/очікуваними результатами навчання, визначеними Державним стандартом та освітньою програмою. Тож оцінка – це показник досягнень школярів, визначених під час навчально-пізнавальної діяльності, яка може бути організована за різними формами (індивідуальна, групова, фронтальна) і такими способами виконання: 

  • усний (бесіда, розповідь, переказ, діалог тощо);
  • письмовий (навчальні завдання (зокрема тестові та компетентнісні), перекази, диктанти, діагностувальні роботи);
  • практичний (дослід, практична робота, навчальний проєкт, учнівське портфоліо, спостереження, робота з картами, заповнення таблиць, побудова схем, моделей тощо); 
  • програмований (завдання з використанням електронних засобів навчання). 

Відповідно до ст. 54 Закону України «Про освіту» школа може розробити власну систему оцінювання результатів навчання учнів. Разом із тим на заміну узагальненій бальній системі, з метою уніфікації термінів та зручності використання МОН рекомендувало характеризувати процес навчання такими оцінками, які можна виражати як усно, так і письмово:

  • вербальна оцінка – доброзичливі, лаконічні, чіткі, об'єктивні, конкретні оцінювальні судження;
  • рівнева оцінка – оцінювальне судження із зазначенням рівня результату, яке  позначається літерами: «початковий» (П), «середній»  (С), «достатній» (Д), «високий» (В). 

Формулювання оцінювальних суджень, визначення рівня результату навчання рекомендується здійснювати на основі Орієнтовної рамки оцінювання результатів навчання учнів (додаток 1 до методичних рекомендацій).

Під час навчально-пізнавальної діяльності учнів 4-х класів рекомендується оцінювати такі показники:

  • об'єктивні результати навчання, визначені в освітній програмі закладу освіти (знання про предмети та явища навколишнього світу, взаємозв'язки та відношення між ними, уміння й навички оперувати знаннями та застосовувати набутий досвід навчальних дій, творча діяльність). Рішення про використання вербальної або рівневої оцінки приймає педагогічна рада закладу освіти;
  • особистісні надбання учня/учениці (активність, ініціативність, старанність, наполегливість, комунікабельність, здатність співпрацювати, самостійність, відповідальність, ціннісні ставлення), які рекомендується оцінювати вербальною оцінкою.

Аби створити умови для досягнення максимально можливих результатів навчання учнів, за 10-15 днів до кінця навчального року МОН рекомендує:

  • узагальнити результати навчання учнів з навчальних предметів за кожним блоком обов'язкових результатів навчання, який окреслений у свідоцтві досягнень;
  • визначити стан сформованості / рівень результатів навчання учнів із урахуванням динаміки їх формування.

За рішенням педагогічної ради закладу освіти вчитель може фіксувати попередню оцінку за результатами підсумкового оцінювання в класному журналі або лише на носії зворотного зв'язку з батьками. Якщо учень (його законні представники) висловить бажання покращити оцінку, учитель може запропонувати школяру виконати під час уроку індивідуалізовану діагностувальну роботу з виявлення стану сформованості тільки тих результатів, які він хоче покращити. Слід зазначити, що ця робота враховуються в підсумковій (річній) оцінці, якщо вона засвідчує покращення результату навчання.

Бажаєте дізнатися, як налагодити ефективну взаємодію з учасниками освітнього процесу наприкінці навчального року та перетворити оцінку на інструмент мотивації? Перегляньте Всеукраїнську інтернет-конференцію «Практичний інтенсив: підсумкове оцінювання» у запису! 

Заповнення Класного журналу та Свідоцтва навчальних досягнень

Основою для підсумкового оцінювання результатів навчання за рік можуть бути:

  • результати виконання тематичних діагностувальних робіт;
  • записи оцінювальних суджень про результати навчання, зафіксовані на носіях зворотного зв'язку з батьками;
  • спостереження вчителя у процесі формувального оцінювання. 

Під час підсумкового оцінювання рекомендується зіставляти навчальні досягнення учнів з очікуваними результатами навчання, визначеними в освітній програмі закладу освіти, з урахуванням Орієнтовної рамки оцінювання.

Підсумкову (річну) оцінку фіксують у класному журналі та свідоцтвах досягнень учнів.

На останньому розвороті Класного журналу для записів уроків з певного предмета рекомендується фіксувати:

  • на лівій сторінці –  номери показників характеристик результатів навчання, що подані у свідоцтві досягнень у відповідному порядку;
  • на правій сторінці – назви характеристик результатів навчання.

Навпроти прізвища кожного учня у кожній колонці рекомендується фіксувати стан сформованості обов'язкових результатів навчання таким чином:

  • сформовано – позначається позначкою «√» або у разі використання рівневої оцінки - першою літерою назви рівня; 
  • ще формується – ніяких позначок не робиться.

У частині класного журналу «Зведений облік навчальних досягнень учнів» рекомендується записувати лише рішення педагогічної ради про переведення учня до наступного класу.

Свідоцтво досягнень учня – це розгорнута характеристика результатів навчання учня, здобутих протягом навчального року, яке можуть підписувати учитель класу, батьки учня, керівник закладу освіти. Примірний зразок свідоцтва досягнень учня 3-4 класу (додаток 3 до Наказу) містить такі складові:

1. «Характеристика навчальної діяльності» (її показники підлягають лише вербальному оцінюванню). У цій таблиці графа «Сформовано/ще формується» заповнюється таким чином:

  • у разі виявлення показника під час навчальної діяльності учня робиться позначка «√»;
  • якщо показник потребує розвитку, ця графа залишається порожньою.

2. «Характеристика результатів навчання з окремих освітніх галузей». Графа «Сформовано/формується // Рівень результату навчання» заповнюється з урахуванням оцінювання, обраного закладом освіти:

  • у разі використання вербальної оцінки:  сформованість результату навчання відзначається позначкою «√», якщо результат ще формується - позначення не робляться;
  • за умови використання рівневої оцінки: рівень сформованості результату навчання позначається літерами «В», «Д», «С», «П». 

3. «Рекомендації вчителя». У цій частині рекомендується конкретизувати сформованість результатів навчання учня та окреслити орієнтири його індивідуальної траєкторії навчання.

4. «Побажання батьків». У цій частині законні представники дитини можуть записувати власну думку щодо результатів навчання учня та висловлювати побажання щодо подальшої співпраці зі школою. 

Підсумкове оцінювання за рік з предметів вивчення освітніх галузей  «Технологічна», «Інформатична» «Мистецька» і «Фізкультурна» рекомендується здійснювати шляхом узагальнення даних, отриманих під час формувального оцінювання, враховуючи динаміку формування результату навчання.

Свідоцтво досягнень може бути доповненим із урахуванням особливостей освітньої програми закладу загальної середньої освіти. Оригінал документа рекомендується видавати законним представникам учня, а копію з відміткою «Згідно з оригіналом» та печаткою закладу освіти зберігати в особовій справі учня (переписувати  інформацію зі свідоцтва досягнень учня не потрібно, доцільно лише зазначити рішення педагогічної ради про переведення учня до наступного класу). 

Також варто відзначити, що свідоцтво досягнень випускників початкової школи є підставою для їх зарахування до 5 класу. Що робити, якщо учень не має результатів річного оцінювання з будь-яких предметів за рівень початкової освіти? Згідно з Типовою освітньою програмою для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти такий учень має пройти відповідне оцінювання впродовж першого семестру нового навчального року. Для цього в закладі освіти створюється комісія, затверджується її склад, графік проведення оцінювання та перелік завдань із навчальних предметів. Протокол оцінювання рівня навчальних досягнень має складатися за формою згідно з Положенням про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 10 липня 2019 року №955).

Бажаєте отримати багато корисних порад і цікавих ідей щодо налагодження конструктивної взаємодії між учасниками освітнього процесу, спрямованої на активне залучення учнів до навчальної діяльності? Реєструйтеся на Всеукраїнську інтернет-конференцію «Ефективне завершення навчального року в умовах війни», яка відбудеться 13.05.2023! Під час ефіру ми проаналізуємо освітні реалії й поговоримо про принципи та підходи, актуальні для кожного педагога. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter