Рольова гра для учнів 9 класу:
«Підлітку мають знати свої права»
Підготувала:
вчитель історії та
правознавства
Хиноцького НВК
Колодій Р.В.
Хиночі - 2012
Мета:
Обладнання уроку:
ХІД УРОКУ
В е д у ч и й. Добрий день всім. Сьогодні у нас незвичайний урок правознавства: ми поговоримо про права дитини, точніше про наші з вами права. Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли заболіла голова або в разі нападу апендициту. А як бути, коли порушуються права підлітка? До кого звертатися, кому довіряти, кого запитати? Як поводитися в тій або іншій ситуації? На ці запитання ми спробуємо сьогодні відповісти. Готуючись до уроку, ми провели серед підлітків опитування, в ході якого вони мали відповісти на такі питання:
Група соціологів ознайомить вас з результатами опитування.
В е д у ч и й. На основі цих результатів ми й побудували свій урок, тема якого звучить так: «Підлітки мають знати свої права». Знати ж їх треба для того, щоб знами не скоїлося такого, як з нашим героєм, учнем 9 класу Івановим. Але перш ніж розпочати своє оповідання, давайте об’єднаємось у дві групи. Для цього візьміть з пакета по одній цукерці. У кого червоні цукерки, сідайте справа, ви будете правознавцями. У кого зелені – розміщуйтесь зліва, ви наші правозахисники. Отже, одинь день з життя Іванова.
Ситуація 1
До класу заходить учитель історії.
У ч и т е л ь. Добрий день. Сьогодні на уроці ми проаналізуємо письмову роботу. За результатами дуже добре видно, хто як готувався: хто добре читав підручник, той добре написав. А той, хто не читав… Ось Іванов, що ти понаписував? Де це ти взяв?!
І в а н о в (дуже тихо, несміливо). Маріє Іванівно, так це я власні думки викликав.
У ч и т е л ь. Ну, як це вам подобається? Він свої думки викладає!А підручник нащо?Якщо кожен дурень буде свої думки дебільні писати, то що буде з історією?
І в а н о в. Але…
У ч и т е л ь. Так ти ще будеш зі мною сперечатися? Іди геть з класу, щоб я тебе
Запитання до правознавців
1.Які порушення прав дитини ви помітили у цій ситуації?
2. Яким чином стануть вам у пригоді Закон України «Про охорону дитинства» та «Конвенція про права дитини», які лежатьу вас на столах?
Поки правознавці відповідають, правозахисники думають, як зарадити Іванову у цій ситуації.
В е д у ч и й.Це був тільки початок тяжкого для підлітка дня. Це тільки квіточки – далі буде ще гірше.
Аналогічним чином обговорюється решта ситуацій.
Ситуація 2
Іванов пише, мати шиє. Лунає дзвінок телефона. Мати знімає слухавку.
М а т и. Добрий день. (Прикривши трубку – синові. ) Твій класний керівник. Так, Олено Григорівно, добре. От скотина. Уб’ю йог сьогодні. (Погрожує синові кулаком.) Та навіщо ви його захищаєте?! От паразит! Добре, я прийду. До побачення.
(Погрожує синові кулаком).Та скільки ж можу я тебе лупцювати, щоб ти зрозумів, як поводитись у школі? Уб»ю тебе, заразу! Знову мене до школи викликають. Що ти вже зробив на історії? Чому хамив вчителю історії? Дуже розумний? Все: ніякого Інтернету, ніяких зустрічей з друзями. У школу завтра не підеш, поки не зрозумієш, що треба вчитись.Іди зараз же до дядька в магазин. Розвантажуй машини, хоч від цього буде користь. Ледацюга, сидиш на моїй шиї. Тане намагайся втекти, перевірю – вб»ю.
Іванов вибігає з кімнати.
Ситуація 3
Іванов розмовляє з дядьком
І в а н о в. Дядю Володю, вже пізно, 9 вечора. Мені треба додому. Я щось заробив?
Д я д ь к о. Ти що, дуже розумний? Віддам матері. Іди зараз же додому, бо мати буде варитись.
Ситуація 4
Іванов сидить, відпочиває на лавочці. Підходять двоє правоохоронців.
П р а в о о х о р о н е ц ь. Пацан, а ну підійди сюди. Що ти тут робиш?
І в а н о в. Відпочиваю. Я зроботи.
(нічого не кажучи, правоохоронці починають перевіряти кишені і забирають все, що знаходять.)
І в а н о в. Пробачте, але це мій проїзний.
П р а в о о х о р о н е ц ь. Дуже розумний? Пацан, ти щось нам не подобаєшся. Поїхали у відділок.
Ситуація 5
Ч е р г о в и й м і л і ц і о н е р. Документи є?
І в а н о в. Так, учнівський квиток.
Ч е р г о в и й. Теж мені документ.
І в а н о в. Але мені ще немає 16 років. Який же у мене може бути ще документ?
Ч е р г о в и й. Дуже розумний? Ось зачиню тебе в камері – порозумнішаєш. Давай складемо протокол.
В ч и т е л ь. Минає година, друга. Уже початок на дванадцяту.
Ч е р г о в и й. Де цей малолітній?(штовхаючи Іванова). Давай звідси. І більше не поводься так.
Ситуація 6
І в а н о в. Боже, як зараз йти додому, вже дванадцята. Мати приб»є.
(До хлопця підходять розбишаки.)
Ватажок. Пацан, дай запалити.
Іванов. Не палю.
Ватажок. А гроші є?
Іванов. Немає.
Ватажок. А от ми зараз перевіримо. (Починають його обшукувати.) І справді грошей немає. Добре що не збрехав. Але провчити треба.
Починають бити Іванова. Тікають.
Іванов. Ну і як жити далі?
Ведучий. Давайте разом напишемо пам’ятку для підлітків «Як не стати жертвою злочину». Ось лист, на якому кожен може записати свої думки. (Учні обговорюють зміст пам’ятки, а потім записують її на ватмані, що прикріплений на дошці.)