* розширювати словниковий запас; * поглибити поняття про види лірики; * опрацювати ідейно-художній зміст поезій «Васильки»; * розвивати навички аналізу ліричного твору, виразного читання, логічне мислення, уважність, спостережливість, уміння висловлювати власні думки. Наші завдання сьогоднішній урок:
Воло́шка (Centaurea) — рід трав'янистих рослин родини айстрових, або складноцвітих. Волошки — місцеві рослини помірних і субтропічних регіонів Старого Світу; інтродуковані до Північної (у т. ч. Гренландії), Центральної й Південної Америки, Австралії, Південної Африки та Східної Азії[Деякі види використовують і розводять як декоративні рослини; також волошки є медоносними рослинами. ЯКА БІОЛОГІЧНА НАУКА ВИВЧАЄ РОСЛИНИ? ( Ботаніка)ВАСИЛЬКИ українською - волошки
Сьогодні ви доведете мені, що вірш «Васильки у полі» є саме прикладом інтимної лірики. Про історію створення поезії автор розповідав так: «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав "Васильки”... Добре пам’ятаю свій настрій в той вечір, коли з’явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: "Васильки я написав разом з Марією”». (ПРИГАДАЙМО: Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його).
Володимир Сосюра Васильки у полі Васильки у полі, васильки у полі,і у тебе, мила, васильки з-під вій,і гаї синіють ген на видноколі,і синіє щастя у душі моїй. Одсіяють роки, мов хмарки над нами,і ось так же в полі будуть двоє йти,але нас не буде. Може, ми квітками,може, васильками станем — я і ти. Так же буде поле, як тепер, синіти,і хмарки летіти в невідомий час,і другий, далекий, сповнений привіту,з рідними очима порівняє нас.
1. Яка картина зринає у вашій уяві, коли ви читаєте першу строфу поезії? Опишіть цю картину. Які зорові образи скеровували вашу уяву?2. Який колір переважає в першій строфі? Які асоціації він викликає?3. Чому поет порівнює очі коханої з васильками?Сині васильки автор порівнює з кольором очей коханої. Цю барву художники-живописці вважають холодною. А під пером поета вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй». 4. Поясніть, як ви зрозуміли образ «синіє щастя у душі моїй». 5. Яким чином краса коханої і природи пов’язані між собою? Для чого В. Сосюра порівнює ці образи? 6. Поміркуйте, чому ліричного героя не лякає те, що «роки одсіяють», що інші щасливці йтимуть цим полем?ПРОАНАЛІ-ЗУЙМО: Яким настроєм пройнятий цей вірш?
Літературний аналіз твору. Тема: оспівування щирого почуття кохання, щасливої миті у душі закоханих. Ідея: возвеличення кохання — смисла життя кожної людини, показ того, що це почуття вічне. Мотив — щире почуття кохання, нерозривно пов’язане з красою природи; плинність життя. Жанр: інтимна лірика. Художні засоби: Повтори: «Васильки у полі»Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє у душі…», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять». Порівняння: «Васильки у полі… — васильки з-під вій», «одсіяють роки, мов хмарки на небі». Епітет: «рідні очі», «невідомий час»Художній паралелізм: «…васильки у полі, а у тебе, мила, васильки з-під вій»,Повтор «васильки у полі»
ЕКСКУРС У НАРОДНУ МУДРІСТЬ Цікаво, що у фольклорі васильки, або волошки, символізують душевну красу й чистоту, праведність і святість, скромність і привітність. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле й залоскотали — і він перетворився на квітку, звідси її назва. Вважається, що васильки мають значну магічну силу як оберіг від злих духів, лихої долі та всіляких напастей — витівок лукавого. Тому їх навіть вирощують при садибах, освячують на Маковея та Великого Спаса. Вінки з васильків, сплетені на Зелені свята, протягом року зберігають у домівці. Особливу силу мають васильки для молодих: пучком васильків кроплять наречених на весіллі; настоєм з васильків окроплюють галявини, де гуляють хлопці та дівчата Купальської ночі; таким же настоєм дівчата вмиваються — і їх краса стає недоступною злим чарам.
Отже, підведемо підсумки: Коли людина має тонку душу, все для неї має свій колір, навіть шастя. Який же колір щастя лірічного героя вивченого нами твору? (Визначення емоційного настрою учнів на кінець уроку – метод «Кольорологія»)ПОВЕРТАЮЧИСЬ до таблиці кольорів. НА ПОЧАТКУ УРОКУ, ВИЗНАЧТЕ ВАШ НАСТРІЙ, ОБРАВШИ ДЛЯ НЬОГО КОЛІВ