Теорія поколінь У 1991 році американськими вченими Нейлом Хоувом і Вільямом Штраусом була створена теорія поколінь. Згідно неї, кожні 20-25 років народжується нове покоління людей, що мають певні риси характеру, звички та особливості, які виділяють їх на тлі всіх інших і які потім повторюються у майбутніх поколіннях. Дану теорію сьогодні широко використовують соціологи, економісти,психологи та управлінці. Адже, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти ключик до представників різного віку.
Свою назву отримало через післявоєнний сплеск народжуваності. Сь Менталітет цього покоління сформували такі події: радянська "відлига", покорення космосу, СРСР – світова супердержава, єдині стандарти освіти в школах, гарантоване медичне обслуговування. В результаті, з'явилося покоління з психологією переможців. Вони неймовірно цінують молодість. Для «бумерів» це не тільки найщасливіший період життя, але і час рушійної сили, коли можна будувати майбутнє– своє і суспільства. Саме так вони хочуть себе почувати – молодими серцем і душею. Для бебі-бумерів велика повноцінна сім'я - ознака успіху. Побудувати щастя на самоті, на їхню думку, складно. Baby Boom (1943−1963)
Автономні і вічно зайняті. Їх також називають «невідомим поколінням». «Ікси» відрізняються готовністю до змін, великим індивідуалізмом. Покоління Х: діти з ключем на шиї, самостійні ідеалісти 1964-1984 Це люди віддані роботі, часто трудоголіки. Цінують розвиток і навчання, роботі приділяють більшеуваги, ніж сім’ї, спрямовані до індивідуального успіху; Цінностями для цих людей є готовність до змін, можливість вибору, технологічна грамотність, індивідуалізм, прагнення вчитися протягом всього життя.
«Ігреки» - покоління, яке йде за своєю мрією, замість престижної і високооплачуваної професії вони вибирають заняття, яке приносить задоволення. Стабільність і кар'єра мало турбує мілленіалов. Покоління Y: «все й одразу» 1985-2000 У мілленіалів своє особливе ставлення до шлюбів - з ним вони не поспішають. Як і з дітьми. До того ж, представники цього покоління відкрито визнають і часто підтримують одностатеві відносини. Ще одна характерна риса - це бажання бути модним. Вони вибирають справу свого життя, тому що це модно. Вони займаються модним спортом, стають «веганами» , тому що це тренд.
Це діти, які ніколи не жили у світі без інтернету, і які «заточені» під віртуальну реальність. Абсолютно нові за типом мислення учні. Про них кажуть, що вони жити не можуть без смартфонів, прагнуть швидкого результату «тут і зараз», свободи та глобального мислення, тяжіють до практичності та яскравих вражень. Для Z на першому місці — відчуття свободи: «Не планую надовго = не хочу зобов’язань». Смаки та пріоритети «зетів» стрімко змінюються. Сьогодні — курси малювання, а завтра — бокс. Покоління Z: «якщо є Google, то я всесильний»
Відмінності покоління • Надмірна енергійність і рухливість дитини –синдром дефіциту уваги.• Вони не визнають авторитетів і кумирів.• Вони завжди без сорому скажуть вам чого хочуть.• Вони не сприймають зауважень і залякувань.• Вони не стануть прислухатися до порад дорослих, а все в житті пізнають на власних «шишках».
• Вони губляться, стикаючись з консерватизмом, де замість прояву креативної думки необхідно слідувати стандартам.• Представники покоління Z не будуть командними гравцями.• Представники покоління Z будуть здатні надефективно працювати з інформацією і аналізувати її буквально «на льоту».• Покоління Z буде найбільш освіченим в історії людства. Його представники не лише матимуть доступ до майже необмеженої кількості інформації та навчальних матеріалів, але й вмітимуть працювати зі всіма цими ресурсами.
Депресії та інші душевні розлади, які стосуються їхнього подальшого життя. Дуже залежні від оцінок, які отримують в інтернеті. Для них більшість дій в реальному житті відбувається для визнання у віртуальному житті. Троллінг або кібербулінг – систематичне і цілеспрямоване відправлення агресивних повідомлень з електронних носіїв. Самотність - інша поширена проблема сучасної молоді. Хоча і можуть спілкуватися з людьми з іншого кінця світу, подібний формат спілкування виключає фізичну взаємодію, тактильні відчуття. Люди найчастіше відчувають себе ізольованими.
Як поводитися з дитиною покоління зет ?• Також їх варто частіше хвалити — «лайкати» оцінками або нагородами. На заняттях та уроках: інформацію — подавати переважно графічно, завдання — конкретні, лекції — зведені до мінімуму. Ніколи не нав’язуйте свою точку зору. Як би вам неприємно не було, але ваша думка дитину просто не хвилює і викликає роздратування і це не хамство, а спосіб проявити волелюбність.
Говорити з ними «твітами», тобто коротко і з перервами, а завдання розсилати на гаджети. Вчителю варто завести для класу групу в соцмережі. Спиратись на любов до публічності. Спілкування на рівних. Створення інтересу через залучення до участі в проєктах. Частіше змінювати форми роботи на уроці, щоб навчання було чимось подібне на комп’ютерну гру.
Ставити чіткі цілі і завдання, які дають швидкий видимий результат, розписуючи всі нюанси. Терміни виконання роботи, доручення, завдання повинні суворо регламентуватися. Заохочення і невеликі винагороди в кінці кожного успішного завершення доручення, завдання. Головний принцип – свобода і відповідальність за наслідки своїх дій.
Техніки в роботі з дітьми які використовую під час уроків, занять, тренінгів. Одна із головних – це техніка партнерської взаємодії. Техніка «Я-висловлювання».- (до групи і до окремої дитини. Наприклад: «Я хотіла б, щоб ви (навчили, опанували, запам’ятали)- Допоможіть мені, будь –ласка (напишіть, прочитайте , виконайте…)
Техніка спонукання. - А зараз зосередьтеся, заспокойтеся і спробуйте вловити основну думку»Зосередься, зверни увагу на цей пункт. Техніка відновлення віри дитини (учня) у власні сили.- «Давай спробуємо ще раз. Попередню спробу сприймай як досвід, а не невдачу. Зосередься і повір у себе…»
Я дякую поколінню Z, яке навчило мене: Використовувати смайлики в переписці і таким чином краще виражати свої емоції. Робити класні схеми, щоб достукатись до учнів з кліповим мисленням. Користуватися різноманітними комп’ютерними програмами, додатками, щоб говорити з своїми учнями «однією мовою». Використовувати соціальні мережі для навчання, щоб бути з учнями на зв’язку постійно. Просто розуміти які класні круті і обдаровані мої учні «зети», їх не потрібно змінювати, а просто бути з ними на одній хвилі.