Прикладні задачі для основної школи 5 - 8 класи

Про матеріал
Застосування прикладних задач в основній школі. Розв'язування задач арифметичним та алгебраїчним способами.
Перегляд файлу

 

 

                           

 

 

D:\картинки з математики\prysliwja-pro-knygu.png

 

                                                                                                                           Вчитель математики

                                                                                                                                      Уварова Т.О.

                                                                                                                                      Андріївська ЗШ І-ІІступенів                                       

                                                                                                                                      Відділ освіти

                                                                                                                                      Олександрійської РДА

 

 

 

 

 

 

 

  Задача 1. Для туристичного походу 44 школярів підготували шестимісні та чотиримісні човни. Скільки було яких човнів, якщо всі діти помістилися в 10 човнах, вільних місць при цьому не залишилося?

І. Арифметичний спосіб.

  1. Скільки школярів помістилося б у човни, коли б вони були чотиримісними?

4 ∙ 10 = 40 (шк.)

  1. Скільки школярів при цьому не помістилися б?

44 – 40 = 4 (шк.)

  1. Скільки шестимісних човнів було?

4:2=2 (ч.)

  1. Скільки чотиримісних човнів було?

10 – 2 = 8 (ч.)

Відповідь: було 2 шестимісних та 8 чотиримісних човнів.

ІІ. Алгебраїчний спосіб (з допомогою рівняння).

Нехай було х шестимісних човнів, тоді (10 – х) – кількість чотиримісних. У шестимісних човнах поміститься 6х школярів, а в чотиримісних: 4(10 – х) школярів. Всього було 46 школярів.

Складаємо рівняння

6х + 4(10 – х) = 44;

6х + 40 – 4х = 44;

2х = 44 – 40;

2х = 4;

х = 2.

Отже, було 2 шестимісні і 8 = 10 – 2 чотиримісні човни.

ІІІ. Спосіб перебору варіантів.

Так як були човни двох видів, а школярів було 44, то 7 – можлива максимальна кількість шестимісних човнів, тому що 7 ∙ 6 = 42 (шк.), а 9 – максимальна кількість чотиримісних човнів, тому що 9 ∙ 4 = 36 (шк.).

 Виходячи з цього, складемо таблицю:

К-сть човнів

К-сть школярів

К-сть школярів

6-місних

4-місних

У 6-місних

У 4-місних

1

9

6

36

42

2

8

12

32

44

3

7

18

28

46

4

6

24

24

48

5

5

30

20

50

6

4

36

16

52

7

3

42

12

54

8

2

38

8

56

 

З таблиці видно, що задовольняють умову значення 2 човна шестимісних і 8 човнів чотиримісних.

 

 

 

Задача 2. У двох ящиках 42 кг яблук. Скільки яблук у кожному ящику, якщо в першому ящику на 6 кг більше яблук, ніж у другому?

короткий

І. Арифметичний спосіб.

1) 42 – 6 = 36 (кг) – у двох ящиках порівну;

2) 36 : 2 = 18 (кг) – у ящику з меншою масою яблук;

3) 18 + 6 = 24 (кг) – у ящику з більшою масою яблук.

Відповідь: у ящиках 18 кг і 24 кг яблук.

ІІ. Алгебраїчний спосіб.

 

 

 

 

 

Нехай у одному ящику х кг яблук, тоді у другому ящику – (х + 6) кг яблук. В обох ящиках 42 кг яблук.

Складаємо рівняння

х  + (х + 6) = 42;

2х  = 42 – 6;

2х = 36;

х = 36 : 2;

х = 18.  

У першому ящику 18 кг яблук; у другому ящику: 18 + 6 = 24 (кг) яблук.

Відповідь: у ящиках 18 кг і 24 кг яблук.

ІІІ. Геометричний спосіб.

Позначимо кількість яблук у ящиках відрізками:

 

Якщо відрізати частину від довшого відрізка (5 кг), то утворяться 2 відрізки рівної величини. Виходячи з цього: (42 – 6) : 2 = 18 (кг) – відповідає першому відрізку, тоді: 18 + 6 = 24 (кг) – відповідає другому відрізку.

Відповідь: Відповідь: у ящиках 18 кг і 24 кг яблук.

 

 

 

 

Задача 3.Задача на рух

 

З пристані Київ до пристані Кременчук вийшов теплохід, і одночасно йому назустріч з пристані Кременчук вийшов катер. Теплохід ішов зі швидкістю 30 км/год, а катер – 24 км/год. Через 5 год вони зустрілися. Яка відстань між пристанями?

Розв’язання:

 

 

 

 

І спосіб

  1. 30 ∙ 5 = 150 (км) – пройшов теплохід за 5 год;
  2. 24 ∙ 5 = 120 (км) – пройшов катер за 5 год;
  3. 150 + 120 = 270 (км) – відстань між пристанями.

Або: 30 ∙ 5 + 24 ∙ 5 = 270 (км)

ІІ спосіб

  1. 30 + 24 = 54 (км/год) – швидкість зближення;
  2. 54 ∙ 5 = 270 (км) – відстань, пройдена за 5 год.

Або: (30 + 24) ∙ 5 = 270 (км)

Відповідь: 270 км – відстань між містами.

 

Задача 4.  Матері  50  років,  доньці – 28. Скільки  років  тому  донька  була  вдвічі  молодша  за  матір?

Розв’язанняПрипустимо,  що  ми  вже  розв’язали  задачу  та  встановили,  що  х  років  тому  донька  була  вдвічі  молодша  за  матір.Зараз  матері  50  років. Скільки  їй  було  х  років  тому? (50-х).Доньці  зараз  28  років.  Скільки  років  їй  було  х  років тому? (28-х).За  умовою  задачі  донька  була  вдвічі  молодша  за  матір.Складемо  та  розв’яжемо  рівняння.

50 – х = 2(28 – х);

х = 56 – 50;

х = 6.

Відповідь. 6  років  тому  донька  була  вдвічі  молодша  за  матір.

 

Задача 5. За  7,6кг  полуниць  заплатили  на   47грн 50коп  більше,  чим  за  9,5кг ківі. Скільки  коштує  1кг  ківі  і  скільки  коштує  1кг  полуниць,  якщо  за  ківі  заплатили в  1,5  рази  менше, чим  за  полуниці?

Розв’язання:  Відповідно  щодо  аналізу  даних  задачі  позначаємо  через  х грн/кг  ціну  1кг ківі  та  складаємо  рівняння:

,5·9,5х – 9,5х = 47,5 ;

14,25х – 9,5х = 47,5;

4,75х = 47,5;

х = 10 (грн) – коштує 1кг ківі.

Скільки  коштує  1кг полуниць?

(9,5·10 +47,5):7,6 =18,75 (грн.)

Відповідь: 1кг ківі коштує 10 грн , 1кг полуниць  коштує 18грн 75коп.

А  чи  знаєш  ти,  що    серед  фруктів найбільше  корисних  речовин,  які  покращують   пам'ять  та   роботу  мозку  знаходиться  саме  в  полуниці  та  ківі.                    

 

 

 

 

 

Всі  необхідні  для   розв’язання  задачі  дані  можна  представити  в  таблиці:

 

 

Об’єкти

                        Величини

Маса,  кг

Ціна, грн/кг

Вартість  покупки, грн

полуниці

7,6

-

9,5х1,5

ківі

9,5

х

9,5х

 

 

 

 

 

Задача 6.

За  9 годин  за  течією  річки   буксир  проходить  той  самий  шлях,  що  за  11год  проти  течії. Знайти  власну  швидкість  буксира, якщо  швидкість  течії  річки  2км/год.   

Розвязання

 При  розв’язуванні   задачі  необхідно  врахувати,  що  під  час  руху  буксира  за  течією   течія  річки  допомагає  руху, збільшуючи  швидкість  буксира.

Під  час  руху  проти  течії – навпаки,  течія  річки  гальмує  рух  і  зменшує  швидкість  буксира.

Крім  того,  треба  пам’ятати  залежність  між  швидкістю,  часом та  пройденим  шляхом:

 

 

 

У  даній  задачі  розглянемо  дві  ситуації:

1. Буксир  рухається  за  течією  річки. Тоді,  якщо  власна   швидкість  буксира – х км/год,  то  буксир  рухається  зі  швидкістю – (х+2) км/год; за  9год  він  пройде  шлях,  що  дорівнює 9(х + 2)км.

2. Буксир  рухається  проти  течії  річки.  Тоді  швидкість  його – (х – 2)км/год,  а  шлях,  що він  пройде   за  11год,  дорівнює  11(х – 2)км.

За  умовою  задачі  за  течією  та  проти  течії  річки  буксир  пройшов  один  і  той  самий  шлях.

Складемо  та  розв’яжемо  рівняння.

9(х + 2) = 11(х – 2);

9х + 18 = 11х – 22;

2х = 40;

х = 20.

Відповідь. 20км/год – власна  швидкість  буксира.

Задача  7. Для  обклеювання  двох  кімнат  придбали  шпалери. На  першу  кімнату  використали  на  2  рулони  більше  за  половину всіх  шпалер,  а  на  другу  кімнату  використали  2/3  кількості  шпалер,  затрачених  на  першу  кімнату. Скільки  рулонів  шпалер  придбали,  якщо  після  обклеювання  двох  кімнат  залишився  один  рулон?

Розв’язання

Встановимо  співвідношення  між  величинами:  кількістю придбаних  шпалер,  кількістю  шпалер,  витрачених  на  першу  кімнату,  кількістю  шпалер,  витрачених  на  другу  кімнату  та  використаних  на  дві  кімнати.

Нехай х – кількість  придбаних  рулонів, тоді  половина  цієї  кількості – 0,5х. на  першу  кімнату  витратили  (0,5х + 2) рулонів.

На  другу  кімнату  витратили 2/3  рулонів,  використаних  на  першу  кімнату,  отже  на  другу  кімнату   витратили 2/3(0,5х + 2) рулонів. 

Усього  на  обклеювання  двох  кімнат  витратили

(0,5х + 2)+2/3(0,5х +2) = (5/6х + 10/3)рулонів.

Оскільки  було  придбано  х  рулонів,  а  використано  на  дві  кімнати  (5/6х + 10/3)рулонів,  то  залишилось:

х - (5/6х + 10/3) = х - 5/6х - 10/3 = (х/6 – 10/3) рулонів,  або,  за  умовою  задачі,  один  рулон.

Складемо  та  розв’яжемо  рівняння.

х/6 – 10/3 = 1;

х/6 = 13/3;

х = 26.

Відповідь. 26 рулонів.

Розв’язання  цієї  задачі  можна  оформити  у  вигляді  таблиці.

 

Кімната

                                             Кількість  рулонів

придбали

витратили

залишилось

х

 

1

Перша

 

х/2 + 2

 

Друга

 

(х/2 + 2)·2/3

 

Перша та  друга  разом

 

 

х/2 + 2 + 2/3(х/2 + 2)

 

х – (х/2 + 2 + 2/3(х/2 + 2)

 

 

 

Як порахувати шпалери для кімнати формула онлайн. Розрахунок шпалер на  кімнату - шукаємо оптимальне рішення задачі

 

 

Задача 8. У  цеху  поставили  автомат,  продуктивність  якого  на  8  деталей  за  1 годину  вища  від  продуктивності  робітника. Після  2год  роботи  автомат  виконав  шестигодинну   норму  робітника. Яка  продуктивність  автомата?

 

j0234687

                                       Розв’язання

При  розв’язуванні  задачі  слід  згадати,  що  продуктивність  праці – це  обсяг  роботи,  виконаної  за  одиницю  часу.

У  задачі  порівнюються  продуктивність  автомата  з  продуктивністю  робітника,  а  також  обсяг  роботи,  виконаної  автоматом  за  2год  та  робітником  за  6год.

Нехай  х деталей – продуктивність  автомата,  тоді  продуктивність  робітника – (х – 8) деталей. За  2  години  автомат виготовив    деталей,  а  робітник  за  6год  виготовив  6(х – 8) деталей. З  умови  задачі  відомо,  що  обсяг  роботи,  виконаної  автоматом  і  робітником,  однаковий.

Складемо  та  розв’яжемо  рівняння.

2х = 6(х – 8);

6х – 2х =48;

4х = 48;

х = 12.

Відповідь. Продуктивність  автомата – 12  деталей  за  1год.

 

 

 

                              « Парні  та   непарні  числа»

Задача 9. Чи  можна  30  яблук  розкласти  по  пакунках  так,  щоб  число  яблук  у  кожному  пакунку  було  непарним?

Розв’язання.

Не  можна,  оскільки  якщо  в  трьох пакунках  непарне  число  яблук,  то  сума  їх  непарна.  А  30 – парне  число.

 

 

Задача 10.    Чотири  плотники  у  деякого  хазяїна  найнялися  двір  ставити. І  говорить  перший  плотник  так: «Якби  то  одному  мені  той  двір  ставити,  я  б  його  за  рік  поставив.» А  другий  говорить: « Я  б його  за  два  роки  поставив.» Третій  говорить: «А  я  б  за  три.»  «За  чотири  б  роки  подужав.» - мовив  четвертий. Та  й  почали  вони  разом  те  діло  робити. То  як  довго  вони  той  двір  ставили,  порахуй  мені.

Сам  автор  рукопису  розв’язує  задачу  так:  за  12  років  перший  плотник  побудує  12  дворів,  другий – 6,  третій – 4, четвертий – 3.  Отже,  разом  за  12  років  вони  побудують  25  дворів. Таким  чином,  всі  чотири  плотники  побудують  разом  один  двір  за  365·12:25 = 175,2 дні.

Відповідь. 175,2 дні.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 листопада 2020
Переглядів
1336
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку