Розробка «Формування успішності учнів»

Про матеріал
Презентація на тему «Формування успішності учнів засобами креативних ідей і асоціації». Формування успішності учнів засобами креативних ідей і асоціації на уроках української мови і літератури.
Перегляд файлу

Майстер-клас вчителя української мови та літератури ЗОШ I-III ст. №50 ім. Г. Л. Дівіної

Гурської Ірини Дмитрівни

 

Тема: Формування успішності учнів засобами креативних ідей і асоціації на уроках української мови і літератури.

Мета: Формувати особистість яка вміє ефективно приймати рішення і формувати та розвивати цінності гуманізму; навчити і виховати людину нового покоління.

Завдання: Розробити технологію формування креативного і асоціативного мислення учнів у навчально-пізнавальній діяльності. З’ясувати умови ефективного розвитку сучасного здобувача освіти.

Провідна ідея: Навчити сучасного здобувача освіти асоціативно уявити, застосувати на практиці здобуті знання; вміти генерувати власні ідеї та співпрацювати з іншими людьми шляхом освітнього процесу.

Методична проблема: Сучасні здобувачі освіти, які сприймають багато візуального матеріалу часто позбавлені асоціативного мислення і творчої уяви. Інтернет пропонує вже готові відповіді на велику кількість питань, тому важливим завданням для вчителя української мови і літератури є розвиток асоціативності і креативності.

Дозвольте розпочати з привітання, яке спрямує вас на позитивні думки та гарний настрій.

Поверніться обличчям один до одного,  обдаруйте посмішкою і побажайте міцного здоров’я та цікавих ідей.

А я вам бажаю приємних вражень і гарних результатів. Давайте бачити добре і прекрасне довкола нас!!!

Природа красива барвами, звуками, запахами.

Море… Я дуже люблю море. Воно ніколи не буває одноманітним, нецікавим, бо щодня, навіть щохвилини, воно різне.

Таємниче, мінливе, неосяжне – воно хвилює душу, не залишає байдужим серця. Сонячні промінчики, пронизуючи воду, сягають дна , лагідно торкаються маленьких спритних рибок…

Уявіть собі, що з дна моря до вас припливає одна з таких рибок, але ця рибка - чарівна. Подумки опишіть її зовнішньо. Ця рибка виконує бажання. Загадайте бажання і воно неодмінно здійсниться.

Дуже часто ми не знаємо якою дорогою нам вирушати, які рішення будуть правильними, вагаємось у сумнівах, вчимося на власних помилках.

Притча «Секрет успіху» навчає нас не боятися відповідальності, набувати досвіду.

«Сер, у чому секрет вашого успіху?»- запитав журналіст успішного піприємця.

Я розумію, що це уявна розмова, але, якщо коротко?

  • Можна, і коротко … Я можу відповісти двома словами
  • Всього два слова? І які?
  • Правильні рішення.
  • А як же ви приймаєте правильні рішення?
  • Тут вистачить одного слова.
  • Так? І що це за слово?
  • Досвід!
  • А… Як ви отримаєте цей досвід?

Розсміявшись, підприємець сказав:

  • Всього два слова.
  • І які ж ?
  • Неправильні рішення.

Гадаю, що ви погодитесь: вміння говорити, формулювати власні думки -необхідні життєві навичики для кожної людини. Головні задачі: володіння інформацією, обробка, вміння чітко передавати відчуття, аргументувати свою позицію.

У своїй роботі надаю перевагу принципу проблемності навчання. Будую діалог: вчитель – учень, учень – учень. Ставлю учням проблемні запитання, які можуть поєднати життєві ситуації та характери. Для прикладу застосуємо метод «Сторітелінг» до твору Володимира Винниченка «Федько Халамидник», де розкриємо характери героїв і свої власні. Збудуємо такі проблемні питання, які б відповідали  життєвим критеріям.

Метод «Сторітелінг» дає можливість формувати уявлені події, описані в літературному творі, аналізувати, зіставляти цікаві факти з життя. В уяві закріплюється стійка асоціація. Розкажи свою історію і об'єднай з героями твору Володимира Винниченка «Федько Халамидник». Стань на сторону того героя, хто ближчий до серця.

Інтерактивна вправа « Від серця - до серця». До серця дійде лише те, що буде від серця. Намалюйте сердечко і напишіть чим наповнені ваші серця.

Перевагу надаю частково-пошуковому методу загалом зіставляння епізодів, героїв, порівняльної характеристики, виступу на диспуті.

Прийом « Займи позицію» із твору В. Короліва-Старого « Цар Плаксій і Лоскотон» у 5 класі навіює на думку :

  • Добро приносить багато незручностей, не дає можливості жити для себе - тільки для інших. Чи потрібно бути добрим?

Добро - це та річ перед якою хочеться впасти на коліна. Добро - це творіння Боже.

Учні 8-их класів відчували настрій вірша «Думи мої, думи…» Тараса Григоровича Шевченка та займали свою позицію відносно спірних питань.

Пропоную висловити свої позиці щодо цих тверджень.

Цей метод допомагає проводити дискусію суперечливої теми, дає можливість висловити свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час.

А зараз «Хвилинка відпочинку».

Уявіть собі, що біля хвиль океану стоїть велика амфора, наповнена щастям, вилийте на себе цю цілющу воду і отримайте задоволення від того, що ми живі і здорові.

Пропоную створити  асоціативний кущ «Учень майбутнього», який розвиває творчу уяву, фантазію, мислення, мовлення; виховує повагу до інформаційної діяльності, виховує вміння бачити красу.

Пропоную метод «Хайку». Створіть «Хайку» до слова “літак” , цей метод гармонійно поєднує роботу з поняттям і емоційним відношенням до нього. У віршах гарно виражаються особисті почуття.

1 рядок: я бачив когось або щось?

2 рядок : якого? Яку?

3 рядок: як?

На уроках просто неба, які я дуже часто використовую в своїй роботі, учні вчаться гармонійно поєднувати навчальний матеріал із емоційним настроєм. Я переконана, що такі уроки дуже актуальні для розумової і творчої діальності учнів. Учні на таких уроках креативно підходять: створюють малюнки, «ментальні карти», «карти думок».

Метод «Дартс» не вимагає спеціальної підготовки. Враховуючи, що ознакою сучасності є глобальне поширення коронавірусної хвороби, що отримала форму пандемії, дартс є найбільш доступним метлдом підтримки фізичного і емоційного здоров’я в умовах карантину. Для старшокласників пропоную оцінити урок з різних сторін: задоволення, практичність, доступність, актуальність, нормативність.

Тож випиваючи каву успіху, заваріть цілющий напій, який складається з екстракту багатої фантазії, настою оригінальних думок, бальзаму мрій, коктейлю імпровізацій, відвару миттєвих творчих рішень і випийте протягом дня і нехай життя буде для вас комфортним.

 

Урок може призвести до багатьох нових видів діяльності, Тому кожен свій урок я конструюю з урахуванням того, що було раніше, не забуваю про те, що буде далі.

Знання будуються, спираючись на отримані раніше знання для того, щоб просуватися вперед.

Найбільш успішними є заняття, на яких учнів необхідно заохочувати думати самостійно та критично мислити.

Хто сучасні учні- покоління народжене 3 тисячоліття - меленіали. Вони потребують швидких результатів та оцінок. Ось чому таку популярність набули лайки та репости.

Вони швидко сприймають інформацію, але затримати увагу на об’ємному тексті їм дуже важко, їм лише працювати короткими підписами, схемами, малюнками.

Це покоління не хоче дорослішати, тому і застосовую нові засоби навчання. Нова тема має бути максимально логічною, структурованою, ефективно поданою. Методи і прийоми демонстрації, індукції, ілюстрації, ідентифікації, порівняння, абстрагування, стилістичного експерименту, і саме головне - важливо навчити учнів бачити не тільки те, що зовні, наявне, а й те, що приховане, мікроскопічне, вміти “бачити поміж рядків”.

Неможливо допомогти людині роблячи за неї те, що вона повинна й може зробити сама. Вчитель економлячи час, сам відповідає на поставлені запитання тим самим позбавляє його творчої уваги. Вчитель може зробити одне – вказати дорогу на шляху до знань.

Головним моїм завданням, на сьогоднішній день, є: навчити критично, креативно і асоціативно мислити, а отже, розв’язувати неординарні, творчі, складні завдання, мислити самостійно та працювати в колективі, чути думки оточуючих та бути почутим.

docx
Додав(-ла)
Гурська Ірина
Додано
5 квітня 2021
Переглядів
478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку