Гра “Так чи ні” 1. Речення виражає закінчену думку. 2. За метою висловлювання речення поділяються на розповідні й окличні. 3. За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні й неокличні. 4. За будовою речення поділяють на прості й складні. 5. Складні речення мають дві або кілька граматичних основ. 6. Спонукальне речення містить питання. 7. За наявністю другорядних членів речення поділяються на ускладнені та неускладнені. 8. Поширене речення має тільки підмет і присудок. 9. Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні. 10. Двоскладні речення мають тільки один головний член речення.
Лінгвістичне спостереження. Я виходжу з лісу й незабаром попадаю на берег ріки. Довго не можу я відвести погляд від неї. І ось тепер я стою перед рікою й дивлюся на неї. Виходжу з лісу й незабаром попадаю на берег ріки. Довго не можу відвести погляд від неї. І ось тепер стою перед рікою й дивлюся на неї. Визначте в реченнях граматичні основи. Як називаються речення з одним головним членом?Чим виражений присудок у кожному реченні?Чим відрізняються речення в першому і другому текстах?
Порівняльна діаграма Венна. Односкладні речення. Двоскладні речення. Граматична основа складається з 1 головного члена: або у формі підмета, або у формі присудка. Мають граматичну основу. Можуть бути поширеними абонепоширеними. Граматична основа складається з 2 головних членів речення: підмета і присудка.
Види односкладних речень. Дієслівні (з головним членом у формі присудка)Називні (з головним членом у формі підмета, який стверджує наявність предметів чи явищ)Пекучий день… Лісів солодка млява… (Л. Костенко). Означено – особові (головний член означає дію, яку виконує конкретна особа). Любіть травинку і тваринку, і сонце завтрашнього дня (Л. Костенко). Неозначено – особові (головний член означає дію, яку виконує невизначена особа). Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер (О. Довженко). Узагальнено – особові (головний член означає дію, яка стосується будь – якої особи)Здобудемо освіту — побачим більше світу. (Нар. творч.)Безособові (головний член означає дію, яка не має виконавця). Аж морозом сипнуло поза спиною. (Панас Мирний)
Творче спостереження з елементами аналізу Записати речення, визначити спосіб, час, особу й число дієслів. Сьогодні йду на концерт.(Дійсний, теперішній, І ос. одн.) Діти, приходьте на гурток народознавства.(Наказовий, ІІ ос. мн.) З чого розпочнемо наше заняття? (Дійсний, майбутній, І ос. мн.)
Дослідження-моделювання. На основі поданих речень утворити односкладні означено-особові речення, у яких головний член мав би різне морфологічне вираження.1. Передусім (викликати) в іншої особи палке бажання спілкуватися.2. Ніколи (не брати) більше, як треба. 3. (Прагнути) пізнати таємниці творчості.
Лінгво-стилістичний аналіз висловлювання. Прочитайте поезію В. Симоненка, визначіть, яку стилістичну функцію виконують односкладні означено-особові речення. Кривлякам. Не вигадуйте муки і драми,Не видавлюйте з себе сліз. Правді в очі дивіться прямо,Не відводьте погляду вниз. Не вимучуйте з себе сміху,Коли серце стогне від мук,Не благайте у долі лиха,Коли щастя іде до рук. Будьте схожі самі на себе - Чи розумні, чи просто дурні. Будьте чортом чи ангелом з неба,Та не будьте штучні й смішні.