Презентація створена до уроку з історії України у 10 класі при вивченні теми "Розгортання рядянського терору .Рік великого терору в Україні" 1937р.
Дуже детально розкрито причини та суть подій даного періоду. Позначено місця найбільш трагічних моментів. В кінці презентації, на закріплення вивченого матеріалу, діти складають пазл. Ціково, нетрадиційно вивчаємо навіть найтрагічніші сторінки нашої історії.
Мета Уроку: Дидактична: схарактеризувати сутність і мету проведення масових репресій натериторії СРСР в 1930-1937роках, схарактеризувати особливості репресій на території УСРР, визначити роль Й. Сталіна та інших політичних діячів в проведенні масових репресій, пояснити положення нової Конституції та наслідки запроваджених змін. Розвивальна: розвивати мислення, пам’ять, творчі здібності; пояснювати,аналізувати й систематизувати історичний матеріал; вдосконалювати вміння користуватись науковою термінологією, формувати навички роботи в групах. Виховна: на прикладі злочинної суті сталінського тоталітарного режиму виховувати стремління протистояти злочинним намірам, виховувати толерантність і вміння слухати опонента.
Історичний словник: Репресії -Репре́сії — каральні заходи, покарання, вжиті державними органами. Репресії — це комплекс заходів з арештів, розстрілів і переселення великих мас людей.«Чистка» - офіційна назва процесу очищення компартійно-радянського апарату і всієї партії від збюрократілих, корумпованих і ворожих елементів. Насправді партія позбавлялася інакодумців, усіх тих, хто не мирився з чинопочитанням, нав’язуваним на підставі «демократичного централізму».
“Націонал -ухильництво” своєрідний ідеологічний штамп, негативна оцінка, що вживалася в агітаційно-пропагандистській роботі в СРСР і стосувалася тих членів компартії, які в теорії і практиці національної політики «переоцінювали, перебільшували значення місцевих особливостей»організована у систему сукупність ідей у формі соціально-економічних моделей, настанов, гасел, програмних документів партій, філософських концепцій тощо.
Наслідки. Боротьба з нацухилом у КП(б)У:доведення до самогубства М. Скрипника;переслідування учасників українізаціїС. Косіора В. Чубара, В. Затонського,Н. Голода А. Хвилі,М Чувирінапроведено масові арешти політичних і культурних лідерів національних меншин;1938 р. постановою ЦК створення навчальних закладів для національних груп визнане «недоцільним і шкідливим», вогнищами буржуазно-націоналістичного впливу на дітей;1939 р. були ліквідовані національні райони, національні сільські та містечкові ради.
СУТЬ СУДОВОГО ПРОЦЕСУ НАД РЕПРЕСОВАНИМИОсоблива трійка НКВС — орган позасудового винесення вироків в СРСР, що існував в 1937–1938 роках під час Великого терору. Трійки формувалися зазвичай на рівні області. Складалися з начальника підрозділу НКВС, секретаря обкому партії і прокурора1. Слідство тривало не бульше 10 днів;2. Прокурор не мав права брати участі в цьому процесі;3. Підсудний не мав права на адвоката;4. Вирок суду не міг бути оскаржений;5. Підсудний не міг розраховувати напомилування;6. Смертний вирок виконувався негайно.
Наслідки терору. Наслідки репресій:зміцнення особистої влади, усунення можливих претендентів на владу;насаджування атмосфери страху, створення образу ворога;через систему ГУЛАГу пройшло 5 % населення СРСР;різке послаблення потенціалу спеціалістів у всіх галузях знань і практичної діяльності;підрив обороноздатності країни;знищення національної еліти;падіння у 3 рази темпів промислового розвитку.