Розробка інтегрованого уроку з української мови і природознавства "Вправи на визначення числа іменників. Птахи"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку з української мови і природознавства для учнів 3 класу
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

з української мови і природознавства в 3 класі

«Вправи на визначення

числа  іменників. Птахи.»

 

Картинки по запросу "мультяшні птахи вектор"

 

 

                                                            Підготувала та провела:

                                                                вчитель початкових класів

                                            Петухова Н.Н.      

 

Мета: формувати вміння змінювати іменники за числами, визначати число іменників; розвивати мовлення, мислення, уміння робити висновки, порівнювати; виховувати любов до природи,  вміння слухати товариша.

Продовжити формувати поняття «птахи»; розвивати вміння учнів установлювати відмінні риси птахів, міркувати, робити висновки, виділяти головне;  формувати уявлення про їхню різноманітність; виховувати допитливість, бережливе ставлення до тваринного світу.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки для групової роботи, кубик, картки для самооцінювання.

Тип уроку: інтегрований.

 

 Хід уроку:

І. Організаційний момент

1. Привітання Слайд 1

Учитель.  Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітайтеся з ними.

Раді гостей ми у класі вітати,

Гарного настрою всім побажати.

Посилаєм Вам промінчики добра

І бажаємо душевного тепла.

Ви прийшли у третій клас

Не судіть Ви строго нас.

Учитель. Щоб урок пройшов на належному рівні, все залежить від вашої активності, уважності, творчості. Слайд 2 А працювати ми будемо під девізом:

Діяти активно!

Думати оперативно!

Сперечатись доказово

Для всіх обов’язково!

Хвилинка фенологічних спостережень Слайд 3

Сьогодні четвер 27 лютого, останній тиждень зими. Температура повітря від +5 до – 3 градусів по Цельсію. Вітер північно-західний. Слабка хмарність,

Опадів неочікується, але така погода  обманчива. Тому одягайтеся тепліше і пам’ятайте: хворобу краще попередити, ніж лікувати. Наші пращури також  підмітили, чим холодніша остання неділя лютого, тим теплішим буде березень. У вас буде можливість перевірити цю народну прикмету. Це останній тиждень місяця, де відзначають весело й пишно Масляну. Нехай проблеми та незгоди не роблять Вам в житті погоди. Хай Вам щастить.

ІІ. Актуалізація опорних знань, повторення вивченого матеріалу.

Учні класу обєднані у 3 групи за кольорами. 

1. Вправа «Кубування». Слайд 4 Пригадаємо, що ви знаєте про іменник теж за кольорами.

На кожній грані кубика є запитання. Я буду обертати кубик, а відповідь на запитання даватиме та група, колір якої випадатиме на кубику.

- Що означає іменник?

- На які питання відповідають іменники?

- Які іменники є назвами істот і неістот?

- Які іменники належать до власних?

- Якого роду бувають іменники?

- Які слова допомагають визначити рід іменника?

2. Гра «Третій зайвий». Слайд 5 Візьміть картки, які є у вас на партах. Серед поданих слів треба закреслити зайве і пояснити свій вибір.

1 група (червоні)

Інгулець, Миколаїв, Одеса. (Інгулець – назва річки)

Ліс, річка, Маринка. (Маринка – власна назва)

Зозуля, кухар, пенал. (Пенал - неістота)

Сонце, дощ, вітер. (Сонце – с. р.)

2 група (жовті)

Парта, зошит, білка. (Білка - істота)

Марія, гриби, Дніпро. (Гриби – загальна назва)

Діброва, море, село. (Діброва – ж. р.)

Харків, Андрій, Яринка. (Харків – назва міста)

3 група (зелені)

Льотчик, лисиця, лампа. (Лампа -неістота)

Весна, лютий, зима. (Лютий – ч. р.)

Брат, дід, Франко. (Франко – прізвище )

Мурчик, Херсон, Ялта. (Мурчик- кличка тварини).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, давайте пригадаємо, яку тему ми з вами почали вивчати на  природознавстві?

  • Хто пам’ятає, як називається наука, що вивчає тварин? (Зоологія).
  • На скільки класів вчені – зоологи розподілили всіх тварин? Назвіть їх.

Загадка      Слайд 6

Прилетіли гості

Сіли на помості

Без сокири, без лопати

Побудували собі хати. (Птахи )

1. Оголошення теми уроку    Слайд 7

Сьогодні на інтегрованому  уроці ми будемо удосконалювати навички у визначенні числа іменників та побуваємо у цікавому світі птахів.

2. Каліграфічна хвилинка    Слайд 8

Орнітологія –  «орніт»  - це птах, а «логос» - це наука, яка вивчає птахів, а люди,   які вивчають птахів – орнітологи.

Запишіть з’єднання букв у слові орнітологія.

Ор рн ні іт то ол ог гі ія

Орнітологія – наука, яка вивчає птахів.

Птахи, доведіть, що це іменник.

IV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

  1. Перегляд фрагмента відеоролика «Політ птахів»  Слайд 9

Учитель. Птахи це справжня окраса природи. Хто з нас не милувався пташиним польотом. Вони чарують людей своєю красою. А зараз пригадаємо все, що ви знаєте про птахів.

  • На які дві групи діляться птахи? (Дикі і свійські)

Життя птахів залежить від змін у природі.

  • Якими можуть бути птахи? (Перелітні, осілі,  зимуючі) Слайд 10

 

 

  1. Робота в групах  Слайд 11

1 група. Виписати із перелічених слів перелітніх птахів і записати через риску в множині.

Зяблик, грак. снігур, горобець, лелека,  голуб, синиця, дятел, дрізд, ворона, сойка , ластівка, сова, омелюх, яструб.(Зяблик, грак, лелека, дрізд, ластівка)

2 група. Виписати зимуючих птахів і записати через риску в множині.

                                                           (Снігур, синиця, дятел, сойка, омелюх)

3 група. Виписати осілих птахів і записати через риску в множині.

                                                            (Горобець, голуб, ворона, сова, яструб)

  1. Вправа «Круги Венна»  Слайд 12

Давайте за допомогою кругів Венна назвемо спільні і відмінні ознаки  між ссавцями і птахами.

Слайд 13  Інсценізація – діалог між Знайком та Незнайком

Знайко. Чи знаєш ти, Незнайко, що на Землі близько 8600 видів птахів. Найбільший з них-рід гороб’ячих птахів, що містить 5100 видів,майже2/3 усіх птахів на Землі.

Незнайко. Так багато? А в Україні?

Знайко. В Україні птахів теж чимало. Аж 360 видів!

Незнайко. Невже? Скільки ж я знаю? Лелека, шпак, сорока, соловей, сойка, синиця, дрізд, зозуля, чиж…  Та хіба всіх пригадаєш?

Знайко. Так, кожна пташка цікава по-своєму . Є птахи дуже великі. Наприклад, ему. Це – страус, який мешкає в Австралії. Він заввишки близько двох метрів. Він не вміє літати, натомість швидко бігає – до 70 км/год. Ще є птахи - велетні : лебідь важить близько 14 кг, нанду – 25 – 50 кг, африканський страус – 90 кг. А колібрі – найменша на Землі пташечка. В неї яскраве, наче райдуга, пір’я. Вона трішки більше за джмелів. Цей птах-карлик, важить 20 г.

Незнайко. Але водночас усі птахи мають спільні ознаки?

Знайко. Звісно мають. Спробуймо їх визначити разом!

  1. Практична робота з опудалом птаха  Слайд 14

Птахи – це дуже різноманітний світ тварин за формою, оперенням, розмірами, способом життя, користю. Тіло їх укрите пір’ям –це істотна ознака птахів.  Воно розташоване на тулубі, крилах і хвості  птаха, -різне. Одне захищає їх від холоду, інше допомагає літати. Пір’я, що вкриває тіло птаха, як луска – тіло риби, називають покривним. Воно утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха. Під ним розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я. 

      Пір’я захищають птицю від води і вогкості. Вони змащують своє пір’ячко рідиною із залози, розташованої над хвостом , і пір’я не намокають.

А чи знаєте ви, що у давнину, коли не було кулькових ручок, як зараз, люди для письма пристосовували саме пташине пір’я? Найбільш зручним і міцним було гусяче перо. Його обробляли у спеціальний спосіб, а під час письма це перо вмочали в спеціальні чорнильниці, у яких були чорнило, а потім писали по папері. У птиці 2 ноги. Зазвичай на пташиній нозі 4 пальці. Форма пальців і довжина ніг у птахів різні. Птах схожий на літак . Крила піднімають птаха в повітря. Форма і довжина їх різна. Крило за своєю будовою нагадує руку. Воно теж згинається у двох місцях.

-Чи можна назвати всіх тварин , які літають , птахами? (Не можна.)

-Чи плавають птахи? (Так)

-Чи бувають птахи, які не літають? (Так. Страус, пінгвін, ківі).

Ще розглянемо одну особливість птахів.

-Як ви думаєте, чому у пташок різний дзьоб?(Тому що вони їдять різну їжу, різними способами її добувають).

-А чий дзьоб ,на вашу думку , найкращий? (Для кожної пташки свій дзьоб хороший).

-Для чого потрібен дзьоб? (Добувати їжу, чистити своє пір’я, мостити гнізда, доглядати за пташенятами, подавати сигнали).

6. Розпізнай дзьоб   Слайд 15

  • Тонкий і гострий, ніби пінцет, у яких це птахів може бути. (Які їдять комах і м’яке насіння).
  • Товстий і короткий. (У тих , які дзьобають зерно).
  • Короткий і загнутий гачком вниз . (Які їдять м'ясо).

                                              

Отже, за формою дзьоба і способом живлення птахів розподіляють на всеїдні, рослиноїдні, хижі.                                                          

7. Робота в групах  Слайд 16

  • Із поданих букв складіть слова, визначте число іменників.
  • До якої групи за способом живлення ви віднесете?

о,о,с, ї, л,в; к,п,ш,а,и; а,й,и,ч,к; е,е,к,л,л,и; а,і,с,ь,р,д,т. (Соловї, шпаки, чайки, лелеки, радість) -  Всеїдні.

  • Із поданих букв складіть слова, визначте число іменників.

о,о,б.г.е,р,ь,ц; и.и,я,н,ц,с; о,р,а.д,б,о,т;и,ж,ч; у,г,б,о,л; (Горобець, синиця, доброта, чиж, голуб) - Рослиноїдні.

  • Відгадать загадки, записати відгадки і визначити число іменників.
    • Вночі зряча, вдень сліпа, мишей ловить, а не кіт. (Сова)
    • Пташка зверху налітає і курчат внизу хватає. (Яструб)
    • Хто літає дальше і вище всіх? (Орел)   
    • Запитаю зараз вас,

Про що мріє третій клас?

Щоби довшими були

Всі шкільні…(канікули)

(Сова, яструб, орел, канікули) - Хижі

8. Фізкультхвилинка  «Ворона - каркарона»   Слайд 17

  • Записати зайві слова в зошити  - (Радість, доброта, канікули)

9. Вправа «Кластер»   Слайд 18

 

- Як ми можемо пов’язати два слова  радість – життя з нашою темою уроку?

10. Послухайте  смішинка «Штани»

- Яке завдання в нас було?

Петров!

-Позначити «штани» й «зима».

Чи однина, чи множина.

-То ти вже визначив чи ні?

-«Зима», це ясно, в однині.

От зі «штанами» щось не те.

Завдання дуже непросте !

-І чим же, поясни мені,

Оці «штани» такі складні?

У чому складність, поясни?

-У чому складність? Бо штани

До половини – однина,

А трохи нижче – множина! Валентина Бутрім

11. Птахи – дуже корисні тварини.  Яке їхнє значення у природі? Слайд19

 

V. Підсумок уроку   Слайд 20

1. Міні – тренінг «Розвиток емпатії»

Якщо ви не руйнуєте пташиних гнізд – підстрибніть тричі

Якщо ви разом з батьками зробили годівничку – плесніть тричі в долоні

Якщо ви підгодовуєте пташок взимку – погладьте себе по голівці

Чи болить душа, коли ви бачите птахів узимку?  Покладіть руку на серце.

Чи хочете жити у злагоді з природою? Обніміть себе.

2. Рефлексія  Слайд 21

А зараз оцініть свою роботу на уроці смайликом. Домалюйте ротик: вгору уста, якщо ви не помилялись,були активними в групі, допомагали; рівно уста, якщо допускали неточності; вниз – потрібно ще працювати і успіх прийде неодмінно.

3. Домашнє завдання.  Слайд  22

Українська мова - вправа 280, с.117

Природознавство - С. 109 – 112

docx
Додав(-ла)
Петухова Надія
Додано
28 травня 2020
Переглядів
1559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку