Незабаром ми вийшли на простору галявину, де було безліч гарних квітів. […],(де…) Складнопідрядні речення Складнопідрядні речення з підрядними означальними частинами Складнопідрядні речення з підрядними обставинними частинами Складнопідрядні речення з підрядними з`ясувальними частинами місця часу способу дії міри і ступеня умови допусту мети причини наслідку
Засобом зв’язку підрядного речення з головним виступають підрядні сполучники та сполучні слова. На відміну від складносурядних речень, у складнопідрядних сполучники і сполучні слова належать до підрядної частини речення. Підрядні сполучники не бувають членами речення. За будовою вони поділяються на прості (що, як, щоб, якщо, якби, хоч, ніж, мов, чи) і складені (через те що, тому що, у зв’язку з тим що, незважаючи на те що). Сполучні слова ― це повнозначні слова; вони, на відміну від сполучників, є членами речення. У ролі сполучних слів виступають відносні займенники і прислівники: хто, що, який, чий, котрий, де, куди, звідки, як, чому, коли. Хто квіти доглядає, той насолоджується життям. Люблю квіти своєї землі, бо вони для мене найкращі.
Види підрядних частин Сполучники Сполучні слова Вказівні (співвідносні слова) Означальні що, щоб, наче, неначе, як який, котрий, чий, де, куди, коли, звідки той, такий, весь, всякий, кожний З ̕ ясувальні що, щоб, як, наче, немов, ніби, мов хто, що, який,скільки, куди, де, коли Обставинні місця де, куди, звідки там, туди, звідки, скрізь часу коли, як,поки, відколи, тільки,ледве, поки, доки, коли, скільки, наскільки, тоді,доти Способу, міри і ступеня дії мов, наче, неначе, ніби, ніж,як, що, щоб як, скільки, наскільки стільки, так Мети щоб, аби, з тією метою щоб Причини тому що,бо, через те що, щоб, тому Умови якщо, коли, якби, як, раз, аби Допусту хоч, хоча,дарма що, хоч-зате, хоч би, назважаючи на те що але, та, проте, однак Наслідку так що
Прочитати, визначити види складних речень, а потім перетворити їх у складнопідрядні, записати, розставляючи розділові знаки. Це правда: квіти люблять музику. Калина так хизується красою, і байдуже їй до всього на світі. Ідеш і бачиш: волошки у житах, берізка в’ється по стеблині. Ми цінуємо барвінок за його лікарську допомогу: з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб.
Завдання №3 За прослуханими складнопідрядними реченнями накреслити схеми. Безсмертник став тією квіткою, що дарує нам свою красу та здоров’я цілий рік. І від того, що ромашка розквітла коло хати, літо стало ще кращим. Як не буде квітів, то і серце людське стане черствим. […], (що…) […того, (що…),…] (Як…), [то…]
Завдання №4 Записати речення в такій послідовності, щоб вони відповідали поданим схемам Ключ: якщо ви правильно запишете речення, то, підкресливши першу букву в другому слові кожного речення, прочитаєте назву квітки. 1. […], (бо…), (що…) 2. […], (чому…) 3. […, (коли…),…] Вечорами, коли спадала літня спека, мальви стояли урочисто серед золотого надвечір’я. Палахкотять мальви животрепетним вогнем, бо знають, що ніякі квіти не можуть з ними зрівнятися. - Нарцисе, а скажи, чому тебе називають самозакоханим красенем?