Розробки контрольних робіт

Про матеріал
Розробки контрольних робіт для 7-го класу з української мови. Для легкого готування до уроків.
Перегляд файлу

Контрольна робота №1

Дієслово

Варіант-1

І рівень (2 б.)

1. Як називається початкова форма дієслова:

а) особове дієслово;                 б) дієприкметник;

в) дієприслівник;                      г) інфінітив.

2. Виділіть інфінітив:

а) ходжу;                                     б) писав;

в) носити;                                    г) говорять.

3. Виділіть дієслово в 1-ій особі однини:

а) кричать;                                 б) говорить;

в) сідати;                                    г) роблю.

4. Вкажіть дієприслівник:

а) списаний;                              б) відчинити;

в) забувши;                               г) влаштовано.

ІІ рівень (5 б.)

5. Випишіть з речення дієслово. Вкажіть його початкову форму, визначте вид, спосіб, час, число, особу (або рід).           Блукає погляд мій в країні мрій.

6. Запишіть дієслова у 1-ій особі множини та 3-ій особі однини минулого часу.

Читати, бачити, косити, летіти.

7. Запишіть слова, вставляючи пропущені літери. Вкажіть дієвідміну, число, особу.

Знаход..ш, хоч...те, лет..те, див..шся.

8. Підкресліть зайве слово. Надпишіть категорію, яка відрізняє його від інших.

Знають, мовчать, доповідають, несуть

9. Вкажіть категорію, яка об’єднує три слова о одну групу. Підкресліть зайве слово.

Беремо, кажемо, ходімо, носимо

ІІІ рівень (5 б.)

10. Спишіть речення, поставивши дієслова у формі теперішнього часу. Вкажіть дієвідміну та число. Степ (зустрічати) низькими поклонами пашні вітер, а він (проходити) полями - теплий, ніжний, (смикати) за вуса пшеницю, (моргати) до вівса.

11. Складіть два речення так, щоб в одному дієслово пахне було безособовим, а в

іншому – особовим. Підкресліть граматичні основи.

Контрольна робота №1

Дієслово

Варіант-2

І рівень (2б.)

1. Виділіть дієслово у 2-ій особі множини:

а) радітимемо;                                    б) гратимеш;

г) співатимуть;                                  в) співатимете.

2. Вкажіть дієслово наказового способу:

а) роблю;                                             б) пишеш;

в) вдосконалювати;                           г) заспівай.

3. Вкажіть дієприкметник:

а) веселити;                                      б) засмучений;

в) побачивши;                                   г) написано.

4. Вкажіть неозначену форму дієслова:

а) переписував;                               б) нашкодити;

в) підбадьорив;                               г) слухатиму.

ІІ рівень (5 б.)

5. Випишіть з речення дієслово. Вкажіть його початкову форму, визначте вид, спосіб, час, число, особу (або рід).  На правому високому березі в кущах ліщини розвиватимуться солов’ї.

6. Запишіть дієслова у 1-ій особі однини та 3-ій особі множини теперішнього часу.

Кликати, терпіти, ловити, ходити.

7. Запишіть слова, вставляючи пропущені літери. Вкажіть дієвідміну, число, особу

Плач..мо, сид..те, жур..тесь, бач..ш.

8. Підкресліть зайве слово. Надпишіть категорію, яка відрізняє його від інших

Думав би, співала б, хотів, радів би.

9. Вкажіть категорію, яка об’єднує три слова о одну групу. Підкресліть зайве слово.

Напишу, скажу, знатиму, прилечу.

ІІІ рівень (5 б.)

10. Спишіть речення, поставивши дієслова у формі теперішнього часу. Вкажіть дієвідміну та число. Тепер я (бігати) в поле й годинами (слухати), як в небі (співати) хори, (грати) цілі оркестри.

11. Знайдіть серед наведених дієслів безособові. Побудуйте з ними речення. Підкресліть граматичні основи. Працює, дрімає, світає, кричить, кортить, пише, журиться.

Тема. КОНТРОЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ ПРО ВИКОНАННЯ ПЕВНИХ ДІЙ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису процесу праці, сприймати текст, розуміти його, стисло відтворювати зміст прослуханого тексту відповідно до комунікативного завдання.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

 Емоційне налаштування учнів до уроку.

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку 

ІІІ. Робота з текстом переказу (підготовча робота до письмового докладного переказу)

Сприймання на слух тексту учнями

Прослухати текст. Дібрати заголовок, який розкривав би основну думку. Визначити тип і стиль мовлення тексту. Довести своє твердження.

Найдужче боліли ноги зранку після ночівлі. Але Климко вже знав, що бити їх не слід, а треба легенько розтерти, поляскати долонями і перші кілька кілометрів іти помаленьку. Далі вони вже не боліли, йшли собі слухняно, тільки німо дзвеніли кожною жилочкою.

…Климко підкинув у багаття картоплиння, роздмухав жарок і довго одігрівав ступні, час від часу дотуляючи їх просто до полум’я. Нагріє, потре добренько обома руками і знову суне до полум’я. Аж доки вигнав зашпори. Потім узяв палицю, котрою розворушував багаття, і пішов по картоплищу, розкопуючи нею лунку за лункою.

— Одна! — вигукнув раденько, знайшовши першу картоплину. — О! Друга! О! Третя!..

Сонце вже припікало, — не дуже, одначе, по-осінньому, але Климко працював так завзято, що матроска прилипла йому до спини. Він скинув куртку і знову став до роботи. При самій межі знайшов кілька невиконаних, притоптаних дитячими ногами кущів («Он хто картопельку пік!») і, розриваючи їх палицею, приказував:

— А що, сховалися, га? Од мене сховаєтесь!

До обіду Климко накопав п’ятдесят сім картоплин — великих, менших і зовсім дрібних. Дванадцять, найдрібніших, він спік, їв помаленьку, вмочуючи в коробочку з сіллю: помаленьку — щоб довше, та й живіт не заболить.

На дорогу він ще раз добре одігрів ноги, закинув на плечі торбину з картоплею і рушив далі через вибалок: може, де вода трапиться. По дну вибалка поміж камінням справді біг струмок, мив боки тому камінню, полоскав зеленіючу травицю, що клалася на воду рівними чубчиками, і ніс жовте листя. Климко став навколішки, припав до води — холодна та добра! — тоді вмився і втерся галстуком од матроски. А вгорі над струмком дрімала жовто-зелена тиша осені й наче уві сні ронила листя. Було так м’яко і затишно в цьому вибалку над співаючою поміж камінням водою, що Климко не одразу підвівся з колін, а стояв, і стояв… (Григір Тютюнник).

2. Бесіда за змістом тексту

1. Яким постав перед вами образ хлопчика?

2. З якого твору взято уривок? Про які часи в ньому йдеться?

3. Виділити в тексті мікротеми. Скласти план.

3. Мовностилістичний аналіз тексту

1. Пояснити лексичне значення слів зашпори, вибалок. (Зашпори — гострий біль від морозу, холоду. Вибалок — невелика балка).

2. Знайти в тексті опис процесу праці. Які образні засоби використав автор?

3. Записати означення до слова картоплини (великі, менші, зовсім дрібні). 

4. Лексико-орфографічна робота

Записати слова. Пояснити їх правопис і належність до частин мови.

Зранку, помаленьку, картоплиння, полум’я, багаття, по-осінньому, невикопаний, п’ятдесят сім, найдрібніший, довше, трапиться, каміння, навколішки, вгорі, жовто-зелений, уві сні, затишно, поміж камінням, не одразу.

5. Повторне читання тексту

Учні уточнюють, чи правильно вони запам’ятали послідовність розповіді, відзначають виражальні прийоми, використані автором при описі процесу праці.

ІV. Підготовка чорнового варіанта стислого переказу й редагування написаного

1. Коментар учителя. Увага! Стислий переказ — це виділення окремих головних положень змісту тексту і їх відтворення. Щоб стисло переказати текст, необхідно:

1) глибоко розуміти зміст прочитаного;

2) виділяти основне й передавати його коротко;

3) не зосереджувати уваги на другорядному (у разі потреби в основне слід включати другорядні положення);

4) не скорочувати текст механічно, зберігати послідовність викладу матеріалу;

5) до великих частин тексту добирати заголовки;

6) уникати багатослів’я, розтягненості викладу.

 2. Складання плану переказу

V. Написання стислого переказу тексту з елементами опису процесу праці

Переказати текст стисло, зосереджуючи увагу на описі процесу праці.

VІ. Домашнє завдання

Написати чорновий варіант переказу.

Контрольна робота № 2 (ІІ частина)

Дієслово

Варіант-1

І рівень (3б.)

 1. Укажіть рядок, у якому всі дієслова ІІ дієвідміни:

А писати, гратися, дивитися, різати;                           Б купити, бачити, стояти, садити;

В думати, спостерігати, гадати, лежати;                     Г сидіти, летіти, грати, думати.

3. Укажіть рядок, у якому всі дієслова наказового способу:

А ходи, мріятиму, учили б, довелося;                         Б порадь, покладу, казала б, встанемо;

В лети, відчинімо, встаньте, слухай;                           Г їж, запитав би, покладу, працював би.

4. Укажіть рядок, у якому всі дієслова недоконаного виду:

А читав, малюю, буду вчити;                                       Б проводити, прочитав, глянула;

В вивчати, привітав, говорити;                                    Г казати, принести, ворушиться.

ІІ рівень (4 б.)

5. Установити відповідність між дієсловами і способами їх творення.
А Префіксальний.                                            1 Нявкати, рожевіти.
Б Суфіксальний.                                               2 Переписати, відійти.
В Префіксально-суфіксальний.                      3 Богохульствувати, красномовити.
Г Складання слів.                                             4 Попоїсти, провідати.
                                                                           5 Столярувати, тиснути.
                                                                           6 Поглиблювати, пританцьовувати.

6. Установити відповідність між дієсловами та їх способовими формами.
А Дійсний.                                                       1 Поллється, задзвонить.
Б Умовний.                                                      2 Спишіть, принеси.
В Наказовий                                                    3 Розказала, турбують.
                                                                          4 Допоміг би, прийшла б.
                                                                          5 Спечіть, стежте.
                                                                          6 Обґрунтувала б, прибіг би.

7. Утворити й записати всі можливі форми наказового способу дієслова радіти.

ІІІ рівень (5 б.)

8. Скласти два речення з безособовими дієсловами. Визначити їх синтаксичну роль (підкреслити).

9. Скласти мінірозповідь використовуючи різні форми дієслів.

 

 

 

 

Контрольна робота № 2 (ІІ частина)

Дієслово

Варіант-2

І рівень (3 б.)

  1. Укажіть рядок, у якому всі дієслова І дієвідміни:

А говорити, ходити, кричати, стати;                       Б вчити, малювати, працювати, спати;

В бігти, сидіти, любити, боротися;                          Г мати, везти, казати, іти.

  1. Укажіть рядок, у якому всі дієслова доконаного виду:

А пообіцяла, стояли, доказати;                              Б падало, мріяв, вміти;

В люблю, думав, відпочивати;                               Г прочитав, відвідала, забули.

  1. Речення з дієсловом умовного способу є в рядку:

А Перед вживанням воду треба кип'ятити!           Б Я хотів би, як ти, прожити.

В Тужу за вами, солов'ї Вкраїни!                            Г Уважно розглянь малюнок мовного дерева.

ІІ рівень (4 б.)

5 Установити відповідність між дієсловами та їх способовими формами.
А Дійсний.                                                 1 Зупиніться, ударте.
Б Умовний.                                                2 Приніс би, ходила б.
В Наказовий.                                             3 Ллється, нездоровиться.
                                                                    4 Ревів би, мчали б.
                                                                    5 Світіть, робімо.
                                                                    6 Допустив, заквітчав.

6. Установити відповідність між дієсловами і способами їх творення.
А Префіксальний.                                    1 Косити, думати.
Б Суфіксальний.                                       2 Передбачити, прибути.
В Префіксально-суфіксальний.              3 Покращувати, насидітися.
Г Складання слів.                                     4 Водовозити, риболовити.
                                                                   5 Парубкувати, нукати.
                                                                   6 Додуматися, потовщати.
                                                                   7 Одірвати, охолонути.

7. Утворити й записати всі можливі форми наказового способу дієслова сидіти.

ІІІ рівень (5 б.)

8. Скласти два речення з безособовими дієсловами. Визначити їх синтаксичну роль (підкреслити).

9. Скласти мінірозповідь використовуючи різні форми дієслів.

 

 

 

Контрольна робота №3.

Дієприкметник

Варіант-1

І рівень (2 б.)

  1. Дієприкметник – це:

а) особлива форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією;

б) особлива незмінювана форма дієслова, що означає додаткову дію;

в) самостійна частина мови, що виражає дію предмета або стан.

2. Позначте рядок, у якому всі слова є дієприкметниками:

а) зраділий, веселий, розумний;                

б) зеленіючий, промоклий, повний;

в) розпечений, працюючий, розквітлий.

3. Активні дієприкметники теперішнього часу утворюються за допомогою суфіксів:

а) -ен-, -н-, -т-;                           б) -л-;                                                    в) -уч-, -юч-, -ач-, -яч-.

4. Безособові дієслівні форми на -но, -то в реченні завжди виконують роль:

а) присудка;                              б) підмета;                         в) обставини.

ІІ рівень (5 б.)

  1. Перепишіть розкриваючи дужки:
  1. Легенький вітерець колише по той бік річки (не)скошені трави.
  2. Скільки сягало око, жевріли маки на луках, ніким (не)сіяні, але радуючи всіх.
  3. Через усю Вербівку стеляться скупі городи та левади, (не)огорожені тинами.

 

  1. Перепишіть вставляючи пропущені літери: освітле..ий, упорядкова..ий, принесе..ий, незліче..ий, несказа..ий, нерівня..ий, довгожда..ий, шале..ий, несподіва..ий.

 

  1. Скласти речення з дієприкметниковими зворотами, використовуючи подані словосполучення і ставлячи їх перед означуваним словом та після нього.

Розмальовані морозом візерунки.

ІІІ рівень (5 б.)

  1. Розібрати дієприкметник як частину мови.

Гей, хлопчику, вітрила шовком шиті!

  1. Скласти діалог на тему: «Зустріч двох однокласників. Обговорення вивченої теми «Дієприкметник»».

Контрольна робота №3.

Дієприкметник

Варіант-2

І рівень (2 б.)

1.Дієприкметник має властивості:

а) дієслова і прислівника;

б) дієслова і прикметника;

в) дієслова, прикметника, прислівника.

2. Позначте рядок, у якому всі слова є дієприкметниками:

а) записати, зірвати, намалювати;

б) одягнений, проїзний, залитий;

в) записаний, зірваний, намальований.

3. Активні дієприкметники минулого часу утворюються за допомогою суфіксів:

а) -ен-, -н-, -т-;                      б) -л-;                         в) -уч-, -юч-, -ач-, -яч-.

4. Позначте рядок, у якому всі дієприкметники активні:

а) збираючий, бачений, бувалий;

б) виконуючий, змоклий, пожовклий;

в) даруючий, бажаючий, зварений.

ІІ рівень (5 б.)

5. Перепишіть розкриваючи дужки:

1) Затьмила зір (не)сплакана сльоза;

2) (Не)покриті важкою млою, спіють зорі понад Сулою;

3) Мене і досі ніжно зігріває забуте сонце тих країв (не)знаних.

 

6. Перепишіть вставляючи пропущені літери: греча..ий, незрівня..ий, качиююий,

занепокоє..ий, бажа..ий, спале..ий, здорове..ий, височе..ий, дерев’я..ий.

 

7. Скласти речення з дієприкметниковими зворотами, використовуючи подані словосполучення і ставлячи їх перед означуваним словом та після нього.

Одчинені в садок вікна.

ІІІ рівень (5 б.)

  1. Розібрати дієприкметник як частину мови.

Знов ростуть у Дніпрі затонулі пороги.

  1. Скласти діалог на тему: «Зустріч двох однокласників. Обговорення вивченої теми «Дієприкметник»».

 

РМ№12. Контрольний письмовий твір розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі

Мета: ознайомити учнів з вимогами до складання твору розповідного характеру про справу в художньому стилі; розвивати вміння семикласників створювати розповіді про виконання улюбленої справи у художньому стилі; удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи, знаходити в них ознаки художнього стилю; навчати викладати матеріал послідовно, логічно, додержуючи стильових ознак художнього стилю; сприяти вихованню любові і пошани до праці.

Тип уроку: розвиток мовлення

Обладнання: 

 

                                           Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. 

ІІІ. Актуалізація мовленнєзнавчих понять з теми. 

Бесіда: 

  1. Чим відрізняється художній опис від наукового?
  2. Де функціонує художній опис?
  3. Яку особливість має опис процесу виконання дій? (Розвиток дії відбувається завдяки тому, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове.)
  4. Чи однакова будова текстів-описів зовнішності людини і  опис процесу виконання дій?

ІV. Етап пояснення нового матеріалу .

Аналіз художнього тексту, який містить опис виконання дій.

Прочитати уривок з повісті В. Близнеця "Звук павутинки". Визначити, які дії виконує герой оповіді, що він виготовляє? 

   Хвилину чи дві ми сиділи мовчки. Я озвався перший:

   - Добре. Я зроблю тобі човник, Ніно.

   - З соснової кори?

 - Авжеж.

   Я взяв шматину соснової кори. Кора була шарувата, як печиво. Справжнє тобі шоколадне печиво з білими цукристими прошарками.

   Покрутив я в руках сосновий "пиріг", на око приаинув: як його обрізать, щоб вийшов корпус кораблика. Спершу, міркую собі, обріжу лишнє, обстругаю з боків так, щоб ніс і борти в мене вийшли. А далі почну видовбувать середину.

  Взявся за ніж: він легко ріже, гладенько; сиплеться додолу червоняста порохня, баранцями скручується стружка. Все йде нормально; вже загострився, видовжився корпус; правда, він ще грубенький, неоковирний, але видно: це тобі не абищо, а щось серйозне. Одна лиш біда: чикнеш ножем різкувато, так і злітає верхня луска, відшаровується; кора, бачте склеєна поганенько. Та не біда, скоро я приловчився, і робота пішла як слід.

 - Льоню, - озвалась Ніна, - а можна і в моєму кораблику зробити високий ніс?

 - Можна. Такий і зроблю. Ось, - і я показав майже готове суденце.

  Воно стояло у мене на руці, новеньке, темно-червоного кольору, із смолистим запахом; міцні борти, що звужувались донизу. були добре обтесані, а вся носова частина задерта вгору.

  Вже залишилось небагато: видовбать кору зсередини. Ніж у мене з гострим кінцем, і я провів заглибини понад бортами, кормою і носом. А далі тільки підколупуй соснову луску - сама одлітає. 

  Глибшає човен, стає просторіше в його трюмах, а я прикидаю в думці, де зробити лаву, де щілини для весел. Вичищаю луску, видмухую порохню, а Ніна тихцем посміхається, косуючи оком на мене.

 - Готово! - кажу. - Ще весла виріжу.

  І от наш кораблик стоїть на воді. Злегка погойдується. Два соснових весла виблискують на сонці. Од червоних бортів - густа багряниста тінь, що коливається на хвилях.

  Я кажу:

 - Ніно, Стривай! А вітрило? У мене є шмат парусини, ну-бо стривай!..

  Я ставлю високу щоглу з хрестовиною, шпагатом і клеєм кріплю вітрило, і вітер напинає мій парус, неспокійно лопоче, на швидку течію розвертає судно.

Робота з текстом-зразком: 

* Проаналізувати структуру тексту. Чи наявні в ньому зачин і кінцівка?

* Довести належність висловлювання до художнього стилю. Які художні засоби використав автор?

* Схарактеризувати ситуацію спілкувння: визначити тему і основну  думку тексту, назвати учасників і мету спілкування.

     * Виписати дієслова, які вказують на виконання дій, знайти і пояснити в них орфограми.

Колективне опрацювання пам`ятки. 

Як працювати над твором-описом про виконання улюбленої справи в художньому стилі

  1. У вступній частині твору вкажіть на особу, що виконує роботу, зазначте назву трудової дії.
  2. В основній частині твору, описуючи безпосередньо процес праці, обов`язково дотримуйтесь чіткої послідовності виконання дій, використовуючи при цьому спеціальні слова (спочатку, передусім, потім, пізніше, згодом, затим, після цього, тепер, насамкінець, нарешті).
  3. Під час опису трудового процесу вживайте слова, що аналізують виконувані операції. Наприклад: працювати швидко, легко, серйозно, спокійно, творчо, творчо, цікаво, зосереджено, вправно; праця успішна, благородна, відповідальна, напружена, нелегка, плідна, радісна, сумлінна.
  4. Використовуйте художні засоби (епітети, метафори, порівняння тощо). 

V. Підсумковий етап.

Робота над складанням письмового твору-опису виконання справи. 

  • Поміркувати, за яким процесом праці вам доводилося спостерігати (пригадати екскурсію до магазину "Веселі карамелі", виготовлення карамелей).
  • Скласти твір-опис виконання дій, скориставшись пам`яткою. У творі обов`язково зазначити, чи дає втіху й задоволення людині ця робота, а також її ставлення до самої праці.
  • Читання і редагування творів.

VІ. Домашнє завдання.

Завершити оформлення твору про  улюблену справу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Контрольна робота ( диктант)

Мета:  з’ясувати рівень орфографічної та пунктуаційної грамотності учнів; рівень сформованості комунікативних умінь, зокрема вміння слухати й розуміти почуте; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці,

розвивати логічне мислення, слухову пам’ять, удосконалювати навички самостійної роботи;

виховувати повагу до багатства рідної мови

Тип уроку: урок перевірки й обліку здобутих знань, умінь і навичок.

Методи і прийоми: диктування вчителем диктанту, написання учнями диктанту.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Повідомлення мети перевірки і способів її проведення. Мотивація навчання.

ІІ. Прочитання диктанту

ІІІ. Написання диктанту.

Криниця

Село стояло у величезній балці, а балкою протікала  виляючи степова річечка. Один бік балки зривався високою кручею. Скеля припала землею, поросла деревами. Поміж них вилася стежка, що доводила до містка через річку. Побравшись стежкою, Марко звернув до криниці.

Криниця била із скелі. Здавалося, якась величезна сила  викинула з землі страшенну кам’яну брилу. Вода витікала чистою холодною течією.  Навколо було каміння, складене  людською рукою. Хтось змурував цямриння, а на нім поставив давній образ. Не було вже видно малювання, але, невважаючи на це, щороку на Зелені свята дівчата квітчали ікону над криничкою.

Од  цього місця віяло несказанною красою. Гайок, трохи одступаючи від скелі,  розкинувся неподалік. Верховіття дерев було нижче від скелі. Марко любив здиратися збоку на скелю й сидіти там, дивитись на блакитне небо, нерухоме каміння й тремтяче листя. (За Б.Грінченком;  125 сл.)

IV. Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як зібрано  зошити).

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Повторити основні орфограми й пунктограми.

 

 

 

Контрольна робота №4.

Дієприслівник

Тестування

Варіант-1

І рівень (2 б.)

1. Дієприслівник – це особлива форма дієслова:

А) так;                                                                Б) ні;

В) правильної відповіді немає;                       Г) це не форма дієслова.

2. Із поданих слів дієприслівником є:

А) пишучий;                                                      Б) писати;

В) пишучи;                                                         Г) написаний.

3.Укажіть дієприслівники доконаного виду:

А) знаючи;                                                        Б) впізнавши;

В) впізнаний;                                                    Г) визнавши. 

4.Укажіть слова, від яких не можна утворити дієприслівники із суфіксом -вши( ши):

А) знати;                                                           Б) об’єднати;

В) цікавитися;                                                   Г) розуміти.

ІІ рівень (5 б.)

5. Утворіть від дієслів дієприслівники недоконаного виду й запишіть їх. Позначте суфікси, які ви для цього використали.

Сміються, косять, терплять, кажуть, навчають, зітхають, знаходять, достигають, бачать, лежать,  рятують, одягаються.

6.Спишіть, підкреслюючи дієприслівникові звороти та розставляючи розділові знаки. Наведіть власний приклад речення з дієприслівниковим зворотом.

Дерева стояли в снігу настовбурчившись замерзлими гілочками. Бійці скинувши із себе плащ-палатки вкрили ними міномети від дощу…

7. Відредагуйте речення.

По закінченні роботи потрібно прибрати робоче місце. Після закінчення звіту я перевіряю його ще раз.

ІІІ рівень (5 б.)

8. Складіть твір на тему: “Гортаючи сторінки улюбленої книжки”, використовуючи якомога більше дієприслівників та дієприслівникових зворотів. Підкресліть їх у тексті.

9. Спишіть слова, розкриваючи дужки: не/зчувшись, не/навидячи, не/волячи, не/прикидаючись, не/дивлячись,не/хтуючи, не/зважаючи, не/чекаючи, не/стримуючись, не/дочуваючи, не/здужавши, не/спитавши.

Контрольна робота №4.

Дієприслівник

Тестування

Варіант-2

І рівень (2 б.)

  1. Укажіть правильні твердження:

А) дієприслівник – початкова форма дієслова;

Б) дієприслівник – особлива форма дієслова;

В) дієприслівник виступає обставиною;

Г) дієприслівник разом із залежним словом становить дієприслівниковий зворот.

  1. Укажіть дієприслівники недоконаного виду:

А) заплівши;                                Б) заплітаючи;

В) знаючи;                                   Г) заплетений.

  1. Дієприслівники у рядку:

А) берегти, зберігши, оберігаючи;                  Б) пройдений, пройшовши, йдучи;

В) ховаючи, несучи, дізнавшись;                    Г) огортаючи, знаючи, долаючи.

  1. Укажіть слова, в яких пропущена буква и:

А) читав лежач …;                                            Б) говорив поспішаюч…;

В) поспішаюч… на заняття;                             Г) клацаюч… зубами.

ІІ рівень (5 б.)

5.Утворіть від дієслів дієприслівники доконаного виду й запишіть їх. Позначте суфікси, які ви для цього використали.

Купувати, ознайомитись, здолати, домовитись, принести, розірвати, увійти, розростись,  змішати, стиснути, віддати, злетіти.

6. Спишіть, підкреслюючи дієприслівникові звороти та розставляючи розділові знаки. Наведіть власний приклад речення з дієприслівниковим зворотом. Змагаючись у блиску із сніжинками ряхтіли у високій чорноті яскраві зірки. Вітри північні тремтять затихаючи між запашними кущами лавровими.

7. Відредагуйте речення.

При читанні вголос треба правильно наголошувати слова. Учні працювали на шкільній ділянці не дивлячись на дощ.

ІІІ рівень (5 б.)

8. Складіть твір на тему: “Гортаючи сторінки улюбленої книжки”, використовуючи якомога більше дієприслівників та дієприслівникових зворотів. Підкресліть їх у тексті.

 

9. Спишіть слова, розкриваючи дужки: не/бажаючи, не/дбаючи, не/волячи, не/вважаючи, не/живучи., не/почувши, не/хтуючи, не/зчувшись, не/доробивши, не/дооцінюючи, не/гнучи, не/спиняючись.

 

 

 

 

Контрольна робота №5.

Прислівник

Тестування

Варіант-1

І рівень (2 б.)

1.Усі слова є прислівниками у рядку:

А. впевнено, прекрасно, котрийсь;                    Б. ліньки, попередньо, використано;

В. пошепки, інколи, сам на сам;                        Г. раз у раз, обидва, мирно.

2. Прислівник – це..

А. незмінна  особлива форма дієслова;     Б. самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета;

В. незмінна самостійна частина мови;      Г. службова частина мови.

3. Прислівники поділяються на такі розряди:

А. якісні, відносні, присвійні;                    Б. якісно-означальні, обставинні;

В. похідні та непохідні;                              Г. безособові, неозначені, означено-особові.

4. Прислівник напам’ять до розряду:

А. способу дії;                                              Б. місця;

В. причини;                                                   Г. якісно-означальні.

ІІ рівень (5 б.)

5. Записати слова, знявши риску. 

В/гору, сам/на/сам, любо/дорого,  раз/у/раз, на/весні, пліч/о/пліч, само/вільно, власно/руч, де/небудь, на/перекір, (с) першу, (у) зимку, (ані) скільки, (без) вісти, (по) моєму, (на) зразок, (за) одно, (де) коли,  (без) кінця краю, (що) (як) найбільше, (у) знаки,  (з) дня (на) день, (будь) коли, (над) голодь.

6. Складіть два речення: перше з прислівником напам’ять, друге – з однозвучним прийменником та іменником на пам’ять.

7. Перепишіть, вставляючи пропущені літери.

1. Непоруш...о стоять дерева, загорнені в сутінь, ряс...о вкриті краплистою росою. 2.Ще недав...о в пітьмі ночі нам зоріли тільки сни. 3. Сонце воста...є землі усміхається й тихо за гори далекі ховається. 4. Джмелями літаки собі гудуть, і джміль до них гуде спросо...я.

ІІІ рівень (5 б.)

8. Написати власне висловлювання на  тему: «Важливо залишатися Людиною». Увести в нього прислівники, підкреслити їх як члени речення.

9. Утворити усі можливі форми ступенів порівняння прислівників легко, мало.

 

Контрольна робота №5.

Прислівник

Тестування

Варіант-2

І рівень (2 б.)

1. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.
А Діяти наперекір.                         Б Поділити надвоє.
В Читання вголос.                          Г Повертати наліво.

2. Визначити рядок, у якому всі прислівники утворені префіксально-суфіксальним способом.
А Увечері, догори, вночі, поволі.    Б Удень, скраю, побіч, наяву.
В Набік, зараз, заочі, укупі.             Г Напочатку, напам’ять, знизу, впоперек.

3. Визначити, у прислівниках якого рядка у процесі творення простої форми вищого ступеня порівняння відбувається чергування.
А Ніжно, ясно.                    Б Довго, вузько.
В Чітко, весело.                  Г Швидко, мудро.

 4. Прислівники поділяються на такі розряди:

А. якісні, відносні, присвійні;     Б. якісно-означальні, обставинні;

В. похідні та непохідні;               Г. безособові, неозначені, означено-особові.

ІІ рівень (5 б.)

5. Записати слова, знявши риску. 

Зо/зла, де/небудь, в/двічі, що/най/сильніше, без/кінця, дарма/що,час/від/часу, поза/торік, яко/мога, по/перше, всього (на) всього, як (не) як, де (не) де, віч (на) віч, сама (самотою), пліч (о) пліч, (по) своєму, рік (у) рік,  раз (у) раз, хоч (не) хоч, (будь) де, день (у) день, багато (багато), з діда (прадіда).

 

   6. Скласти речення зі словами по-старому і по старому.

7. Перепишіть, вставляючи пропущені літери.

1.Всю ніч бродить навма...я, прокладає шлях до дня. 2. Не хочу, щоб чужинець незва...о, безцеремо...о, не питаючи, заходив би до моєї хати. 3. Предивний сон і звеселив, і налякав мене нежда...о. 4. І досі ті чудні дива морочать серце несказа...о.

ІІІ рівень (5 б.)

8. Написати власне висловлювання на  тему: «Важливо залишатися Людиною». Увести в нього прислівники, підкреслити їх як члени речення.

9. Утворити усі можливі форми ступенів порівняння прислівників холодно, тепло.

Контрольний докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі

Мета: повторити відомості про публіцистичний стиль, формувати вміння переказувати текст публіцистичного стилю, визначати тему та головну думку, добирати заголовок, складати план; розвивати вміння добирати виражальні засоби; прищеплювати любов до рідної землі, патріотизм, історичну пам'ять, національну гідність.

Обладнання: текст переказу.

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда за питаннями.

— У якій сфері життя суспільства вживається публіцистичний стиль?

— Яка його мета?

— Які жанри публіцистичного стилю вам відомі?

— Яка основна форма викладу характерна для цього стилю?

— Охарактеризуйте лексику, властивупубліцистичному стилю.

II. Повідомлення теми та мети уроку

IІІ. Сприйняття й засвоєнняучняминавчальногоматеріалу

1. Читання тексту вчителем.

Світ великий. Історія його — не менша. Ми вивчаємо історію різних держав. Проте, яку б країну не вивчали, які б захоплюючі історичні події не відкривалися б перед нами, повинні пам'ятати завжди про історію свого народу, землі, на якій живемо.

Пам'ять — одна з найважливіших властивостей людини. Так, як не можна забувати власного батька і матір, бо вони дали життя, дім, у якому народився і виріс, так не можна забувати свій народ та його історію. Ми — частинка народу. Без всіх нас немає ні народу, ні історії.

Так, як не можна забувати своїх рідних, близьких ні в хвилини радості, ні в години печалі, так не можна забувати нашої землі, бо це — першооснова. З неї ми вийшли, до неї і прийдемо. Люди не є людьми, якщо вони не мають ні мови, ні пам'яті, ні землі, ні роду. Пам'ятаймо про це!

Ми не знаємо, що принесе нам завтрашній день. Людина завжди жила і живее вірою та надією на краще. Але пам'ятаймо, що ніщо не приходить само собою, як і не змінюється без людини.

Щоб житии краще — потрібно краще працювати. Це стосується всіх: мене, батьків, друзів, сусідів. Людська праця потребує знань. Знання здобуваються в навчанні. Вчімось. Зробімо так, щоб день сьогоднішній став гордістю для майбутнього.            (За В. Мисаном)

2. Визначення теми та головної думки тексту.

3. Добір заголовка.

4. Визначення типу та стилю мовлення.

5. Колективнескладання плану.

Орієнтовний план

1) Пам'ятайпро історіюсвого народу!

2) Історичнапам'ять.

3) «Люди не є людьми без мови, пам'яті, землі, роду».

4) Важлива роль праці.

6. Повторне читання вчителем тексту.

7. Усне переказування учнями тексту за планом.

ІV. Підбиття підсумків уроку

V. Домашнє завдання

Повторити основні орфограми й пунктограми.

 

 

 

Тема: Контрольна робота ( диктант)

Мета:  з’ясувати рівень орфографічної та пунктуаційної грамотності учнів; рівень сформованості комунікативних умінь, зокрема вміння слухати й розуміти почуте; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, розвивати логічне мислення, слухову пам’ять, удосконалювати навички самостійної роботи; виховувати повагу до багатства рідної мови

Тип уроку: урок перевірки й обліку здобутих знань, умінь і навичок.

Методи і прийоми: диктування вчителем диктанту, написання учнями диктанту.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Повідомлення мети перевірки і способів її проведення. Мотивація навчання.

ІІ-ІІІ. Прочитання диктанту. Написання диктанту.

Земля

Селянин майже не відчуває духу поту, бо щоденно купається чи мліє в ньому. Коли на плечах Мар’яна розлізлася сорочка, він здивовано поторгав рукою спину, і, накинувши наопашки свиту, втомленою ходою подався в степ.

Осінній степ, погойдуючи світло і тіні, лежав у чорних ранах. Над ним ледь-ледь курів туманець відпару, а може, то парувала тепла кров переораної землі?

Мар’ян журливо подивився навколо, поглянув на козацьку й турецьку могили, на яких бавилися пастушки. Він з жалем подумав, скільки марно пропало люду на білому світі. Чого було отим турчинам шукати смерті в чужому степу? Чужу землю можна сплюндрувати, а жити на ній не будеш.

Мар’ян спинився над своїм ще не зораним грунтом, пальцями відколупавши грудочку, розім’яв її, понюхав і непомітно для себе заспіва

IV. Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як зібрано  зошити).

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Повторити основні орфограми й пунктограми.

 

 

Контрольна робота №6.

Прийменник, сполучник, частка, вигук.

Тестування.

Варіант-1

І рівень (2б.)

1. У якому рядку всі прийменники похідні?

А З-поміж, з-за, для, до.             Б Кінець, край, зважаючи на, круг.

В Під, за, в, без.                           Г Неподалік, із, у, об.

2. Помилково вжито прийменник у варіанті:

А За взаємною згодою.               Б Приємний по смаку.

В Згідно з наказом.                      Г Пропустити через хворобу.

3. У якому рядку всі сполучники підрядні?

А І, ні…ні, та, або.                                                        Б Коли, щоб, немов, чи.

В А, щойно, як, незважаючи на те що.                       Г Бо, аби, хоч, мов.

4. Позначте рядок, у якому всі службові слова – частки.

А Сніг і дощ; перемогти б; повернутися від сестри.

Б Це чудово; я ж бачив; у тебе.

В Знати б чому; нехай думає; проходьте ж.

Г У будь-якому випадку; ні вітрець не війне; цей будинок нестарий; поезія і проза.

ІІ рівень (5 б.)

5. Перепишіть, знявши риску.

Дарма/що, та/й, от/же, ні/би, в/міру/того/як, тільки/но; з/за, по/під, з/по/серед; а/би, хоч/би, хіба/що.

6.Відредагуйте словосполучення:

По тій причині, ні при яких умовах, з дня в день, завод, виробляючий машини, по вказівці директора.

7. Запишіть, вживаючи на місці крапок відповідні прийменники з довідки.

...будинком...широкому подвір'ї...піддашшям стояли запряжені коні (І.Багряний).

Довідка: на, перед, за

ІІІ рівень (5 б.)

8. Складіть невелику розповідь про перші весняні квіти. Використайте та виділіть у тексті прийменники, сполучники, частки та вигуки.

9. Випишіть із поданих речень частки.

1.Життя-Єдина мить, для смерті ж-вічність ціла (Олександр Олесь).

2. Ні, я хочу крізь сльози сміятись (Леся Українка).

3.Ось ринуло від сходу ясне проміння (М.Коцюбинський).

4. Нехай ніхто не плаче по мені (Леся Українка)

 

 

 

Контрольна робота №6.

Прийменник, сполучник, частка, вигук.

Тестування.

Варіант-1

І рівень (2б.)

1. У якому рядку всі прийменники непохідні?

А Через, без, од, у.                                      Б Кінець, край, коло, з-під.

В Навздогін, поблизу, із, над.                    Г Для, до, з-попід, навпроти.

2. Правильно вжито прийменник у варіанті:

А На думку фахівців                                  Б По вихідним дням

В Діяти по наказу                                       Г Жити по адресі

3. У якому рядку всі сполучники сурядні?

А Наче, коли, поки не, щоб.                      Б Або… або, а, так що, оскільки.

В Якщо, як, чи… чи, хай.                          Г Та, однак, і, а.

4. Позначте рядок, у якому всі службові слова – частки.

А Ні живий ні мертвий; забіг до крамниці; в небі.

Б Ні так ні сяк; а-а, це ви; геть звідси.

В Ні кроку; написати б книгу; він же найкращий.

Г Не чую криків; небо і зорі; говорять же.

ІІ рівень (5 б.)

5.Перепишіть, знявши риску.

Так/що, після/того/як, ото/ж/бо, за/те, а/ні/ж, ні/би/то; із/за, по/за, з/під; а/ні, а/би/в/чому, поки/що.

6. Відредагуйте словосполучення:

зробити по зразку, при обговоренні, один на один, служба, перевіряюча товар, в першій годині дня.

7. Запишіть, вживаючи на місці крапок відповідні прийменники з довідки.

 Усі учні, … кількох, виконали завдання вчителя. сьогоднішній день, … учорашнього, ясний і погожий. …похолоданням школярі вирішили обклеїти вікна. будь завжди уважним і чуйним … своїх друзів. … добро твори також добро.

 Довідка: у відповідь на, за винятком, на відміну від, у зв’язку з, по відношенню до.

ІІІ рівень (5 б.)

8. Складіть невелику розповідь про перші весняні квіти. Використайте та виділіть у тексті прийменники, сполучники, частки та вигуки.

9. Спишіть, розкриваючи дужки. Підкресліть сполучники.

1.Як(би) я турбувався лиш про себе, вже б онімів давно від самоти (Д. Павличко).

2.Як(би) не крутила хуртовина, блисне промінь — крига розтає (З.Гончарук).

3. Берег Європи був по-весняному ласкавий, мов(би) намагався відшкодувати

пораненим всі страждання війни (П. Загребельний).

 

 

 

 

 

 


 

 

docx
Додав(-ла)
Бойчук Наталія
Додано
30 листопада 2023
Переглядів
732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку