Прогулянка - милування природою «Чотири кольори року»

Про матеріал
Мета: учити дітей помічати красу і неповторність природи; сприяти розвитку творчих здібностей; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення; виховувати любов до природи, бажання пізнавати та берегти її.
Перегляд файлу

Прогулянка - милування природою

«Чотири кольори року»

 

Мета: учити дітей помічати красу і неповторність природи; сприяти розвитку творчих здібностей; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення; виховувати любов до природи, бажання пізнавати та берегти її.

 

Хід прогулянки 

І.Організаційна частина.

- Сьогодні ми здійснимо прогулянку в природу і дізнаємось багато нового.

Спочатку згадаємо правила поведінки під час екскурсії.

 Пам’ятайте! (учні отримують пам’ятки ) 
• Кожен листочок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним, ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!  
• Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити – роки 
• Природа щедра до нас. Все, що ми маємо, - від неї. Ви відплатіть їй своєю добротою, увагою, чинним поводженням і вона буде ще щедрішою. 
• Не слід смітити в природі.
• Не ловити диких тварин і не забирати їх додому (дикі тварини не можуть жити в неволі, вони загинуть) 
• Не руйнувати гнізда (порушені гнізда птахи покидають) 
• Не розводити багаття (пожежа може виникнути від залишеного багаття) 

 

ІІ. Актуалізація знань.

•Робота над загадкою
- Що таке: чотири кольори мають, раз у три місяці барви міняють?
-  Діти, які пори року ви знаєте?

-Назвіть їх у тій послідовності, у якій вони змінюють одна одну.

 

ІІІ. Спостереження

  1. Бесіда про весну
  • Яка пора року у нас гостює?
  • Немає, мабуть, нікого, хто не любив би весну. Навесні бувають перші по-справжньому спекотні дні. І перший грім — несміливий і беззлісний. І перший крихітний зелений листочок. І перший синьо-бузковий дзвіночок сон-трави.Весна дарує нам найчистіші, найніжніші картини природи, що пробуджується.
  • Спробуємо охарактеризувати слово весна.

 

В — весела, вродлива

Е — енергійна

С — співуча, сонячна, стрімка

Н — неповторна, ніжна, непередбачувана

А — активна, ароматна

 

Іде весна — королева по світу

І співає на всі голоси

Та розквітчує землю прогріту

Творить дивні картини краси.

Н. Красоткіна

  •  Гра «Додай словечко»

— Зараз ми колективно складатимемо вірш про весну, добираючи останнє слово другого рядка. Потрібне слово слід промовляти швидко.

 

Скажіть, яка іде весна?

Чарівна, ніжна, осяйна.

І раді всі міста і села,

Бо йде до нас весна весела.

Вона така, неначе казка,

Несе до нас тепло і ласку.

Вона завжди така прекрасна,

Пригожа, дивна, своєчасна.

Іде весна — і все радіє,

Вона сердечко наше гріє.

І пташечка весну стрічає

Веселу пісеньку співає.

Н. Красоткіна

 

2.Спостереження за Сонцем

 

Зранку у віконечко

Зазирнуло сонечко,

Мило посміхнулося,

Щічки доторкнулося,

Промінцем погладило.

«Не сумуй! — порадило,—

День, що розпочався,

Щоб у тебе вдався!»

 

3.Спостереження за небом

  • Робота над загадкою

 Голубий шатер увесь світ накрив. (Небо)

— Помилуйтеся небом, хмарками.

 

  • Конкурс «Гостре око».

Умови: назвати якнайбільше слів, якими можна описати небо.

 

4. Милування трав’янистими рослинами

Весна зелені чубчики

Вистромлює з землі,

Гребінчиком розчісує

І змочує в дощі.

Гей, підростайте, чубчики,

Ой чубчики, чубки,

Мої зелені чубчики,

Великі і малі.

Н. Замрія

 

— Про які чубчики йдеться у вірші?

— Яка травичка?

— Чому весняну травичку називають «шовковою»?

— З чим можна порівняти травичку? (З килимком)

 

  • Гра «Назви квітку за кольором»

 Вчитель показує  колір, а діти пропонують назви весняних квітів.

 

Білий — підсніжник, конвалія, нарцис, білоцвіт.

Жовтий — мати-й-мачуха, горицвіт, кульбаба, калюжниця, тюльпан.

Синьо-фіолетові — пролісок, барвінок, фіалка, сон, ряст, медунка.

  

5. Спостереження-милування за деревами

   Загадка

Платтячко біленьке,

Сережки золотенькі.

З розплетеними косами

Умивалась росами. (Береза)

 

  • Бесіда

— Які слова допомогли відгадати загадку?

— Погляньте, помилуйтеся берізкою. Якби ви були чарівником, на кого ви хотіли б перетворити берізку? Чому?

— Чи прокинулася берізка?

— А чи є квіти у берізки?

— Зайдіть розпуклі сережки. Це і є квіти берізки.

— Погладьте стовбур рукою, притуліться щічкою. Який він на дотик?

— Яка кора?

 Цікаво знати!

У берези тонка і ніжна кора. Щоб сонце її не спалило, природа наділила її білим кольором, що захищає березу від перегрівання. У корі берези є спеціальна фарбувальна речовина — бетулін. Береза — це єдине в світі білокоре дерево,

— Чим корисна берізка?

 

  •  Мандруємо далі . Екологічна стежинка підвела нас до якого дерева? (Ясен)
  • Усю зиму висять крилатки на ясені , на радість пташкам .
  • Чому плоди ясеня називають крилатками ? ( Вони мають “крильця”.)
  • Розгляньте крильце. Яке воно ? ( Тоненьке, легеньке, жовте )
  • У ньому міститься насінина. Крильця допомагають насіннячку перелітати на нове місце . Навесні у насіння з'явиться важлива робота - ростити новий ясенок .

     Пригадайте скоромовку : «Ясен — батько, я — синок , Ясеновий Ясенок.»

 

6. Бесіда про зиму.

• Загадки

На зимові віти

Сіли білі квіти . ( Іній )

 

Чудо сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білі,

В санях тих сидить цариця -

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає -

Сріблом все вкриває. ( Зима )

 

В сукні зеленій стою цілий рік:

Сонечко світить, чи падає сніг.

Голок багато в ґадзівстві тримаю,

Тільки не шию і не вишиваю.

 (Ялинка )

  • Як називаються листочки ялинки ?(Хвоїнки )

Хвоїнки не бояться холоду, тому й залишаються на зиму на гілочках.

Взимку ялинки , мов у білих шубках.

  • Чому не ламаються під вагою снігу гілки ? (Хвоїнки вкриті восковим налетом, через це сніг до них міцно не прилипає ).

Гілки ростуть під нахилом униз, пружинять, і через це сніг легко падає з них . - Кого вам нагадують зимові ялинки ? ( Принцес , фей , красунь , королев )

  • А чим запушені гілочки взимку?
  • Діти, красу зими можна описати за допомогою таких слів, як біла, білосніжка, снігурочка, красуня.
  • Чи можна назвати зиму чарівницею ?

 

• Гра “ Що якого кольору ?”

Білий ( сніг, іній , стовбур берези ).

Чорний ( стовбур, галка, ворона ) .

Блакитне ( небо ).

Зелена ( ялинка , сосна ).

  • Чому іній вважають справжньою окрасою зимового пейзажу ?
  • Продовжте думку : коли дерева “ вбираються ” в іній, то стають схожими на ........

7. Бесіда про осінь

 - Який колір осені вам подобається найбільше? Чому?

- Чому осінь часто називають золотою?

-  Поміркуйте, хто, крім листочків, пишається у яскравому вбранні? ( Квіти).

- Що нагадують вам чорнобривці?

-  А що нагадують айстри? ( Зірку).

-Жоржини? (Парасольку) та ін.

- Згадайте, а які на дотик осінні квіти? ( Тремтливі, холодні).  

- Чудова золота осінь! Але, на жаль, вона триває не дуже довго.

- Про осінь так сказав поет Дмитро Павличко:

 

Небеса прозорі,

Мов глибінь ріки.

Падають, як зорі,

З явора листки.

А над полем нитка

Дзвенить, як струна,

Зажурилась квітка –

Чує сніг вона.

- Та не журіться. Наша прогулянка триває.

 

•Загадка

Весною зеленіла,

Влітку загоріла,

Червоні коралі

Восени наділа.

- Які  ягоди вирізняються в осінньому краєвиді? (Горобина, шипшина, журавлина, брусниця та інші).

 

8. Бесіда про літо

— Відгадайте загадку — і дізнаєтесь, про яку пору року йтиметься далі.

Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде...
За весною що іде? (Літо)
-  Які у вас спогади про літо?
- Який місяць літо розпочинає?
-  Поміркуйте, чому в народі кажуть: «Червень, місяць у роботі — відбиває від пісень охоту».
-  Який найспекотніший і найсухіший місяць року? Доведіть свою думку.  Поміркуйте, чому в народі кажуть: «Літній день рік годує»?

  Гра «Трик – трак»

Вчитель називає ознаки літа, а діти  говорять: «Трик- трак це так» або «Трик-трак це не так».

- З’являються листочки на деревах;
- найдовший день;
- птахи збираються у вирій;
- висаджують розсаду;
- збирають хліб;
- косять сіно;
- достигають фрукти;
- цвітуть сади;
- пташенята вчаться літати.
• Казка про літо
Як весна літо зустрічала
Весна, господарюючи на землі, добре працювала. Молода господиня і лід на водоймах розтопила, і матінку-землю дощами напоїла, щоб трава зазеленіла. Прикрасила дерева і кущі листочками, одягла на них квіткові віночки... Добре до приходу брата Літа підготувалась. А, щоб він поспішив, ще й Грім з Блискавкою за послів додому відправила. Почав брат збиратися в дорогу — одягнув на русяве волосся солом’яного бриля, перекинув через плече легеньку торбину і вирушив у дорогу. Усюди Літу зустрічались щасливі люди, веселі звірятка у лісі, над полями літали різнобарвні метелики і працьовиті бджілки. Весна теж вийшла назустріч братові. Ні, вона не збиралася так швидко покинути землю, просто хотіла показати Літу красу, що була довкола. Вони разом пройшлися полями, де густо зеленіли зернові та овочі, прогулялися лісами, оглядаючи ягідники та грибні місця, заглядаючи до садів, де стояли заквітчані дерева.
— Добра робота, сестронько. Тепер і мені час уже працювати. Весна посміхнулась і поволі пішла геть. Її господарювання на землі завершилося.
 

ІV. Підбиття підсумків. Рефлексія
-   Про що ми говорили сьогодні на прогулянці?

  • Чи сподобалася вам прогулянка?
  • Що найбільше запам’ятали?

  Гра «Улюблена пора року»

Вчитель називає пори року, а діти виконують рухи.

  • Присядьте ті, хто любить весну.
  • Пострибайте ті, хто любить літо.
  • Поплескайте у долоньки ті, хто любить зиму.
  • Покрутіться навколо себе ті, хто любить осінь.

 

Література

  1. Абетка вихователя ГПД.— Редакція загальнопедагогічних газет, 2005.
  2. Красоткіна Н. Вчимося писати твори.— К. : Інтерпрес ЛТД, 1999.
  3. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям.— К. : Рад. шк., 1976.
  4. Тарасенко Г. С. Естетико-виховний зміст прогулянок у природу в системі роботи груп продовженого дня.— К. : Освіта, 1993.

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку