ПРАКТИКУМ з програмування мовами Pascal та C++ (частина І)

Про матеріал
Практикум містить теоретичні відомості з програмування мовами Pascal та C++, систему різнорівневих задач з теми «Лінійні алгоритми», авторські розв’язки окремих задач. Для автоматизації процесу перевірки розв’язків задач пропонується скористатися ресурсом E-OLYMP (режим доступу: https://www.eolymp.com/uk/). Практикум розрахований на учнів закладів загальної середньої освіти, вчителів інформатики, студентів та викладачів закладів вищої освіти під час вивчення програмування на уроках (заняттях) та у позаурочний час.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки виконкому Криворізької міської ради

Криворізький навчально-виховний комплекс № 129 «Гімназія-ліцей академічного спрямування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРАКТИКУМ

з програмування мовами Pascal та C++

 

 

(частина І)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022 рік

УДК 004.42+004.432.2

 

Практикум з програмування мовами Pascal та С++ (частина І) /

Укладач: Г. А. Горшкова. – Кривий Ріг, 2022. – 32 с.

Практикум містить теоретичні відомості з програмування мовами Pascal та C++, систему різнорівневих задач з теми «Лінійні алгоритми», авторські розв’язки окремих задач. Для автоматизації процесу перевірки розв’язків задач пропонується скористатися ресурсом E-OLYMP (режим доступу: https://www.eolymp.com/uk/).

Практикум розрахований на учнів закладів загальної середньої освіти, вчителів інформатики, студентів та викладачів закладів вищої освіти під час вивчення програмування на уроках (заняттях) та у позаурочний час.

 

 

 

 

 

Рецензент:

С. В. Шокалюк – к. пед. н., доцент, доцент кафедри інформатики та прикладної математики Криворізького державного педагогічного університету.

 

ЗМІСТ

ВСТУП ........................................................................................................................................................ 4

СТРУКТУРА ПРОГРАМИ. ЛІНІЙНІ ПРОГРАМИ. ......................................................................... 7

1.         Теоретичні відомості ..................................................................................................................... 7

1.1    Абетка мови .................................................................................................................................. 7

1.2    Структура програми ................................................................................................................... 8

1.3    Типи даних .................................................................................................................................... 8

1.4    Оператори введення даних ........................................................................................................ 9

1.5    Оператори виведення даних ................................................................................................... 11

1.6    Вбудовані стандартні математичні функції ......................................................................... 12

2.         Практичні завдання .................................................................................................................... 14

2.1    Змагання «Початок. Обчислення» ........................................................................................ 14

№ 1286 «Шкільний буфет». ....................................................................................................... 14

№ 9539 «Задача про Вову». ........................................................................................................ 14

№ 8812 « Периметр і площа». .................................................................................................... 15

№ 8815 « Площа поверхні та об’єм2» ....................................................................................... 16

№ 8825 «Значення змінної 1»..................................................................................................... 16

№ 8827 «Значення змінної 3»..................................................................................................... 17

№ 8829 «Значення змінної 5»..................................................................................................... 18

№ 8831 «Значення виразу 1» ..................................................................................................... 18

№ 8833 «Значення виразу 3» ..................................................................................................... 19

№ 8835 «Значення виразу 5» ..................................................................................................... 20

Задачі для самостійного розв’язання ...................................................................................... 21

          2.2      Змагання « Ділення цілих чисел» ..................................................................................... 24

№ 8837 «Частка та залишок» .................................................................................................... 24

№ 8838 «Петрик і пиріжки» ....................................................................................................... 25

№ 8839 «Петрик і пиріжки2» ..................................................................................................... 25

№ 8841 «Цифра2» ........................................................................................................................ 26

№ 8842 «Цифра3» ........................................................................................................................ 26

№ 8843 «Видалити цифру» ........................................................................................................ 27

№ 8845 «Видалити цифру3» ...................................................................................................... 28

Задачі для самостійного розв’язання ...................................................................................... 29

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ............................................................................................. 32

 

ВСТУП

 

Як зазначено в  Національній стратегії розвитку освіти в Україні:

«освіта належить до найважливіших напрямів державної політики України. Розробка Національної стратегії розвитку освіти зумовлена необхідністю кардинальних змін, спрямованих на підвищення якості і конкурентоспроможності освіти, вирішення стратегічних завдань,що стоять перед національною системою освіти в нових економічних і соціокультурних умовах, інтеграцію її в європейський і  світовий освітній простір. Найважливішим для держави є виховання людини інноваційного типу мислення та культури, проектування акмеологічного освітнього простору з урахуванням інноваційного розвитку освіти, запитів особистості, потреб суспільства і держави. Якісна освіта є необхідною умовою забезпечення сталого демократичного розвитку суспільства, гуманізації суспільноекономічних відносин, формування нових життєвих орієнтирів особистості»

[1].

Все це в значній мірі обумовило тенденції процесу реформування системи освіти. Оновлюється зміст, уточнюються завдання, збагачуються методи, форми, розширюються засоби навчального процесу тощо.

Одним із основних завдань Нової української школи (НУШ) є формування інтелектуально й соціально компетентної особистості, здатної самостійно творчо мислити і діяти, застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях та готової до навчання протягом всього життя[4]. В умовах переходу системи освіти України від закритого навчального середовища до відкритої та неперервної освіти формування умінь самостійної роботи учнів набуває особливої значимості.

В своїх дослідження І.О.Зимняя розглядає навчальну діяльність учнів як «діяльність з оволодіння узагальненими способами навчальних дій і саморозвитку у процесі розв’язання поставлених вчителем навчальних задач, на основі зовнішнього контролю й оцінювання, що переходять у самоконтроль і самооцінювання» [2]. Саме в 10-11 класах навчальна діяльність виходить на якісно новий етап – етап, де збільшується вага самостійного опанування навчальним матеріалом, творчого підходу до розв’язання поставленої проблеми, прийняття рішення. 

Інформатика є одним з провідних предметів шкільного курсу. Адже однією з ключових компетентностей, яку повинен мати випускник НУШ є інформаційно-цифрова, оволодіння якою неможливе без застосування ІКТ.

Але інформатика це не тільки користувацький курс. Дуже великий відсоток випускників, які працюють в ІТ сфері, можуть створювати програмний продукт самостійно. А це вже мова йде про інформатику, як основу алгоритмізації та програмування.

 Програмування вчить мислити логічно, розвиває аналітичне мислення та креативність. Воно корисно всім, а не лише тим, хто планує працювати в IT сфері. Вміння програмувати називають грамотністю XXI століття. 

Програмування включено в обов’язкову державну програму інформатики, втім, не всі вчителі інформатики вміють програмувати, можуть розв’язувати задачі алгоритмічного мінімуму. А досвідченим вчителям не вистачає інтерактивних інструментів для викладання, які б відповідали шкільній програмі.

Сайт E-Olymp  був задуманий  для «організаційно-методичного забезпечення олімпіад з програмування як педагогічного засобу підготовки обдарованої молоді до олімпіади з інформатики»[3].

Але використання даного інтернет-ресурсу як на уроці, так і при виконанні домашніх завдань теж приносить гарний результат. Часто виникають ситуації, коли задача на думку учня розв’язана правильно, а при здачі у систему не отримує максимальну кількість балів(100 балів). Це може бути пов’язано з тим, що не уважно була прочитана і проаналізована умова задачі, а саме, вхідні  та вихідні дані. Таким чином учні можуть позмагатися між собою. Таке суперництво спонукає до самовдосконалення, пошуку раціонального методу розв’язання задач, набуття досвіду, знань. 

При проведенні майстер-класів для вчителів інформатики, з’ясувалося, що не всі вчителі мають бажання використовувати такі платформи при вивченні тем з програмування. Однією з причин є недостатня підготовка шкільних вчителів інформатики саме в питаннях алгоритмізації та програмування. 

Дана робота саме спрямована на допомогу вчителям, які хочуть працювати на платформі E-Olymp. А також, для самостійної роботи учнів.

Метою роботиє підбір задач, створення авторських розв’язків для використання в навчальному процесі.

Об’єкт дослідження: навчання програмуванню.

Предмет дослідження: використання ресурсу E-Olymp під час навчання.

 СТРУКТУРА ПРОГРАМИ. ЛІНІЙНІ ПРОГРАМИ.

1.     Теоретичні відомості 

1.1   Абетка мови набір допустимих символів — складається з:

 

Мова PASCAL

 

Мова С++

 

 

Латинські літери від A до Z арабскі цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6,

7, 8, 9 синтаксичні знаки . , :  ; ..

знаки арифметичних дій + – * / знаки логічних операцій  >  < 

=  >= <=  <>

спеціальні символи (   ) {   } [   ] ' := (*   *)

великих і малих літер латиниці:

A, ..., Z, a, ..., z; цифр 0, 1, ..., 9; спеціальних символів: " ' ( ) [ ] { } < > . , ; : ? ! - + * = / \ | # @ & ^ _.

 

Літери українського алфавіту можна використовувати лише для запису коментарів.

 

Коментарце частина тексту програми для пояснення програми чи окремих вказівок і не впливає на виконання програми.

 

Коментар мовами С++та Pascal записують так:

// текст коментаря до кінця рядка

/* текст коментаря */

 

 

1.2   Структура програми

Мова PASCAL

 

Мова С++

Uses           //        список         модулів, використовуються

Const   // константи

Type   // типи 

VAR    // змінні

Procedure   // процедури

Function   // функції

BEGIN 

// розділ операторів END.

які

#INCLUDE <bits/stdc++.h>         //      підключення бібліотек

 USING NAMESPACE STD;

INT MAIN()                          //

визначаємо функцію main

{                                   // початок

функції

    RETURN 0;                       //

виходимо з функції

}                                   // кінець функції

                                                  

         

 

1.3   Типи даних

Мова PASCAL

Кіл-ть байт

Діапазон значень

Цілий

Byte

1

0…255

Word

2

0 ... 65535

ShortInt

1

-128…127

Integer

2

-32768 ...32767

LongInt

4

-2147483648  ... 2147483647

Int64

8

-9223372036854775808..9223372036854775807

дійсний

Real

8

-1.8∙10308 .. 1.8∙10308

логічний

bool

1

True або false

символьний

char

2

містить Unicode-символ

 

                     

Мова С++

image 

1.4   Оператори введення даних Мова PASCAL

Read (<список змінних>); 

Readln (<список змінних>).

Оператори є нестандартними, знаходяться у модулі Sistem, що не потребує спеціального підключення.

При переході до виконання цих операторів програма очікує введення даних та натискання клавіші Enter.

Дані, що вводяться у різні змінні, розділяються пробілом. Відмінності операторів полягають у тому, що другий оператор після введення інформації (виконання оператора) переводить курсор на наступний рядок, а перший оператор – ні.

Приклад запису оператора - Readln (k, t, e);

Оператор Readln; без списку змінних використовується затримки інформації на екрані до натискання клавішу Enter і ставиться кінці програми.

Мова С++

Для потокового введення даних вказується операція «>>» («читати з»). Стандартним потоком введення є cin. Формат запису операції введення має вигляд:

сin [>> values];  де values — змінна.

Так, для введення значень змінних х і у можна записати:

сin >> х >> у;  

Кожна операція «>>» передбачає введення одного значення. При такому введенні даних необхідно дотримуватись конкретних вимог:

      для послідовного введення декількох чисел їх слід розділяти символом пропуску (« ») або Enter (дані типу char розділяти пропуском не обов'язково);

      якщо послідовно вводиться символ і число (або навпаки), пропуск треба записувати тільки в тому випадку, коли символ (типу char) є цифрою;

      потік введення ігнорує пропуски;

      для введення великої кількості даних одним оператором їх можна розташовувати в декількох рядках (використовуючи Enter);

      операція введення з потоку припиняє свою роботу тоді, коли всі включені до нього змінні одержують значення.  

 

 

1.5 Оператори виведення даних

Мова PASCAL

Write(<список змінних, констант і арифметичних виразів>); 

Writeln(<список змінних, констант і арифметичних виразів >); 

Оператори є нестандартними, знаходяться у модулі Sistem, що не потребує спеціального підключення.

Наприклад, Write(2+У, Х); Writeln ('A=', а); Write(а, с);

Відмінності операторів полягають у тому, що другий оператор після виведення інформації переводить курсор на наступний рядок, а перший оператор – ні.

Змінні типу Real рекомендується виводити у форматованому вигляді. Форматований вигляд - виведення інформації із зазначенням розмірності, тобто після змінної через двокрапку вказується кількість символів під все число, а потім, через двокрапку число десяткових знаків.

Наприклад: Write(а:5:2,з:6:3); - під а відводиться 5 символів, включаючи точку, знак числа та два знаки після коми. Знак «+» перед числом під час виведення буде опущений. Якщо а = 2,5678, то виведеться на екран: _2.56 .

Мова С++

Для потокового виведення даних необхідна операція «<<» («записати в»), що використовується разом з ім’ям вихідного потоку cout. Наприклад, вираз cout << х;

означає виведення значення змінної х (або запис у потік). Ця операція вибирає необхідну функцію перетворення даних у потік байтів.

Формат запису операції виведення представляється як:

cout << data [<< data1];, де data, data1 — це змінні, константи, вирази тощо.

Потокова     операція     виведення   може мати вигляд: cout << “у =” << x + а – sin(x) << “\n“;.

Якщо потрібно вказати при виводі точність числа, необхідно в запис добавити маніпулятор: fixed << setprecision(3). 1.6 Вбудовані стандартні математичні функції

 

Мова PASCAL

Функція

Призначення

Тип  аргумента

Тип функції

abs(x)

Обчислює абсолютне значення x 

|x|

дійсний

цілий

дійсний

цілий

sqr(x)

Обчислює квадрат x    х2

дійсний

цілий

дійсний

цілий

sqrt(x)

Обчислює квадратний корінь з x

дійсний

цілий

дійсний дійсний

sin(x)

Обчислює синус x

дійсний

цілий

Дійсний дійсний

cos(x)

Обчислюєкосинус x

дійсний

цілий

дійсний дійсний

 

Мова С++

Функція

Призначення

Тип  аргумента

Тип функції

abs(x)

Обчислює абсолютне значення цілого x     |x|

цілий

цілий

fabs(x)

Обчислює      абсолютне      значення

дійсного x     |x|

дійсний

дійсний

sqrt(x)

Обчислює квадратний корінь з x

дійсний

цілий

дійсний дійсний

sin(x)

Обчислює синус x

дійсний

Дійсний

 

 

цілий

дійсний

cos(x)

Обчислюєкосинус x

дійсний

цілий

дійсний дійсний

 

image 

2.     Практичні завдання

 

Задачі з сайта E-OLYMP.

2.1  Змагання «Початок. Обчислення»

(1286,9539,8812,8815,8825,8827,8829,8831,8833,8835). № 1286 «Шкільний буфет».

У       шкільному буфеті         до      завершення          уроків         залишилось декілька тістечок: a ванільних, b шоколадних     і c фруктових.      ПЕТРИК збирається придбати тістечка перед закриттям буфету. Яку найбільшу кількість тістечок може вибрати ПЕТРИК?

Вхідні дані:

В одному рядку задано три цілих невід'ємних числа - відповідні кількості тістечок, кожне з яких не перевищує 20000.

Вихідні дані:

Вивести найбільшу кількість тістечок, яку може вибрати ПЕТРИК.

Мова PASCAL

Мова С++

var a,b,c:longint;  begin  readln(a,b,c);  writeln(a+b+c);  end.

#include <bits/stdc++.h> using namespace std;

int main()

{

  int a,b,c;

  cin>>a>>b>>c;     cout << a+b+c << endl;

    return 0;

}

 

№ 9539 «Задача про Вову».

Висота Вови на каблуках і в шляпі a см, на каблуках без шляпи - b см, а в шляпі без каблуків - c см. Який реальний зріст Вови?

Вхідні дані:

В єдиному рядку записані через пропуск три натуральних числа a, b і c.

Числові значення коректні і не перевищують 200.

Вихідні дані: Одне число - реальний зріст Вови.

image

№ 8812 « Периметр і площа».

Знайдіть периметр і площу прямокутника, якщо відомі довжини його сторін.

Вхідні дані:

imageДва цілі числа a та b (a, b 109) - довжини сторін прямокутника.

 

Вихідні дані:

Вивести периметр та площу прямокутника.

Мова PASCAL

Мова С++

var a,b,p,s:int64; begin   readln(a,b);   p:=2*(a+b);   s:=a*b;   writeln(p,' ',s); end.

#include <bits/stdc++.h> using namespace std; int main(){  long long a,b,p,s;    cin>>a>>b;   p=2*(a+b);

     s=a*b;  cout<<p<<" "<<s;

image

 

Знайти площу поверхні та об'єм куба за довжиною його ребра.

Вхідні дані:

imageДовжина ребра куба a (a 106).

 

Вихідні дані:

image

№ 8825 «Значення змінної 1»

Обчислити значення змінної y при заданому дійсному значенні змінної x.

image

Вхідні дані: значення змінної x.

Вихідні дані: вивести значення змінної y з точністю до тисячних.

image

№ 8827 «Значення змінної 3»

Обчислити значення змінної y при заданому дійсному значенні змінної x.

image 

Вхідні дані: значення змінної x.

Вихідні дані: вивести значення змінної y з точністю до тисячних.

Мова PASCAL

Мова С++

var x,y:real; begin readln(x);

y:=(x*x+3*x-4)/(2*x-3)-(x+2)/(x*x-

5*x+7); writeln(y:0:3); end.

#include <bits/stdc++.h> using namespace std;

int main()

{ double x,y;  cin >>x;

y=(x*x+3*x-4)/(2*x-3)-(x+2)/(x*x-

5*x+7);

 cout <<fixed << setprecision(3)<<y;  return 0;

}

 

№ 8829 «Значення змінної 5»

Обчислити значення змінної y при заданому дійсному значенні змінної x.

image 

Вхідні дані: значення змінної x.

Вихідні дані: вивести значення змінної y з точністю до тисячних.

 

image

№ 8831 «Значення виразу 1»

Обчислити значення виразу при заданих дійсних значеннях змінних x та y.

image 

Вхідні дані: значення змінних x та y.

Вихідні дані: вивести значення заданого виразу з точністю до тисячних.

 

image

№ 8833 «Значення виразу 3»

Обчислити значення виразу при заданих дійсних значеннях змінних x та y.

image 

Вхідні дані: значення змінних x та y.

Вихідні дані: вивести значення заданого виразу з точністю до тисячних.

Мова PASCAL

Мова С++

var x, y: real;  begin  readln(x, y);  writeln((2 * x + y) / (x * x - x * y + 4 * y * y) + (2 * x * x - x * y + y * y) / (x +

4 * y):0:3);  end.

#include <bits/stdc++.h> using namespace std;

int main() { double x,y,z;  cin >>x>>y;

z=(2*x+y)/(x*x-x*y+4*y*y)+(2*x*xx*y+y*y)/(x+4*y);

 cout <<fixed << setprecision(3) <<z;  return 0;}

 

№ 8835 «Значення виразу 5»

Потрібно обчислити значення виразу при заданих дійсних значеннях змінних x та y.

image 

Вхідні дані: значення змінних x та y, записані в одному рядку через пропуск.

Вихідні дані: значення заданого виразу з точністю до тисячних.

image

Операція

Мова PASCAL

Мова С++

додавання

+

+

віднімання

-

-

множення

*

*

image

1.          Милі слоники (№ 4715)

В одному індійському селищі учитель попросив хлопчика Манмохана порахувати кількість слонів у селищі. Манмохан перерахував усіх слонів у селі, і у нього вийшло деяке двозначне число n. Але замість того, щоб повідомити відповідь учителю, Манмохан вирішив трішки пожартувати. Для цього Манмохан відняв від отриманого числа суму його цифр, результат розділив на 9(відкинувши при цьому дробову частину результату), отримане число збільшив на 1, потім дописав у кінець отриманого числа останню цифру початкового числа n і від результату відняв 10. Те, що вийшло у кінці, він і повідомив учителю.

Не дивлячиь на усю хитрість Манмохана, учитель зміг за отриманим числом визначити, скільки ж слонів було у селищі. Визначте це і Ви.

Вхідні дані: ціле число, яке отримав Манмохан. Вихідні дані: вивести кількість слонів у селищі.

2.          Integer (№ 7491).

За заданими трьома числами a, b, c обчисліть значення виразу  (a * 7 + b - 2) * (a - c + 5).

Вхідні дані: один рядок містить три числа a, b, c які не перевищують за модулем 109.


: вивести значення виразу.

3.          Площа прямокутника (№ 7944).

Знайдіть площу прямокутника.

Вхідні дані: цілочисельні сторони прямокутника a та b (1 a, b 1000).

Вихідні дані: виведіть площу прямокутника.

4.          Hello, Python (№ 8800).

Виведіть повідомлення Hello, Python!

Вхідні дані: вхідні дані відсутні.

Вихідні дані: виведіть повідомлення Hello, Python! як показано у прикладі.

5.          Наступне число (№ 8801).

Прочитати ціле число та вивести наступне за ним число.

Вхідні дані: одне ціле число n, що за модулем не більше 1018.

Вихідні дані: вивести число на одиницю більше.

6.          Сума двох цілих чисел (№ 8804).

На вході програми маємо два цілих числа, кожне в окремому рядку. На вихід потрібно подати суму заданих чисел.

Вхідні дані: два цілих числа, записаних в стовпчик.

Вихідні дані: сума заданих чисел.

7.          Кількість учнів (№ 8806).

В класі навчається a хлопчиків і bдівчаток. Скільки всього учнів в класі?

Вхідні дані: два натуральних числа a і b (a, b 1018).

: вивести кількість дітей в класі.

8.          Різниця двох цілих (№ 8808).

На вході програми маємо два цілих числа, кожне в окремому рядку. На вихід потрібно подати різницю між першим і другим числом.

Вхідні дані: два цілих числа, записаних в стовпчик.

Вихідні дані: різницю заданих чисел.

9.          Марафон (№ 8809).

Змагання з бігу розпочали a учасників, але b з них зійшли з дистанції.

Скільки бігунів фінішували?

Вхідні дані: два натуральних числа a і b (a, b 1018).

Вихідні дані: виведіть кількість бігунів що фінішували.

10.     Добуток двох цілих (№ 8811).

Обчисліть добуток двох цілих чисел.

Вхідні дані: два цілих числа a та b (a, b 109).

Вихідні дані: виведіть добуток двох чисел.

11.     Площа поверхні та об’єм (№ 8813).

Знайти площу поверхні та об'єм прямокутного паралелепіпеда за його вимірами.

imageВхідні        дані:        довжини        ребер

прямокутного паралелепіпеда a, b та c (a, b, c 106). : вивести площу поверхні та об'єм прямокутного паралелепіпеда.

12.     Периметр і площа 2 (№ 8814).

Знайти периметр і площу квадрата, якщо відома довжина його сторони a.

imageВхідні дані:

Цілочисельна довжина сторіни квадрата a.

Вихідні дані:

Периметр і площа квадрата.

 

2.2 Змагання « Ділення цілих чисел»

(8837,8838,8839,8841,8842,8843,8845,8850).

№ 8837 «Частка та залишок»

Задано два натуральних числа a і b. Вивести частку та залишок при цілочисельному діленні a на b.

Вхідні дані: два натуральних числа a і b.

Вихідні дані: вивести частку та залишок від діленні a на b.

image


 

№ 8838 «Петрик і пиріжки»

 

Ще на першій великій перерві у Петрика було m гривень, але вже на другій перерві він так зголоднів, що вирішив весь капітал витратити на смачні пиріжки. Скільки пиріжків зможе купити Петрик, якщо їх продають по n гривень?

Вхідні дані: В єдиному рядку записані через пропуск два натуральних числа m і n.

Вихідні дані: відповідь до задачі.

Мова PASCAL

Мова С++

var a,b: longint; 

begin  readln(a,b);  writeln( a div b);  end.

#include <bits/stdc++.h> using namespace std;

int main()

{ long long a,b;  cin >>a >>b;  cout << a/b;  return 0;

}

 

№ 8839 «Петрик і пиріжки2»

 

По сюжету аналогічному попередній задачі потрібно знайти скільки грошей лишилося у Петрика.

Вхідні дані: в єдиному рядку записані через пропуск два натуральних числа m і n.

Вихідні дані: вивести скільки грошей лишилося у Петрика після фанатичної покупки пиріжків.

Мова PASCAL

Мова С++

var a,b: longint; 

begin  readln(a,b);  writeln( a mod b);  end.

 

#include <bits/stdc++.h> using namespace std;

int main()

{ long long a,b;  cin >>a >>b;  cout << a%b;  return 0;}

 

№ 8841 «Цифра2»

На вході програми маємо натуральне число n (n>9). Потрібно вивести передостанню справа цифру (розряду десятків) числа n.

Вхідні дані: натуральне число n (n>9).

Вихідні дані: цифра розряду десятків числа n.

Мова PASCAL

Мова С++

var n: longint;

begin readln(n); writeln( n mod 100 div 10); end.

#include <bits/stdc++.h> using namespace std;

int main()

{ long long a;  cin >>a;  cout << a%100/10;

 return 0;}

 

№ 8842 «Цифра3»

На вході програми маємо натуральне число n (n>99). Потрібно вивести третю справа цифру (розряду сотень) числа n.

Вхідні дані: натуральне число n (n>99).

Вихідні дані: цифра розряду сотень числа n.

Мова PASCAL

Мова С++

var n:longint; begin readln(n); writeln( (n mod 1000) div 100); end.

#include <bits/stdc++.h> using namespace std;

int main()

{ long long a;  cin >>a;

 cout << a%1000/100;

 return 0;}

 

№ 8843 «Видалити цифру»

Задано натуральне число n. Видаліть в ньому крайню справа цифру (розряд одиниць).

Вхідні дані: одне натуральне число n (n > 9).

Вихідні дані: виведіть оновлене число.

image

№ 8845 «Видалити цифру3»

На вході програми маємо натуральне число n (n>99). Потрібно видалити третю справа цифру (розряду сотень) числа n.

Вхідні дані: натуральне число n (n>99).

image

№ 8850 «Сума цифр»

Знайти суму цифр заданого трицифрового числа.

Вхідні дані: трицифрове натуральне число.

Вихідні дані: відповідь до задачі.

 

 

 

image

1. Поділ яблук-1 (№ 4716)

N школярів ділять k яблук порівну, залишок, що не ділиться, залишається у корзинці. Скільки яблук дістанеться кожному школяру?

Вхідні дані: два додатніх цілих числа n та k, які не перевищують 1500 - рідко у школі буває більше учнів, да й багато яблук також їсти шкідливо...

Вихідні дані: вивести кількість яблук, яке дістанеться кожному школяру.

2. Поділ яблук-2 (№ 4717)

N школярів ділять k яблук порівну. Залишок, що не ділиться, залишається у кошику. Скільки яблук залишиться у кошику?

Вхідні дані: два додатніх цілих числа n та k, не більших за 1500 - рідко у школі буває більше учнів, да й де знайти такий кошик?

Вихідні дані: вивести кількість яблук, що залишаться у кошику.

 

3.     Кількість непарних (№9902)

Програма на вході приймає натуральне число n. Потрібно вивести кількість непарних натуральних чисел, що не перевищують n.

Вхідні дані:натуральне число n не більше 1018.

Вихідні дані: відповідь до задачі.

4.     Кількість непарних 2 (№9904)

Програма на вході приймає натуральне число n. Потрібно вивести кількість непарних натуральних чисел менших n.

Вхідні дані: натуральне число n не більше 1018.

Вихідні дані: відповідь до задачі.

5.     Частка та залишок (№8837)

Задано два натуральних числа a і b. Вивести частку та залишок при цілочисельному діленні a на b.

Вхідні дані: два натуральних числа a і b.

Вихідні дані: вивести частку та залишок від діленні a на b.

6.     Видалити цифру 2 (№8844)

На вході програми маємо натуральне число n (n>9). Потрібно видалити передостанню справа цифру (розряду десятків) числа n.

Вхідні дані: натуральне число n (n>9).

Вихідні дані: відповідь до задачі.

7.     Обмін цифр (№8846)

На вході програми маємо натуральне число n (n>9). В числі n потрібно обміняти місцями цифри десятків і одиниць.

Вхідні дані: натуральне число n (n>9).

Вихідні дані: відповідь до задачі.

8.     Обмін цифр 2 (№8847)

На вході програми маємо натуральне число n (n>99). В числі n потрібно обміняти місцями цифри сотень і одиниць.

Вхідні дані: натуральне число n (n>99).

Вихідні дані: відповідь до задачі.

9.     Обмін цифр 3 (№8848)

На вході програми маємо натуральне число n (n>99). В числі n потрібно обміняти місцями цифри сотень і десятків.

Вхідні дані: натуральне число n (n>99).

Вихідні дані: відповідь до задачі.

10. Подвоєння (№8849)

Подвоїти кожну цифру заданого двоцифрового числа.

Вхідні дані: двоцифрове натуральне число.

Вихідні дані: відповідь до задачі.

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.     З Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 рр.// Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах: науково – методичний журнал –  2011. –  №6. – С. 4 – 11. 

2.     Зимняя И. А. Педагогическая психология / И. А. Зимняя. – М. : Логос, 2004. – 384 с.

3.     Ляшенко Б.М. , Жуковський С.С. E-olimp. Інтернет-портал організаційно-методичного забезпечення дистанційних олімпіад з програмування для обдарованої молоді України : Режим доступу https://zavantag.com/docs/2075/index-44421-1.html

4.     Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]-Режим доступу:https:// www.kmu.gov.ua /.../ukrainska-shkola-compressed.pd. 5. Сайт E-OLYMP: Режим доступу -  https://www.eolymp.com/uk/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
12 квітня
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку