1
Математика, 3 клас
Урок № 2
Тема: Прийоми усного додавання і віднімання у межах 100. Додавання і віднімання чисел частинами. Позначення геометричних фігур буквами латинського алфавіту. Задачі на різницеве порівняння. Зв’язок дій додавання і віднімання. Рівняння. Одиниці вимірювання довжини — сантиметр, дециметр, метр. Співвідношення між одиницями вимірювання довжини. Побудова відрізка заданої довжини. Задачі на знаходження невідомого доданка.
Мета:повторити прийоми усного додавання і віднімання чисел у межах 100,
формувати вміння додавати і віднімати числа частинами, розв᾽язувати задачі на різницеве порівняння чисел; вчити застосовувати під час обчислень зв᾽язок між діями додавання і віднімання для перевірки дій додавання і віднімання;розвивати логічне мислення, вміння порівнювати іменовані числа, перетворювати величини, виражені у двох одиницях найменувань,просторове уявлення, математичне мовлення; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати старанність.
Цілі:додавати та віднімати числа в межах 100,будувати геометричні фігури та позначати їх буквами латинського алфавіту, розв᾽язувати задачі на різницеве порівняння, розв᾽язувати рівняння, записувати одиниці довжини та їх співвідношення,будувати відрізки заданої довжини, порівнювати іменовані числа, перетворювати величини, виражені у двох одиницях найменувань.
Матеріальне забезпечення : роздатковий матеріал, інтерактивна дошка, комп᾽ютер, маркери, канцелярські прилади.
Хід уроку
1.Самостійна робота
Завдання № 1
1.Знайти значення виразів зручним способом (1 бал)
32+45+8 74-37-24 23 – 14 + 7 37 – 29 + 13
64 + 39+16 43+37+18 28 + 8 – 16 45 + 16 - 7
89-37-9 62-29-12 28 + 16 – 5 56 – 27 + 14
2.Скласти вираз до задачі і обчислити: (1 бал)
У понеділок батьки дали вам кишенькові гроші-27 грн, у вівторок – на 36 грн більше, у середу – 19 грн. Яку суму коштів ви отримали за 3 дні?
3. (0,5 бала)
12 > 8 на … 19 < 23 на … 34 > 17 на ….
28 <35 на … 47 > 29 на … 41 < 63 на …
4.Допиши невідомі числа (0,5 бала)
5.Розв’яжи приклади гусеничок (1 бал)
6.Встанови закономірність та впиши пропущені числа (1 бал)
7, 9, 11, …, …, 17, …, …, 23.
95, 85, …, …, …, 45, … .
30, 28, …, …, 22, …, …, … .
7.Назви одним словом числа кожного ряду (1 бал)
1, 5, 9, 4, 8, 3 - __________________
15, 18, 39, 21, 16 - ________________
10, 20, 30, 40, 50, 100 - _____________
І, ІІ, ІІІ, ІV, V, Х - ________________
8.Встав пропущені цифри (1 бал)
9.У кожному з поданих рядків чисел одне число не відповідає закономірності ряду. Знайди це число (1 бал)
2, 8, 15, 5, 9
12, 13, 14, 19, 16
10. Знайди закономірність і встав пропущені числа (0,5 бала)
а) 2, 4, …, 8, …, …, 14, …, …, 20
б) 3, 6, …, …, 15, …, …, 24, …, … .
11. ( 0,5 бала)
26 см = … дм …см
5 м = …дм
6 дм 3 см = … см
4 м = … см
12.Порівняти: (1 бал)
15 см і 1 дм 3 см
5 дм і 51 см
100 см і 9 дм 5 см
48 см і 48 дм
12 м і 12 дм
13.Задачі від сороки (картки)
Перевірка роботи
Знайти інформацію про святкування Нового року в різних країнах
2. Повідомлення теми уроку.
Продовжуємо вдосконалювати навички додавання та віднімання чисел , пригадаємо математичні величини та їх одиниці вимірювання, розвиваємо вміння порівняння іменованих чисел, перетворення величин, виражених у двох одиницях найменувань, будуємо геометричні фігури та позначаємо їх буквами латинського алфавіту, обчислюємо периметри фігур, розв᾽язуємо задачі та рівняння.
3.Робота над темою уроку.
а)Запитання учням.
-Назвати математичні дії.
-Назвати копоненти дії додавання, віднімання, множення,ділення.
-Як знайти невідомий доданок?
-Як знайти зменшуване?
-Як знайти від᾽ємник?
-Що таке рівність? рівняння?
б)Розв᾽язування арифметичних головоломок (картки).
(Вчитель контролює, допомагає)
в)Головоломка «Трикутник з монет»
Для головоломки потрібно 6 монет одного розміру. Скласти з них трикутник із стороною 3 (всі монети лежать на столі, кожна торкається своїх сусідів). Монети можна рухати так, щоб під час руху вони завжди торкалися будь – якої іншої монети, а в момент завершення руху торкалися як мінімум двох інших монет.
За 7 ходів з цього трикутника отримати лінію з 6-ти монет, побудованих в ряд.
Відповідь
Виміряти довжини сторін трикутника, побудувати його в зошиті. Позначити вершини трикутника буквами латинського алфавіту, обчислити периметр трикутника. Виміряти довжину утвореного відрізка, побудувати його в зошиті
г)Вчимося розв᾽язувати ребуси
http://case.edufuture.biz/m-ua-case-golovolomki.html -ребуси
3.Виконуємо завдання № 2. (картки)
А зараз завдання № 2:
1. Які математичні дії відомі? (2 б)
Назвати компоненти дій додавання, віднімання, множення і ділення.
Знайди суми і різниці письмово та зроби перевірку.
36 + 43 59 - 33 48 + 34 75 – 18
19 + 67 74 – 48 39 + 27 83 – 49
2.Познач невідоме число буквою х, а потім склади рівняння і розв'яжи його (2 б)
1) Невідоме число зменшили на 12 і дістали 36. Знайди невідоме число.
2) До невідомого числа додали 30 і дістали 63. Знайди невідоме число.
3.Математичний диктант (3 б)
-Запиши числа: сорок вісім; двадцять сім; шістдесят один; вісімдесят п’ять; одинадцять; дев’яносто чотири; п’ятдесят один; сто.
-Запиши: число, наступне до числа 49; число, попереднє до числа 22; число, яке на 8 більше за число 53; число, яке на 9 менше від числа 81.
-Запиши: найбільше одноцифрове число; найбільше двоцифрове число; число, що містить три десятки і вісім одиниць; число, що містить найбільшу кількість десятків і одиниць; найменше кругле двоцифрове число; найбільше кругле двоцифрове число.
4.У мурашнику мурах-амазонок 86 личинок, у мурашнику кочових мурах –на 19 личинок менше, а в мурашнику мурах-бульдогів-на 25 личинок більше, ніж у мурашнику кочових мурах. Скільки личинок у мурашнику кочових мурах? (2 б)
5.Назвіть предмети на малюнках та їх призначення (2 б)
6.Які величини ви знаєте? Назвіть одиниці вимірювання цих величин (2 б)
5 см = …мм 7 м = … см 2 год = …хв. 6 кг = …г 35 т = … ц
8 дм = … см 9 км = …м 45 хв = …с 3т = … кг 2 доби = … год
7. (1 б) Запиши кожне число у вигляді суми розрядних доданків: 82; 48; 22; 74; 49; 51; 85; 17.
8. (2 б) Порівняй вирази, не обчислюючи їх значення
37 + 24 і 37 + 26
85 - 38 і 65 - 38
63 - 24 і 63 - 44
41 - 23 і 42 - 23
27 + 36 і 37 + 36
72 - 24 і 72 - 52
9.Додавання та віднімання двоцифрових чисел (картки)
Перевірка, оцінювання.
4.Одиниці вимірювання часу –повторюємо, записуємо їх співвідношення.
Повторюємо закони додавання.
Завдання № 3 (оцінюється 4 балами)
Нас зустрічає вартовий Хтось. Назвіть номер вартового-це число, яке випадково потрапило в рядок: 47; 48; 49; 40;51;52
Рухаємося далі, проте не самі. Нас супроводжує Хтось.
Кого зустріне Хтось, якщо піде по дорозі з числами, що записані в порядку зростання? Зафарбуйте цю дорогу.
Кого зустріне Хтось, якщо піде по дорозі з числами, що записані в порядку спадання? Обведи його.
(вчитель перевіряє роботи)
Які математичні дії відомі?
Назвати компоненти дій додавання, віднімання, множення і ділення
Про кого мова:
Його дзьобик – молоток,
В лісі чути: "ток-ток-ток".
Він з кори комах виймає,
Про дерева щиро дбає.
Що ви знаєте про нього?
(У цього птаха міцний дзьоб і довгий язик (до 14 см), яким він дістає безліч шкідників.)
Пташка переплутала приклади з деревом і видзьобала числа.
Завдання від дятла. Завдання на швидкість
1.Вставити пропущені числа (1 б)
35 + … = 65 7 + … = 42
… - = 59 … - 36 = 48
50 - … = 46 60 - … = 5
2.Записати пропущені числа в кожному рядку: (1 б)
23; □ ; 25; 26; □ ; 28; □; □; 31; 32; □ ; 34; 35; □; 37;38; □; □;
87; 86; □; 84; □; □; 81; □; 79; □; □; 76; 75; □;□ ; 72; □; 70; □.
3)Виконати завдання (картки)
4)Математичний килимок.(картки)
Ведмежатко знайшло на лісовій галявині незвичайний математичний килимок. Щоб просуватися по ньому вперед, треба наступати на клітинки, числа яких діляться на чотири. Рухатися по діагоналях не можна. Допоможи ведмедику пройти килимком шлях від 4 до 96 за зафарбуй доріжку кольоровим олівцем
Старт
4 |
28 |
58 |
46 |
58 |
24 |
32 |
8 |
34 |
40 |
16 |
66 |
62 |
52 |
54 |
16 |
57 |
43 |
12 |
36 |
64 |
48 |
26 |
44 |
74 |
14 |
18 |
26 |
34 |
58 |
34 |
36 |
53 |
40 |
24 |
52 |
28 |
32 |
60 |
56 |
94 |
36 |
34 |
94 |
82 |
74 |
54 |
38 |
14 |
12 |
16 |
28 |
38 |
64 |
68 |
72 |
43 |
35 |
58 |
48 |
32 |
56 |
82 |
96 |
Фініш
5)Магічні квадрати(картки)
Перевірка, оцінювання.
5.Математичні розмальовки
1)Одиниці вимірювання
2)Дятел на дереві. Розв᾽яжи рівняння і розфарбуй.
3) Корабель.
Знайти в Інтернеті інформацію про історію виникнення діда Мороза, Санти Клауса.
Складні лабіринти-пройди
Комбінована контрольна робота № 5
Арифметичні дії множення і ділення. Закони та властивості
І варіант
У шкільному саду учні зібрали 2 ящики груш по 5 кг у кожному і 8 ящиків яблук по 10 кг в кожному. У скільки разів більше учні зібрали яблук, ніж груш?
8 х 100
99 : 1
34 : 34
18 - 9 х 5 =45
6 х 10 – 6 = 24
3 х 8 х 3
2 х 6 х 5
68мм = …см…мм
400кг = … ц
368 к. = … грн….к.
х : 100 = 7 400 х у = 100
ІІ варіант
У магазин привезли 7 ящиків бананів по 10 кг у кожному і 5 ящиків мандаринів по 2 кг у кожному. У скільки разів менше привезли мандаринів, ніж бананів?
7 х 100
67 : 1
83 : 83
81 : 81 -72 = 9
85 – 40 : 5 = 9
2 х 7 х 4
3х 8 х 2
56мм = …см…мм
900кг = … ц
х : 100 = 4 700 х у = 100
Комбінована контрольна робота № 6
Позатабличне множення і ділення: усні обчислення
І варіант
Коли діти посадили саджанці – 8 рядів по 9 саджанців, то залишилося посадити ще 49. Скільки саджанців повинні були посадити діти?
40 х 2
800 : 4
3 х 240
13 : 7
44 : 8
50 : 7
436 + 198
645 – 268
647 + 265
72 дм – 30 см
2 грн – 45 к.
150 + х = 400 у : 2 = 490
ІІ варіант
Після того як на 7 човнах переправилося по 9 туристів, на березі залишилося ще 48 осіб. Скільки туристів повинно було переправитися на інший берег?
30 х 3
600 : 3
2 х 280
17 : 7
60 : 7
325 + 278
800 – 574
Тестова контрольна робота № 7
Позатабличне множення і ділення: усні обчислення
І варіант
А) 6;
Б) 60;
В) 70
2. Яке значення має вираз 42 х 3?
А) 120;
Б) 124;
В) 126
3. Яке значення має вираз 65 : 5?
А) 15;
Б) 11;
В) 13
4. Встанови послідовність дій та знайди значення виразу
30 х 5 – 300 : 100 + 68
5. З’єднай стрілочками значення кожного виразу
450 х 2 – 810 : 10 790
890 – 25 х 4 0
100 : 100 х 0 819
6. У 5 ящиках – 45 кг апельсинів. Скільки кілограмів апельсинів в одному ящику?
7. Доїльним апаратом одна доярка за годину видоює 15 корів. Скільки корів видоять такими апаратами 6 доярок за 4 год?
ІІ варіант
А) 60;
Б) 8;
В) 80
2. Яке значення має вираз 31 х 4?
А) 124;
Б) 120;
В) 130
3. Яке значення має вираз 84 : 7?
А) 12;
Б) 72;
В) 22
4. Встанови послідовність дій та знайди значення виразу
40 х 4 – 800 : 100 + 76
5. З’єднай стрілочками значення кожного виразу
350 х 2 – 370 : 10 360
460 – 25 х 4 0
600 : 600 х 0 663
6. У 4 ящиках – 28 кг печива. Скільки кілограмів печива в одному ящику?
7. Одна вантажівка за 1 год поїздки витрачає 5 л бензину. Скільки літрів бензину витрачають 12 таких вантажівок за 8 год поїздки?
Тематична контрольна робота з перевірки сформованості навичок усних обчислень № 8
І варіант
800 – 250 24 : (90 – 82) + 67
180 + 720 70 – 27 х 2 + 18
… х 7 = 56 64 : … = 8
9 х … = 72 … : 9 = 3
220 – 19 - 20
20 х 5 х 6 х 2
42 м – 24 дм
1 кг – 200 г
ІІ варіант
700 – 150 42 : (71 – 64) х 8
230 + 470 3 х 12 – 65 : 5
… х 6 = 42 63 : … = 9
225 + 77 + 25
2 х 25 х 3 х 5
1 т – 300 кг
28 дм – 15 см
-Задачі з сірниками
1. Пересунути один сірник так, щоб рівність 8+3-4=0 стала правильною. Можна міняти і цифри, і знаки.
2.Перекласти 3 сірники так, щоб рибка стала пливти в протилежну сторону. Тобто вам треба розвернути рибку на 1800 по горизонталі.
3.10 сірників викладені так, що утворюють форму ключа.Треба пересунути 4 сірники так, щоб утворився «замок», який складається з трьох квадратів.
4. Перед вами поле для гри «Хрестики-нулики». Пересунути три сірники так, щоб поле перетворилося в три квадрати.
5. 4 сірники утворюють форму бокала, в якому лежить вишня. Пересуньте лише 2 сірники так, щоб ягода знаходилася за бокалом.Розміщення бокала змінювати можна, форму-не можна.
Задачі
1.У вас є 700 грн. Ви пішли на ринок-купити продукти. Ви купили: 2 кг свинини по ціні 45 грн , 5 кг помідорів по ціні 9 грн, 3 кг свіжого сиру ціною 30 грн за 1 кг, 6 кг гречки ціною 22 грн за 1 кг, 3 кг макаронів ціною 28 грн за 1 кг і вам потрібно купити ще 17 кг цукру ціною 13 грн за 1 кг. Чи вистачить вам коштів на покупку цукру?
2. Денис за місяць отримав кишенькових грошей на суму 612 грн. Третину цих грошей йому дав тато, половину всієї суми дала бабуся, решту грошей-дала мама. Яку суму дала мама?
3. Дохід Лізи складає 467 грн, її сестри Оленки - на 395 грн більше. Тато отримав в 20 разів більше від Лізи, мама отримала в 6 разів більше від Оленки, пенсія бабусі у 5 разів менша від доходу тата. Порахуйте загальний дохід сім᾽ї.
4. У Кирила є 342 грн, тато дав йому ще третину його коштів. Скільки конструкторів «Лего» ціною 42 грн може купити Кирило і чи залишаться у нього кошти після купівлі ?
5. У Тані є депозит у банку. За 1 місяць доходи на її рахунку зросли на 168 грн, що становить шосту частину її початкових коштів. Яку суму Таня поклала на депозит?
6. Всі ми знаємо, що цінність валюти і рівень життя відрізняються в кожній державі. Тому на 5 доларів у будь-якій країні можна купити абсолютно різне число продуктів. А на скільки різне, можна дізнатися подивившись це відео
Відео: Скільки продуктів можна купити на 5 $ в різних країнах світу
Завдання: Знайти в Інтернеті курс долара, округлити його до цілого числа. Перевести 5 доларів у гривні та записати, що ви можете купити на ці гроші .
7. Що дорожче-бутилка води чи діамант? Відповідь обміркуйте.
Подивіться відео «The paradox of value» (Парадокс цінності)
http://womo.ua/economics-degree-10-obrazovatelnyih-lektoriev-dlya-detey/
8.Цікава математика
Один учень писав про себе: «...Пальців у мене двадцять п'ять на одній руці, стільки ж на другій, на ногах десять...» Чому він такий потворний?
Двоє батьків і двоє синів поділили між собою порівну 30 грн., причому кожен одержав по 10 грн. Як це могло трапитись?
У кошику лежать 5 яблук. Чи можна поділити їх порівну між 5 товаришами так, щоб одне яблуко залишилося в кошику?
В одній кімнаті сидить жаба, яка кожну секунду подвоюється. Через 29 хвилин вона заповнила пів кімнати. Через скільки секунд вона заповнить цілу кімнату?
- Скільки трикутників є на малюнку?
Розділити 10 апельсинів порівну між 12-ма особами, при умові, що різати кожний апельсин можна не більш як на 3 рівні частини.
Щука важить стільки, скільки важить кілограм та півщуки. Яка вага щуки?
-Відео про великі числа https://www.facebook.com/lublu.nauku/videos/926401680842759/
-Онлайн-гра «Математика із сірниками» http://itsmygame.com.ua/1000025437/Mathematics-with-matches_online-game.html
Завдання 1. Пульс дорослої людини - 60 ударів на хвилину, а у дитини - 90. На скільки частіше скорочується серце за годину у дорослої людини, ніж у дитини?
Завдання 2. Всі ми знаємо, для того щоб жити, треба дихати. 15-річна дитина вдихає 20 разів на хвилину, слон - на 10 разів менше, ніж підліток, а собака - на 15 більше, ніж слон. Скільки разів за хвилину вдихає собака?
Завдання3. Хлопчик ліг спати о 10 год. вечора і прокинувся о 8 год. ранку. Скільки годин спав хлопчик? Веде хлопчик здоровий спосіб життя?
Завдання 4*. Один в'їдливий учений підрахував, що в 1 г бруду з-під нігтів міститься 38 000 000 мікробів, щоб захворіти достатньо, проковтнути соту частину їх. Скільки ж це мікробів?
Завдання 4*. Підраховано, що в класі на початку занять перебувають приблизно 452400 мікробів. А до кінця занять їх кількість збільшується в 5 разів. Скільки мікробів заселяють клас до кінця занять, якщо його не провітрювати на перервах?
1.Для спортивної школи купили 14 м'ячів, гантелей на 34 штуки більше, ніж м'ячів, гімнастичних матів в 2 рази менше, ніж гантелей. Скільки гімнастичних матів купили?
2.У спортивному залі займалися 48 осіб. Коли кілька людей вийшли з залу, то залишилося 29 осіб. Скільки людей вийшли із зали?
3.У змаганнях з бігу взяли участь 81 студент, а в шаховому турнірі на 19 студентів менше. У математичній олімпіаді взяли участь на 15 студентів більше, ніж у шаховому турнірі, а в лижних гонках на 8 студентів менше, ніж в математичній олімпіаді. Скільки учнів взяли участь в лижних гонках?
4.Вам в добу треба споживати приблизно 2 літри рідини. Під час фізичних навантажень потреба організму в рідині підвищується в 2 рази. Скільки рідини вживати в добу, коли займаєтеся спортом?
Святковий декор – їдеї та схеми
Вироби із сюрпризом