Мета: познайомити учнів із пейзажною лірикою Ліни Костенко; розкрити дивовижний світ художнього сова поетеси; розвивати навички аналізу ліричних творів; поглибити знання про художні засоби; виховувати інтерес до поетичного мистецтва, бережливе ставлення до довкілля; допомогти учням усвідомити нерозривність зв'язку людини з природою; виховувати екологічну свідомість.
Урок позакласного читання в 6 класі.
Тема: «Розмова з Матір’ю-природою». Пейзажна лірика Ліни Костенко.
Мета: познайомити учнів із пейзажною лірикою Ліни Костенко; розкрити дивовижний світ художнього сова поетеси; розвивати навички аналізу ліричних творів; поглибити знання про художні засоби; виховувати інтерес до поетичного мистецтва, бережливе ставлення до довкілля; допомогти учням усвідомити нерозривність зв’язку людини з природою; виховувати екологічну свідомість.
Обладнання: портрет Ліни Костенко, виставка творів; ілюстрації до віршів; мультимедійна презентація «Царство Флори у поезіях Ліни Костенко»; аудіозаписи П.Чайковський «Вальс квітів», Ф.Шопен «Ноктюрн».
Хід уроку
Епіграф уроку:
Мене ізмалку люблять всі дерева,
і розуміє бузиновий Пан,
Чому верба, від крапель кришталева,
Мені сказала : «Здрастуй!» крізь туман.
Чому ліси чекають мене знову,
На щит піднявши сонце і зорю.
Я їх люблю. Я знаю їхню мову.
Я з ними теж мовчанням говорю.
І. Організаційний момент.
Прийом «Подаруй усмішку»
Подаруйте усмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у роботі нам.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Створення емоційного настрою
Ми зібрались в добу веселкову
Привітати цей день – сонцегарний.
Голосних ручаїв дзвінку мову,
Трав замріяних тиху розмову,
Наший рідний калиновий край.
Учитель.
Дорогі діти! Сьогоднішній урок незвичайний, оповитий казковістю і чарівністю.
До нас у гості завітає цариця Флора.
(Звучить симфонія П.Чайковського «Вальс квітів». Заходить Флора.)
Флора.
Доброго ранку, чисті джерела!
Доброго ранку, щедрі поля!
Доброго ранку, любії діти!
Доброго ранку, рідна земля!
Я – Флора – давняя богиня,
Зелен-роду берегиня,
І вродлива, й сановита,
Вся квітками оповита.
Розсіваю їх усюди,
Аби радість мали люди.
Бо ж дерева, трави, квіти –
То мої рідненькі діти.
Ви чули ж бо, як липа шелестить,
Як розмовляють трави, віти?
Який чудовий день стоїть!
Тож спробуймо усе збагнути й зрозуміти.
Учитель.
Увійти в царство Флори нам допоможе творчість Ліни Костенко, зокрема її вірші зі збірки «Бузиновий цар». Ці поезії переконають нас, що природа – це невмируща краса, яку потрібно розуміти, любити, оберігати.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Як ви зрозуміли, наш урок присвячений цариці поезії – Ліні Костенко. Ми перегорнемо деякі сторінки життя поетеси, поглибимо навички аналізу ліричних творів.
У кожного з вас кленовий листочок. Він підкаже,чого ви очікуєте від уроку.
Інтерактивна вправа «Очікування»
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Представлення груп:
Ліна Костенко – сучасна українська поетеса. Її поезія особлива.
«Біографи» (виступ орієнтовний)
На Київщині, у стародавньому містечку Ржищеві 19 березня 1930 р. в сім’ї учителів народилася донька Ліна – Ліна Василівна Костенко.
Коли дівчинці виповнилося 6 років, родина переїхала до міста Києва. Дитинство Ліни припало на роки Другої світової війни, а тому дівчині вдалося багато перенести горя: голод, розлуку з рідною домівкою, втрату батька.
Після закінчення середньої школи, Ліна Василівна навчалася в Київському педагогічному інституті, згодом залишила його і 1951 року вступила до Московського літературного інституту, який закінчила в 1956 році з відзнакою.
Поезією захопилася рано і почала писати ще в дитинстві. 1957 року виходить з друку перша книга «Промені землі». У 1958 – збірка «Вітрила», 1961 р. – «Мандрівка серця».
Пише Ліна Костенко і для дітей. У 1987 р. вийшла збірка «Бузиновий цар». Її герої – незрадливі, довірливі діти-сонця, що справедливими очима відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, радіють кожній щасливій миті свого життя. Однак усі вони різні, бо кожна людина, навіть якщо вона ще й маленька, – то неповторна особистість. І шлях кожної людини – то шлях самотвердження.
«Мозковий штурм»
«Літературознавці»
До збірки «Бузиновий цар» (1987 р.) увійшли твори, написані для дітей. Ці поезії ніби передають розмову з Матір’ю-природою. Вірші наповнені ніжністю, любов’ю до всього, що є у царстві Флори. Знайомлячись із неперевершеними зразками пейзажної лірики, ми зможемо потрапити у дрімучі зарості лопухів і кропиви, помилуватися бузком і розкішною бузиною. Побуваємо на гостинах у Бузинового царя, у якого є піддані – квіти і комашине військо.
Виразне читання поезії «Бузиновий цар».
Аналіз поезії:
Метафора – троп, у якому ознаки одного явища переносяться на інше за подібністю між ними.
Уособлення – різновид метафори; перенесення властивостей живих істот на предмети, явища природи або абстрактні поняття, оживлення їх.
Учитель.
Бузиновий цар приємно вражений і задоволений відповідями, а тому запрошує далі у мандрівку царством Флори.
«Творча група» (казка)
Творча група презентує казку учениці нашої школи Діани Рудь «Випадок у царстві Флори».
Сонячного осіннього ранку богиня Флора прокинулася від солодких снів з гарним настроєм.
– Який чудовий ранок! – подумала вона. – Сьогодні треба обійти свої володіння.
Причепурившись, замріяна і привітна повелителька пішла до осіннього лісу.
На прощальний бенкет з літом Природа одягла своє найкраще вбрання, милуючи зір казковими барвами. Відрадно й спокійно володарці в Зеленому царстві: тут скрізь був порядок і злагода. Кучеряві дуби піднялись у височінь і вели поважну розмову.
– Уже пора на відпочинок, ми щедро поділилися своїми дарами з жителями лісу. Смачно ласували ними і дикі свині, і сойки, а білочка ще й на зиму заготувала.
Лагідна горобина, привітавши богиню червоними гронами, відповіла крислатим велетням:
– Я згодна з вами, старожили, адже добре всім відомо, що за щедрість тобі добром віддячать. Я з радістю приготувала свої щедроти пташкам на довгу і сувору зиму.
Задоволена Флора зазирнула в сосновий бір. Із Соснами-сестричками споконвік було порозуміння. Проте, зробивши перші кроки, богиня почула суперечку. Кожна Сосна вихвалялася перед іншою, хизувалася, що нічим і ні з ким не ділиться.
– Ось погляньте, мої віти – найпишніші, я витрачаю все на себе.
– А моє гілля – найзеленіше, мені гарно в лісі жити й щедрою не бути!
– Подивіться всі на мене, – говорить третя сестра, – найстрункіша і найкраща я. Що та Флора нам говорить?! Тільки й чути: «Бути щедрим – це так просто, не залежить щедрота від зросту. Щедрість все перемагає, й наше царство процвітає!» Я не згодна з нею!
– Так, – підтримали її сестри і закричали: – Ми красуні лісові, всіх ошукуємо ми! Не хочемо ми щедрими бути, не будемо ми Флорі служити.
Почула цей галас володарка Рослинного царства і дуже засмутилася. У роздумах зайшла в березовий гай. Тендітні Берізки-красуні тихо гомоніли між собою, а їхні листочки ніжно пестив Вітер-дідусь. Девізом їхнього життя були слова:
Не бути скупим, з совістю дружити!
І тоді заможно будуть усі жити!
Білокорі деревця були веселі і щасливі від того, що змогли принести користь, радість, задоволення, здоров’я не тільки багатьом мешканцям Зеленого царства, а й людям. Вони тішилися з того, що своїм листям рятували влітку від спеки пташок; цілющим чаєм з сережок-бруньок зміцнювали здоров’я людей, навіть щедро ділилися лікувальним березовим соком.
– Легко і радісно мені з ними, ніколи не чути сварок і хизування, – думала Флора.
І вирішила богиня покарати жадібних хвальків і нагородити скромних і щедрих принцес свого царства. Сказала вона пихатим Соснам:
– Ніколи ви не зміните своє вбрання, повік-віків носитимете одне плаття, а якщо ростимете вкупі, будете тягнути свої руки-гілля до ясного Сонечка, ловитимете кожний його промінчик, щоб продовжити своє життя. Запам’ятайте, щоб радісно й безтурботно жити, треба щедрим бути!
А Берізкам Флора подарувала золоте вбрання на осінній бал, весною вони мали ніжно-смарагдові сукні, сріблясто-зеленими були їхні шати влітку. Так богиня Рослинного царства віддячила сумлінних і щедрих підданих.
Вечоріло. Флора поверталася в палац...
З тих пір минуло багато часу, але і донині в Зеленому царстві закони Флори не змінилися.
Учитель.
Як відомо, осінь – улюблена пора року Ліни Костенко
Виразне читання поезії «Красива осінь вишиває клени»
Робота зі змістом поезії:
Втіха – те, що приносить заспокоєння, полегшення в горі, печалі. Синоніми: розрада, відрада
«Літературознавці»
У цьому вірші осінні мотиви створюють піднесений і водночас сумний настрій. Проте, безперечно, поезія викликає бажання ще більше любити природу, все живе, адже
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім – як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба знати.
Не рви, не знищи, не зруйнуй –
Це заповідь для тебе.
Красу планети не зіпсуй –
Вона одна під небом.
Учитель.
Чи згодні ви з думкою, що природа засинає восени?
Так, особливо листяні ліси завмирають на зиму, щоб навесні знову здивувати і зачарувати своєю красою, бо «ліс-живий».
Виразне читання поезії Ліни Костенко «Цей ліс живий»
Актуалізація суб’єктного досвіду:
«Творча група»
Ліси називають легенями нашої планети. Ліси – не тільки краса, а ще й оселя для багатьох мешканців Природи-матінки. Учні нашої школи також переймаються проблемами охорони довкілля, зокрема, Діана Рудь присвятила свої твори природі.
«Симфонія любові і краси»
Я на гостинах в лісі –
Чарівній і манливій стороні,
Де і травинка, кущик і ялинка
Шепочуть дивну казочку мені.
Он жайворонок в небі в’ється,
Виводить пісню сонячну весні.
Усе навкруг радіє і сміється.
І на душі так весело мені.
Краса весною в лісі оживає,
Співає сойка, дятел десь дзвенить,
Проснувсь струмок і сили набирає.
Хіба ж це можна, люди, не любить?!
(Рудь Діана)
«Справжнє диво»
Прокинулося сонце й промінням освітило
Усе навколо: широкі луки, зелен сад і диво-ліс.
Пора чарівна у природи наступила –
Буяння трав, духмяних квітів і струнких беріз.
Прадавній ліс розплющив добрі очі,
Спостерігає, хто за чим прийшов.
Приємну посмішку дарує всім охоче,
Лише б до нього ти ішов з добром.
А ген у верховітті ясена, у чистім небі,
Курличуть ніжно пісню журавлі:
– Одвічну мудрість лісу берегти вам, люди, треба,
Щоб радісно жилось усім на цій землі.
(Рудь Діана)
«Екологи» (висвітлюють проблеми екології рідного краю, збереження лісів)
Бережіть природу
Бережіть природу! Ми просим, друзі, вас,
Щоб співало птаство все весело у нас,
Щоб шуміли вічно діброви і ліси.
Не руйнуйте, люди, такої ви краси.
У гаю березовім чути солов’я,
Так співає радісно вся моя земля.
І калина, й м’ята, й барвінку синій цвіт –
О! який красивий навколо дивний світ.
Хай співають весело птахи у лісах,
Хай буяють квіти в парках і дворах,
Збережем нащадкам квітучий рідний край,
Цей чудовий, справжній довкола світлий рай.
(Н.І.Смаль)
V. Підсумок уроку.
Яка основна думка збірки «Бузиновий цар»?
Прочитайте епіграф уроку і скажіть, чи відображає він головну думку збірки?
Учитель.
Сучасний літературознавець Г.Клочек писав: «Кожне спілкування з творчістю Ліни Костенко – це завжди важливий урок, на якому навчаєшся речам простим і мудрим…»
А що ви з сьогоднішнього уроку візьмете у життя?
Рефлексія. «Незакінчене речення»
«Для мене сьогодні важливим було…»
«Сьогодні я навчився…»
Учитель.
«Кольорова феєрія»
Чи справдилися ваші очікування?
Чи задоволені ви своєю роботою?
Флора.
Дорогі діти!
Я вдячна вам за розуміння вами важливої істини: все живе на землі потрібно оберігати і примножувати. За будь-яких часів і обставин людське серце з радістю вбирає в себе красу навколишнього світу, адже природа віками стверджує свою найголовнішу мудрість: ніщо у світі не переважить ціни життя. Людина жадібно припадає до щедрого джерела краси природи, напуває любов’ю душу і виливає ту любов у працю на рідній землі.
Дорогі діти!
– Любіть природу рідну, завжди милуйтеся нею:
Ранковими світанками, вечірньою зорею.
– Любіть дерева голі, любіть дерева в шатах.
Вони, ніби колиска, неначе рідна хата.
– Не спричиняйте болю, не рвіть природні коси,
А щоб росли густії, споліскуйте у росах.
– Із трепетом великим приходьте до природи,
Вслухайтеся в гармонію, в її чарівні оди.
– Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
Так, частка – невеличка і залежна –
Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли на цій Землі ти хочеш проживати.
VІ. Оцінювання. Аргументація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.
1