Розробка уроку-гри. Брейн-ринг "Стежками синтаксису"

Про матеріал
Проведення уроку узагальнення і систематизації знань з теми "Словосполучення. Просте речення" у формі брейн -рингу допоможе згуртувати учнів в роботі над завданнями, розвиватиме пізнавальний інтерес та активність.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Брейн - ринг з української мови

«Стежками синтаксису»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                      

 

                                          Учитель української мови та літератури

                                                   Золотоноша Олена Вікторівна

                                                                    

 

 

 

 

 

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

Не просто слухати, а чути.

 

                               Не просто дивитися, а бачити.

 

                             Не просто відповідати, а міркувати.

 

                               Дружно і плідно працювати.

                          

 

Мета: збагачувати й удосконалювати знання учнів про мову, учити творчо мислити; розвивати вміння аналізувати, синтезувати й систематизувати слова, також розвивати зв'язне мовлення, виховувати повагу до рідної мови, дружбу, згуртованість, бажання змагатись і перемагати у чесній грі.

 

Обладнання: Презентація, цікава інформація про  мову, роздатковий матеріал.

 

Очікувані результати: розуміння учнями вивченої теми з синтаксису та усвідомлення ними важливості знань з рідної мови, шанобливого ставлення до неї. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом, використовувати її  в самостійно створених  висловленнях , усних повідомленнях.

 

Умови гри: перед початком гри клас ділиться на 2 команди, які очолюють 2 капітани. У ході змагання команди набирають бали, виграє та, у якої кількість балів більша.

 

 Тип уроку: урок брейн-ринг.                                                                            

                                                                   

                                                                          Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми та мети.

ІІІ. Вступне слово вчителя.

Учитель. Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ви маєте можливість позмагатися за звання кращих знавців вивченої теми. Проведемо його у формі брейн – рингу (Команди «Мовознавці» та «Ерудити»). Починаємо брейн-ринг. Щоб дізнатися, яка команда буде першою починати гру, вам треба відгадати вірш.

C:\Users\user\Desktop\Любіть україну.jfif

 

         4. Робота з командами. 

 

                                             Завдання 1

                                Конкурс «Філологічна розминка»

Команда відповідає на запитання і  за кожну правильну відповідь отримує 1 бал. Починає та команда, яка відгадала загадку. 10 правильних відповідей -  10 балів.

 

Команда: «Мовознавці»

 

1. «Сипле сніг». Це словосполучення чи речення?

2. Назвіть три типи мовлення.

3. Наазвіть граматичну основу речення.
4. Які розділові знаки ставляться в кінці розповідного речення?

5. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?

6. Назвіть другорядні члени речення.

7. Як називається речення , яке має одну граматичну основу
8. Чим ускладнене речення «Сергійко, напевно, не прийде сьогодні до школи».
9. Список літер встановленого порядку .

10. Як називаються слова з протилежним значенням ?

 

 

Команда: «Ерудити»

 

1 «.Прийти до школи». Це словосполучення чи речення?

2 . Назвіть головні члени речення .

3.  Скільки звуків у слові «ходжу»?

4.Який зворот вжито в реченні?  «Степ, оповитий тишею спав».

5. Як називається розділ науки про правильне написання слів

 6. З чого складається словосполучення?

7.Як називається речення, яке має 2 і більше грамат основ?

8.Як  називається  розмова  двох  осіб? 

9. Назвіть 2 типи складеного присудка.

10. Як називаються слова, що мають декілька лексичних значень?

 

 

                          

                                                  Завдання 2

                                                     Гра «Хто більше?».

Слайд зі словами.

На дошці записано іменники, з якими вам потрібно скласти по 2 словосполучення так, щоб у першому словосполученні цей іменник був у прямому значенні, а в другому – в переносному. За кожну пару словосполучень команда отримує 1 бал.

 

 Н:  буря

 нічна буря – буря оплесків

 Запропоновані іменники: море, гора, ріка, ліс,  джерело.

 

(Учитель збирає аркуші з виконаним завданням для оцінки журі).

Н: Чорне море – море сліз, високі гори – гори зерна, глибокі ріки – ріки нафти, сосновий ліс – ліс рук,  підземне джерело – джерело знань, дерев’яний стовп – стовп куряви.

 

                                                  Завдання 3

                                 Слайд зі словами (учням аркуш зі словами).

Погрупувати на словосполучення та сполучення слів , що не є словосполученням.

 

Осінній день, в підручнику, осінь настала, чудовий настрій;  наблизились до школи; зустрівся з товаришем; над деревами,  прийшли вчасно, знати і любити, привіталась чемно, будинок із цегли,  слухаємо уважно, налетів вітер; дерева і кущі, злива стихла, за лісом, приїхати до міста, з пагорба, наздоганяти втрачене, батьківська порада.

 

 

 

                                                          Завдання 4

                                              Слайд із завданням

 

Гра «Термінологічна  ідентифікація».

Гравці обох команд одержують картки двох типів – перший тип карток містить певні лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення.  Встановити відповідність між картками двох типів. Максимальна кількість балів-10.

 

ФОНЕТИКА

ТРАНСКРИПЦІЯ

СКЛАД

ГРАФІКА

РЕЧЕННЯ

НАГОЛОС

МИЛОЗВУЧНІСТЬ

СУФІКС

ПАРОНІМИ

ОРФОГРАМА

 

Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови та різноманітні звукові зміни, які відбуваються в мовленнєвому потоці.

 

Спеціальне письмо,  запроваджене для точної передачі звукового складу слів і текстів.

 

Частина слова, яка вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.

 

Розділ науки про мову, який вивчає сукупність мовних знаків при передачі на письмі усного мовлення.

 

Граматично й інтонаційно оформлена синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку.

 

Виділення одного зі складів слова або цілого слова в реченні за допомогою посилення вимови.

 

Уникання складного для вимови нагромадження звуків,їх чергування та спрощення.

 

Значуща частина слова, що стоїть відразу після кореня і служить  для творення слів.

 

Слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням.

 

Правильне написання за відповідним правилом  або традицією, яке обирається з кількох можливих.

 

                                            

                                                   Завдання 5

                                              Слайд із завданням

Складіть словосполучення запропонованого  виду на тему “Любов до України ”

Та 3 речення на цю ж тему.

 

Речення:

1.З простим присудком.

2. Зі складеним іменним.

3.Зі складеним дієслівним.

 

             Словосполучення:

             іменник + прикметник;

              іменник + іменник;

              дієслово + іменник;

              дієслово + прислівник;

             

 

 

 

 

                                                     Завдання 6 

                                                 Слайд з текстом .

  Знайдіть і випишіть граматичну основу, визначте вид присудків.

 

         1. До найкоштовніших надбань нашого народу належить мова. 2.Кожному з нас вона стає рідною від народження. 3.Усе це – найдорожче серцю. 4.Мова – найбільший духовний скарб, у якому кожен з нас виявляє себе творцем. 5.Ми передаємо нащадкам свій досвід і мудрість, перемоги й славу, культуру і традиції.6. Рідним словом народ збагачує також світову культуру.

 

7. Український народ є творцем мови упродовж віків. 8.У слові рідна мова буде жити вічно , адже в ній захована якась таємнича сила.

 

                                                      Завдання  7

Синтаксичний розбір речення .

Незважаючи на глибоку старість, Захар Беркут був іще сильним і кремезним.

 

 5.Підбиття підсумків та нагородження переможців.

 

Учитель. Діти, сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу дружби, любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Наша гра закінчилася, члени журі підрахували бали. Молодці, що підготувалися. Наступного уроку пишемо контрольну роботу. Усім дякую за увагу.                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
14 жовтня 2023
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку