Роль спілкування в житті людини й суспільства.

Про матеріал
Поурочне планування з курсу “Громадянська освіта” у 11-А класі Вчитель: ПОГОЖИХ Володимир Урок № 24 Дата 03.12.2021 Тема: Роль спілкування в житті людини й суспільства. Мета: Формування предметних компетентностей: перевірити та скорегувати рівень сформованості предметної компетентності здобувачів освіти. Визначити роль спілкування в житті людини, формувати навички тактовного, цікавого, правильного спілкування, сприяти моральному розвитку, виховувати бажання дотримуватися правил спілкування, повагу до однолітків та дорослих. Формувати в учнів уявлення про роль спілкування в житті людини. Навчити учнів влучно ставити запитання та підтримувати розмову. Розглянути та застосовувати у житті навички активного слухання, вміння висловлювати свою думку; виховувати культуру спілкування, уважність, стриманість
Перегляд файлу

 

Поурочне планування з курсу “Громадянська освіта” у 11-А класі

Вчитель: ПОГОЖИХ Володимир

Урок №  24                                                                                        Дата  03.12.2021

Тема: Роль спілкування в житті людини й суспільства.

Мета: Формування предметних компетентностей: перевірити та скорегувати рівень сформованості предметної компетентності здобувачів освіти.

Визначити роль спілкування в житті людини, формувати навички тактовного, цікавого, правильного спілкування, сприяти моральному розвитку, виховувати бажання дотримуватися правил спілкування, повагу до однолітків та дорослих. Формувати в учнів уявлення про роль спілкування в житті людини.

Навчити учнів влучно ставити запитання та підтримувати розмову.

Розглянути та застосовувати у житті навички активного слухання,  вміння висловлювати свою думку; виховувати культуру спілкування,  уважність, стриманість

Формування ключових компетентностей: 1) Спілкування державною мовою;

2) Уміння навчатися впродовж життя; 3) Соціальні і громадянські компетентності;

4) Загальнокультурна грамотність; 5) Підприємливість.

Навчальні ресурси: тести; підручник, ручка, роздатковий матеріал

Тип уроку: комбінований 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Сьогодні на уроці ми будемо працювати індивідуально у групах і колективно, за  що отримаємо позитивні оцінки та гарний настрій. У класі розставлені тапчани за кількістю активних груп по 3 учні у кожній, що допоможе нам ефективніше працювати. Наснаги Вам!

ІІ. ПЕРЕВІРКА  ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Але спочатку давайте з’ясуємо як ви засвоїли попередній матеріал, пропоную вам відповісти на тести:

Тестування учнів за домашнім параграфом § 19,с .90-96

П.І. учня_______________________________ клас______ дата 03.12.2021

1. Як можна охарактеризувати одним словом зіткнення сторін, поглядів, сил?

а) агресія; б) конфлікт; в) булінг; г) співпраця

2. Які існують фази конфлікту?

а)латентна; б)  демонстративна; в) батальна; г)брутальна; д) агресивна  

3. Як описати одним словом орієнтацію на взаємні поступки чи перемир’я ?

а) консенсус;  б)співпраця; в) компроміс; г) медитація ;

4. За підрахуванням з 3600 р. до н.е. до сьогодення  у світі відбулося приблизно війн

а) 10.000; б) 12.500; в) 14.600; г) 20.000

5. Як називається процес, під час якого зустрічаються дві або більше сторін за присутності третьої нейтральної сторони - медіатора

а) переговори; б) медіація; в) третейський суддя; г) сварка

6. Як називається наука про конфлікти?

а) компромісологія; б) психологія; в) конфліктологія; г) сваркологія

7.Конфлікт не обов’язково мусить проходити всі стадії розвитку, він може бути вирішений на будь-якій з них.(запишіть ТАК або НІ)

а) так; б) ні; в) ну не знаю…

8. Вкажіть три типи медіаторів.

а) третейський суддя; б) посередник; в) прокурор; г)арбітр ;

9.Конфлікт , що виникає між людьми через відмінність їхніх цілей або інтересів-називається…

а) міжгруповий; б) між особою та групою; в)міжособистісний;

г) внутрішньособистісний;

10. Розтавте фази конфлікту за наростанням: 

а) агресивна фаза; б) батальна фаза; в) демонстративна фаза; г) латентна фаза(прихована) ;

11. Вкажіть три позитивних функції конфлікту

а) робить чіткішими певні базові цінності суспільства;

б) дозволяє різним суспільним групам краще пізнавати один одного;

в) Конфлікт із зовнішнім ворогом допомагає підтримувати згуртованість суспільства;

г) Національні та релігійні конфлікти порушують взаємини між народами ;

12. Яку групу конфлікту характеризує дане твердження: виникає, коли сторони мають різні погляди, ідеї та думки щодо вирішуваної проблеми

а)конфлікт цілей; б)конфлікт пізнання; в) емоційний конфлікт; г) дурний конфлікт;

           Оцінка________

Ключ до тестування (Відповіді):

1.-Б;  2.-А,Б,Г,Д;  3.-В;  4- В;  5- Б ;  6-В;  7-ТАК;  8- А,В,Г;  9 – В;  10. 1-Г,2-В,3-А,4-Б; 11. А,Б,В; 12-Б.

Тепер давайте перевіримо один одного чи правильно ви відповіли на питання, для цього обміняємося аркушами та виставимо бали котрі на протязі уроку в залежності від вашої активності та участі будуть підвищуватись.

ІІІ.МОТИВАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя. Ми добре пам’ятаємо відомий вислів А.П.Чехова: «В людині

по­винно бути прекрасним усе: і лице, і одяг, і душа, і думки». А що можна сказати про сучасну людину?

«Заговори до мене, щоб я тебе побачив», - просив своїх учнів стародавній мудрець. Мова відкриває нашу внутрішню наповненість. Але чи завжди потрібно тільки говорити?  Про це ми взнаємо з притчі.

Фронтальне обговорення

Робота з притчею «Про глухого, сліпого і німого»

Прийшли глухий, сліпий і німий до Бога.

- Скажи, Господи, за що нам таке нещастя?

– Тобі, – сказав Бог глухому, – за те, що ти нікого не слухав, окрім себе. Тепер ти нікого не чуєш, і ніщо тобі вже не заважає слухати власні промови та думки.

- Тобі, - звернувся Всевишній до сліпого, - за те, що ти нікого й нічого не хотів помічати, окрім себе та своїх потреб. Тепер ти позбавлений праці дивити те, що не бажав бачити.

- А тобі, - продовжив Господь, вказуючи на німого, - дана можливість помовчати, бо переговорити і переслухати тебе було неможливо. Ви отримали все, - сказав Бог усім, - що хотіли, чому ж ви не радієте, а журитесь?

Та нещасні не відповіли. Ніхто з них не припускав, що щастя, про яке вони так мріяли, обернеться горем.

Потрібно пам'ятати, що вуха дані людині, щоб чути і слухати, зір - щоб дивитися і бачити, а мова - щоб спілкуватися, розуміти через мову іншого і бути зрозумілою.

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо найважливіше у спілкуванні. Тож давайте розпочнемо: тема нашого сьогоднішнього уроку є «Роль спілкування в житті людини й суспільства.»

IV. ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Повідомлення вчителя

— Жодна людина не існує сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний з ними безліччю найрізноманітніших стосунків. Спробуйте пригадати, до скількох людей і у яких справах вам доводилося звертатися впродовж дня. Якщо скласти стислий перелік таких звернень, ви переконаєтесь, що все наше життя проходить у спілкуванні.

Давайте представимо таку життєву ситуацію, і намагаймося програти її, адже навички спілкування у нестандартній ситуації допоможуть нам краще орієнтуватися у можливих життєвих ситуаціях

Групова робота «Пантоміма»

Об’єднавшись у 3 групи, розіграйте таку пантоміму.

Уявіть, що ви на екскурсії в далекій країні і, задивившись на культурні пам’ятки, відстали від групи. Ваш телефон залишився в екскурсійному автобусі, тому ви не можете ні з ким зв’язатися. Вам необхідно добратися до місця розташування автобуса, що зупинився біля залізничного вокзалу. Ви не знаєте місцевої мови. Продемонструйте, як би ви спілкувалися з місцевими жителями, щоб отримати необхідну інформацію й добратися до автобуса.

Кожна група показує свою пантоміму

Запитання

Чи складно було вам виконувати завдання і в чому складність?

Спілкування - взаємини між людьми, що виявляються в обміні діяльністю, інформацією, досвідом, умінням і навичками, а також результатами діяльності.

Спілкування у свою чергу ділиться на види:

Робота зі схемою

Розповідь з елементами конспектування

Уміння говорити, слухати — важливі умови взаєморозуміння. Немає у світі зброї, сильнішої за слова. Недарма говорять, що словом людським можна зсунути гору з місця. Словами борються, словами люблять, словами ненавидять, словами вбивають, словами творять величезні справи в історії людства.

Людина за своєю природою потребує постійного спілкування. Лише протягом дня відбуваються сотні контактів з іншими людьми – в школі, на вулиці, в магазині, в автобусі, в читальному залі. Вони всі різні. Відрізняються один від одного не лише люди, з якими спілкуємося, а й обставини: ми вчимося, працюємо і граємо, вимагаємо і просимо, сваримось і миримося. Справа у тому, що тільки до ввічливої, вихованої, доброї людини сторонні люди ставляться завжди по-доброму і у неї є справжні друзі, які тебе розуміють та вміють вислухати.

Справді, з одними людьми знайти спільну мову більш-менш легко, а з декотрими це здається практично неможливим. Один юнак сказав: «Ми із сестрою розмовляємо немов різними мовами, так, ніби ми з різних планет». Що утруднює спілкування? Як навчитися ефективно спілкуватися? Як навчитися не лише слухати, але й чути те, що нам говорять? Давайте розглянемо ймовірну життєву ситуацію

Аналіз життєвої ситуації. «Акторська гра»

Вчитель. Повернувшись додому, Андрій побачив, що його брат Петро ремонтує велосипед:

Петро-Ти що робиш? Тільки повний телепень може сподіватися, що з цієї купи залізяччя можна щось зліпити.

Андрій -Не сунь носа не у свої справи.

Петро -Міг би допомогти, але якщо не хочеш…

Андрій -Ти? Та ж у тебе обидві ліві руки!

Вчитель.У цьому діалозі агресивну позицію займають обидві сторони. Обид­ва учасники намагаються докорити один одному. Проте діалог братів міг би бути цілком іншим:

Петро -Мені здається, що йому гаплик.

Андрій -Не думаю. Щось та й вийде.

Петро -Допомогти?

Андрій -Ні, краще я сам.

Вчитель. Тепер кожен із братів висловив свою думку щодо поламаного велосипеда, але так, щоб не образити співрозмовника. У спілкуванні треба добирати слова.

Слова і тон надзвичайно важливі.

Ця ситуація може бути і іншою.

Завдання

Запропонуйте свої варіанти розвитку ситуації по одній від групи, або за бажання одна група презентує

В спілкуванні повинна бути культура мови. Що має в своєму арсеналі: логічне і лаконічне висловлювання думки, культуру обговорення проблем, естетичне викладення думок, культуру висловлювання, вміння находити головну думку.

Культура спілкування охоплює дві складові: культуру говоріння та культуру слухання.

Давайте з вами попрацюємо з підручником та визначимо, які правила активного слухання існують?

Робота підручником С. 78

Правила активного слухання

1. Використовуйте:

1) мову тіла: сідайте обличчям до того, з ким говорите, нахиляйтеся вперед, установіть контакт очима;

2) звуки й жести заохочення: хитання головою, доброзичливу посмішку, слова «так-так», «м-м-м...» тощо;

3) уточнювальні запитання, що допомагають прояснити ситуацію, уточнити дещо з того, що вже відомо. Наприклад, «Ви маєте на увазі, що.?», «А як щодо...?».

2. Не бажано під час активного слухання:

а) давати поради;

б) змінювати тему розмови;

в) давати оцінки людині, яка говорить;

г) перебивати;

д) розповідати про власний досвід.

Фронтальна бесіда

Прочитайте і запропонуйте свої варанти правил активного слухання

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Хоч якими ми не були гарними слухачами, але нам потрібно оволодіти навичками успішного спілкування, вони складаються з:

Робота з таблицями за підручником С.78

Записують до зошитів

НАВИЧКИ УСПІШНОГО СПІЛКУВАННЯ

уміння розуміти інших

уміння адекватно реагувати на критику

уміння ефективно висловлювати власну думку

узгодження дій

толерантність і компроміс у стосунках з іншими

ведення переговорів

розв’язування конфліктів і навички посередництва

Близьким до поняття спілкування є комунікація. Але вони відрізняються між собою. Спілкування й комунікація передбачають обмін і передачу інформації.

Робота з терміном.

Комунікація— це процес, під час якого двоє або більше людей обмінюються інформацією. Окрім того, під час комунікації люди здійснюють обмін досвідом, цінностями, навичками, досягненнями.

Робота зі схемою. Записуємо у зошити зі слів вчителя

«ВИДИ ВЕРБАЛЬНОЇ КОМУНІКАЦІЇ»

 

 

МОНОЛОГ               ДІАЛОГ                ПОЛІЛОГ

Запитання

Який вид комунікації найчастіше використовуєте саме Ви?

У свою чергу існують і види невербальної комунікації, давайте з’ясуємо які саме види  невербальної комунікації існують? За допомогою «Мозкового штурму» 

Варіанти відповіді можуть виглядати так.

 

Колективна робота «Колаж спілкування»

 

Групова робота (3 групи)

Зробіть свій колллаж і презентуйте його , у вас повинні бути:

  1. назва коллажу;
  2. зображення;
  3. пояснення що їх обєднує та чому саме таку структуру ви обрали?

VІ. ПЕРЕВІРКА ДОСЯГНЕННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Вправа -Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання. 

VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Рефлексія.

Що з уроку я можу взяти на корабель життя?

C:\Users\w\Desktop\1021829669.jpg

Прокоментуйте філософськи думки

(запишіть одне висловлювання котре стало б девізом для вас на все життя)

Уміння вести розмову- це талант (Стендаль)

●Знати багато мов — значить мати багато ключів до одного замка (Вольтер)

●Багато говорити і багато сказати – не одне й те саме (Софокл)

Немає нічого сильнішого за слово… (Менандр).

Говори, що думаєш, думай, що кажеш. Дотримуйся цього правила, проблем було б менше. (Х/Ф "Трасса 60")

●Завжди говори те, що відчуваєш і роби те, що думаєш. Мовчання ламає долі. (Пауло Коельо)

Єдина відома мені розкіш-це розкіш людського спілкування (Антуан Сент-Екзюпері)

2. Підбиття підсумків і оцінювання результатів роботи.

Через всю історію наскрізною є лінія спілкування котру переоцінити важко. У наш час, як і раніше важливими були є і будуть навички спілкування, вміння домовлятися, впливати на інших, вирішувати проблеми, керувати життям.

Тому для кожного з вас конче потрібно мати навички успішного спілкування, комунікації та спілкування.

Виставлення оцінок

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :

  1.               Прочитати відповідний параграф підручника § 16, с. 76- 80
  2.               Написати роздум на тему «Роль спілкування у моєму житті».

 

 

 

ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ (ЗА НАЯВНОСТІ ЧАСУ)

  1. Притча «Три сита Сократа»

(Три сита: мудра притча про те, що варто говорити, а про що краще мовчати)

три ситаОдин чоловік запитав у Сократа:

– Знаєш, що мені сказав про тебе твій друг?

– Зачекай, – зупинив його Сократ, – просій спочатку те, що збираєшся сказати, через три сита.

– Три сита?

– Перш, аніж що-небудь говорити, потрібно це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти впевнений, що це правда?

– Ні, я просто чув це.

– Значить, ти не знаєш, це правда чи ні. Тоді просій через друге сито – сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?

– Ні, навпаки.

– Виходить, – продовжував Сократ, – ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений в тому, що це правда. Спробуємо третє сито – сито користі. Чи так вже необхідно мені почути те, що ти хочеш розповісти?

– Ні, в цьому немає необхідності.

– Отже, – підсумував Сократ, – в тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ані користі. Навіщо тоді говорити?

Обговорення притчі

 

2.Цікаві факти

Розповідь про Цицерона.

Великий давньоримський оратор і філософ Цицерон від народження мав не тільки тихий, ледь чутний голос, але й сильно картав. При виступі він сильно хвилювався, та так, що одне його плече починало посмикуватися, що служило предметом постійним глузувань оточуючих. Щоб позбутися цього недоліку, під час репетицій Цицерон вішав над плечем гостро заточений меч, і в такий спосіб упорався зі своєю недугою. Щоб зробити свій голос гучним, він тренувався на березі бурхливого моря, і в результаті він зміг навчитися говорити голосніше будь-якого найгучнішого натовпу. Цицерон постійно перекочував у роті камінчики і промовляв свої промови, щоб позбавитися від картавості. Він зміг стати великим оратором – з усієї Римської імперії люди з'їжджалися, щоб послухати та подивитися, як виступає Цицерон.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Маргарид Галина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шинкарук Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
3297
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку