Мозкова атака. Привели одного разу до грецького філософа Сократа юнака, аби той навчив хлопця мистецтву слова. І Сократ, щоби перевірити здібності юнака, сказав: «Заговори, щоб я тебе побачив». «Яка людина, така його і мова», - вважав Сократ. Чи погоджуєтеся ви з думкою давньогрецького філософа?
Мета:- поглиблювати знання про звертання, аналізувати їхню стилістичну роль;- правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки;- удосконалювати вміння визначати спосіб морфологічного вираження звертань;- розвивати творчі вміння перебудовувати прості неускладнені речення на речення зі звертаннями;- розвивати культуру спілкування;- виховувати любов до України, почуття відповідальності за долю своєї держави.
Лінгвістична гра «Ловлю на слові». (Відповідає на питання той, кого називає вчитель. Допускається відповідь «так» або «ні»).1. Звертання називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням?2. Звертання за походженням бувають похідні й непохідні?3. За складом звертання поділяються на непоширені й поширені?4. Звертання виражається іменником або іншою частиною мови в значенні іменника? 5. Звертання найчастіше вживається у формі О.в.одн?6. На письмі звертання виділяється тире?7. На письмі звертання виділяється комою або знаком оклику?8. Звертання не виконує ніякої синтаксичної функції?9. Звертання може стояти лише на початку речення?Звертання може стояти на початку, у середині, у кінці речення?Звертання вживаються в різних стилях мовлення?12. За допомогою звертання можна висловити певне ставлення до нього?
1. Ой хлопчику, хороший мій, чому ти плачеш? (А. Малишко).2. Рости, моя пташко, мій маковий цвіте, Розвивайся, поки твоє серце нерозбите… (Т. Шевченко).3. Дяка щирая тобі, ніченько-чарівниченько, Що закрила ти моє личенько (Леся Українка).4. Спи, дитятко, сном міцним (М. Рильський).5. Ой не ходи, Грицю, та на вечорниці (Нар. творчість).6. Васильки у полі, васильки у полі, і у тебе, мила, васильки з-під вій (В. Сосюра).7. Де ти бродиш, моя доле? (Д. Писаревський)Лексико-пунктуаційна робота. Прочитайте речення. Назвіть звертання, з’ясуйте, чим воно виражене, яке за будовою, як виділяється інтонаційно та на письмі.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Пунктограма. Приклади. Зв., …Україно, ти для мене диво! (В. Симоненко)…, Зв., …Не журися, козаченьку, ти ще молоденький. (Народна творчість)…, Зв. Посивів, Дніпре мій. (П. Тичина)Зв!…Україно! Україно! Вірне серце твого сина я кладу тобі до ніг. (Т. Петриненко)…, Зв!(?)Де ти в світі погибаєш, сину мій єдиний? (Т. Шевченко)Гей, Зв.,…Гей, юнаки, гей, молодість світу, доля планети у ваших руках. (І. Нехода)О (Ой) Зв.,…О краю мій, тужу я за тобою! (М. Рильський)Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче, за тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче. (Народна творчість)
1. Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно. ( В. Сосюра)2. Ой ти, козаче з чужого краю, чи ти не знаєш, де я мешкаю? (Народна творчість)3. Рости ж, синку, в забаву, козачеству на славу, вороженькам в розправу. (Народна творчість)4. ) Гей, вдарте в струни, кобзарі, натхніть серця піснями! (П. Тичина)Пояснювальний диктант. Виконайте синтаксичний розбір двох останніх речень. (Ланцюжкове опитування послідовності розбору).
І група. В офіційно-діловому стилі: пане Петренко, шановна громадо, високоповажний пане міністре.ІІ група. У художньому стилі: матінко моя, земле рідна, мово моя солов’їна.ІІІ група. У публіцистичному стилі: шановні виборці, вельмишановна громадо, юначе. Робота в групах. Творче конструювання. З поданими звертаннями утворіть речення. Поясніть уживання розділових знаків.
1. Виберіть речення зі звертанням. А Хто ти, мрія чи сон? (Леся Українка)Б Слово! Як воно потрібне дитині кожної хвилини — і тоді, коли вона втішається радощами життя, і тоді, коли її серце стискає сум (І. Цюпа). В Гей, шаленая пісне! І в кого вдалась ти така непокірна? (Леся Українка). Г Чуття, і бажання, й надії! Живи і надійся на них (А. Малишко). Д І тоді мій край стражденний, винісши негоду, і труд, і подвиг славлячи в житті, синам-героям пам’ятник возводить (Н. Кащук). Готуємося до ЗНО
2. У якому реченні неправильно розставлено розділові знаки?А Співай, поете, будь завжди хорошим другом правди й сили (В. Сосюра). Б Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє! (Леся Українка)В Мріє, не зрадь (Леся Українка). Г Ой волохи, волохи, вас осталося трохи (Т. Шевченко). Д Рости, міцній моя Вкраїно, во ім’я щастя на землі (В. Сосюра).
3. Увідповідніть речення з переліком ускладнень їх. Речення ускладнені:1 вставним словом, відокремленою обставиною, відокремленим додатком, відокремленою прикладкою2 відокремленими прикладками, однорідними членами речення3 відокремленими обставинами, однорідними членами речення, відокремленими означеннями4 звертанням, відокремленими означеннями, відокремленою обставиною5 відокремленими означеннями й обставиною. А Оповідач невтомний, дід Наум, знавець на кухарстві й пияцтві, розказував билиці й небилиці (М. Рильський)Б Ви щасливі, холоднії зорі, ясні, тверді, неначе з кришталю (Леся Українка)В Зрештою, про слов’янські племена, по-різному називаючи їх, писали ще автори стародавнього світу, а серед них і «батько історії» — грек Геродот (М. Слабошпицький)Г Не з словників люблю я мову, Плинку, як пісня у маю, її, чарівну і казкову, я із джерел народних п’ю (Ю. Петренко) Д Зимовий вечір, закуривши люльку, розсипав зорі, неначе іскри, пустив хмарки, мов кільця диму, і, проскрипівши чобітьми, шепнув морозам, щоб готували вікна, ліси вбирали у білий іній та готували йому постіль.