"Розділові знаки між частинами складносурядного речення".

Про матеріал
Мета: засвоїти правила постановки розділових знаків між частинами складносурядного речення, вміти застосовувати їх на практиці, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички, розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення, творчо та стилістично використовувати складносурядні речення у своєму мовленні, виховувати в учнів любов до природи рідного краю.
Перегляд файлу

Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення.

Мета: засвоїти правила постановки розділових  знаків між частинами складносурядного речення, вміти застосовувати їх на практиці,  формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички, розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення, творчо та стилістично використовувати складносурядні речення у своєму мовленні, виховувати в учнів любов до природи рідного краю.

Тип уроку. Урок закріплення вивченого.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Орфографічна хвилинка (розподільний диктант)

Повторення правил написання складних слів

Запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться через дефіс; 2) які пишуться разом.

Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\призедент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.

Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.

  1. Фронтальне опитування.
  • Яке речення називається складним?
  • На які групи поділяються складні речення? Чому?
  • Яке речення називають складносурядним?
  • На які групи поділяються складносурядні речення залежно від сполучників, якими поєднуються їхні частини?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку.

Як ви вже могли здогадатися, темою уроку є «Розділові знаки між

частинами складносурядного речення».

Після цього уроку ви будете вміти порівнювати смислові зв’язки між

простими реченнями в ССР, навчитесь правильно ставити розділові

знаки між цими частинами.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

5.Робота з таблицею та підручником

(повторення правил)

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

6.Частково-пошукова робота

(робота з підручником)

  •                   Звернувшись до матеріалу підручника (стор. 73), знайдіть та виправте неточності, допущені при формулюванні правил вживання розділових знаків  у складносурядному реченні. ( Правила вживання крапки з комою.Доповнення до  першого правила - частини поєднані єднальними  сполучниками і, й, та)

7.Творче моделювання.

  •                   Змоделюйте складносурядне речення так, щоб кома між його частинами не ставилася.
  1. Річка, зламавши кригу, вийшла з берегів. Почалася повінь.
  2. Зацвіли вишні. Хати оповилися білими віночками садків.
  3. П’янко пахли трави. Птиці виспівували на всі голоси.
  4. Жито квітувало. Пилок лагідно золотився на сонці.

Для довідок: у полі, у степу, на початку травня, навесні.

8.Коментоване письмо.

  •                   Записати речення й пояснити вживання розділових знаків.

    Завмирає  моя золота діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із жалем за літом обірване листя летить. Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись вві сні.

 

9.Проблемне запитання

- З’ясуйте, чому в першому реченні перед сполучником і кома ставиться, а в другому та третьому – ні.

1. На золоті крил бджола поспішає у світ, і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт.

2. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.

3. Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні.

10. Робота в парах

(програмоване завдання)

  •                   Запишіть у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченнях, або №4, якщо розділових знаків ставити не треба.

( 1 - кома, 2 – тире, 3 – крапка з комою, 4 – кома не ставиться)

  1. Пообіч колосилися хліба але до жнив було ще далеченько.
  2. А десь цвіли сади і дивно пахли трави.
  3. Найменший шелест або стук і моє серце падає і завмирає.
  4. Все зраділо, стрічаючи день і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
  5. Листя з суму жовтіє й з туги кривавиться.

Відповідь: 1, 4, 2, 3, 4.

V. Підсумок уроку.

Прийом «Лінгвістичний двобій».

   Учні ставлять один одному запитання відповідно до тем, які було вивчено на попередніх уроках. Наприклад:                                             

  • Яке речення називається складним?
  • Яке речення називається складносурядним?
  • Які існують групи сполучників?
  • Які бувають відношення між частинами ССР?
  • Коли між частинами ССР ставиться кома?
  • Коли між частинами ССР вживається тире?
  • В яких випадках між частинами ССР кома не ставиться?
  • Коли між частинами ССР ставиться крапка з комою?

VІ. Домашнє завдання.

Повторити правила, написати твір-мініатюру «Останні осінні дні», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками й без них.

docx
Додано
14 червня 2023
Переглядів
887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку