Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення.
Мета: засвоїти правила постановки розділових знаків між частинами складносурядного речення, вміти застосовувати їх на практиці, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички, розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення, творчо та стилістично використовувати складносурядні речення у своєму мовленні, виховувати в учнів любов до природи рідного краю.
Тип уроку. Урок закріплення вивченого.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повторення правил написання складних слів
Запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться через дефіс; 2) які пишуться разом.
Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\призедент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.
Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку.
Як ви вже могли здогадатися, темою уроку є «Розділові знаки між
частинами складносурядного речення».
Після цього уроку ви будете вміти порівнювати смислові зв’язки між
простими реченнями в ССР, навчитесь правильно ставити розділові
знаки між цими частинами.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
5.Робота з таблицею та підручником
(повторення правил)
Розділові знаки в складносурядному реченні
|
|
Правило |
Приклад |
Якщо є спільне для обох частин слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться. |
Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський) |
В інших випадках ставиться кома. |
Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич) |
Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире. |
Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко) |
6.Частково-пошукова робота
(робота з підручником)
7.Творче моделювання.
Для довідок: у полі, у степу, на початку травня, навесні.
8.Коментоване письмо.
Завмирає моя золота діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із жалем за літом обірване листя летить. Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись вві сні.
9.Проблемне запитання
- З’ясуйте, чому в першому реченні перед сполучником і кома ставиться, а в другому та третьому – ні.
1. На золоті крил бджола поспішає у світ, і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт.
2. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.
3. Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні.
10. Робота в парах
(програмоване завдання)
( 1 - кома, 2 – тире, 3 – крапка з комою, 4 – кома не ставиться)
Відповідь: 1, 4, 2, 3, 4.
V. Підсумок уроку.
Прийом «Лінгвістичний двобій».
Учні ставлять один одному запитання відповідно до тем, які було вивчено на попередніх уроках. Наприклад:
VІ. Домашнє завдання.
Повторити правила, написати твір-мініатюру «Останні осінні дні», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками й без них.