МІНІСТЕРСТВО НАУКИ ТА УКРАЇНИБердянський державний педагогічний університет. Факультет психолого-педагогічної освіти та мистецтв Кафедра початкової освіти Виконувала:студентка факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтвгрупи С16 Б ПО-ІНФСапко Катерина Романівна Викладач проф: Ніконенко Т. В. ТЕМУ «Технологія формування загально навчальних умінь і навичок молодших школярів»з дисципліни «Сучасні системи навчання математичної освітньої галузі в початковій школі»
Якщо не навчити учнів раціональним способам організації навчання, не сформувати умінь висловлюватись, працювати з текстовою інформацією, уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, не сприяти засвоєнню учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів, то з перших кроків навчання у школі першокласники Можуть зустрітися з труднощами, і в них поступово пропаде бажання вчитись.
Розглянемо твердження О. Я. Савченко, що до навчально-організаційних умінь та навичок належать такі уміння: організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця. Оскільки у перший клас приходять діти шести років, досить емоційні, імпульсивної поведінки, то питання формування організованості таких першокласників досить актуальне. працюючи з роздавальним матеріалом, діти часто вголос висловлюють свої думки, стараються повідомити вчителя, що вони виконали завдання, чекають від нього похвали. Навчально-організаційні уміння та навички.
Належну увагу потрібно приділити організації робочого місця учня. У кожного учня на уроці математики знаходяться на парті підручник, зошит, каса цифр і знаків, кольорові олівці, ручки, індивідуальний лічильний матеріал. Кожну дитину необхідно навчити правильно розміщувати все навчальне приладдя на парті до початку уроку, акуратно і швидко розкладати необхідне у потрібний момент уроку і так само швидко прибирати після виконання завдання.
При розгляді обкладинки з’ясувати, що зображено на ній. Вчитель повинен навчити учнів орієнтуватися у підручнику, зокрема, знайти відповідну сторінку, вправу, малюнок, використовувати закладку, роз’яснити якими знаками позначаються завдання для роботи в зошиті, вправи з логічним навантаженням, колові приклади, додаткові завдання, загадки. Потрібно наголосити, що слова, речення, які виділені чорним жирним шрифтом, учні повинні прочитати декілька разів, щоб запам’ятати. Особливо детально потрібно продумати ознайомлення першокласників з підручником «Математика».
Відношеннями між ними, вчать визначати час за годинником, знати назви днів тижня, їх послідовність. Дітей бажано ознайомити з тривалістю життєво важливих інтервалів 1, 3, 5, 10 хвилин за допомогою секундоміра, пісочного годинника, зокрема учням пояснюють, що за 1 хвилину можна назвати 60 двоцифрових чисел, прочитати певну кількість слів, а 1 година – це тривалість приблизно уроку і перерви.
Наприклад, вчитель показує, як виміряти довжину відрізка у сантиметрах, учні, використовуючи лінійку, вимірюють самі довжину цього відрізка; результат записують у зошит. Потім учні вчаться вимірювати довжину відрізка у дециметрах і сантиметрах. Пізніше діти вимірюють довжину класу у метрах.
Формуючи складні уміння та навички, учителеві потрібно вчити учнів опрацьовувати прийоми і способи їх перевірки. Наприклад, при роботі над простою задачею на знаходження невідомих компонентів додавання чи віднімання, потрібно учнів вчити прикидати результат, тобто поміркувати, яке число вийде: більше чи менше, а після розв’язання задачі, перевірити дане число, підставити його заміст невідомого.
До методів і прийомів формування самоконтролю у першому класі можна віднести використання роздавального матеріалу, числового відрізка з метою перевірки правильності додавання та віднімання в межах 10, кругові приклади, числа – відповіді, що записані в іншій послідовності, «прикидка» відповіді, зіставлення зі зразком.
Висновок. Процес формування загальнонавчальних умінь та навичок розпочинається у першому класі і продовжується у наступних класах. Від рівня сформованості загальнонавчальних умінь та навичок у першокласників буде залежати успішність їхнього навчання в подальшому. Крім прийомів, що стимулюють дітей до самостійного застосування цих умінь, практикуються спеціальні завдання і засоби навчання розумових дій, які становлять структуру кожного вміння.