Позакласний захід з фізики

Про матеріал
Фізика - це саме той предмет в школі, який розвиває творчі можливості, тому що розвиває логічне мислення, уміння спостерігати, робити висновки, висувати гіпотези, знаходити вирішення складних завдань. Саме експериментальна робота, якщо вона добре поставлена, привчає учнів до майбутньої наукової діяльності.Тому мета заходу: розвивати пізнавальний інтерес, зацікавленість, уважність, спостережливість,терпіння та наполегливість в досягненні результату, вміння використовувати знання в новій ситуації, формувати науковий світогляд дітей, за допомогою ігрових моментів, дослідів та цікавих приладів. Розвивати в учнів прагнення до пізнання, пошуку, творчості, розкриття значення фізики в житті людини.
Перегляд файлу

Часовоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №15

H:\Музей фіз дослідів 2019\20190522_094130.jpgБахмутської  районної ради

Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Людство стрімко розвивається, економіка, наука, соціальні сфери зазнають великих змін. Сучасні технології спираються на комплексне використання досягнень природничих наук. У державному освітньому стандарті перед системою освіти формується нове соціальне замовлення - досягнення учнями рівня «функціональної грамотності, необхідної в сучасному суспільстві, за природничо-науковим напрямком».

            Основна мета навчання в сучасній школі полягає не стільки в наданні певної суми знань, хоча без цього навчання не має сенсу, але в розвитку творчої особистості, яка здатна в будь-який час змінити напрямок своєї діяльності і досягти певних успіхів.

           Фізика - це саме той предмет в школі, який розвиває творчі можливості, тому що розвиває логічне мислення, уміння спостерігати, робити висновки, висувати гіпотези, знаходити вирішення складних завдань.                     Саме експериментальна робота, якщо вона добре поставлена, привчає учнів до майбутньої наукової діяльності.

        Фізика посідає важливе місце серед навчальних предметів основної школи, оскільки в процесі навчання фізики формується науковий світогляд учня, розвиваються його інтелектуальні та творчі здібності. Вирішити два завдання одночасно, а саме, і розвинути творчі здібності, і навчити предмету, допоможе використання у навчальному процесі експериментальних завдань з фізики. Це дасть можливість засвоєння учнями самого процесу отримання знань і наукових фактів, розвиток їх пізнавальних і творчих здібностей.

         Сучасний стан життя вимагає від школи підготовки випускників, здатних вирішувати складні життєві завдання. Це можливо лише за умови, що людина володіє практичними уміннями для розв’язування різноманітних творчих завдань.

           В процесі вивчення фізики у школі слід не тільки надати учням систему наукових знань, але і озброїти їх цілою низкою умінь і навичок пізнавального і практичного характеру.

«Як вчити учнів, як їх зацікавити? Як зробити так, щоб знання ставало інструментом, а не купами непотрібного мотлоху. І прийшла до висновку - необхідно «працювати із знаннями», формувати практичні навички на уроках фізики. У своїй роботі я використовую такі методи навчання, які дозволяють формувати практичні навички  та посилити зацікавленість до предмету, активізувати навчальну діяльність учнів.

          Для формуванні фізичних понять у школярів початкових і старших класів, пропедевтичне вивчення фізики повинно здійснюватися при дотриманні принципу наступності і починатися вже в початковій школі, коли вікові характеристики розвитку дитини не завжди дозволяють формувати складні фізичні поняття. Адаптувати цей процес можна, використовуючи сенситивні особливості молодших школярів, тобто здійснювати через елементи гри, спробувати зацікавити учнів, або переконати у необхідності вивчення даного предмета.

        На уроках фізики учні отримують багато теоретичного  матеріалу і вважають його самим складним.   А у повсякденному житті вони не в змозі використовувати готові алгоритми у пошуках рішення певної проблеми.

Для підвищення мотивації навчання у школярів молодшого віку, а також спадкоємності та наступності знань з фізики для учнів початкових класів на протязі останніх 5-и років проводжу позакласний  виховний захід «Музей фізичних дослідів».

Забезпечення такої наступності сприяє формуванню соціально активної особистості, яка усвідомлює свою належність до різних елементів природного середовища, здатна мислити, бережливо ставиться до природи, людей і самого себе.У «Музею фізичних дослідів» старшокласники, учні  10 або 11 класів готують, демонструють та пояснюють цікаві досліди з фізики. Нестандартні ситуації, в які потрапляють відвідувачі музею, викликають подив, зацікавленість, бажання спостерігати та досліджувати найближче оточення – світ природи, серед якого вони живуть.

Розробка позакласного заходу

«Музей фізичних дослідів»

Автор: вчитель фізики та математики Беззабарна Олена Іванівна

C:\Users\home\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20191009_100648.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розвивати пізнавальний інтерес, зацікавленість, розвивати уважність, спостережливість,терпіння та наполегливість в досягненні результату, вміння використовувати знання в новій ситуації, формувати науковий світогляд дітей, за допомогою ігрових моментів, дослідів  та цікавих приладів розвивати в учнів прагнення до пізнання, пошуку, творчості, розкриття значення фізики в житті людини.

Хід уроку

Вчитель.

Вітаю вас, любі друзі! Ви знаходитесь в кабінеті фізики. Сьогодні ви потрапили сюди не на урок, а до музею фізичних дослідів. І випускники 11 класу  проведуть вас за сторінками загадкової і дуже цікавої науки – фізики. Фізика – складна наука, але вона допомагає нам зрозуміти природні явища

«Фізика – це наука розуміти природу» казав Еверетт  Роджерс.

В нашому музеї ви познайомитеся з цікавими, захоплюючими дослідами, які ви зможете провести разом з батьками. Всі досліди проводяться з поясненням, а  деякі ви зможете виконати самі, або позмагатися.

Ітак, починаємо нашу екскурсію по музею. Проходимо по залу!

Дивовижне поруч!!!

 

Вирощування кристалів

C:\Users\home\AppData\Local\Temp\Rar$DIa4092.41235\IMG_20160527_082949.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вирощування кристалів в домашніх умовах – дуже захоплююче заняття. Крім того експерименти з вирощування кристалів прості, доступні і відносно безпечні. Речовини, які підходять для наших цілей, легко доступні в побуті: сіль,цукор, мідний купорос.

В цілому виростити кристал не складно, треба мати витримку, а головне – обережне та дбайливе ставлення до роботи.

Процес вирощування: береться будь – яка відповідна сіль. Готується розчин, в нього опускається зародок, і далі він росте самостійно, поступово збільшуючи свою  масу. Щоб швидше виростити  кристал, додавайте в розчин  сіль, щоб він завжди був насиченим.

 

1.«Магдебурські півкулі»

Прилад для демонстрації  атмосферного тиску, являє собою дві роз’ємні металеві  півкулі з міцними ручками, з’єднані з краном та сполучені з вакуумним насосом Комовського.

H:\Музей фіз дослідів 2019\20190522_085618.jpgДослід з викачування повітря з півкуль, показує силу атмосферного тиску. Учні з задоволенням змагаються , щоб розірвати ці півкулі.

У цього досліду цікава історія.

У 1654 році О.Геріке наочно продемонсруював  жителям Магдебурга існування атмосферного тиску. Дві металеві півсфери щільно притиснувши одна до одної та викачавши між ними повітря спробували розтягти вісім пар коней. Дуже великі зусилля знадобилися, щоб роз’єднати їх. Це доводило існування не аби якого, а великого

атмосферного тиску.

 

H:\Музей фіз дослідів 2019\20190522_090757.jpg2. Інерція

А) вибивання склянки олівцем;

Б)потрапляння монети в склянку;

В) швидке витягування скатертини;

Г) потрапляння монетки з обруча у пляшку.

Дослід: різким рухом, паралельно столу вибиваємо олівцем коробку з під стакану;

Картонку з монеткою на стакані;

Вибивання картонного кільця з під монети.

Пояснення:при різкому вибивання або ударі, час взаємодії вказаних тіл дуже малий, тому невелика сила тертя, що діє на монету, не може надати монеті швидкість у горизонтальному напрямі. Монета зберігає стан спокою по інерції, але при ударі по опорі потрапляє в посудину.

D:\Документы 2010-2014\Все о классе\Навч практика\220520141329.jpg

3. Конвекція

Дослід з змійкою, що обертається.

Якщо паперову змійку, тримаючи за нитку, розташувати над полум'ям свічки, то вона починає обертатися. Що обертає змійку? Тепле повітря легке, воно піднімається вгору і обертає змійку. У степу і в пустелі відбувається те ж саме. Це явище називається конвекцією.

 

 

 

 

 

 

H:\Всі фото\Фото Навч практика\220520141303.jpg

4. Теплопровідність.

Кулька з повітрям та кулька з водою.

Обладнання: 2 кульки, свічка, сірники, вода.

Дослід: Надуйте першу кульку і потримайте її над запаленою свічкою, щоб продемонструвати, що від вогню кулька лопне. Потім у другу кульку налийте звичайної води з крана, зав'яжіть і знову піднесіть до свічки. Виявиться, що кулька з водою спокійно витримує полум'я свічки.

Пояснення: Вода, яка знаходиться в кульці, поглинає тепло від свічки внаслідок теплопровідності. Тому сама кулька горіти не буде і, отже, не лопне.

5. Атмосферний тиск .

C:\Users\home\AppData\Local\Temp\Rar$DIa3376.30473\IMG_20160527_085842.jpgА)Втягування кульки в банку з горячою водою

"Потрапляння кульки в банку під впливом атмосферного тиску"
Для цього досліду нам потрібна банка, кулька з водою та гаряча вода. Беремо банку, наливаємо в неї гарячу воду та ополіскуємо. Разом із банкою нагрівається і повітря всередині. На банку кладемо кульку з водою і спостерігаємо, що через деякий час кулька починає "втягуватися" в банку. Це відбувається, тому що повітря всередині починає охолоджуватися при постійному об'ємі, тому тиск у банці знижується. Так як атмосферний тиск тепер більший за тиск всередині банки, то повітря заштовхує кульку всередину, в область меншого тиску. 

H:\Всі фото\Фото музей физики 30.01.15\DSCN2481.jpg6. Атмосферний тиск.

А) Яйце в пляшці.

Палаючий папір нагріває молекули повітря в пляшці, від чого вони переходять до рухливого стану, починають відштовхуватись один від одного. Частина повітря виходить назовні через щілини між яйцем і шийкою пляшки. Коли полум'я згасає, молекули повітря охолоджуються і починають притягуватися один до одного. Це явище в науці називають парціальним вакуумом. Повітря зовні пляшки спрямовуються всередину неї, проте шлях йому перегороджує яйце. Тиск молекул  повітря зовні пляшки настільки великий, що він  буквально вштовхує яйце всередину посудини.

H:\Всі фото\Фото музей физики 30.01.15\DSCN2482.jpg

Б) Утримання води в перевернутом стакані.

Тиск атмосферного повітря ззовні на папір більше ніж  тиск води у перевернутому стакані. Вода заповнюється між волокнами паперу силами поверхневого натягу і картонка паперу утримує воду у стакані.

 

 

H:\Всі фото\Фото Навч практика\220520141293.jpg

В) Дістати монету не замочивши пальців.

Обладнання: тарілка або блюдце, монета, склянка, папір, сірники.

Проведення досліду: Покладемо на дно тарілки або блюдця монету і наллємо трохи води.

Як дістати монету, не замочивши навіть кінчиків пальців?

Рішення: Запалити свічку, накрити  її  склянкою. І  поставити на блюдці поряд з монетою. Оскільки повітря в склянці нагрілося, то його тиск збільшиться і частина повітря вийде. Повітря, що залишилося, через деякий час охолодиться, тиск зменшиться. Під дією атмосферного тиску вода увійде до склянки, звільняючи монету.

 

 

 

 

D:\Документы 2010-2014\Документы с2010-2012\Мои документы\Музей фиэ опытов\IMG_1253.jpgГ) Повітряна кулька та прилипливі склянки.

Обладнання: 1 повітряна кулька  та  2 пластикові склянки

Проведення досліду: по мірі надування кульки щільно притуляємо до неї пластикові стаканчики так, щоб повітря всередину стаканчиків не потрапляло.

Пояснення: повітряна кулька при надуванні збільшує свій радіус. Якщо ми до слабо надутої кульки притиснемо склянку, то всередині склянки утвориться замкнений об’єм. Але при надуванні кульки, об’єм всередині трохи збільшиться, що створить різницю тисків всередині і ззовні. Атмосферний тиск всередині стаканчика стає злегка меншим, ніж ззовні. З’явиться ефект присоски.

 

H:\Музей фіз дослідів 2019\20190522_092435.jpg

7. Реактивний рух.

Сегнерове колесо.

Сегнерове колесо - двигун, принцип роботи якого основується на реактивній дії витікаючої води. Перша в історії гідравлічна турбіна. Сегнерове колесо - двигун, принцип роботи якого основується на реактивній дії витікаючої води. Перша в історії гідравлічна турбіна. Розташоване в горизонтальній площині колесо без обода, у якого спиці замінені трубками з відігнутими кінцями так, що витікаюча з них вода приводить сегнерове колесо в обертання.

Винайдено Йоганном Зегнером.

 

Проектна діяльність учнів

 

C:\Users\home\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20191009_102204.jpg

8. Електроконструктор.              

Електронний конструктор складається з різних блоків, в яких знаходиться велика кількість ручного, магнітного, світлового, водяного, звукового, електричного та сенсорного керування.  З’єднання деталей відбувається без пайки. Ці схеми надають можливість побачити різномаїття електронних технологій. Застосовуючи творчий та сучасний підхід, можна скласти деякі схеми, і застосувати їх у житті, тому що вони дійсні для практичного використання  енергозберігаючих елементів у побуті.

 

H:\Музей фіз дослідів 2019\20190522_092605.jpg

Гвинтокрил.

Створений, за допомогою електронного конструктора гвинтокрил , надає можливість користуватися даною конструкцією як іграшкою – керувати рух гвинтокрила  за допомогою магніта.

 

 

 

 

 

 

 

 

H:\Всі фото\Фото практична д-ть\100_6892.JPG9. Перевірка знань формул та дій.

При вивченні у 8 класі теми «Закону Ома» та  «З’єднання провідників» учні виконують експериментальний проект «Виготовлення пристрою для перевірки знань». Цей пристрій можна застосовувати для перевірки знань на уроках контролю знань з різних предметів.

 

 

10. Трансформатор Тесла або качер Бровіна.

D:\Рабочий стол 2017\Фото с 2017г\Енергозбер\IMG_20171123_090058.jpgПоказати дію трансформатора: горіння газорозрядних ламп, прояв  іскрового розряду можна за допомогою трансформатора Тесла або качера Бровіна. Цей прилад сконструював учень 10 класу.

 При сильному електромагнітному випромінюванні відбувається йонізація газів у лампах та йонізація повітря на вістрі. Спостерігаємо цікаві фотоефекти – загоряння економ ламп та йонізація повітря – запах азона.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.Поверхневий натяг.

Мильні бульбашки.

Поверхне́вий на́тяг — фізичне явище, суть якого полягає в прагненні  рідини скоротити площу своєї поверхні при незмінному об'ємі.

H:\Музей фіз дослідів 2019\20190522_092255.jpgХарактеризується коефіцієнтом поверхневого натягу.

Чи можна надути бульбашки зі звичайної води? Ні , адже природа рідини така , що коефіцієнт поверхневого натягу вод не достатній , але змінивши його , ми можемо зробити величезні бульбашки.   Визначимо від чого залежить коефіцієнт поверхневого натягу рідин:

   від температури, при збільшенні температури коефіцієнт поверхневого натягу рідини зменшується.

   від наявності  домішок у рідині. Наприклад, якщо вилити у воду мильний розчин, поверхневий натяг рідини збільшиться. Це відбувається тому що домішки створюють на поверхні рідини додатковий поверхневий шар, змінюючи поверхневу енергію рідини. Той факт, що на поверхні води утворюється, наприклад, мильна плівка, а відповідно молекули води переміщуються вглиб, означає, що сили, які втягують молекули води вглиб рідини, більші за сили, які втягують вглиб рідини молекули мильної плівки. Звідси слідує, що робота по витягуванню на поверхню молекул води більша, тобто поверхневий натяг чистої води більше ніж мильного розчину.

   Не залежить від площі поверхні рідини. Тобто коефіцієнт поверхневого натягу не залежить від того, яку площу займає поверхня рідини: якщо ми наллємо деякий об’єм води у пляшку з вузькою шийкою, а потім переллємо її у широке блюдце, то коефіцієнт поверхневого натягу рідини від цього ніяк не зміниться.

Рецепт гігантських мильних бульбашок :

  • Вода
  • Гліцерин
  • Цукор
  • Мильний засіб 
  • Натерте мило

 

11. Надміцна лампа

 

C:\Users\home\Desktop\К Музею физ досл\IMG_1257.jpgC:\Users\home\Desktop\К Музею физ досл\IMG_1258.jpgДослід: Візьміть звичайну лампу накалювання та скляну баночку 0,25л. Розмістіть на підлозі біля столу банку з лампою. Поставте на лампу ногу і тримаючись за стіл, повільно перенесіть вагу тіла на лампу. Підтримуючи рівновагу тіла, відірвіть другу ногу від підлоги, а потім і руки від столу. Незвичайно, але ви будете стояти на лампі, скло якої 0, 3 мм.

Пояснення досліду.

Якщо розглянути кільце, яке утворює поверхня лампи, то в результаті дії зовнішніх та внутрішніх сил, верхня ділянка лампи скріплює форму. Вся оболонка лампи знаходиться під дією деформації стискання. Відстань між частинками лампи становиться менше на будь якій ділянці лампи , що призведе до збільшення міцності матеріалу та конструкцій. В такому стані лампа зможе витримати будь які навантаження. Тому і батискафи, підводні човни мають кульоподібну форму.

 

Підсумок уроку - заходу

Вчитель: От і підійшла до закінчення наша з вами зустріч. Зустріч з дивовижним, цікавим  та захоплюючим.

Я чомусь впевнена, що після нашої екскурсії до «Музею фізичних дослідів» ви зацікавитесь такою наукою як фізика.

Успіхів вам у її вивченні.

До нових зустрічей!

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Позакласні заходи
Додано
24 грудня 2019
Переглядів
843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку