РОБОТА З ПРИТЧЕЮ. Одного холодного зимового дня стадо дикобразів лежало тісною купою, щоб, зігріваючись разом, не замерзнути. Проте незабаром вони відчули уколи від голок одне одного. Потім, коли потреба зігрітися знову примусила їх притиснутися, вони так само відчули незручність. Так вони метушилися, доки не знайшли найбільш зручну відстань, щоб витримати холод.
Вона проголосила «основні права і свободи», що належать кожній людині. Вперше правам людини надали юридичного тлумачення, яке прийняли всі держави-члени ООН. 10 грудня 1948 р. Організація Об’єднаних Націй (ООН) прийняла Загальну декларацію прав людини «Зараз ми стоїмо на порозі найбільшої події як у житті ООН, так і в житті людства» Е. Рузвельт
ПОКОЛІННЯ ПРАВ ЛЮДИНИІІІ покоління. Солідарні (колективні), права всього людства – права людини і права народів (після ІІ світ. війни)Право на політичне, економічне, соціальне і культурне самовизначення;Право на користування спільним спадком людства;Право на мир;Право на інформаційний простір;Право на безпечне довкілля;Право на гуманітарну допомогу.
ПОКОЛІННЯ ПРАВ ЛЮДИНИІV покоління. Неоднозначні та суперечливі права. Наслідок наукових відкриттів (поч. 21 ст.)Право на зміну статі;Право на трансплантацію органів;Право на сурогатне материнство;Право на використання віртуальної реальності;Право на вирощування органів людини з її стовбурових клітин;Право на одностатеві шлюби;Право на вільну від дитини сім’ю. Право на доступ до Інтернету.
Формування понять. Основні права людини — це певні можливості людини, які необхідні для її існування та розвитку в конкретно-історичних умовах, об’єктивно визначені досягнутим рівнем розвитку людства (економічним, духовним, соціальним) і мають бути загальними та рівними для всіх людей. Права людини — це визнані й гарантовані державою можливості дій (правомочності) людини в описаній, зазначеній у законі сфері. Свободи людини — сфери, галузі діяльності людини, у які держава не повинна втручатися.
Гра «Політ на повітряній кулі»Несподівано ваша повітряна куля починає падати. Щоб урятуватися, вам необхідно викинувши за борт п’ять з десяти мішків. Перед вами 10 мішків з написами: «право на освіту»; «право на житло»; «право на свободу слова»; «право на рівність перед законом»; «право на життя»; «право на громадянство»; «право на свободу думки і релігії»; «право на охорону здоров’я»; «право заснувати сім’ю (вступити в шлюб)»; «право на соціальне забезпечення».
ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИОсобисті - стосуються охорони приватного життя особистості, її свободи, безпеки, власності. Політичні - ними користується людина як учасник громадського життя, вони пов’язані з участю громадян у виконанні та контролюванні влади. Економічні - стосуються людини, як учасника господарського життя.
ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИСоціальні - зобов’язують державу до створення умов гідного рівня життя, охорони здоров’я та соціального забезпечення. Культурні - містять право на навчання та участь у культурному житті. Особливим видом прав є права меншин (національні, релігійні), та окремих груп (права жінок).
Метод «Відкритий мікрофон»1. Поміркуйте, чи могло б неухильне дотримання «золотого правила моральності» забезпечити безконфліктність людських відносин.2. Як, на ваш погляд, співвідносяться між собою природні права та права, що встановлені суспільством або державою?3. Наведіть приклади відомих вам порушень прав людини в роки Другої світової війни, під час інших війн та збройних конфліктів.4. «Порядним є той, хто своє право вимірює своїми обов’язками» (Лакордер). Чи згодні ви з твердженням? Чому? Сформулюйте своє ставлення до прав та обов’язків.