Рекомендації для навчання дистанційно. Тема "П. Глазовий. «Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості»,«Похвала»."

Про матеріал

Через тривалі карантини потрібно шукати нові шляхи навчання. Ці рекомендації допоможуть організувати роботу з учнями дистаційно. Тема: П. Глазовий. «Еволюція», «Найважча роль»,"Заморські гості», «Похвала».


Перегляд файлу

                   П. Глазовий. «Еволюція», «Найважча роль»,

                              «Заморські гості»,    «Похвала».

Мета:  ознайомити учнів із життям і творчістю відомого гумориста П. Глазового, викликати інтерес до читання його гуморесок;

розвивати вміння іронічно, критично, з почуттям гумору спри­ймати явища навколишньої дійсності й самого себе;

удосконалювати навички аналізу художніх особливостей гуморесок.

 Очікувані результати: учні знають про життя та творчість видатного письменника-гумориста П. Глазового; виразно й вдумливо читають його твори; аналізують художні особливості гуморесок; висловлюють власні думки щодо іронічного та критичного ставлення до життя.

Ключові поняття:    

Гумор — співчутливе, доброзичливе висміювання негативних явищ життя або вад людського характеру гумор.

Сатира — різке висміювання суспільних вад.

Іронія  — вживання слів у негативному сенсі, прямо протилежному буквальному.

Гумореска — невеликий за обсягом художній твір, у якому зображено комічні події та персонажі в смішному вигляді. 

Алегорія — Образ, в якому все зображення має переносне значення; вираження ідеї в предметному образі: лисиця — хитрість, осел — тупа упертість, вовк — хижацтво

                                 НАВЧАЛЬНИЙ МАТЕРІАЛ

Теоретичний блок

І. Життя і творчість П. Глазового

Павло  Прокопович  Глазовий (1922—2004)
Народився письменник-гуморист 30 серпня 1922 року в селі Новоскелюватка Казанківського району Миколаївської області в родині хлібороба. Сумним і голодним було його дитинство. Єдиним світлим спогадом про ті часи є спілкування з учителем Іваном Гуцалюком, який прищеплював Павлові любов до літератури, вчив писати вірші. Саме він запримітив у хлопчика природний нахил до гумору і познайомив учня з творчістю Остапа Вишні.
Після закінчення середньої школи у 1940 році Глазового забрали служити в армію, а потім — війна. «.в житті не завжди весело, — говорив Павло Прокопович. — Хоча я вважаю себе щасливою людиною. Адже пройшов пекельними дорогами війни і залишився живим (а статистика свідчить, що зі ста вижили троє). На війні не до жартів».
По війні учився у Новомосковській педагогічній школі на Дніпропетровщині, потім у Київському педагогічному інституті, який закінчив у 1950 році.
Впродовж 1950—1961 рр. працював заступником головного редактора журналів «Перець» та «Мистецтво». Тут познайомився з Остапом Вишнею і потоваришував з ним. З 1968 року — член Спілки письменників України.
П. Глазовий видав 19 збірок гуморесок і чимало книжечок для дітей. Зараз його твори друкують в різних виданнях. Актори зі сцени читають його гуморески.
Помер П. П. Глазовий 29 жовтня 2004 року на 83-му році життя.

Як заповіт звучать такі рядки:

Щасливі будьте і здорові,
Живіть у радості й любові,
Нехай від лих і бід усіх
Вас береже здоровий сміх.

 

ІІ.   Читання та аналіз  гуморески  «Еволюція».

В зоопарку батька

Запитав хлопчина:

Чи то правда, що від мавпи

- Походить людина?

- Правда,— мовив батько. -

Наука доводить,

Що людина, безперечно,

 Від мавпи походить.

          -То чому ж ці мавпи

Сильно так відстали?

Чом людьми ще й досі 

Справжніми не стали? -

Батько вуса гладить,

 Весело сміється:

           -Таке, синку, й людям

Не всім удається.

Тема: зображення допитливого хлопчика, якого цікавить питання, чому    . мавпи досі не стали справжніми людьми.

Ідея: засудження тих, хто ганьбить ім’я людини.

Основна думка: людина повинна завжди бути справжньою людиною, де б і в якій ситуації вона не опинилася.

Поміркуй ! Виконай практичні завдання до гуморески.

1.Допиши рядки тексту, встановивши правильну  послідовність:

 а)   -То чому ж ці мавпи

         _____________________________________

б)   Чи то правда, що від мавпи

      _________________________________

в)  Чом людьми ще й досі 

       ________________________________

Послідовність: б, а, в.

2.  Віднови зміст, обравши рядок потрібних дієслів:

           Батько вуса ____________,

 Весело  ________________:

           -Таке, синку, й людям

Не всім ________________.

а) гладить, удається, сміється;
б) гладить,сміється, удається;
в) удається, сміється, гладить;

ІІІ.   Читання та аналіз  гуморески «Найважча роль».

 Вихваля свого синочка
Мати на всі боки:
 У студії при театрі

 Вчиться вже два роки.
Дуже довго муштрували
Хлопця режисери.
Аж тепер він дочекався
Першої прем’єри.
Роль найважчу доручили
Любому синочку:
Він на сцені в третій дії
Викочує бочку!

Тема: вихваляння матір’ю свого синочка за «талант», який він врешті-решт

 виявив «на сцені в третій дії».

Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.

Основна думка: не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.

Поміркуй ! Виконай практичні завдання до гуморески.

1.  Що в цій гуморесці лежить в основі комічного?

а) сатира;

б) алегорія;

в) іронія;

2.У чому полягає іронія останнього рядку гуморески.

(Багатозначність слова: важкий за вагою й важкий за виконанням.) 

3.Знайди рядки,що свідчить про «сліпу любов» матері до сина?

                     ІV.Читання та аналіз  гуморески  «Заморські гості».

Прилетіли на Вкраїну

Гості із Канади.

Мандруючи по столиці,

Зайшли до райради.

Біля входу запитали

Міліціонера:

— Чи потрапити ми можем

На прийом до мера? —

Козирнув сержант бадьоро.

— Голови немає.

Він якраз нові будинки

В Дарниці приймає.

Здивуванням засвітились

Очі у туриста.

— Ваша мова бездоганна

І вимова чиста.

А у нас там, у Канаді,

Галасують знову,

Що у Києві забули

Українську мову.

Козирнув сержант і вдруге.

Не дивуйтесь, — каже.

Розбиратися у людях

Перше діло наше.

Я вгадав, що ви культурні,

Благородні люди,

Бо шпана по-українськи

Розмовлять не буде.

Тема: зображення приїзду гостей з Канади в Україну та їх враження від почутої грамотної української вимови.

Ідея:  возвеличення української мови, яка є свідченням нашої культури, благородності, манери поведінки, етикету та засудження тих, хто її цурається.

Основна думка: мова — духовна скарбниця українця; доки живе мова, доти існує нація; думка гостей-канадців, що українці вже не говорять рідною мовою, не виправдалася.

Поміркуй ! Виконай практичні завдання до гуморески.

 1.Хто прилетів до України? З якою метою?

а) канадці, щоб зустрітися з мером;

б) канадці, щоб відвідати історичні пам’ятки Києва;

      в) канадці, щоб дізнатися, чи українці  говорять рідною мовою;

2. Знайди рядки, у яких автор натякає на тих, хто цурається рідної мови.             

(Бо шпана по-українськи

Розмовлять не буде.)

3. Які епітети автор використовує у тексті до слів?

— Ваша мова __________

 І вимова _____________.

V.   Читання та аналіз  байки  «Похвала»

 Ахи! — гукнув старий павук,
Уздрівши юну муху.—
Ти так гудеш, що кожен звук,
Як музика для слуху.
За дивну талію твою
І за гарненькі ніжки —
Я все покинув би й пішов
Хоч на край світу пішки.
Ти — як перлина, як топаз,
Ти — як іскрина синя

 А муха — дзись!
І тільки раз! —
Попала в павутиння.
Ну й зрозуміло, що було
І що робилось далі.
Оскільки діло вже дійшло
У байці до моралі,
То я скажу, що не для мух
Слова, звичайно, мовляться,
Бо на солодку похвалу
Не тільки мухи ловляться.

 


Поміркуй ! Виконай практичні завдання до байки.

1. Заповни таблицю, послідовно назвавши елементи композиції  байки «Похвала»: 

1

 

Павук, муха, автор.

2

 

Ахи! — гукнув старий павук,
Уздрівши юну муху.—

3

 

Ти так гудеш, що кожен звук,
Як музика для слуху.

4

 

За дивну талію твою
І за гарненькі ніжки —
Я все покинув би й пішов
Хоч на край світу пішки.
Ти — як перлина, як топаз,
Ти — як іскрина синя..

5

 

А муха — дзись!
І тільки раз! —

6

 

Попала в павутиння.
Ну й зрозуміло, що було
І що робилось далі.
Оскільки діло вже дійшло
У байці до моралі,

7

 

То я скажу, що не для мух
Слова, звичайно, мовляться,
Бо на солодку похвалу
Не тільки мухи ловляться.

Відповідь: 1- герої байки; 2 – експозиція; 3 -  зав’язка;

4 -  основна частина; 5 – кульмінація; 6 - розв’язка; 7 – мораль.

 

2. Знайди у байці приклади на підтвердження рис характеру павука та мухи.

       Павук

Приклад

               Муха

Улесливість

Ти так гудеш, що кожен звук,
Як музика для слуху

 

Самовпевненість

Винахідливість

За дивну талію твою
І за гарненькі ніжки —
Я все покинув би й пішов
Хоч на край світу пішки.
 

Глупість

Жорстокість

А муха — дзись!
І тільки раз! —
Попала в павутиння.
 

Безпечність

 

  1. VІ.    Виконай тестові завдання до  гуморесок:   
    1.        «Еволюція»
  1. Де відбуваються події:

а)  цирку;

б)  зоопарку;

в)  лісі.

2.  Кого побачили син з батьком?

а)  мавпу;

б)  гарилу;

в)  лева.

3.  Про що спитав син батька?

а)  чому мавпи в клітці?

б)  чи правда, що мавпи травоїдні?

В)  чи правда, що від мавп походять люди?

4. Батько відповів:

а)  так;

б)  ні неправда;

в)  безперечно.

5.Встав потрібні слова

         «-То чому ж ці ________

Сильно так відстали?

Чом _________ ще й досі 

Справжніми не стали? –»

а) люди, котами;

б) мавпи, людьми;

в) коти, мавпами.

6. Батько відповів

а) ще не прийшов час;

б) це не той вид мавп;

в) не всім удається.

 

1.2.    «Найважча роль»

1. Мати свого синочка

а) критикує;

б) захищає;
в) вихваляє.

2. Синочок вчиться вже два роки:;
а) інституті культури і мистецтв;
б) студії при театрі;

 в) в університеті.

3. Хто займався навчанням хлопця?
а) професора;
б) співаки і актори;
в) режисери.

4. Синочка мати називає:
а) обдарованим;
б) любим;
в) професіоналом.

5. Що викочує на сцену актор:

а) бочку;

б) колесо;

в) візок.

6. Роль названо найважчою, бо:
а) необхідно було мати неабиякий талант для її виконання;
б) малося на увазі висловлювання необдарованості хлопця;
в) по суті, вона була такою.

 

1.3.    « Заморські гості» 

1. Гості із Канади прибули до Вкраїни, користуючись такими видом транспорту:
а) літаком;
б) поїздом;
в) автобусом.

2. Мандруючи столицею, гості зайшли:
а) до облвиконкому;
б) райради;
в) облпрофспілки.

3. З ким відбулася розмова гостей у столиці?
а) водієм;
б) мером міста;
в) міліціонером.

4. Як черговий пояснив відсутність голови?

а) нові будинки приймає;

б) обідає;

в) відбувається нарада.

5. Звання міліціонера

а) кошовий;

б) сержант;

в) джура.

6. Який район міста згадується у творі?
а) Поділ;
б) Дарниця;
в) Троїцька.

7. Художній засіб, що використав П. Глазовий у рядку гуморески «Здивуванням засвітились очі у туриста», називається:
а) гіперболою;
б) метафорою;
в) епітетом.

8. Українську мову, яку почули канадці в місті, вони назвали:
а) бездоганною;
б) милозвучною;
в) гарною.

9. Чим були збентежені канадці, які приїхали до Вкраїни?
а) На думку народу Канади, українці забули свою рідну мову;
б) їх бентежить поведінкою української шпани;
в) не зустріли жодного представника міської влади.

 

1.4.   « Похвала»

1. Про кого йде мова в  байці?

а) про муху та комара;

б) про павука та метелика;

в) про муху й павука;

2. Якіі вони за віком?

а) старі; 

б) старий та молода;

в) похилого віку.

3. Що подобається павуку у мусі?

а) талія, ніжки;

б) ніжки, крильця;

в) очі, таліію.

4. З чим порівнює муху павук?

а) перлиною, топазом, іскриною;

б) топазом,сяйвом, іскриною;

в) перлиною,топазом, сяйвом.

5. Що трапилося з мухою?

а)  вона улетіла;

б) потрапила в павутиння;

в) весело заспівала.

6. За жанром це байка, бо має

а) мораль;

б) алегоричні образи;

в) багато героїв.

 

docx
Додано
18 липня 2018
Переглядів
35338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку