Мета уроку: - закріпити навички й уміння складати йонно-молекулярні рівняння в розчинах електролітів;- розвивати навички проведення хімічного експерименту на прикладі реакцій у розчинах електролітів; - сформувати вміння передбачати оборотність хімічних реакцій;- виховувати в учнів наполегливість, бажання до високої якості результатів.
а)Пригадайте:1. Які реакції називаються реакціями йонного обміну?2. За яких умов реакції йонного обміну відбуваються до кінця? 3. Яких правил потрібно дотримуватися під час запису йонно – молекулярних рівнянь реакцій?4. Які речовини записуються в молекулярному вигляді, а які розкладаються на йони?5. Чому під час печії люди вживають розчин питної соди?
б)Слайд-шоу. Які реакції йонного обміну відбуваються до кінця? (плеснути в долоні, якщо реакція йонного обміну можлива)1. Mn(NO3)2 + Ba(OH)2 = Mn(OH)2↓ + Ba(NO3)2;2. Na2 S + H2 SO4 = Na2 SO4 + H2 S↑;3. 2 KOH + CO2 = K2 CO3 + H2 O;4. Na2 SO4 + Fe. Cl2 = 2 Na. Cl + Fe. SO4 5. Mg. Cl2 + 2 Ag. NO3 = Mg(NO3)2 + 2 Ag. Cl↓6. Ca. CO3 + 2 HCl = Ca. Cl2 + CO2↑ + H2 O
в)Метод «Практичність теорії»(Як роздатковий матеріал використовуємо етикетку від мінеральної води )Зміст завдання:1. Виписати всі електроліти, які містить мінеральна вода;2. Написати рівняння дисоціації 2 електролітів;3. Які компоненти надають смак цій мінеральній воді?4. Чим корисна мінеральна вода?
Вивчення нового матеріалуа) Розглянемо рівняння оборотньої реакції:2 KNO3 + Na2 SO4 → K2 SO4 + 2 Na. NO3б) Розглянемо рівняння реакції з утворенням малодисоційованої сполуки. Взаємодія кислоти з лугом. КOH + HNO3 → КNO3 + H2 Oв) Напишемо молекулярне рівняяння ,що відповідає такому скороченому йонно-молекулярному рівнянню. OH- + H+→ H2 O
Перед тим, як розпочати роботу пригадаємо правила техніки безпеки. 1. Пам’ятай, що всі кислоти. Не бувають без роботи. Все руйнують навкруги: Шкіру, одяг і луги.2. Агресивні і їдучі. Як вогонь вони пекучі. Підкоряють навіть сплави,Тож кислоти не для забави.3. Луги також небезпечні. Будь уважним – безперечно. Шкіру легко роз’їдають,Очі швидко випікають.4. Тож, коли працюєш з лугом, Не бесідуйте ви з другом. Обережним будь, обачним,Бо помилки не пробачать
Робота в групах 1. Проведіть реакції між речовинами, відповідно до вашого варіанту 2. Що спостерігаєте? Яка ознака вказує на те, що відбувається реакція?3. Користуючись таблицею розчинності, запишіть рівняння реакції у молекулярній, повній та скороченій йонно-молекулярних формах4. Запишіть висновок до лабораторного досліду №6.