Розробка "Вечір цікавої фізики"

Про матеріал
Збірник фізичних цікавих дослідів допоможе у підготовці та проведенню тижня фізики
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела Мариндич Лариса Миколаївна, вчитель математики та фізики


Тема: Дивовижна фізика

Мета: презентувати досліди, що пояснюють дію законів фізики; вибрати найбільш цікаві та ефектні;відтворити вибрані досліди у власному виконанні;пояснити результати дослідів, використовуючи знання з

фізики; ознайомити школярів з фізичними явищами, які зустрічаються в повсякденному житті, за допомогою ігрових моментів, дослідів; розвивати в учнів прагнення до пізнання, пошуку, творчості;  розвивати в учнів прагнення до пізнання, пошуку, творчості; розкрити значення фізики в житті людини.;розкрити значення фізики в житті людини; виховувати спостережливість і фізичне мислення учнів.

 Оформленя: 

Вид діяльності: позакласна робота з фізики, у рамках тижня фізики.

Форма проведення: урок-домонстрація.

Підготували  і провели учні 8 та 9 класів (2015-2016 н.р.). Захід проведений  для учнів 5-11 класів в приміщенні кабінету математики  Хорішківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені М.В.Остроградського.

                                                      

                                                Хід заходу

„Здоровий глузд у фізики – це ті забобони,

які формуються у віці до 18 років”

                              (А. Ейнштейн).

Вступне слово вчителя. Сьогодні наш захід присвячений науці фізиці. Це дуже важлива і цікава наука. Саме завдяки фізики ми можемо знайти відповіді на різноманітні запитання, наприклад: чому птах або літак легко рухаються в повітрі, а людина літати не може? Чому великий корабель легко рухається по воді, а маленький залізний цвях відразу потоне? Чому всі тіла падають на Землю, а космічний корабель злітає в космос?

Фізика допомагає нам відповісти на будь-які запитання. Завдяки знанням фізики були створені багато приладів і пристрої, було створено радіо, телебачення, ракети, автомобілі, космічні кораблі і багато що інше.

Сьогодні учні 8 та9 класу продемонструють цікаві досліди, як доказ того, що наука про природу дивовижна. А ви зробіть самі висновки: чи потрібно знати фізику?

Ведучий 1. Дорогі друзі! Про­понуємо вам потрапити сьогодні у світ фізики, у світ таємниць і за­гадок. Побувавши там, ви дізнаєте­ся, що фізика – це наука про при­роду. Ми не чарівники, ми тільки вчимося й спробуємо сьогодні роз­крити вам деякі таємниці цієї дав­ньої науки.

Ведучий 2. А зараз послухайте, що говорять учені про нас і про фізику:

«Нам надзвичайно пощастило, що ми  живемо в часи, коли ще можна робити

відкриття»       

    (Р.Фейман)

Ведучий 1. „Здоровий глузд у фізики – це  ті забобони, які формуються у віці до 18 років”

    (А. Ейнштейн).

Ейншетейн сказав: «Істина — це те, що витримує перевірку дослідом». Тож перевіримо деякі твердження.

                                         Фізичні досліди

Учні  під тиху музику демонструють досліди й пропонують дітям пояснити їх. Якщо діти утруднюються відповісти, то учень пояснює.

 

  1. Чому дірявий пакет не протікає?

Обладнання: Поліетиленовий пакетик, заточені олівці, вода.

Хід досліду: В пакет налити воду так, щоб було заповнено пів пакета. Проколоти пакет кількома олівцями наскрізь. Вода не протікає.

Пояснення: Молекули пакету притягуються одна до одної.

 

  1.                   Квітки з зубочисток на воді.

Обладнання: зубочистки, ножиці, салфетка, посудина з водою.

Хід досліду: Переламуємо зубочистки навпіл і складаємо їх у вигляді ромашки. Пелюстки ромашки загинаємо до середини. Кладемо закриті ромашки на папір і декілька капель води наливаємо посередині. Спостерігаємо як вони розпускаються.

Пояснення: Згинаючи зубочистки, ми, тим самим, створюємо злам і змінюємо її товщину на місці згину. Зубочистки не володіють достатньою пружністю, щоб повернути собі початковий стан. Але при попаданні у воду водневі зв'язки між молекулами слабшають, і вона, вбираючи рідина, як би набухає. Деформований ділянку від згину стає товщі, і зубочистки розпрямляються.

 

      

 

  1.                   Вода тече вверх по серветці

Обладнання: Паперова серветка, стакани, вода, краски, ножиці, мотузка.

Хід досліду: Згинаємо з серветки полоски. Ставимо декілька стаканів з зафарбованою водою поряд.  Серветку кладемо в стакани з зафарбованою водою так, щоб вони злегка торкалися води.

Пояснення: Вода змочує серветку. Власне, так само, як і в рослинах. Вода піднімається вгору по капілярних судинах рослини і постачає її від коренів до листя і плодів. Відбувається це за рахунок різниці тисків і сил поверхневого натягу води. При цьому, вода захоплює за собою і фарбу.

    

 

  1.                   Дослід Плато

Обладнання: Прозора посудина (пробірка), касторове масло, піпетка, акварельна фарба.

Хід досліду: Цей дослід вперше був проведений бельгійським вченим 19 ст. Жозефом Плато. Наповнити посудину касторовим маслом, піпеткою капнути до неї зафарбовану краплину води. Буде видно, як повільно опускаючись, краплина набуває форму правильної кулі.

Пояснення: Масло має густину 0.97 г/см3, і краплина води, повільно опускаючись, знаходиться в ньому практично в невагомості, оскільки вага краплини води  компенсується за рахунок Архімедової сили виштовхування. Під дією сил поверхневого натягу вона приймає форму кулі.

  1.                   Дослід «Хустинка, що не згорає»

Обладнання: штатив з кільцем, хустинка, вода, спирт.

Хід досліду: Змочити хустинку водою і відіжмемо її. Покладемо хустинку на кільце шта­тива і обіллємо її спиртом (одеколо­ном). запалимо сірник і піднесемо його знизу до хустинки. Хустинка запалає, але, на диво, вона не згорить!

Пояснення: Тому, що теплота, яка виділяється під час горіння спирту, йде на випарову­вання води хустинки. Кількості спирту недостатньо, щоб випарувати всю воду (питома теплота пароутворення і теплоємність води дуже великі), а тому хустинка не згорить. Якщо швидко закрити хустинку цупкою тканиною, горіння припиниться. Запам’ятайте! не можна гасити водою, спирт, бензин, одеколон, оскільки густина цих речовин менша за густину води, тому вони опиняться згори і будуть продовжувати горіти.

  1.                   Дослід «Кипіння води у паперовій посудині»

Обладнання: штатив з муфтою та лапкою, аркуш паперу, вода, спиртівка, сірники.

Хід досліду: Як ви гадаєте, чи можна закип’ятити воду в паперовій посудині? Так. Доведемо це. Встановимо посудину на кільце штативу і наберемо в неї небагато води. Запалимо під посудиною сухе пальне. Через деякий час ви побачите, що вода закипить, а паперова посудина залишиться цілою. Чому?

Пояснення: Тому, що вода має велику теплопровідність, швидко відбирає від паперу енергію, тому папір має температуру, не набагато вищу, ніж вода.

  1.                   Стакан з водою і папір

Обладнання: Стакан, вода, листок паперу.

Хід досліду: Наливаємо в стакан води. Накриваємо його листком паперу і перевертаємо. Вода не виливається.

Пояснення: Між дном (яке тепер вгорі) і поверхнею води утворюється простір, наповнений повітрям і парами води. Стовп води прагне вниз під дією сили тяжіння, збільшуючи обсяг цього самого простору. При постійній температурі тиск у ньому падає, тобто по відношенню до атмосферного – стає меншим. І чим менше це саме тиск, тим більший стовп рідини може воно втримати. Отже, сума тиску повітря і води на папір зсередини виходить дещо менше, ніж атмосферний тиск зовні. На цьому і тримається.

  1.                   Кружка не розбивається завдяки ложці

Обладнання: Кружка, чайна ложка, мотузка.

Хід досліду: З одного боку мотузку прив’язуємо до кружки за ручку.  До другого кінця мотузки прив’язуємо ложку. Тримаючи ложку в руках, переважують предмети через палець, кружкою ближче до руки. Рівень ложки повинен бути трохи нижче кружки. Відпускаємо ложку. Мотузка з ложкою закручується навколо пальця, не даючи впасти гуртку.

Пояснення: Ложка при русі до пальця по мотузці, володіє інерцією, саме за рахунок неї ложка і закручується навколо пальця, не даючи впасти гуртку на підлогу.

  1.                   Повітряна кулька з водою проникає в банку

Обладнання: Повітряна кулька, вода, скляна банка, чайник з гарячою водою.

Хід досліду: Наливаємо воду в повітряну кульку на стільки, що б кулька не зміг проникнути в горлечко трилітрової банки. Кип'ятимо в чайнику воду. Наливаємо гарячу воду в трилітрову банку. Після того, як стінки банки прогрілися виливаємо воду з банки. Розміщуємо кульку з водою на горлечко банки. Спостерігаємо, як кулька сам проникне в банку.

Пояснення: Дослід демонструє залежність між об’ємом, тиском і температурою газу.

      

  1.               Паперові кільця

Обладнання: папір, ножиці, клей, металевий прут, два штатива, дерев'яна лінійка 40 см

Хід досліду: Встановлюємо два штатива на одному рівні. Робимо з смужок паперу кільця, поєднуючи їх в ланцюг. Підвішуємо дві паперові ланцюга на штативи поруч один з одним. На нижня ланки горизонтально кладемо дерев'яну лінійку. Металевим прутом різко вдаряємо по лінійці. Лінійка зламалася.

Пояснення: Дослід демонструє інертність тіла дерев'яної лінійки, завдяки якій її кінці не встигають за короткий час удару зміститься на стільки, щоб порвати паперові кільця.

 

  1.               Паперові спіралі

Обладнання: штатив, аркуш паперу, нитки, ножиці, свічка, трубка.

Хід досліду: Вирізаємо з паперу дві спіралі. Прив'язуємо до них нитки. Підвішуємо спіралі на трубці, встановленої на штативі. Підставляємо під спіралі свічки. Спостерігаємо обертання в одну сторону. Прибираємо одну свічку. Спостерігаємо обертання в різні боки. Переміщаємо свічку під іншу спіраль. Спіралі обертаються в зворотні сторони.

Пояснення: Тепле повітря від свічки, піднімаючись вгору, змушує легку паперову спіраль обертатися, обертаючись спіраль закручує нитку, за яку вона прив'язана до штатива. Якщо прибрати джерело теплого повітря, спіраль почне крутиться в іншу сторону, так як нитка буде намагатися прийти в первинний стан, розкрутитися. Як джерело теплого повітря можна використовувати і електричну плитку і, наприклад, лампочку розжарювання.

 

  1.               Магнітні танці

Обладнання: постійний магніт, залізні і мідні ошурки, залізна стружка, скляна пробірка, канцелярські скріпки

Хід досліду: Змішуємо мідні і залізні ошурки. За допомогою постійного магніту легко поділяємо суміш тирси. Насипаємо залізну стружку в скляну пробірку. Перевертаємо пробірку на лист скла. Знизу підносимо постійний магніт. Прибираємо пробірку. Стовп із залізних стружок залишається стояти на склі. З канцелярських скріпок робимо чоловічків. Кладемо їх на лист скла. Підносимо знизу скла постійний магніт. Крутимо магніт під склом, чоловічки «танцюють».

Пояснення: Залізо притягається до магніту, на відміну від міді. Не залежно від форми заліза, будь то, дрібні тирсу, більш велика стружка або проста канцелярська скріпка, залізо однаково добре притягається до магніту.

 

  1.               Малюнки лаком на поверхні води

Обладнання: холодна вода, ємність з великою площею поверхні, лак для нігтів декількох кольорів, зубочистка.

Хід досліду: Наливаємо холодну воду в посудину з великою площею поверхні. Капаємо лак для нігтів на поверхню води. Капаємо лак іншого кольору, далі іншого і так далі. Зубочисткою малюємо малюнок. Опускаємо у воду предмет, які хочемо пофарбувати.

Пояснення: Поверхневий натяг рідини.

 

  1.               Повітряна кулька і булавки

Обладнання: повітряна кулька, булавки, шпиця, скоч.

Хід досліду: Надуваємо дві повітряні кульки. В одну кульку, а саме в місця, де товщина стінок найбільш товста (на полюсах), вставляємо голки. Приклеюємо на кульку скоч і також вставляємо булавки. Іншу кульку протикаємо наскрізь довгою спицею.

Пояснення: Якщо проткнути його голкою в тих місцях, де гума розтягнута найменше, а саме на полюсах, то кулька залишиться цілою.

 

  1.               Дві вилки і спічка

Обладнання: Дві вилки, спічка.

Хід досліду: З'єднуємо дві вилки разом. Вставляємо кінчик сірники в місце з'єднання вилок, а інший кінець ставимо на край дерев'яної палички.  Підпалюємо кінчик сірники, який звисає з краю палички.

Пояснення: Дві вилки і зубочистка утворюють тверде тіло. У нього є десь центр мас, і є точка опори. Сили тяжіння будуть прагнути привести тіло в таке положення, щоб центр мас був якнайнижче, цього можна домогтися, якщо він буде розташовуватися точно під точкою опори. У нашому випадку так вийшло, що центр мас геометрично не належить тілу, таке буває, якщо тіло має химерну форму, і тому його положення рівноваги здається трохи дивним.

  

 

  1.               Скребки в стакані із водою

Обладнання: Скребки, стакан із водою.

Хід досліду: Наливаємо в стакан воду, щоб був налитий з верхом. Починаємо кидати скребки в воду. Вода не виливається.

Пояснення: Маса скребки настільки мала, що не змінює об’єму води.

 

  1.               Експерименти з молоком

Обладнання: тарілка, молоко, рідке мило, ватні палички, фарби.

Хід досліду: Наливаємо молоко в тарілку. Капаємо по кілька крапель фарби в молоко. Вмочуємо дві дві ватні палички в рідке мило і занурюємо їх у тарілку з молоком.

Пояснення: Поверхневий натяг рідин

 

 

  1. Яйце-субмарина

Обладнання: сіль, велика ємність, сире яйце, вода.

Хід досліду: Заповни посудину до половини водою, акуратно опусти туди яйце. Яйце, звичайно ж, потоне. Потім дістань яйце, насип у воду побільше солі, залежно від об'єму води. Розмішай воду до повного розчинення солі, знову покладіть яйце у воду. Цього разу яйце має спливти на поверхню. Якщо раптом воно не спливає, досипте солі.

Пояснення: солона вода тримає предмети, тому що її густина вища.

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=273x10000:format=jpg/path/s9e5179af6a38a3fe/image/iebbecd1b640c31b4/version/1434485980/image.jpg

 

 

  1. Літаючі чайні пакетики

Обладнання: пакетики чаю, ножиці, сірники.

 Хід досліду: Розкриваємо чайні пакетики, відрізаємо ниточку з етикеткою і висипаємо з них заварку.Ставимо пакетики на стіл і підпалюємо.

Пояснення: якщо підпалити пакетики з під чаю і дати їм догоріти майже до кінця, то тепле повітря зможе захопити пакетики що горять за собою вгору.

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=318x10000:format=jpg/path/s9e5179af6a38a3fe/image/ife4458645b952a77/version/1434486959/image.jpg   

 

  1.  Як дістати монету не замочивши руки?

Обладнання: Склянка, тарілка, монета, сірники,

Хід досліду: Треба зім'яти аркуш паперу, підпалити його і покласти у склянку. Дати час паперу розгорітися. Швидко пере­вернути склянку і поставити її в та­рілку з водою поряд із монетою. Вода потрапить до склянки. Із по­смішкою переможця на обличчі взяти монету.

Пояснення: Тиск газу під час його охолодження зменшується, а зовні залишається атмосферним. Вода під дією сили різниці тисків потра­пить до склянки.

 

     

 

  1.  Сплющена металева банка

Обладнання: Алюмінієва банка, сверло, вода, свічка або спиртівка, сірники

Хід досліду: В алюмінієвій банці ємкістю 0,33 л, в якій продають газовану воду, зробіть за допомогою свердла отвір діаметром 2-3 мм. Злийте через отвір газовану воду у склянку, залишивши в банці трохи води. Далі поставте банку на спиртівку. Після того, як вода в банці закипить, зніміть її з плитки і закрийте отвір корком. Через деякий час банка почне сплющуватися зі страшним скреготом.

Пояснення: Під час нагрівання і кипіння води майже все повітря з бйнки було витіснене водяною парою. Після того, як банку зняли зр спиртівки і отвір закрили корком, водяна пара почала охолоджуватись і конденсуватись. Тиск у банці значно зменшився, і сила різниці тисків сплющила банку.

 

   

 

Ведучий 2. Добігає кінця наша зустріч. І якщо вас захопила фізика, сміливіше йдіть  назустріч цій древній науці.

Ведучий 1. Запитання до дітей:

  •                 Що вам більш всього запам'яталося сьогодні?
  •                 Що більш всього сподобалося?

Підсумок заходу

Слово  вчителя.  Всі явища, про які було розказано учнями 8 та 9 класів, можна пояснити, лише знаючи фізику. Тому фізику заслужено можна назвати царицею нашого життя.

Теорія і практика – науки два крила. Бажаємо, щоб фізика Вам успіх принесла.

Більше про науку фізика ви зможете дізнатися при вивченні фізики в 7-11 класах. Дякуємо за увагу!!!!!!

 

Висновок

За результатами проведення демонстрацій можна дійти висновку: використання цікавих матеріалів під час вивчення фізики підвищує у всіх інтерес до предмета, мотивує їх навчальну діяльність, що сприяє продуктивності процесу.

Правильно організована демонстрація служить також і діючим засобом виховання таких рис характеру особистості, як наполегливість в досягненні поставленої мети, дбайливість, старанність в одержанні фактів, акуратність в роботі, вміння спостерігати, виділяти суттєві ознаки і т. д.

Отже, без експерименту неможливе раціональне навчання фізиці; одне словесне навчання фізики неминуче призводить до формалізму і механічному заучування. Перші думки повинні бути направлені те, щоб бачити досвід минулого і виконував його самому.

Вже у визначенні фізики як науки закладено поєднання в ній як теоретичної, так і практичної частин. Вважається важливим, щоб в процесі навчання спостерігати взаємозв'язок цих частин. Адже коли відчується цей взаємозв'язок, то можна багатьом процесам, тим, що відбувається навколо нас у побуті, у природі, дати вірне теоретичне пояснення. Це може бути показником досить повного володіння матеріалом.

Досвід же не тільки вчить він захоплює змушує краще розумітите явище яке він демонструє. Адже відомо, що зацікавлена людина в кінцевому результаті досягає успіху.

Не виключено, що матеріали дослідницької роботи сприятимуть формуванню позитивних мотивів вчення, і підвищення рівня зацікавленості учнів.

 

Список використаної літератури

1. Старушок В. Цікаві демонстрації з фізики. Частина І. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2002. – 104с.

2. Цікаві досліди з фізики в 6-7 класах середньої школи. Л. А. Горев. М.: "Просвещение", 1985.

3. Цікава фізика. Я.І. Перельман. М.: "Наука", 1991.

4.ЛанинаИ.Я. Формування пізнавальних інтересів учнів під час уроків физики.-М.:Просвещение, 1985.-126 з.

Для підготовки даної праці були використані матеріали із сайту http://www.physfac.bspu.secna.ru/

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хиль Шота
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 1. Фізика - наука про природу
Додано
14 січня 2021
Переглядів
3117
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку