Урок НУШ 6 клас Історія України. Всесвітня історія. Підручник І.Щупака. Розроблено на основі модельної програми «Історія України. Всесвітня історія. 6 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Піскарьова І.О., Бурлака О.В., Майорський В.В., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.) «Рекомендовано Міністерством освіти та науки України» (наказ Міністерства освіти та науки України від 12.07. 2021 № 795). Розділ IV, параграф 45. Презентація складається із 19 слайдів: тема уроку, організація класу, основний матеріал, узагальнення, пояснення домашнього завдання, рефлексія.
Робота на всіх посадах у Римі не оплачувалася, тому управляти державою могли тільки багаті громадяни. Поясніть систему управління в Римі, скориставшись схемою.1. Чи досконалою була система управління Римської республіки?2. Що таке право вето, у яких випадках і ким воно застосовувалось?
РИМСЬКЕ ПРАВОРимське право - система загальнообов'язкових правил поведінки, встановлених Римською державою (царського, республіканського періодів і періоду імперії). Розвиток римського права охоплює понад тисячу років, від Законів дванадцяти таблиць (451-450 рр. до н. е.) до римського цивільного права імператора Юстиніана І. Римське право послужило основою правових систем у континентальній Європі, а також в Ефіопії та найдавніших європейських колоніях.
ПАТРИЦІЇ(ПАТЕР - БАТЬКО)БОРОТЬБА ПАТРИЦІВ ТА ПЛЕБЕЇВПЛЕБЕЇ(ПЛЕБС - НАРОД) НЕмали землі;обіймали державних посад;брали шлюб із патриціями. НАПОЛЕГЛИВО БОРОЛИСЬ ЗА СВОЇ ПРАВА МАЛИбагато землі;державні посади;великі віли;брали шлюб лише із патриціями. Багато плебеїв потрапляли в боргове рабство і піддавалися жорстким покаранням.
Вони діяли рішуче і здобули громадянську рівність із патриціями. Протягом 450-451 рр. до н. е. на вимогу плебеїв правові норми були записані на 12 мідних таблицях і виставлені на Форумі для загального огляду. Тепер ніхто не міг виправдати свої дії незнанням законів. Плебеї домоглися права на землю, та ліквідації боргового рабства. Верхівка плебеїв отримала доступ до всіх посад. Були дозволені шлюби між патриціями та плебеями. Боротьба плебеїв за свої права тривала понад 200 років.
ПРАВА І ОБОВ'ЯЗКИ РИМЛЯНУсе населення Риму поділялося на дві великі групи — римських громадян та негромадяни. Громадяни Риму здобули важливі права: брати участь у народних зборах, бути обраним на державні посади, мати власність, звертатись до суду. Служба у війську стала основним обов'язком римлян. Рабів у Давньому Римі вважали річчю, і вони не мали прав. Але в привілейованому становищі перебували раби 83 цінних професій, освічені раби: висококваліфіковані кухарі, педагоги, ювеліри, поети, художники, юристи. Володарі цих рабів їх оберігали, оскільки вартість їхня була дуже високою.
КАТЕГОРІЇ НАСЕЛЕННЯ ДАВНЬОГО РИМУ1. Римські громадяни:чоловіки, які володіли змлею. ПАТРІЦІЇ,чоловіки, які не володіли землею ПЛЕБНЇ. 2. Негромадяни:іноземці;Вільновідпущені(особи, державні та повноважні органи при повноваженнях);жінки, діти;раби. Римське громадянство втрачали в таких випадках: зі смерттю особи, через продаж у рабство, особи, узяті в полон, засуджені до тяжкого,кримінального покарання або вигнані з Риму.
Діємо: практичні завдання. Норми Римського права. Нікого не виправдовує незнання закону. Ніхто не може бути покараний двічі за той самий злочин. Ніхто не може бути суддею у власній справі. Треба вислухати та протилежну сторону. Під час війни закони мовчать. Закон ухвалений і встановлений для всіх і заради блага всіх. Благо народу — вищий закон. Договори треба виконувати. Які норми римського права зберегли свою актуальність сьогодні? Поясніть ці положення на прикладах із життя.
ПОМІРКУЙМО! Цицерон згадував, що коли він був хлопчиком, то школярі «Закони дванадцяти таблиць» учили напам'ять. Чи варто, на вашу думку, використовувати цей приклад у сучасних школах для ознайомлення учнів із правовими нормами? Як ви розумієте висловлювання Цицерона: «Знання законів полягає не в тому, щоб пам'ятати їхні слова, а в тому, щоб осягнути їхній сенс».