Брейн - ринг з української мови
«Стежками синтаксису»
Учитель української мови та літератури
Золотоноша Олена Вікторівна
Мета: збагачувати й удосконалювати знання учнів про мову, учити творчо мислити; розвивати вміння аналізувати, синтезувати й систематизувати слова, також розвивати зв'язне мовлення, виховувати повагу до рідної мови, дружбу, згуртованість, бажання змагатись і перемагати у чесній грі.
Обладнання: Презентація, цікава інформація про мову, роздатковий матеріал.
Очікувані результати: розуміння учнями вивченої теми з синтаксису та усвідомлення ними важливості знань з рідної мови, шанобливого ставлення до неї. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом, використовувати її в самостійно створених висловленнях , усних повідомленнях.
Умови гри: перед початком гри клас ділиться на 2 команди, які очолюють 2 капітани. У ході змагання команди набирають бали, виграє та, у якої кількість балів більша.
Тип уроку: урок брейн-ринг.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та мети.
ІІІ. Вступне слово вчителя.
Учитель. Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ви маєте можливість позмагатися за звання кращих знавців вивченої теми. Проведемо його у формі брейн – рингу (Команди «Мовознавці» та «Ерудити»). Починаємо брейн-ринг. Щоб дізнатися, яка команда буде першою починати гру, вам треба відгадати вірш.
4. Робота з командами.
Завдання 1
Конкурс «Філологічна розминка»
Команда відповідає на запитання і за кожну правильну відповідь отримує 1 бал. Починає та команда, яка відгадала загадку. 10 правильних відповідей - 10 балів.
Команда: «Мовознавці»
1. «Сипле сніг». Це словосполучення чи речення?
2. Назвіть три типи мовлення.
3. Наазвіть граматичну основу речення.
4. Які розділові знаки ставляться в кінці розповідного речення?
5. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?
6. Назвіть другорядні члени речення.
7. Як називається речення , яке має одну граматичну основу
8. Чим ускладнене речення «Сергійко, напевно, не прийде сьогодні до школи».
9. Список літер встановленого порядку .
10. Як називаються слова з протилежним значенням ?
Команда: «Ерудити»
1 «.Прийти до школи». Це словосполучення чи речення?
2 . Назвіть головні члени речення .
3. Скільки звуків у слові «ходжу»?
4.Який зворот вжито в реченні? «Степ, оповитий тишею спав».
5. Як називається розділ науки про правильне написання слів ?
6. З чого складається словосполучення?
7.Як називається речення, яке має 2 і більше грамат основ?
8.Як називається розмова двох осіб?
9. Назвіть 2 типи складеного присудка.
10. Як називаються слова, що мають декілька лексичних значень?
Завдання 2
Гра «Хто більше?».
Слайд зі словами.
На дошці записано іменники, з якими вам потрібно скласти по 2 словосполучення так, щоб у першому словосполученні цей іменник був у прямому значенні, а в другому – в переносному. За кожну пару словосполучень команда отримує 1 бал.
Н: буря
нічна буря – буря оплесків
Запропоновані іменники: море, гора, ріка, ліс, джерело.
(Учитель збирає аркуші з виконаним завданням для оцінки журі).
Н: Чорне море – море сліз, високі гори – гори зерна, глибокі ріки – ріки нафти, сосновий ліс – ліс рук, підземне джерело – джерело знань, дерев’яний стовп – стовп куряви.
Завдання 3
Слайд зі словами (учням аркуш зі словами).
Погрупувати на словосполучення та сполучення слів , що не є словосполученням.
Осінній день, в підручнику, осінь настала, чудовий настрій; наблизились до школи; зустрівся з товаришем; над деревами, прийшли вчасно, знати і любити, привіталась чемно, будинок із цегли, слухаємо уважно, налетів вітер; дерева і кущі, злива стихла, за лісом, приїхати до міста, з пагорба, наздоганяти втрачене, батьківська порада.
Завдання 4
Слайд із завданням
Гра «Термінологічна ідентифікація».
Гравці обох команд одержують картки двох типів – перший тип карток містить певні лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення. Встановити відповідність між картками двох типів. Максимальна кількість балів-10.
ФОНЕТИКА
ТРАНСКРИПЦІЯ
СКЛАД
ГРАФІКА
РЕЧЕННЯ
НАГОЛОС
МИЛОЗВУЧНІСТЬ
СУФІКС
ПАРОНІМИ
ОРФОГРАМА
Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови та різноманітні звукові зміни, які відбуваються в мовленнєвому потоці.
Спеціальне письмо, запроваджене для точної передачі звукового складу слів і текстів.
Частина слова, яка вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.
Розділ науки про мову, який вивчає сукупність мовних знаків при передачі на письмі усного мовлення.
Граматично й інтонаційно оформлена синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку.
Виділення одного зі складів слова або цілого слова в реченні за допомогою посилення вимови.
Уникання складного для вимови нагромадження звуків,їх чергування та спрощення.
Значуща частина слова, що стоїть відразу після кореня і служить для творення слів.
Слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням.
Правильне написання за відповідним правилом або традицією, яке обирається з кількох можливих.
Завдання 5
Слайд із завданням
Складіть словосполучення запропонованого виду на тему “Любов до України ”
Та 3 речення на цю ж тему.
Речення:
1.З простим присудком.
2. Зі складеним іменним.
3.Зі складеним дієслівним.
Словосполучення:
іменник + прикметник;
іменник + іменник;
дієслово + іменник;
дієслово + прислівник;
Завдання 6
Слайд з текстом .
Знайдіть і випишіть граматичну основу, визначте вид присудків.
1. До найкоштовніших надбань нашого народу належить мова. 2.Кожному з нас вона стає рідною від народження. 3.Усе це – найдорожче серцю. 4.Мова – найбільший духовний скарб, у якому кожен з нас виявляє себе творцем. 5.Ми передаємо нащадкам свій досвід і мудрість, перемоги й славу, культуру і традиції.6. Рідним словом народ збагачує також світову культуру.
7. Український народ є творцем мови упродовж віків. 8.У слові рідна мова буде жити вічно , адже в ній захована якась таємнича сила.
Завдання 7
Синтаксичний розбір речення .
Незважаючи на глибоку старість, Захар Беркут був іще сильним і кремезним.
5.Підбиття підсумків та нагородження переможців.
Учитель. Діти, сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу дружби, любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Наша гра закінчилася, члени журі підрахували бали. Молодці, що підготувалися. Наступного уроку пишемо контрольну роботу. Усім дякую за увагу.