стратегії технології критичного мислення1. Стратегія “Асоціативний кущ”Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;Записувати всі ідеї, які зявляються чи скільки дозволяє час.
6. Стратегія “Дискусія” Хід дискусії: Оголошується проблемне питання дискусії. У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ». Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку. Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп. Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові. Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів. Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар. Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.
7. Стратегія “Кероване читання з передбаченням” Алгоритм. Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах). Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування. Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.
8. Стратегія «Порушена послідовність»Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності. Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах. Читання тексту і перевірка результатів. Обговорення. Алгоритм
10. Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка)Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер. Текст поділяється учителем на логічно завершені частини. Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками. Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі. Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому. Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання. Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма учнями.
12. Стратегія «Доповідач-респондент»Прочитати текст, запам’ятати його. Два учні виходять до дошки. Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки. Перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не було сказано.