Початкова школа – це перший освітній рівень, який закладає фундамент загальноосвітньої підготовки школярів. Тому пріоритетним завданням навчання в початковій школі на сучасному етапі повинно бути не лише формування в учнів певної систем знань, умінь та навичок, а забезпечення подальшого становлення особистості дитини, розвиток її розумових здібностей, і в першу чергу – це навчити дітей самостійно й творчо мислити. І зараз цінними є теоретичні положення та практичне надбання Василя Олександровича Сухомлинського, який прагнув, щоб початкова школа стала школою мислення, фундаментом творчих здібностей учнів. Його ідеалами були вчитель – умілий, вдумливий вихователь розуму дитини, та учень – мислитель, дослідник, творець. Дана презентація є відображенням творчої роботи вчителя початкових класів з учнями з метою формування компетентностей творчої продуктивної діяльності та самоосвіти й саморозвитку.
... У наших руках — найбільша з цінностей світу — Людина. Ми творимо Людину, як скульптор творить свою статую з безформного шматка мармуру: десь в глибині цієї мертвої брили лежать прекрасні риси, які належить добути, очистити від усього зайвого. В. О. Сухомлинський. Шаповалова Тетяна Григорівна
Початкова школа – це перший освітній рівень, який закладає фундамент загальноосвітньої підготовки школярів. Тому пріоритетним завданням навчання в початковій школі на сучасному етапі повинно бути не лише формування в учнів певної систем знань, умінь та навичок, а забезпечення подальшого становлення особистості дитини, розвиток її розумових здібностей, і в першу чергу – це навчити дітей самостійно й творчо мислити. Шаповалова Тетяна Григорівна
І зараз цінними є теоретичні положення та практичне надбання Василя Олександровича Сухомлинського, який прагнув, щоб початкова школа стала школою мислення, фундаментом творчих здібностей учнів. Його ідеалами були вчитель – умілий, вдумливий вихователь розуму дитини, та учень – мислитель, дослідник, творець. Шаповалова Тетяна Григорівна
Для розвитку мовлення учнів, для збагачення їхнього словникового запасу я використовую різні джерела. Але найпродуктивнішим джерело вважаю спілкування з природою, що надихає дітей на щирі почуття, захоплені висловлювання своєї думки, позбавлення багатьох комплексів, зростання активності у розмові, оперування потрібними словами і мовленнєвими зворотами. А такий результат досягається тоді, коли дитина не тільки чує слово, вивчаючи його, а відчуває, розуміє його значення, знає, коли і як це слово не- обхідно вживати. Шаповалова Тетяна Григорівна
Перші ази науки маленькі школярі здобувають на уроках мислення серед природи, гортаючи сторінку за сторінкою книгу рідної землі. І перше завдання, що я ставлю перед собою,— «відкрити перед дитячими очима найтонші відтінки рідного слова», навчити не просто дивитися, а й бачити, відчувати світ довкола. Подив перед красою, власна сила фантазії розковує духовні сили дитини. Інтелектуальне життя сповнюється радісними переживаннями, яскравими картинами. І думка, підкріплена образами рідної землі, стає зрозумілою. Запам'ятовування відбувається якнайінтенсивніше. Виховуючи культуру спостережень, я навчаю школярів розглядати предмет і відкривати в ньому щось нове, виявляти ознаки та властивості. Це перші сходинки розумової діяльності. Шаповалова Тетяна Григорівна
Під час екскурсії звертаюся до дітей з проханням поспостерігати за навколишнім середовищем. Бажаю учням навчитися вдивлятися в кольори дерев, вслухатись у щебет пташок, спробувати передати словами звуки, фарби, дотики. Приклади творчих завдань: Знайдіть у парку найкрасивіший листочок. Розкажіть, чому саме його ви виділили серед інших, чим він особливий. Складіть твір-опис на одну із запропонованих тем: «Краса зимового лісу», «Веселі хмаринки», «Замріяна берізка», «Що можна побачити з мого вікна?»Шаповалова Тетяна Григорівна
В. О. Сухомлинський надавав особливої уваги розвитку творчих здібностей молодших школярів засобами літератури. Змістом цієї системи він уважав:постановку вчителем перспективної мети розвитку творчих здібностей учнів;досягнення тісного взаємозв'язку мовленнєвої діяльності школярів;проведення уроків мислення на природі;систему творчих робіт із розвитку мовлення;стимулювання інтелектуальних і естетичних почуттів. Тому робота зі змістом творів В. О. Сухомлинськогостала невід’ємною частиною у процесі формування ключових компетентностей учнів в нашій школі. Шаповалова Тетяна Григорівна
Для розвитку творчого мислення та мовлення учнів вчителі нашої школи звертаються до творів В. О. Сухомлинського. Казки, оповідання, мініатюри видатного педагога – безцінна скарбниця і для дітей, і для батьків, і для вчителів. Кожен його твір -– це дитяча або сімейна проблема. Кожне оповідання – це мудра й тактовна підказка, яка стане в нагоді в тій чи іншій ситуації. У казках та оповіданнях В. Сухомлинського висока моральність, відверта щирість, схвильованість почуттів, образна й жива мова. Це цінний матеріал і для виховання духовності, і для навчання рідній мові. Шаповалова Тетяна Григорівна
Робота над оповіданнями та казками видатного педагога не лише сприяє розумовому розвитку дітей, їх мисленню, мовленню, але і навчить доброті, чуйності, любові до всього живого, працелюбності, допитливості; примусить замислитися над своїми вчинками, підкаже вибір правильного рішення. Шаповалова Тетяна Григорівна
Під час навчання словотворчості доцільно ознайомити учнів із деякими прийомами розвитку творчої уяви засобами слова. Під час складання учнями казок, віршів, загадок, потішок я пропоную такі прийоми:«Біном фантазії». Новий образ може з'явитися, якщо взяти два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. У «біномі фантазі» слова використовуються не в їх звичайному значенні, а звільненими з мовного ряду, в якому вони звично фігурують. Наприклад, «шафа» і «собака». Ці слова можуть бути поєднані за допомогою прийменника: собака з шафою, шафа собаки, собака на шафі. Кожне з цих поєднань може бути основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка. Шаповалова Тетяна Григорівна
«Придумування історії з шостим словом» Дітям пропонують слова, на основі яких вони вигадають яку-небудь історію. Наприклад: п'ять слів, що підказують сюжет казки «Червона Шапочка»: дівчина, ліс, квіти, вовк, бабуся; з шостим словом, наприклад, вертоліт. (Історія може бути такою: коли вовк стукав до бабусі, його помітив вертоліт ДАІ й почав переслідувати злочинця, поки той не потрапив до рук мисливців.)«Казка навиворіт». Цей метод цінний не тільки для розвитку пародіювання, за його допомогою також можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь-якому іншому напрямку. Шаповалова Тетяна Григорівна
Ознаки творчої уяви — створення образів, які в такому вигляді не існували і є новими для їх творця. Виразно виявляється творча уява школярів під час літературної творчості. Це не тільки шлях пізнання дійсності й висловлення думки («Це я сам побачив», «Це я сама придумала»), а й складання казок, віршів, розповідей, випуск власних книжок, випуск класної літературної газети «Струмочки». Завдання для розвитку творчої уяви. Складання творів-мініатюр за опорними словами та словосполученнями. Складання творів-описів на основі узагальнення особистих вражень, спостережень у природі. Придумування казок. Складання віршів, загадок, скоромовок. Шаповалова Тетяна Григорівна
Кожен урок рідної мови має нести в собі позитивний заряд, повинний бути насичений красою, любов'ю і радістю, а особливо — уроки розвитку зв'язного мовлення, на які діти вчаться висловлювати свої почуття, думки, будувати речення, писати перші твори. Тому я намагаюся на своїх уроках дати учням можливість розвивати свій словник, збагачувати мовлення новими зворотами, образами, заглиблюватись у джерела. народної творчості. Я навчаю їх бачити і відчувати красу рідного краю на уроках мислення серед природи у картинах художників, у власні малюнках, у віршах, які діти спочатку навіть не вміють слухати, а потім і самі намагаються писати. Шаповалова Тетяна Григорівна
Діти молодшого шкільного віку у своїх творах не просто передають переосмисленні враження, вони починають цілеспрямовано шукати прийоми для цієї передачі. Можливість і бору таких прийомів безпосередньо пов'язана з особливостями навчання дитини, з опануванням нею не способів синтезування образів творчої уяви, а Наприклад, під час складання творів-мініатюр за опорними словами та словосполученнями пропоную таке завдання: Оберіть будь-який набір опорних слів і словосполучень із запропонованих нижче; використовуючи їх, письмово складіть маленьке оповідання.а) Горобець, струмок, подих весни, бруньки, свіжість, добрий настрій,б) Птахи, весна, щебіт, клопоталися, аромати, радість. Шаповалова Тетяна Григорівна
Створення казок – один із найцікавіших для дітей видів творчості, найбагатше джерело дитячого мислення, благородних почуттів та прагнень. Під впливом почуттів, пробуджуваних казковими образами, дитина вчиться мислити словами. Якщо ми хочемо, щоб наші вихованці стали розумними, допитливими, кмітливими, треба виховувати, пробуджувати, одухотворювати їхній розум красою слова, думки. Шаповалова Тетяна Григорівна
Під час придумування казок. Створіть власну казку-кальку з будь-якої відомої казки. Для цього необхідно звести основні сюжетні лінії відомої казки до отримання абстрактної схеми. Потім цю схему необхідно інтерпретувати по-новому, тобто символи «одягти в одяг» нових образів. Згадайте події різних казок та створіть власну оригінальну казку, використовуючи техніку «"вінегрет" із казок». Під час складання віршів —Укладіть маленький вірш-небилицю, використовуючи техніку створення лімерика (узагальненої нісенітниці). Спробуйте створити віршик-метафору, в якому змальовується певний об'єкт природи (соснова хвоїнка у воді, метелик у троянді, світлячки уночі, місяць за хмарою). Використання цих завдань та ігор у навчанні сприяють не лише розвитку уяви і літературних здібностей, вони дають змогу забезпечити розвиток особистості дитини. Шаповалова Тетяна Григорівна
Досвід роботи переконує в тому, що навчити дітей писати твори правильно й красиво – велика й копітка праця. Тільки повсякденна робота над засвоєнням норм літературної вимови на всіх уроках дає позитивні результати. Головне в такій роботі – досягти оптимальної діяльності мислення кожної дитини, гарно знати індивідуальні особливості всіх учнів. Шаповалова Тетяна Григорівна
«Прагнення до знань, — відзначав В. Сухомлинський, — живиться тисячами невсипущих, невтомних корінців нелегкої, але радісної, привабливої, жаданої для дитини праці. А такою вона стає тільки тоді, коли напруження сил невіддільне від переживання власної гідності. Дитина повинна відчувати себе трудівником, пишатися наслідками своєї праці, які здобула власними зусиллями» Шаповалова Тетяна Григорівна