Основні завдання: Визначити, яке місце займає стилістично забарвлена лексика у мовленні учнів нашої школи (діалектизми, жаргонізми); Надати визначення поняттям «жаргон», “сленг” Знайти шляхи поповнення словникового запасу учнями нашої школи. Провести соціологічне опитування між учнями 5 – 9 класів з метою визначити: коло найбільш уживаних слів; чи часто школярі використо -вують жаргонізми; причини їх використання.
На уроках, зазвичай, діти намагаються говорити літературною мовою, а за неофіційних обставин спілкуються діалектною . Наприклад Дієслова: сидю – сиджу, носю – ношу, їздю – їжджу; або : зна – знає, балакать - розмовляти гулять – грати, гука – гукає,. Іменники : больніца - лікарня, столова - їдальня, магазін – магазин, цвіти – квіти тощо. суржик
Сленг - це слова, які часто розглядають як порушення норм стандартної мови. Це дуже виразні, іронічні вислови, що служать для позначення предметів, про які говорять у повсякденному житті. Сленг робить мовлення більш коротким, емоційно виразнішим, мовець може вільно та у повній мірі виразити свої почуття, емоції. Порівняйте «Ти не розумієш про що йде мова» «Ти не врубаєшся в тєму»
Сленг – мова якоїсь соціальної групи, що об’єднана певними інтересами, має багато слів та виразів, які відрізняються від загальновживаних і не завжди зрозумілі іншим. Сленг – це варіант побутового мовлення, який не співпадає з літературною вимовою. Молодіжний сленг – це соціальний діалект людей у віці 13 – 30 років, який виник із протиставлення себе старшому поколінню і відрізняється розмовним, а інколи і доволі грубим забарвленням. Шкільний сленг – це також різновид мовлення , який відрізняється від літературної мови, використовується певною групою людей, об’єднаних спільністю інтересів, занять, соціальним положенням.
Таким чином, шкільна професійна лексика у світлі учнівського сленгу виглядає так: Анкета опитування учнів 5 – 9 класів: 1. Що таке молодіжний сленг? 2. Чи знаєте ви слова молодіжного сленгу? (Так. Ні.) 3. Чи використовуєте ви такі слова у своєму мовленні? (часто, рідко, завжди, ніколи) 4. З якою метою, на вашу думку, ви їх вживаєте ? (Підкресліть те , що для вас ближче) а) вважаєте, що це по-модному, по-сучасному; б) потрібні у мовленні для зв’язку слів; в) допомагають виправити малий словниковий запас мого мовлення; г) роблять моє мовлення зрозумілим для однолітків; д) допомагають самостверджуватися; є) надають моєму мовленню яскравості, гумору, оптимізму. 5. Чи змогли б ви обійтися без жаргонних слів та виразів? а) Так. б) Ні. в) Не думав про це. 6. Чи намагаєтесь ви спілкуватися з однолітками без використання жаргонізмів, нецензурної лексики та нелітературних виразів? а) Так. б) Ні. в) Не думав про це.
Жаргон – це соціальний діалект, який відрізняється від загальновживаної мови специфічною лексикою і фразеологією, та особливим використанням словотвірних методів, але не має певної фонетичної та граматичної системи. Лексика жаргону будується на базі літературної мови шляхом переосмислення поняття, його перетворення, усічення кінця слова, а також активного запозичення іншомовних слів та морфем.
Наприклад: няшка – гарна, мила людина; пічалька – сумний настрій; предки , родаки – батьки; фейс – обличчя; прикид – одяг, зовнішній вигляд; прикол – що-небудь веселе,цікаве «анекдот»; облом – невдача, поразка, невезіння; чувак – хлопець; крутий – багатий, важний; не шариш (не врубаєшся) – не розумієш; січеш – розумієш, жратва – їжа тощо.
Таким чином, шкільна професійна лексика у світлі учнівського сленгу виглядає так: Матьоха – математика, фізра – фізкультура, зарубайка – зарубіжна література, світова – всесвітня історія, вебка – веб камера, вк – в контактах, мило – електронна пошта, футбік – футбол, баскєт – баскетбол, клава – клавіатура до комп’ютера, комп – комп’ютер, ноут – ноутбук, інет – Інтернет, домашка – домашня робота тощо Таким чином, шкільна професійна лексика у світлі учнівського сленгу виглядає так :
Висновок: У висновку можна сказати, що у своєму мовленні більшість учнів нашої школи використовує сленг: діалектні та жаргонні слова і вислови, як експресивний засіб вираження думок. У більшій мірі для розуміння однолітками та для надання своєму мовленню веселого та оптимістичного настрою. У такий спосіб вони хочуть створити свій світ, відмінний від дорослого. Важливим є вплив на мовлення учнів ЗМІ. Це означає, що наше завдання : навчитися доречно використовувати дану лексику; відсіювати багато жаргонізмів, які приходять до нас через телебачення та радіо. А щоб взагалі позбавитися впливу нелітературної лексики, потрібно дуже добре знати норми літературної мови: інтонація, вимова, словотворення.