Презентація "Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія"

Про матеріал

Презентація до уроків з теми "Фонетика" дозволить учням поглибити знання про звуки мовлення, засвоїти поняття голосні й приголоснi звуки; сформує вмiння розрiзняти м'якi й пом'якшенi приголоснi, характеризувати вивченi групи звукiв; удосконалити вмiння вимовляти звуки у словах вiдповiдно до орфоепiчних норм.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Фонетика – вивчає звуки мови. Орфоепія – вивчає правила вимови. Графіка – вивчає знаки письма. Орфографія – вивчає правила правопису

Номер слайду 2

Звуки ми чуємо і вимовляємо Букви ми бачимо і пишемо. Букв – 33 Звуків – 386 голосних,32 приголосних

Номер слайду 3

Звук – це найменша одиниця мови. Звуки бувають: Голосні:[а ], [о], [ у], [е], [ и], [і]Передаються голосні звуки десятьма буквамиа, о, у, е, и, і, я, ю, є, їГолосні звуки бувають: наголошені і ненаголошені

Номер слайду 4

Звуки бувають: Глухі:[т] [ч] [к][п] [с] [х] [ц] [ш] [ф]Дзвінкі:[д] [дж] [г] [б] [з] [Ґ] [дз] [ж] [в] [л] [м] [н] [р] [й]Приголосні:

Номер слайду 5

Звуки бувають: Тверді: Усі приголосні можуть бути, крім звука [й] – цей звук завжди м’який. М’які:[д’] [т’] [з’] [дз’] [с’] [ц’] [л’] [н’] [р’] [й]Приголосні: Не можуть бути м`якими такі звуки:[Ґ] [г] [к] [х] [ж] [ч] [ш][б] [п] [в] [м] [ ф ] [р]вони бувають пом`якшеними

Номер слайду 6

Звуки бувають: Приголосні: Парні:[б] [д] [з] [г] [Ґ] [дж] [дз] [ш][п] [т] [с] [х] [к] [ч] [ц] [ж]Непарні:[в] [м] [н] [л] [р] [й][ф]

Номер слайду 7

Знаки письма: Кома, м`який знак, знак переносу, дефіс, тире, двокрапка, крапка. Алфавіт – це сукупність букв, розміщених у певному порядку. А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я

Номер слайду 8

Звукове значення букв я ю є – можуть передавати один або два звуки. Буква Я передає звук [а]Буква Ю передає звук [у]Буква Є передає звук [е]Синя – [с и н` а]Тюк - [т` у к]Третє – [т р е т` е]Буква ї - завжди передає два звуки: [ Й І ]

Номер слайду 9

Букви Я – [й а] Ю – [й у] Є – [й е]позначають два звуки в таких випадках: На початку слова Після голосного Після апострофа. Після м`якого знака. Яблуко – [й а б л у к о] Моє – [м о й е] П`ять – [п й а т`] Мільярд – [м`і л`й а р д]

Номер слайду 10

Буква Щ позначає завжди два звуки – [Ш Ч] Завдання: записати слова звуками. Щастя, щогли, щебет, щоки, щука, борщ

Номер слайду 11

Знаки письма. Буквені (букви алфавіту)Небуквені (дефіс, пропуск між словами, знак переносу, апостроф, знак наголосу)Розділові знаки (крапка «.», три крапки «…», дужки «( )», знак питання «?», крапка з комою «;», лапки «“”», знак оклику «!», двокрапка «:», тире «—»)

Номер слайду 12

Завдання: вставити голосні і прочитати прислів`я. Кр…щ… ч…сн… вм… рт… , н…ж н…ч…сн… ж…т… .2. Скр…мн…сть пр…кр…ш… л…д…н… .3. С…м р…з в…дм…р, … р…з в…др…ж .

Номер слайду 13

Гра «Хвилинка – веселинка»Завдання: відгадати загадки та метаграми. Що знаходиться в середині ШКОЛИ?2. Що стоїть між підлогою І стелею?3. Що мають БЕРЕЗА, ДУБ, БУК, ЯБЛУНЯ, БУЗОК, але не мають того ні КЛЕН, ні ВИШНЯ?

Номер слайду 14

Гра «Знайди четверте зайве»1. [д] [г] [ж] [ф] 2. [й] [ в] [ д] [ б] 3. [а] [ о] [н] [ у] 4. [г] [ к] [ х] [ф] 5. [г] [ш] [ф] [ и] 6. [ц`] [з] [с`] [ п`]

Номер слайду 15

Вибіркова робота. Завдання: у першу колонку записати слова, що починаються на дзвінкий приголосний, а у другу колонку – на глухий приголосний. Спитати, кобзар, рот, літо, штора, йод, цифра, місто, дзвіночок, розсипати, тин, фронт, чітко, хмиз, безнадійний, набирати, подвір`я

Номер слайду 16

Диктант «Тиша»Завдання: замінити початковий звук на парний (до цифри 1)замінити останній звук на парний (до цифри 2)1 Дон - …, билина - …, голод - …, драп -…,душ - …, кава - …, зірка - … .2. Паз - …, гриб - …, міг - …, газ - …, серб - … .

Номер слайду 17

Розподільний диктант. Завдання: виписати у першу колонку глухі приголосні, а у другу колонку – дзвінкі приголосніш, т, ц, б, д, с, в, м, ч, л, р, п, к, г, х, ф, дз

Номер слайду 18

Гра «Утвори слово»Завдання: у поданих словах уставити букви по черзі, що в дужках. Пояснити, як змінюються значення слів. Охарактеризуйте звуки, що в дужках. Кі (з, с) ка, ка(з,с)ка, га (д,т) ка, гру(п,б)ка, ве (з, с) ти

Номер слайду 19

Гра «Укладання каталогу»Завдання: розмістити у певному порядку прізвища: Костецький, Забіла, Білоус, Шевченко, Вінграновський. Завдання: розмістити у певному порядку назви творів:«Все прокидається поволі» , «Улюблена лялька», «Диво калинове», «Гусенятко», «Кобзар»

Номер слайду 20

Вибіркова робота. Завдання: виписати в першу колонку слова, де букви Я, Ю,Є, Ї позначають один звук, а в другу колонку слова, де букви Я,Ю,Є, Ї позначають два звуки. Синє, їдальня, юшка, збиралися, дивляться, любов’ю, кохання, єгер, яєчня, Ярослав, колядки, цілує, ця

Номер слайду 21

Розподільний диктант. Завдання: виписати у різні колонки слова з буквою – г і слова з буквою - Ґ …едзь, …атунок, …орох, …руша, …усінь, …рунтівка, …ніт, …уба, дзи…а, …винтик, …умка, …уркіт, …ава, …анок.

Номер слайду 22

Творче спостереження. Прочитати текст мовчки. Визначити його основну думку. Дослідити,чим відрізняються звуки г і ґ.ІСТОРІЯ ЛІТЕРИ «Ґ»З давніх-давен, аж до тридцятих років XX століття, українська абет-ка мала дві літери для передачі «г» гортанного (гомоніти, гори, доганя-ти) й зімкненого «ґ», яке вживали в словах переважно іншомовного по-ходження або в діалектних (ґанок, аґрус, інтеліґент, ґелґотати, ґирлиґа,ґвалт). Окремо графічне зображення «ґ» вживали видатні українськікультурні діячі й філологи. Літера «ґ» в українському правописі істо-рично виправдана. Без неї не тільки важко пояснити походження тогочи іншого слова, а часом неможливо навіть розкрити його зміст. Слов-ник української мови, що його впорядкував Борис Грінченко, фіксуємало не двісті п’ятдесят слів, що починаються цією літерою.

Номер слайду 23

ПРО ЛІТЕРУ ҐЛітеру Ґ ґ, яку було вилучено з українського правопису 1933 року, по-вернуто третім виданням «Українського правопису». Нинішній правопис(четверте видання — К.,1993) подає такі слова з літерою Ґ ґ: Аґу, аґукати, аґрус, ґаблище, ґаблі, ґава, ґазда, Ґаздиня, Ґандж,Ґанок, Ґатунок, Ґвалт, Ґвалтувати, Ґеґати, Ґеґекати, Ґедзь, Ґелґотати,Ґерґелі, Ґердан, Ґерґотіти, Ґерлига, (і ґирлиґа), Ґешефт, Ґиґнути, Ґлей(вишневий клей), Ґляґ, Ґніт, Ґоґель-моґель, (і ґоґоль-моґоль), ґоґоши-тися, ґонт, ґонта, ґорґоля, ґорґотати, ґражда, ґрасувати, ґрати (іменник),ґречний, ґринджоли, ґрунт, ґрунь, ґудзик, ґуля, ґуральня, джерґотати,джерґотіти, джиґнути, джиґун, дзиґа, дзиґарі, дзиґлик, дриґати, зиґзаґ,леґінь, мамалиґа, ремиґати, фіґа, фіґлі-міґлі, хуґа, цуґ (цуґом), шваґер,шварґотіти та похідні від них. Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знаньіз базовими

Номер слайду 24

Вправи-кросворди. Вписати букви, які утворюють слова, що відрізняються тільки одним звуком — співвідносним глухим або дзвінким приголосним. Відповідь: міг, міх; жар, шар. Відповідь: кава, ґава; коза, коса.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}гхжш{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}каҐазаса

Номер слайду 25

Записати слова з літерою ґ, що відповідали б поданим значенням.1. У Стародавньому Римі раб або бранець, що мусив битися на смертьіз собі подібним або з дикими звірами на потіху глядачам (ґладіатор)2. Мідна литавра, звуковий інструмент, ударом по якому секундометрист сповіщає про початок і кінець раунда в боксі (ґонґ)3. Напівдорогоцінний камінь червоного або бурого кольору, самоцвіт (ґранат)4. Підземний дух західноєвропейських переказів, вірувань, міфів: карлик, ліліпут, мацюпуля (ґном)Гра «Хто швидше?»

Номер слайду 26

Нора, замет, білка, пічка, гадати Творча вправа (робота в парах)Завдання: від поданих слів утворити нові, змінюючи першу літеру. Довідка: кора, гора, намет, гілка, річка, жадати

Номер слайду 27

Кінець діло… Мальованим конем далеко… Кожний край має… В умілого і долото ловить… У чуже просо… Добрий пастух не покине… До готового борошна мельник… Люби діло й… Закінчити подані прислів’я. Яку головну думку вони мають? Довідка: хвалить; не заїдеш; звичай; рибу; не суй носа; свого стада; знайдеться; воно тебе полюбить

Номер слайду 28

Задерев’янілий, їжачок, європеєць, жахання, життєлюбний, їдок, зщулювання, кав’ярня, єретик, порядок, моряк, миля, єфрейтор, тюль, поїсти, зілля. Вибірковий словниковий диктант. Записати в зошит тільки ті слова, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки. Розтлумачити незрозумілі слова.

Номер слайду 29

Наголошені і ненаголошені голосні

Номер слайду 30

Холодний серпинь, кольорово навкруги, учнівський зїзд, мидовий смак, голосно смієця, летять в горі, священий обов’язок, буяння природи, скиниш оком, ростелилось поле, малочні хмари. Гра «Коректор»

Номер слайду 31

З якої тканини можна зробити набір географічних карт? Як перетворити простий замок у великий будинок? Що необхідно зробити, щоб повільне діяння висипати швидко закінчилося? Мовна вікторина «Хто швидше?» Мовна вікторина «Хто більше?»Записати пари слів, які б різнилися наголосами. Усно ввести їх у прості речення, ускладнені вставними словами. Наприклад: орган — орган

Номер слайду 32

С…ло, сп…нитися, б…р…г, б…р…гти, три…вога, кр…ниця, в…л…чезні, пр…ч…нити, п…гані, оз…рце, дж…рельце. Творча робота. Переписати подані слова, уставляючи замість крапок пропущені голосні букви. Розставити наголос. Свій вибір аргументувати вивченими правилами

Номер слайду 33

«Продовжи прислів’я»Вода, що тече повз двір … . Вода сильніша … . Вода солодша за … . Вода Дніпрова над усе … . Вода в струмку не буває … . Вода має своє … . Вода м’яка, а камінь … . Вода найчистіша біля … . Довідка: ціни не має; за вогонь; всяке вино; здорова; каламутна; джерело; пробива; витоку. Підкреслити ненаголошені голосні е, и, о в коренях слів. Як перевірити правопис слів з ненаголошеними голосними?

Номер слайду 34

Знайти правильне твердження: а) український алфавіт складається з 38 літер; б) приголосних звуків усього 33; в) звук [й] завжди твердий; г) звуків мовлення всього 38.2. Знайти рядок слів, у яких немає глухих приголосних: а) маєток, журба, їжак; б) сад, куток, додому; в) доїдає, левада; г) княжна, знання, десь. 3. Знайти рядок слів, у якому всі слова мають дзвінкі приголосні: а) чай, море, міна; б) ніколи, земля, листок; в) йод, ферма, лікар; г) дім, лінь, лин. 4. Знайти рядки слів, у яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки: а) явір, м’язи, Юля, моряк; б) журбою, сядь, в’юн, ряд; в) сім’я, м’яч, солов’ї, юрист; г) Юрій, ярок, рядок, мох.

Номер слайду 35

5. Знайти рядки слів, у яких допущені помилки при переносі: а) ві-ю, ро-зказати, зас-телити, гра-йся; б) під-живлення, від-дати, ро-зохотити, див-ний; в) ход-жу, під-золистий, піді-гріти, рай-он; г) Куз-бас, крає-знавство, дав-нього, вози-ти. 6. Знайти рядки слів, у яких неправильно наголошені слова: а) дошка, високо, чорноліс, заспів; б) чотириразовий, мережа, кронистий, засланець; в) чорнослив, чавити, кропива, кулінарія; г) кулінарія, яблуневий, дрова, олень. 7. Знайти рядок слів, у якому всі слова записані за орфографічними правилами: а) тимпература, човен, велитень, учень; б) медок, сердиться, реве, тривога; в) очерет, тимпература, севина; г) серпинь, зелений, летати, систра.

Номер слайду 36

8. Знайти рядок слів, у яких пишеться буква ґ: а) г(ґ)алоша, г(ґ)орло, г(ґ)ризун, ґ(г)абарит; б) г(ґ)арантія, г(ґ)ріх, г(ґ)риф, ґ(г)ава; в) г(ґ)винт, ґ(г)арнір, г(ґ)анок, (г)ґалаґ(г)ан; г) ґ(г)алоша, (ґ)гроза, г(ґ)ромаддя, ґ(г)аґ(г)ара. 9. Знайти правильне твердження: а) голосних звуків усього 10; б) український алфавіт складається з 33 букв; в) усього 9 пар твердих і м’яких приголосних; г) в українському алфавіті всього 22 приголосних звуки. 10. Знайти рядок слів, в якому слова не можна переносити: а) деякий, айстра, діжка; б) гроші, бити, захворіти;в) пшениця, голова, золотий; г) ЛАЗ, м’яч, ірис.

Номер слайду 37

11. Знайти рядок слів, у якому всі слова записані за орфографічними правилами: а) крохмаль, хлопець, солдат, зима; б) пором, пробеває, козак, робота; в) борсук, ведмідь, блищати, легенький; г) коровай, солома, вечірній, періг. 12. Знайти рядок слів, у яких немає дзвінких приголосних: а) береза, пуп’янок, дивина; б) ссати, шишка, косити;в) ім’я, диван, тінь; г) хочете, татусь, кістка.

Номер слайду 38

У повітрі, попискуючи, в…ют…ся над водою ластівки та білокрилі кр…чки, на л…оту хапают… щос… нове. Білі квіти ро…сипало небо. Вода прибувала з в…ликою лют…ю. Не годи м…ні, н…годо, я з н…годами дружу. Пташка красна своїм пір…ям, а людина своїм знан…ям. Добрий чоловік – надійніше кам…яного мосту. Люблю край наш дорогий, що звет…ся Україна.

Номер слайду 39

Спишіть, уставляючи потрібні букви. М…даль, г…рой, д…монстрація, с…лдат, в…кзал, м…тро, в…лос…пед, т…атр, д…ржава, д…ректор, ар…фметика, п…нал, м…нулий, абр…кос, ап…льсин, л…мон, к…шеня, р…спубліка

Номер слайду 40

Д…шевий, м…довий, кр…венький, ц…ферблат, р…зумний, зам…рзати, в…ртлявий, заг…нати, безз…мельний, гр…би, кр…чати, ст…бло, рів…нь, пів…нь, тижд…нь, ш…вці.

Номер слайду 41

З…мляний, л…холіття, ж…ст…куляція, ч…р…да, ш…нель, щ…б…тання, б…р…стяний, с…ротина, кр…м…нистий, ж…тловий, ж…нці, ч…р…ш…нь, витр…мка, ч…мпіонат, трен…р, м…сливець, м…чі, ф…хтування, с…крет, гв…нтівка, р…жим

Номер слайду 42

Гр…чаний, зн…рвований, тр…мати, пр…рода, д…тячий, м…нати, дж…р…ло, л…вада, кр…ниця, ч…кати, з…л…ніти, к…шеня, б…р…гти, штепс…ль, тр…вога, л…ман, в…дмідь, ком…н, ст…р…гти, гр…міти, кр…слярський, м…лодія, к…тушка

Номер слайду 43

Лагідний, важкий, низький, бідний, вузький, добрий, дорогий, м’який, прямий. Доберіть слова з протилежним значенням

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.9
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 17
Оцінки та відгуки
  1. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Проскурня Євгенія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Горева Оксана Володимирівна
    Дякую, колего, за кропітку роботу і цікавий її результат. Ви молодець!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лось Віра Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Гуськова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Панченко Олена Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Пац Любов
    Дякую. Презентація цікава й корисна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Кирильченко Любов Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Щербина Людмила Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Voyakovskaya Nonna
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Примаченко Лідія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Роман Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Олійник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Гончарюк Леся
    Дякую за презентацію. Дуже зекономили час у підготовці до уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 14 відгуків
pptx
Додано
30 березня 2018
Переглядів
53181
Оцінка розробки
5.0 (17 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку