Вчитель математики
Уварова Т.О.
Андріївська ЗШ І-ІІступенів
Відділ освіти
Олександрійської РДА
Задача 1. Для туристичного походу 44 школярів підготували шестимісні та чотиримісні човни. Скільки було яких човнів, якщо всі діти помістилися в 10 човнах, вільних місць при цьому не залишилося?
І. Арифметичний спосіб.
-
Скільки школярів помістилося б у човни, коли б вони були чотиримісними?
4 ∙ 10 = 40 (шк.)
-
Скільки школярів при цьому не помістилися б?
44 – 40 = 4 (шк.)
-
Скільки шестимісних човнів було?
4:2=2 (ч.)
-
Скільки чотиримісних човнів було?
10 – 2 = 8 (ч.)
Відповідь: було 2 шестимісних та 8 чотиримісних човнів.
ІІ. Алгебраїчний спосіб (з допомогою рівняння).
Нехай було х шестимісних човнів, тоді (10 – х) – кількість чотиримісних. У шестимісних човнах поміститься 6х школярів, а в чотиримісних: 4(10 – х) школярів. Всього було 46 школярів.
Складаємо рівняння
6х + 4(10 – х) = 44;
6х + 40 – 4х = 44;
2х = 44 – 40;
2х = 4;
х = 2.
Отже, було 2 шестимісні і 8 = 10 – 2 чотиримісні човни.
ІІІ. Спосіб перебору варіантів.
Так як були човни двох видів, а школярів було 44, то 7 – можлива максимальна кількість шестимісних човнів, тому що 7 ∙ 6 = 42 (шк.), а 9 – максимальна кількість чотиримісних човнів, тому що 9 ∙ 4 = 36 (шк.).
Виходячи з цього, складемо таблицю:
К-сть човнів
|
К-сть школярів
|
К-сть школярів
|
6-місних
|
4-місних
|
У 6-місних
|
У 4-місних
|
1
|
9
|
6
|
36
|
42
|
2
|
8
|
12
|
32
|
44
|
3
|
7
|
18
|
28
|
46
|
4
|
6
|
24
|
24
|
48
|
5
|
5
|
30
|
20
|
50
|
6
|
4
|
36
|
16
|
52
|
7
|
3
|
42
|
12
|
54
|
8
|
2
|
38
|
8
|
56
|
З таблиці видно, що задовольняють умову значення 2 човна шестимісних і 8 човнів чотиримісних.
Задача 2. У двох ящиках 42 кг яблук. Скільки яблук у кожному ящику, якщо в першому ящику на 6 кг більше яблук, ніж у другому?
короткий
І. Арифметичний спосіб.
1) 42 – 6 = 36 (кг) – у двох ящиках порівну;
2) 36 : 2 = 18 (кг) – у ящику з меншою масою яблук;
3) 18 + 6 = 24 (кг) – у ящику з більшою масою яблук.
Відповідь: у ящиках 18 кг і 24 кг яблук.
ІІ. Алгебраїчний спосіб.
Нехай у одному ящику х кг яблук, тоді у другому ящику – (х + 6) кг яблук. В обох ящиках 42 кг яблук.
Складаємо рівняння
х + (х + 6) = 42;
2х = 42 – 6;
2х = 36;
х = 36 : 2;
х = 18.
У першому ящику 18 кг яблук; у другому ящику: 18 + 6 = 24 (кг) яблук.
Відповідь: у ящиках 18 кг і 24 кг яблук.
ІІІ. Геометричний спосіб.
Позначимо кількість яблук у ящиках відрізками:
Якщо відрізати частину від довшого відрізка (5 кг), то утворяться 2 відрізки рівної величини. Виходячи з цього: (42 – 6) : 2 = 18 (кг) – відповідає першому відрізку, тоді: 18 + 6 = 24 (кг) – відповідає другому відрізку.
Відповідь: Відповідь: у ящиках 18 кг і 24 кг яблук.
Задача 3.Задача на рух
З пристані Київ до пристані Кременчук вийшов теплохід, і одночасно йому назустріч з пристані Кременчук вийшов катер. Теплохід ішов зі швидкістю 30 км/год, а катер – 24 км/год. Через 5 год вони зустрілися. Яка відстань між пристанями?
Розв’язання:
І спосіб
-
30 ∙ 5 = 150 (км) – пройшов теплохід за 5 год;
-
24 ∙ 5 = 120 (км) – пройшов катер за 5 год;
-
150 + 120 = 270 (км) – відстань між пристанями.
Або: 30 ∙ 5 + 24 ∙ 5 = 270 (км)
ІІ спосіб
-
30 + 24 = 54 (км/год) – швидкість зближення;
-
54 ∙ 5 = 270 (км) – відстань, пройдена за 5 год.
Або: (30 + 24) ∙ 5 = 270 (км)
Відповідь: 270 км – відстань між містами.
Задача 4. Матері 50 років, доньці – 28. Скільки років тому донька була вдвічі молодша за матір?
Розв’язанняПрипустимо, що ми вже розв’язали задачу та встановили, що х років тому донька була вдвічі молодша за матір.Зараз матері 50 років. Скільки їй було х років тому? (50-х).Доньці зараз 28 років. Скільки років їй було х років тому? (28-х).За умовою задачі донька була вдвічі молодша за матір.Складемо та розв’яжемо рівняння.
50 – х = 2(28 – х);
х = 56 – 50;
х = 6.
Відповідь. 6 років тому донька була вдвічі молодша за матір.
Задача 5. За 7,6кг полуниць заплатили на 47грн 50коп більше, чим за 9,5кг ківі. Скільки коштує 1кг ківі і скільки коштує 1кг полуниць, якщо за ківі заплатили в 1,5 рази менше, чим за полуниці?
Розв’язання: Відповідно щодо аналізу даних задачі позначаємо через х грн/кг ціну 1кг ківі та складаємо рівняння:
,5·9,5х – 9,5х = 47,5 ;
14,25х – 9,5х = 47,5;
4,75х = 47,5;
х = 10 (грн) – коштує 1кг ківі.
Скільки коштує 1кг полуниць?
(9,5·10 +47,5):7,6 =18,75 (грн.)
Відповідь: 1кг ківі коштує 10 грн , 1кг полуниць коштує 18грн 75коп.
А чи знаєш ти, що… серед фруктів найбільше корисних речовин, які покращують пам'ять та роботу мозку знаходиться саме в полуниці та ківі.
Всі необхідні для розв’язання задачі дані можна представити в таблиці:
Об’єкти
|
Величини
|
Маса, кг
|
Ціна, грн/кг
|
Вартість покупки, грн
|
полуниці
|
7,6
|
-
|
9,5х1,5
|
ківі
|
9,5
|
х
|
9,5х
|
|
|
|
|
Задача 6.
За 9 годин за течією річки буксир проходить той самий шлях, що за 11год проти течії. Знайти власну швидкість буксира, якщо швидкість течії річки 2км/год.
Розвязання
При розв’язуванні задачі необхідно врахувати, що під час руху буксира за течією течія річки допомагає руху, збільшуючи швидкість буксира.
Під час руху проти течії – навпаки, течія річки гальмує рух і зменшує швидкість буксира.
Крім того, треба пам’ятати залежність між швидкістю, часом та пройденим шляхом:
У даній задачі розглянемо дві ситуації:
1. Буксир рухається за течією річки. Тоді, якщо власна швидкість буксира – х км/год, то буксир рухається зі швидкістю – (х+2) км/год; за 9год він пройде шлях, що дорівнює 9(х + 2)км.
2. Буксир рухається проти течії річки. Тоді швидкість його – (х – 2)км/год, а шлях, що він пройде за 11год, дорівнює 11(х – 2)км.
За умовою задачі за течією та проти течії річки буксир пройшов один і той самий шлях.
Складемо та розв’яжемо рівняння.
9(х + 2) = 11(х – 2);
9х + 18 = 11х – 22;
2х = 40;
х = 20.
Відповідь. 20км/год – власна швидкість буксира.
Задача 7. Для обклеювання двох кімнат придбали шпалери. На першу кімнату використали на 2 рулони більше за половину всіх шпалер, а на другу кімнату використали 2/3 кількості шпалер, затрачених на першу кімнату. Скільки рулонів шпалер придбали, якщо після обклеювання двох кімнат залишився один рулон?
Розв’язання
Встановимо співвідношення між величинами: кількістю придбаних шпалер, кількістю шпалер, витрачених на першу кімнату, кількістю шпалер, витрачених на другу кімнату та використаних на дві кімнати.
Нехай х – кількість придбаних рулонів, тоді половина цієї кількості – 0,5х. на першу кімнату витратили (0,5х + 2) рулонів.
На другу кімнату витратили 2/3 рулонів, використаних на першу кімнату, отже на другу кімнату витратили 2/3(0,5х + 2) рулонів.
Усього на обклеювання двох кімнат витратили
(0,5х + 2)+2/3(0,5х +2) = (5/6х + 10/3)рулонів.
Оскільки було придбано х рулонів, а використано на дві кімнати (5/6х + 10/3)рулонів, то залишилось:
х - (5/6х + 10/3) = х - 5/6х - 10/3 = (х/6 – 10/3) рулонів, або, за умовою задачі, один рулон.
Складемо та розв’яжемо рівняння.
х/6 – 10/3 = 1;
х/6 = 13/3;
х = 26.
Відповідь. 26 рулонів.
Розв’язання цієї задачі можна оформити у вигляді таблиці.
Кімната
|
Кількість рулонів
|
придбали
|
витратили
|
залишилось
|
х
|
|
1
|
Перша
|
|
х/2 + 2
|
|
Друга
|
|
(х/2 + 2)·2/3
|
|
Перша та друга разом
|
|
х/2 + 2 + 2/3(х/2 + 2)
|
х – (х/2 + 2 + 2/3(х/2 + 2)
|
Задача 8. У цеху поставили автомат, продуктивність якого на 8 деталей за 1 годину вища від продуктивності робітника. Після 2год роботи автомат виконав шестигодинну норму робітника. Яка продуктивність автомата?
Розв’язання
При розв’язуванні задачі слід згадати, що продуктивність праці – це обсяг роботи, виконаної за одиницю часу.
У задачі порівнюються продуктивність автомата з продуктивністю робітника, а також обсяг роботи, виконаної автоматом за 2год та робітником за 6год.
Нехай х деталей – продуктивність автомата, тоді продуктивність робітника – (х – 8) деталей. За 2 години автомат виготовив 2х деталей, а робітник за 6год виготовив 6(х – 8) деталей. З умови задачі відомо, що обсяг роботи, виконаної автоматом і робітником, однаковий.
Складемо та розв’яжемо рівняння.
2х = 6(х – 8);
6х – 2х =48;
4х = 48;
х = 12.
Відповідь. Продуктивність автомата – 12 деталей за 1год.
« Парні та непарні числа»
Задача 9. Чи можна 30 яблук розкласти по пакунках так, щоб число яблук у кожному пакунку було непарним?
Розв’язання.
Не можна, оскільки якщо в трьох пакунках непарне число яблук, то сума їх непарна. А 30 – парне число.
Задача 10. Чотири плотники у деякого хазяїна найнялися двір ставити. І говорить перший плотник так: «Якби то одному мені той двір ставити, я б його за рік поставив.» А другий говорить: « Я б його за два роки поставив.» Третій говорить: «А я б за три.» «За чотири б роки подужав.» - мовив четвертий. Та й почали вони разом те діло робити. То як довго вони той двір ставили, порахуй мені.
Сам автор рукопису розв’язує задачу так: за 12 років перший плотник побудує 12 дворів, другий – 6, третій – 4, четвертий – 3. Отже, разом за 12 років вони побудують 25 дворів. Таким чином, всі чотири плотники побудують разом один двір за 365·12:25 = 175,2 дні.
Відповідь. 175,2 дні.