Різнорівневі завдання "Білки"

Про матеріал
Білки: огляд будови й біологічної ролі. Різнорівневі завдання та приклади використання їх на різних етапах уроків біології.
Перегляд файлу

Урок № 19. Тема: Білки: огляд будови й біологічної ролі.

Актуалізація опорних знань

Вправа «Бліц - інтерв'ю»

  1. Які  хімічні елементи відносять до органогенних?

Відповідь. C,H,O,N

  1. Як називають велику кількість однакових чи різних за будовою ланок, які входять до органічних сполук?

Відповідь. Мономери

  1. Що є мономерами білків?

Відповідь. Амінокислоти

  1. Назвіть основні типи органічних сполук?

Відповідь. Білки, вуглеводи, ліпіди, нуклеїнові кислоти

  1. Назвати просторову структуру білка, яку визначає певна послідовність амінокислотних залишків?

Відповідь. Первинна

  1. Яка структура білка має форму ланцюга, закрученого у спіраль?

Відповідь. Вторинна

  1. Як поділяють білки залежно від їхнього хімічного складу?

Відповідь. Прості та складні

  1. Коли виникає четвертинна структура білків?

Функція білків

У чому полягає

Приклади білків

Ферментативна

 

 

Будівельна

 

 

Транспортна

 

 

Рухова

 

 

Захисна

 

 

Енергетична

 

 

Сигнальна

 

 

Регуляторна

 

 

Відповідь. Коли об'єднується кілька білкових глобул

  1. Як називають специфічні частини, якими відрізняються амінокислоти між собою?

Відповідь. Радикали

  1. Назвіть основні складові амінокислот?

Відповідь. Аміногрупа та карбоксильна група

Узагальнення та систематизація знань

Заповніть таблиці, використовуючи слова для довідки: прискорюють хімічні реакції; переносять кисень; мембранні білки; пепсин, амілаза; 1г. білка = 17,2 кДЖ енергії; родопсин; білкові антитіла захищають від крововтрати, та чужорідних тіл; входять до складу мембран; вуглекислий газ; актин, міозин; гемоглобін, альбумін; усі білки; сприймають збудження; антитіла; скорочують м'язи; регулюють фізіологічні процеси; гормони інсулін, фактор росту.

 

Довідка: Мають велику молекулярну масу, ланцюги розташовані паралельно; не розчиняються у воді; сферичної форми; водорозчинні; рецептори клітини; ферменти; імуноглобуліни (антитіла); гормони (інсулін); входять до складу клітинних мембран; входять до складу кісток; сполучних тканин; волосся; транспортують речовини через мембрану.

Назва класу білка

Будова

Функції

Глобулярні

 

 

Фібрилярні

 

 

Мембранні

  • Рецепторні
  • транспортні

 

 

 

 

Урок № 20. Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі

Актуалізація опорних знань

Вправа «Біологічне доміно» (Робота в групах)

Доміно складається з прямокутників, розділених на дві половини. На одній стороні може бути поняття, термін. На другій визначення терміну, розкриття поняття, запитання. Грати в доміно можуть 2-4 учні. Починає грати той учень, у якого є прямокутних зі словами «Початок». На другій половині є запитання, визначення. Всі інші серед своїх прямокутників шукають правильну відповідь. Коли покласти цю відповідь до запитання на другій половині прямокутника висвітлиться нове запитання і т.д. Грають учні доти, поки на останньому прямокутнику не буде написано слово «Кінець»

 

«Початок»

 

Білки це?

Високомолекулярні біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот

 

 

Повноцінні білки це?

 

Білки які містять усі незамінні амінокислоти

 

Які білки називають глобулярними?

 

Білки сферичної форми, розчинні у воді

 

Приклади глобулярних білків

 

 

Ферменти, імуноглобуліни, інсулін

 

 

Протеїни це?

 

 

Прості білки

 

 

Фібрилярні білки це?

 

Білки у формі видовжених поліпептидних ланцюгів

 

Яка функція транспортних білків?

 

Транспортують речовини через мембрани клітин

 

Кінець

 

 

Узагальнення та систематизація знань

Укажіть правильні твердження

Мономерами нуклеїнових кислот можуть бути молекули

  1. глюкоза
  2. амінокислота
  3. нуклеотид

До складу нуклеотиду входить

  1. моносахарид глюкоза
  2. залишок нітрогеновмісної основи
  3. аміногрупа

Назвіть ознаку, яка характеризує молекулу ДНК

  1. складається з одного полінуклеотидного ланцюга
  2. входить до складу комплексу рибосом
  3. відрізняється високою стабільністю, що до збереження спадкової інформації

Вкажіть основну функцію мРНК

  1. несе інформацію про певний білок
  2. транспортує амінокислоти до місця синтезу білка
  3. входить до складу рибосом

Однією із функцій рибозимів є

  1. переносять спадкову інформацію від ДНК до рибосом
  2. каталізують розщеплення молекул РНК
  3. приєднують амінокислоти

 Вправа «Впізнай мене»

За даними характеристиками назвіть нуклеїнову кислоту

  1. Містяться в ядрі, мітохондріях і пластидах. Носії спадкової інформації.(ДНК)
  2. Взаємідіючи з рибосомальними білками, забезпечує певне просторове розташування іРНК і тРНК на рибосомі. Виконує структурну функцію.(рРНК)
  3. Становить собою копію ділянки ДНК. Молекула нестабільна і швидко розпадається на нуклеотиди. (іРНК)
  4. Міститься в ядрі, цитоплазмі, мітохондріях і пластидах. Бере участь у синтезі білка. (РНК)
  5. Приєднує і транспортує амінокислоти. Має постійну вторинну структуру у формі листка конюшини. (тРНК)

 

Урок №21 Вуглеводи: огляд будови й біологічної ролі

Актуалізація опорних знань

Вправа «Світлофор»

Учитель висловлює 12 тверджень, частина яких містять помилки. Після кожного твердження учні піднімають зелені (погоджуюсь), червоні (не погоджуюсь), жовті (можу доповнити) жетони. Кожне правильне твердження оцінюється в  1 бал, за пояснення неправильного твердження 2 бали

  1. Молекула нуклеотиду складається з трьох частин (Жовтий)
  2. До складу ДНК входить рибоза (Червоний)
  3. Кількість нуклеотидів з аденіном в молекулі ДНК дорівнює кількості нуклеотидів з тиміном(Зелений)
  4. Чітка відповідність нуклеотидів у двох ланцюгах ДНК-це комплементарність(Зелений)
  5. Принцип комплементарності сформулював Ервін Чаргафф (Червоний)
  6. Закручена подвійна спіраль молекули ДНК це її вторинна структура(Зелений)
  7. Кожен нуклеотид у складі ДНК містить один із чотирьох нітрогеновмісних основ(Жовтий)
  8. Молекула РНК складається з двох полінуклеотидних ланцюгів(Червоний)
  9. Вірусам притаманні дволанцюгові молекули РНК(Зелений)
  10. Матричну РНК ще називають інформаційну РНК (Жовтий)
  11. Рибосомна РНК (рРНК) має вторинну структуру, яка нагадує  листок конюшини(Червоний)
  12. Транспортна приєднує амінокислоту і транспортує її до місця синтезу білка (Зелений)

Мотивація навчальної діяльності

«Асоціації на дошці»

Вчитель вертикально записує на дошці слово «Вуглеводи». Після цього просить учнів назвати ознаки цього поняття, або асоціації, які воно у них викликає. Обов’язковою умовою є те, щоби ці слова мали спільні з основними поняттями літери.

  харчуВання

         цУкор

           Глюкоза

        хЛіб

          Енергія

          Випічка

      крОхмаль

    проДукти

цукеркиИ

«Хрестики - нулики» Відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з класифікацією вуглеводів (Моносахариди, дисахариди, полісахариди)

Глюкоза

Лактоза

Крохмаль

Целюлоза

Фруктоза

Сахароза

Мальтоза

Хітин

Рибоза

 

Глюкоза

Крохмаль

Галактоза

Сахароза

Мальтоза

Лактоза

Хітин

Целюлоза

Фруктоза

 

Мальтоза

Лактоза

Крохмаль

Фруктоза

Сахароза

Глікоген

Галактоза

Рибоза

Целюлоза

«Встановіть пару» Функції полісахаридів

Енергетична

Використовується при виникненні потреби в енергії. Накопичується в тканинах рослин та тварин.

Структурна

Основне джерело енергії. Розщеплюється до моносахаридів із наступним окисненням до вуглекислого газу та води.

Запасаюча

Входить до складу оболонок клітин та деяких органел.

Захисна

Гепарин запобігає зсіданню крові, підвищує проникність судин, стійкість організму до нестачі кисню, впливу вірусів та токсинів, знижує рівень цукру в крові.

 

Урок 22. Ліпіди: огляд будови та біологічної ролі

Актуалізація опорних знань

Вправа «Вірю – не вірю»

  1. Вуглеводи це органічні сполуки, які дають організмам найбільшу енергію;
  2. Моносахариди це прості цукри;
  3. Глюкоза має приємний солодкий смак і добре розчиняється у воді;
  4. При розчепленні 1г вуглеводу вивільняється 17.6 кДж енергії;
  5. До полісахаридів належить: фруктоза, лактоза, галактоза;
  6. Вуглеводи здатні відкладатися про запас;
  7. Крохмаль – це речовина, яка за звичайних умов добре взаємодіє з водою;
  8. Глікоген – це полісахарид, який відкладається в рослинних клітинах;
  9. Гепарин – це речовина, що входить до складу вуглеводів;
  10. Вуглеводи здатні входити до надмембранних структур клітини.

Вправа «Знайди пару»

Установіть відповідність між назвою функції та її значенням

  1. Будівельна

А. Стероїдні гормони, вітаміни групи D, біологічно активні речовини

  1. Резервна

Б. Запас жиру, восковий шар листків наземних рослин, покриви членистоногих тварин

  1. Захисна

В. Жири відкладаються про запас

  1. Регуляторна

Г. Входять до складу клітинних мембран та оболонок нервових волокон

  1. Прості ліпіди

Холестерин, естроген, андроген

  1. Складні ліпіди

Ліпопротеїди, гліколіпіди, фосфоліпіди

  1. Жири

Жири та воски

  1. Стероїди

Підшкірна основа, жовте тіло членистоногих, насіння соняшника, маслини

Установіть відповідність між різноманітністю ліпідів та їх прикладом

 

Урок 23. Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем

Актуалізація опорних знань

Біологічний диктант

(Задіяний весь клас. Взаємоперевірка) Із запропонованого переліку вибрати ознаки, які характерні:

  • І варіант - для білків
  • ІІ варіант – для вуглеводів
  • ІІІ варіант – для ліпідів
  1. Високомолекулярні біополімери, мономерами яких є амінокислоти;
  2. Входять до складу клітинної оболонки рослин та грибів;
  3. Гідрофобні органічні сполуки;
  4.  «Розпізнають» специфічні хімічні сполуки і реагують на них;
  5. Відкладаються у клітинах прозапас, найчастіше у вигляді зерен;
  6. Є головними компонентами хрящів і сухожиль;
  7. Забезпечують солодкий смак ягід і меду;
  8.  Підвищений вміст цих сполук характерний для нервової тканини, нирок, печінки, підшкірної основи, жирового тіла членистоногих;
  9. Основне джерело енергії в живих організмах;
  10. Входять до складу РНК та ДНК;
  11. Неспецифічні фактори противірусного імунітету, пригнічують розмноження вірусів;
  12. Є джерелом метаболічної води;
  13. Вкривають поверхню листків та зовнішній скелет членистоногих, запобігають випаровуванню води;
  14. Прискорення біохімічних реакцій;
  15. Є структурною основою клітинних мембран.

Дешифратор

Білки

Вуглеводи

Ліпіди

1,4,6,11,14

2,5,7,9,10

3,8,12,13,15

Узагальнення та систематизація знань

Завдання 1. Заповнити кола Вена. Вказати що спільного та відмінного між автотрофами, гетеротрофами, міксотрофами

 

 

Завдання 2. Пояснити особливості обміну речовин в організмі людини за такою схемою

Урок. Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.

Актуалізація опорних знань

Вправа «Продовж речення»

  1. Надходження в організм з довкілля поживних речовин, їхнє перетворення і виведення продуктів розпаду це………..Обмін речовин або метаболізм
  2. Метаболізм включає в себе такі процеси……..Асиміляція та дисиміляція
  3. Сталість внутрішнього середовища за змінних умов навколишнього середовища має назву……Гомеостаз
  4. Реакції синтезу необхідних клітині речовин це………………..Асиміляція
  5. До автотрофних організмів належать……………Фототрофи та хемотрофи
  6. Процес розпаду речовин, які супроводжуються виділенням енергії називається……Дисиміляцією
  7. Процеси асиміляції та аноболізму ще називають………..Пластичним обміном
  8. Нуклеотид який складається аденіну, рибози та трьох залишків ортофосфатної кислоти має назву……….Аденозитрифосфатна кислота (АТФ)
  9. Процес внаслідок якого вивільняється теплова та механічна енергія……Енергетичний обмін
  10. Ферментативний  процес послідовного розщеплення глюкози в клітинах, що завершується синтезом молекули АТФ це…………………………Гліколіз

 

Узагальнення та систематизація знань

Заповніть таблицю «Етапи енергетичного обміну» Замість знаків запитання вставте пропущені слова, символи або речення.

Етап

Місце

Процеси

Підготовчий

?

Органічні молекули за участю ферментів розпадаються на дрібні молекули:

Білки-?

Вуглеводи - ?

Жири-?-?

Енергія?

 

?

На внутрішньоклітинних мембранах гіалоплазми

Гліколіз:

C6H12O6 +2Ф+2АДФ? + 2Н2О +?

Тканинне дихання або?

?

Цикл Кребса

Окисне фосфорилювання

3Н6О3 + 6О2+36Ф+36АДФ6СО2+42Н2О+?

 

 

Сумарне рівняння енергетичного обміну:

С6Н12О6+6? 2+38АДФ+38Ф6? +42Н2О+38?

 

Урок. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.

Актуалізація опорних знань

Вправа «Знайди помилку»

Уважно прочитайте текст і виправите у ньому помилку

Окремі клітини та організми належать до закритих систем. Це означає, що їхнє існування можливе лише завдяки надходженню в них з довкілля поживних речовин, їхніх перетворень, та виведення продуктів обміну. Сукупність цих процесів має назву асиміляція. Метаболізм забезпечує два види процесів: пластичний та підготовчий обмін речовин.

Енергетичний обмін відбувається в три послідовні етапи: підготовчий, аеробний та клітинне дихання. На підготовчому етапі прості органічні сполуки під дією ферментів розщеплюються, при цьому енергія запасається у вигляді сполук АТФ. Безкисневий етап відбувається в цитоплазмі клітини. На цьому етапі розщеплюється молекула молочної кислоти  на 4 молекули піровиноградної кислоти. Енергія розсіюється у вигляді тепла.

Кисневий етап відбувається на внутрішніх мембранах клітинах. У наслідок окисно-відновних реакцій органічні сполуки, які утворились на безкисневому етапі, окиснюються до молекули глюкози та води. Повне окиснення молочної кислоти супроводжується виділенням енергії, достатньої для утворення 36 молекул АТФ.

Узагальнення та систематизація знань.

  1. Укажіть зайвий термін: фотон, хлорофіл, фотоліз, глюкоза, кисень, АТФ, ДНК. Свій вибір аргументуйте. Дайте визначення кожному терміну.
  2. Розв’яжіть задачу.

Протягом року людина масою 60 кг споживає 156,95л О2. Скільки дерев необхідно для забезпечення киснем однієї людини на рік, якщо відомо, що 25-річна тополя за один період вегетації поглинає 42 кг СО2?

Виберіть правильне твердження та розшифруйте слово

Г. Фотосинтез це процес утворення органічних речовин з неорганічних завдяки перетворенню світлової енергії в енергію хімічних зав’язків;

Я. Хлоропласти присутні як в рослинних так і тваринних клітинах;

Л. Власну ДНК мають ядро та пластиди;

Ю. Фотосинтез проходить у дві фази: світлову та темнову;

Ф. Світлова фаза фотосинтезу відбувається, як за участю світла так і в темряві;

К. Фотосистеми є структурні одиниці що складаються з пігментів і містяться в хлоропластах;

И. Реакційний центр знаходиться тільки в фотосистемі І

О. Відомі кілька типів хлорофілів a,b,c,d

М. Світлова фаза фотосинтезу відбувається у стромі хлоропластів

З. Фотоліз води відбувається у світловій фазі фотосинтезу

У. Для участі фотосинтезу потрібні тільки вода та світло

А. Глюкоза – це основний вуглевод який синтезується в темновій фазі фотосинтезу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку