Складнощі інституту сім’ї- руйнуються сімейні відносини, - підвищується ризик розлучень, - знижуються виховні функції сім’ї, -не підтримуються сімейні традиції, - росте рівень дитячої бездоглядності та безпритульності, - діти вимушені зростати в неповних сім’ях , загострюється проблема насильства в сім’ї.
Психолого-педагогічна компетентнІстьпередбачає усвідомлення батьками того, що результати виховання безпосередньо залежать від власних витрат і зусиль,усвідомлення педагогічних мети і завдань; знання психічних і фізіологічних особливостей своєї дитини, форм і методів виховання; адекватності у виборі форм і методів виховання, сформованості практичних навичок їх застосування; емоційної задоволеності стосунками з дитиною та існування в сім’ї стабільного позитивно-емоційного фону.
Компетентність – це характеристика, що дається людині в результаті оцінки ефективності (результативності) його дій, спрямованих на дозвіл певного кола значущих для цієї спільноти завдань Знання, навички, здібності, мотиви, цінності і переконання розглядаються як можливі складові компетентності, але самі по собі ще не роблять людину компетентним.
Чинники виховних можливостей сім’їготовність батьків до виховання дитини, рівень загальної і педагогічної культури дорослих членів родини,характер взаємин і міра узгодженості батьків у питаннях виховання, Індивідуальні особливості – темперамент, моральні якості, комунікативні здібності, стан здоров’я, загальний і власний досвід виховання дітей, ціннісні орієнтації.
Класні керівники включають у плани роботи лекції з педагогіки, психології, права, етики, фізіології та гігієни; батьківські збори; тематичні консультації; педагогічні практикуми з розгляду й аналізу різних ситуацій виховання дитини в родині та школі; огляд популярної педагогічної літератури для батьків; обмін досвідом виховання дітей у родині; вечір запитань і відповідей; день відкритих дверей та інші форми.
ОсновнІ принципи сімейного виховання : Гуманність і милосердя до дитини Врахування вікових та індивідуальних особливостей дитини Залучення дітей до життєдіяльності сім’ї як рівноправних учасників Оптимістичність і демократичність батьківсько-дитячих взаємин. Послідовність та єдність батьківських вимог.
Поняття «педагогізація середовища» увів у науковий обіг видатний педагог Станіслав Теофілович Шацький. Він трактував школу як засіб педагогізації соціального середовища, до того ж не лише через педагогічний колектив, а й через соціально-розвинених учнів та батьків. Напрями педагогічної освітишироке ознайомлення з надбанням етнопедагогіки свого народуформування критичного ставлення до проявів масової культури низької якості,запровадження просвіти з проблем сім’ї та сімейного виховання;забезпечення в кожній школі діяльності педагогічних університетів для батьків.
Педагогізація батьків і членів родин має сприяти розв'язанню актуальних завдань :1. Навчити батьків бачити і розуміти вікові зміни, що відбуваються з дітьми;2. Познайомити з основами психологічних, педагогічних і правових знань, необхідних для ефективного побудови дитячо-батьківських відносин3. Розвивати шанобливе ставлення до особистості дитини,4. Формувати мотивацію батьків до роботи над собоюрозвивати вміння батьків надавати дітям допомогу і підтримку у вирішенні актуальних життєвих задач;5. Допомогти батькам усвідомити причини ситуації проблемної ситуації і прийти до усвідомленого вибору при вирішенні проблем емоційного і міжособистісного характеру.
Дитинане слухає. Що робити Ліля Дубінська. Ця книга пояснює, як правильно спілкуватися з дитиною і показує, як вона чує і бачить наші слова та сприймає нашу поведінку. Вона навчить коли вчасно підставити дитині руку, а не носити її на руках, направити, а не відвести та домовитись, а не тиснути. Виховання без травмування або Навіщо дітям дорослі?, Горбунова Вікторія. Кожні батьки бажають, щоб їхня дитина вірила в свої можливості, почувалася сильною та впевненою. Але є різні діти, деякі бояться дорослих, залежать від думки батьків, не мотивовані та не вміють розв’язувати самостійно конфлікти. Як з цим впоратись? Як любити дитину, Януш Корчак. Кожне слово цієї книги випромінює любов до дітей! Її повинні прочитати всі батьки Головна ідея педагогіки Корчака — повага до дитини, до її думок і бажань, усвідомлення, що всі діти різні, що вони мають право вибору