Презентація до уроку української мови в 7 класі "Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль".

Про матеріал
Презентація до уроку української мови в 7 класі "Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль". Українська мова : підруч. для 7 класу закладів загальної середньої освіти. — 2-ге вид., переробл. / О. П. Глазова. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2020. — 256 с. : іл.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Мета: ознайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи.

Номер слайду 2

Бліц-опитування. Що таке дієслово?Які форми дієслова ви знаєте? На які питання відповідає кожна з форм?Які з форм є незмінними?Станція «Пригадай»

Номер слайду 3

Творче спостереження над мовним матеріалом

Номер слайду 4

Тема нашого уроку – «Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Це перший урок нової теми. Сьогодні на уроці ми ознайомимось із ще однією формою дієслова – дієприслівником, навчимось розпізнавати дану форму в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівника, правильно використовувати їх у власному мовленні. Станція «Прогнозуюча »

Номер слайду 5

Творче спостереження над мовним матеріалом. Назвіть дієслова-присудки у записаних реченнях вправи 271 . Знайдіть слова, які пояснюють дієслова, вказуючи на додаткову дію. На які запитання відповідають?Яка форма дієслова відповідає на ці питання?Чому, на ваш погляд дієприслівник має таку назву?Станція « Промінець»

Номер слайду 6

  ДІЄПРИСЛІВНИКвід дієслова від прислівника вид (доконаний і недоконаний) незмінний час (теперішній і минулий) залежить від дієслова-присудка має залежні слова у реченні – обставина особлива форма дієслова (що роблячи? що зробивши?) -учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -вши-, -ши-  Отже, дієприслівником називається особлива незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію або стан основного дієслова-присудка. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши? Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників –учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -ши-, -вши- завжди пиши букву И! Складання динамічної схеми (запис у зошити)

Номер слайду 7

Станція «Практична» За характерними суфіксами дієприслівники легко знайти в тексті й відрізнити від інших форм дієслова. Робота з підручником

Номер слайду 8

Пригадайте на які питання відповідають дієприслівники доконаного виду?(що зробивши?), недоконаного?(що роблячи?) Розподіліть дієприслівники за видами Працюючи, сміючись, витрусивши, хитаючись, відкинувшись, кинувши, розсікаючи, глянувши, чекаючи, знаючи, взявши, падаючи, підбігши, блукаючи. Розподільний диктант (робота біля дошки)

Номер слайду 9

  Вправа (самостійна робота) Прочитайте. Визначте дієприслівники. З’ясуйте час і вид кожного. Зима, прийшовши на зміну дощам пізньої осені, часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя, поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи. На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками, а руки в рукавички. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними. Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі, радуючи нас своєю красою і веселими забавами. Лексична робота. Яка тема тексту? Головна думка?Як би ви назвали цей текст?Станція « Дослідників»

Номер слайду 10

Утворити від поданих у дужках дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників. Пояснити прислів’я. Учись, на інших (дивитись). (Тесати) дерево, кравцем не станеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. ( Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). Не спечеш калачі, (лежати) на печі. (Нюхати), не наситишся. (Упустити) з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. Добре (попрацювати), краще відпочиватимеш. Творче конструювання

Номер слайду 11

Учись, на інших дивлячись. Тешучи дерево, кравцем не станеш. Знаючи ремесло, старцювати не будеш. Згуртувавшись, хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора придбавши. Не спечеш калачі, лежачи на печі. Нюхаючи, не наситишся. Упустивши з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, опустивши рукава. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш. Перевіримо

Номер слайду 12

З-поміж поданих форм дієслова випишіть тільки дієприслівники . Відчувати, прикріплений, спілкуються, побілілий, переживаючи, зачарований, прожили, виконавши, заквітчаний, виграючи, виготовлений, підсумовуючи, міркувати, перемістившись, виплеканий, танучи. За Сергієм і Мариною Дяченками Підкреслити у виписаних словах орфограму «літера и в суфіксах дієприслівників». Вибірковий диктант

Номер слайду 13

  Два-три з них увести до самостійно складених речень (усно) Поклавши руку на серце , дивлячись крізь пальці, зціпивши зуби , засукавши рукава , висолопивши язика . Пояснити значення поданих фразеологізмів

Номер слайду 14

Відредагувати речення 1. Проходячи повз вікно, почулася пісня. 2. Виходячи з вагона, у моєї валізки відірвались ручки. 3. Опинившись у лісі, нам стало страшно. Загубивши стежку, нас охопила розгубленість. 4. Підійшовши до класу, його очі широко розплющились від здивування. 5. Вносячи добрива у грунт, рослина швидко росте. Творча робота Скласти 3-4 речення про зиму, використовуючи дієприслівники. 

Номер слайду 15

Станція «Вершина»Бліц-опитування. Що називається дієприслівником?На які питання він відповідає?Яким членом речення виступає?Якого виду бувають дієприслівники?Якого часу?Від якої частини мови залежить дієприслівник?

Номер слайду 16

Станція «Рідна» Вивчити правила с. 128-129 . Виконати впр.279

pptx
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку