Тема. Контрольний диктант за І семестр
Мета:
оцінити рівень орфографічної та пунктуаційної грамотності: правильно писати слова на вивчені орфографічні правила та слова, визначені для запам'ятовування; ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації; виявити орфографічні й пунктуаційні помилки, на ліквідацію яких слід звернути особливу увагу;
удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці;
розвивати орфографічну пильність, слухову пам'ять;
розвивати навички якісного оформлення роботи; здатність сприймати незнайомий текст, розуміти його, запам'ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку тощо;
виховувати почуття патріотизму.
Урок №16 Тема. Аналіз контрольної роботи та контрольного диктанту. Повторення вивченого про словосполучення й речення. Мета: проаналізувати виконання контрольної (тестової) роботи та рівень орфографічної й пунктуаційної грамотності учнів у диктанті: правильне написання слів на вивчені орфографічні правила та слів, визначених для запам’ятовування; розділових знаків відповідно до опрацьованих правил пунктуації; зробити роботу над орфографічними й пунктуаційними помилками, допущеними в диктанті; привести засвоєні учнями поняття у струнку систему, яка передбачає розкриття та засвоєння зв’язків і відношень між її елементами; перевірити і встановити рівень оволодіння основами теоретичних знань; повторити і більш глибоко осмислити навчальний матеріал; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати орфографічну пильність, слухову пам'ять; виховувати почуття патріотизму.
Розподільний диктант Згрупувати прості і складні речення. 1.Забудеш рідний край — тобі твій корінь всохне. (П.Тичина) 2.В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина. (Л. Костенко) 3.Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. (В. Симоненко) 4.В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля. (Т. Шевченко) 5.Дзвін щабель, пісні, походи,воля соколина,тихі зорі, ясні води —моя Україна.(В. Сосюра) 6.Нема на світі України, Немає другого Дніпра. (Т. Шевченко) 7.Свою Україну любіть. (Т. Шевченко) * Визначити тип простого речення (у складі складного).
Самостійна робота: Зробіть повний синтаксичний розбір речень. І варіант 1. Той монастир (не)давно збудували (Ліна Костенко). 2. Дивиш..ся і (не)надивиш..ся; дишеш..ся і (не)надишеш..ся тим чистим, г..рячим і пахучим повітрям (Леся Українка). ІІ варіант 1. Коли зважуєш..ся на сей крок у жит..і, чого(ж) стояти на колінах (Леся Українка). 2. Куди (не) глянеш.. (в)даль оцю окресну — тут (с)(покон)віку скрізь лилася кров… (Ліна Костенко) ІІІ варіант 1. (Не)сумуй одна, (не)журись одна (А. Малишко). 2. Поховайте та вставайте, кайдани порвіте і вражою злою кров..ю волю окропіте (Т. Шевченко). ІV варіант 1. Здобуд..мо освіту, побач..м більше світу (Нар. творч.). 2. Ранком вив..ли їх (на)двір, ро..ставили лавами (Панас Мирний). V варіант 1. Його сховали на горище, і ранок змив його сліди (А. Малишко). 2. Посієш.. вчасно, збереш.. рясно (Нар. творч.). VІ варіант 1. Люблю мандрувати по рідній країні (І.Муратов). 2. Пахне в’ялою травою, квітами (О.Донченко).
Визначте види речень. Знай край, та не падай. Знати птицю по пір'ю, а молодця - по промовах. Легко забути те, що не знаєш. Краще багато знати, ніж багато мати. Мало самому знати, треба передати іншим. Про що не знаєш - не берись судити. Чого замолоду не навчився, того й під старість не будеш знати. Народна мудрість
“Коректор” Поставити, де потрібно, тире. Бджола жалить жалом, а людина словом. Один розум добре, а два краще. Птиця створена для літання, людина для праці. Ранні пташки росу п’ють, пізні слізки ллють. Пташка радіє весні, а дитя матері. Око бачить далеко, а розум ще далі.Дощ дає силу землі, а похвала умільцю. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Сталь гартується в огні, а людина в труді. (Нар.твор.). На молодому місяці хата світиться, на молодому місяці ходять сни. Один про кров, другий про сонце, а третій про білу квітку мого життя (А.Малишко).
Пояснення домашнього завдання §… опрацювати. 1-й рівень. Написати твір-мініатюру «Герої моєї країни». 2-й рівень. Виписати з вправи №… підручника . 3-й рівень. Виконати вправу за підручником… Зробити синтаксичний розбір речень. Весна. Теплінь. Жайворонки в небі (І.Цюпа). Майбутнє ясне й прекрасне. Любіть його, прямуйте до нього, працюйте для нього, наближайте його (М.Чернявський).