«РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ ТА СОЦІАЛЬНА АДАПТАЦІЯ»

Про матеріал
За час роботи психологом я звернула увагу на те, що деякі батьки підготовуючи дітей до школи, активно розвивають інтелектуальні здібності своєї дитини, та не звертають увагу на її емоційний розвиток. Після проведення діагностики були получені такі результати емоційної сфери дітей старшого дошкільного віку, що у багатьох дітей існують проблеми емоційного характеру, це: • Підвищена тривожність; • Страхи; • Занижена самооцінка.
Перегляд файлу

 

Управління освіти, культури і туризму

Дергачівської районної державної адміністрації

КЗ «Солоницівський ліцей №3»

Дергачівської районної ради

Харківської області

 

             

 

                      КОРЕКЦІЙНО – РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА

       «РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ  ДИТИНИ                                           

 ТА СОЦІАЛЬНА АДАПТАЦІЯ»

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                    

 Практичний психолог

 Черноброва Олеся Григорівна

 

 

 

          

                               Пояснювальна запискка

 

    За час роботи психологом  я звернула увагу на те, що деякі батьки підготовуючи дітей до школи, активно розвивають інтелектуальні здібності своєї дитини, та не звертають увагу на її емоційний розвиток.

    Після проведення діагностики були получені такі результати емоційної сфери дітей старшого дошкільного віку, що у багатьох дітей існують проблеми емоційного характеру, це:

  • Підвищена тривожність;
  • Страхи;
  • Занижена самооцінка.

    Тривожність полягає в тому, що дитина постійно очикує на неприємності, проблеми та конфлікти, вона не сподівається на щось добре від тих хто її оточує. Тривожних дітей відрізняє те, що вони іноді бояться не самої події, а її передчуття. Частіше вони очикують щось саме найгірше. Діти відчувають себе безпорадними, бояться грати в нові ігри, розпочинати нові види діяльності.

    Дитячі страхи-явище досить поширене, вони можуть виникати за будь-яких обставин. Страх-це захисна емоція. Дитина, що нормально розвивається, повинна обов’язково «уміти боятися». Але існує грань, страх не повинен стати нов’язливим та перетваорити дитину на невротика.

    Сомооцінка- ставлення людини до сомої себе. Але іноді у дитини буває занижена самооцінка, коли вона виникає?

  1. Коли батьки сварять свою дитину і вона почуває, що чомусь не відповідає їхнім очікуванням.
  2. Коли батьки порівнюють свою дитину з іншими дітьми не на її користь.

Занижена самооцінка дитини у майбутньому може презвести до того, що дитина не зможе відстояти свою точку зору,їй буде складно налагоджувати взаємини з людьми із позиції впевненої в  собі людини.

 

    Емоційна регуляція поведінки та діяльність дітей є домінучою в дошкільному віці, а соціальні емоції грають найважливу роль у моральному вихованні та вихованні міжособистісних стосунків. Моральний розвиток та виховання дитини необхідно починати з розвитку її емоційної сфери. Розуміння своїх емоцій та почуттів є важливою умовою ставлення особистості дитини.

    Дитина виявляє свою індивідуальність через можливість вираження емоції та почуття. Також необхідно розвивати здатність дитини до емпатії, її чуттевість до емоційного стану іншіх людей. Розвиток емпатії зокрема складається із трьох компонентів:

  • Когнітивний (знання про почуття іншого);
  • Емоційний (чуттевість до стану іншого);
  • Поведінковий (дійова допомога іншому).

    Проводячі заняття з програми розвиток емоційної сфеи, морального виховання та розвиток комунікативних здібностей дітей, старшого  та молодшого дошкільного віку, можна сказати що ці заняття подобаються дітям і мають позитивний результат: діти стають більш чутливими до іншиї, краще поводяться, легко виконують твочі завдання, в них розвиваються навички кращого спілкування. У дітей зникає напруженість та тривожність, підвищується самооцінка. Заняття проводяться в цікавій та доступній формі для дітей.

 

СТРУКТУРА ЗАНЯТЬ:

  • Заняття складаються з рухливих ігор, тематичного малювання, рольових програвань ситуацій, етичних бесід, етюдів, пантоміми, вправ на самопізнання та самовиховання;
  • Кожне заняття має свою тему та мету: навчальну, виховну,розвивальну;
  • Заняття проводяться з групою дітей 2 рази на місяць, тривалістю: середні групи 20-30 хвилин; старші групи 30-35 хвилин. Тривалість заняття залежить від поведінки та уваги дітей.

Проведення занять розраховано на 9 місяців (вересень-травнь).

Проводяться заняття:

  • В доброзичливих та позитивних обставинах, які забезпечує дорослий;
  • На цих заняттях дорослий повинен надавати дітям можливість розщкривати свої почуття, виявляти себе, доносити свої бажання іншим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  ЗАНЯТТЯ №1

 

ТЕМА: «Мій настрій»

МЕТА: ознайомити дітей з поняттям «емоції» та «настрій», вчити розуміти власні почуття; створювати позитивний настрій; розвивати неординарне мислення, фантазію.

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Вправа «Назви своє ім’я і притвітайся»

Запитання:

  • Що таке «настрій»?
  • Який буває настрій?
  • Коли у тебе поганий настрій, як ти почуваєшься?
  • Що треба зробити, щоб покращити свій настрій?

Розпізнавання емоцій (розгляд елюстрацій людських облич, які символізують настрій).

  1. Гра «Гойдалка настрою»

    Діти сідають у два рядки один напроти другого, та по черзі зображають мімікою певний настрій та вигадують його.

  1. Вправа «Заспокоїти товариша»

Одна дитина вдає ніби плаче, решта намагається її заспокоїти.

 Не  треба плакати мій друже,

 Бо це погано дуже, дуже.

 Ти швидше всім нам посміхнись

 Ми твої друзі подивись!

        Запитання:

  • Діти, як ви гадаєте, якого кольору сумний настрій?
  • А веселий настрій?
  • А якого кольору горе?
  • А якого кольору щастя?

 - От на лижах я спустився!

                 Мчав, як тільки міг!

 Та упав і провалився

 По коліна в сніг...

  • А чого ж в снігу шапчина

Й очі повні сліз?

  • Провалився по коліна...

Головою вниз!

Запитання:

  • Як ви думаєте діти, що трапилось із хлопчиком? ( Діти висловлюють свою думку).
  • Як ви гадаєте, це горе чи ні?
  • Яким може бути справжне горе?

 

  1. Гра  «Мій настрій»

    Дітям роздають різнокольорові кружечки, дорослий називає емоцію або почуття, діти піднімають кружечок, колір якого вважають відповідним названій емоції.

  1. Малювання  «Мій настрій сьогодні»
  2. Рухлива гра «Веселий дитячий садок»

 Наш Іванко в дидсадку

 Як барвинок у вінку,

 А навколо нього друзі,

 Як весною квіти в лузі.

 Завели швидкий танок,

                 Звеселили дидсадок.

Дыти аесело повторюють рухи якы показуэ дорослий.

  1. Прощання:

 Попрощаэмося з вами:

                            -  До побачення дітки.

 

 

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 2

 

ТЕМА:  «Що таке доброта?»

МЕТА: розширювати знання дітей про моральні людські якості, формувати морально-етичні уявлення та адекватні форми поведінки, спонукати до рухової розкрутості; розвивати фантазію, неординарне мислення.

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання

Запитання:

  • Діти чи знаєте ви, що таке доброта?
  • Як ви гадаєте, на що схожа доброта?
  • Тепла вона чи холодна?
  • Що означає бути добрим?
  • А як ви вважаєте, як цн бути добрим?

Сьогодні ми поділимося один з одним краплиною своєї доброти.

  1. Вивчення «Правил доброти»
  • Ні кого не ображати;
  • Бути уважним;
  • Ні кому не заздрити;
  • Всім допомагати.
  1. Вправа «Що б ти зробив?»

Діти відповідають на запитання :

  • «Що б ти зробив, якби...»
  • Хлопчик загубив м’яч?
  • Ти знайшов на дворі маленьке голодне кошеня?
  • Мама втомлена прийшла з роботи?
  1. Вправа «Назви тількі добрі слова»
  2. Рухлива гра «Поводир»

    Діти стають попарно, одна дитина-«сліпий» (із зав’язаними очима), друга-«поводир». Ведучий вказує напрям, у якому треба йти. «Сліпий» іде, а «поводир» вказує йому шлях (торкатись одне одного не можна). Виграє та пара, яка пройде дистанцію не наштовхуючись на інших.

  1. Вправа «Порівняй героїв казок»

Зайчик-Лисиця (Зайчикова хотка);

Колобок-Лисиця (Колобок);

Оленка-Баба-Яга (Гуси-лебеді);

  • Як ви гадаєте, чи завжди злі герої були злими? Уявіть, що повинно було статися, якби вони подобріли?
  1. Малювання «Мій добрий вчинок»
  2. Прощання:

 Не будь ненависним, не злись!

 Чужому горю не радій!

 Теплом ти ближнього зігрій

 І з ворогом помирись.

 

 

                ЗАНЯТТЯ №3

 

ТЕМА:  «Учимося спылкуватися»

МЕТА: підвищувати самооцінку дітей, виховувати повагу до інших, вчити регулювати свої відчуття.

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

  1. Привітання:

    Діти стають у коло. Кожна дитина повертається до свого сусіда, який стоїть праворуч, посміхається йому і каже: «Вітаю», потім вітається з сусідом, який стоїть ліворуч.

  1. Вправа «Обговорення ситуацій»
  • З тобою не хочуть гратися діти. Але ти хочеш із ними гратися, як ти вчиниш, що ти зробиш для того, щоб тебе прийняли до гри?
  • Діти ображають твого друга. Що ти зробиш? Що ти скажеш цим дітям?
  • В тебе влучили сніжком, але це зробив хлопчик, він це зробив випадково. Що ти йому скажеш, зробиш?
  1. Гра «Новачок»

Дітям пропонується уявити, що до них у групу прийшла новенька дівчинка. Вона всього соромиться, мовчить, не грається. Завдання дітей: подружитись із нею, прийняти дівчинку у гру.

  1. Вправа «Прислухайся до себе»
  • Діти, прислухайтесь до себе, до своїх думок і скажіть, про що ви мрієте, чого хочете?
  1. Малювання «Малюноу удвох»

    Діти ою’єдну.ться в пару. Кожна пара  отримує по 1 аркушу і олівці. Діти повинні намалювати разом малюнок (кожна пара малює що вона забажає).

  1. Прощання.    

                                                                                                                                                     

                   ЗАНЯТТЯ №4

ТЕМА: «Моє ім’я»

МЕТА: розвивпти вміння правильно оцінювати себе, підвищувати самооцінку; розширювати знання про настрій; розвивати вміння описувати свої емоції та почуття; розвивати творчі здібності.

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання «Кольорове ім’я»

    Вітаючись діти називають своє ім’я, кажуть чи подобається вони їм. Якого кольору воно може бути, чому?

  1. Вправа «Чарівна квітка»

    Кожна дитина обирає кольорову пелюстку, яка, на її погляд відповідає її імені. Із усіх пелюсток складається квітка.

        Запитання:

  • Яка вийшла квітка-весела чи сумна?
  • Розповідь дітям про їх імена, що вони значать.
  1. Рухлива гра «Зберемося разом»

    Дітям роздають парні картки, вони повинні знайти пару, але розмовляти під час виконання завдання не можна.

  1. Вправа «Опиши свій настій»

    Кожна дитина декількома словами описує свої почуття, намагаючись не повторювати того, що вже сказали інші.

  1. Малювання «Портрет товариша»

    Дітям треба намалювати свого товариша з групи, ім’я якого йому подобається.

  1. Вправа «Встаньте ті, хто...»
  • Любить стрибати;
  • Вміє читати;
  • Любить квіти;
  • Має котика;
  • Має багато друзів.
  1. Прощання.

 

 

       ЗАНЯТТЯ №5

 

ТЕМА: «Очі велекі у жаху»

МЕТА: розвивати здібності до емпатії та емоційну сферу, вчити регулювати свою роведінку; знижувати емоційне напруження; посилювати віру у свої сили; тренувати психомоторні функції; розвивати творчі здібності.

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання.

Кожна дитина вітається і розповідає який у неї сьогодні настрій і чому.

  1. Вправа «Про що думає Котик?»

    У кожної дитини- сюжетна картинка. Картинки різні, але на кожній із них намальован котик. Діти розглядають сюжет зображений на картинці, а потім відповідають на запитання. Які їм задають.

  1. Обговорення вірша.

Гуляв котик по городу-

Він шукав собі пригоду.

Муха з поля прилетіла

І за нос його вкусила.

Кіт не ходить  на город,

Бо не хоче більш пригод.

Запитання:

  • Що таке жах?
  • Чому котик більш не хоче ходити на город?
  • Чого він злякався?
  • На що схожий жах?
  1. Вправа «Назвіть тількі страшні слова»
  2.  Малювання «Мій страх»

Діти зображують свій страх у малюнку, так як вони собі його уявляють. Після малювання відбувається обговорення та ритуал знищування малюнка, свого страху.

 Ми  проженемо свій страх,

                                        Щоб не було його в нас.

 Страх прогнали, та порвали.

 

  1. Рухлива гра «Піджмурки з долоньками»

    Ведучий із зав’язаними очима ловить дітей, що по черзі плескають у долоні. Упіймавши когось, ведучий відгадує, хто це. Та дитина яку впіймали, та впізнали стає ведучим.

  1. Прощання.

    Діти стають у коло, кладуть руки одне одному на плечі, та прощаються.

 

 

    ЗАНЯТТЯ №6

 

ТЕМА: «Дружно посміхнемося»

МЕТА: розвивати здатність до емпатії; вправляти у розпізнаванні та відображені емоцій; розвивати тактильні відчуття; вправлчти в передаванні характерних емоцій за допомогою пантоміми; спонукати до складання творчих розповідей; допомогати в подоланні замкненості, пасивності; виховувати дружелюбність.

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання.

Я знайомих як зустріну,

Привітаюсь неодмінно!

«Добрий ранок, добрий день!»

А прийду в дитячий сад-

Привітаюсь до малят.

  1. Вправа «Найкращі слова»

Діти змагаються хто більш назве добрих, найкращіх слів.

  1. Гра «Школа посмішок»

Запитання:

  • Які бувають посмішки?
  • Коли люди посміхаються?
  • Чи схожі посмішки одна на одну?
  1. Гра «Посмішка по колу»

Діти тримаються за руки. По черзі усміхаються до свого сусіда праворуч, а потім ліворуч.

Запитання:

  • Чи приємно коли до вас посміхаються?
  • Що ви відчуваєте, коли до вас посміхаються?
  • Посміхаєтесь ви до своїх рідних, друзів?
  • Чому ви це робите?

Наголосити дітям, що посмішка-це гарний настрій, хороше самопочуття. У веселих людей справи йдуть легко, завзято.

  1. Етюди (пантоміма).

Дітям слід зобразити веселу маленьку дівчинку, старенького дідуся, манекенницю, дитину яка вчиться ходити.

  1. Малювання «Веселий Колобок»

На великому аркуші паперу діти по черзі малюють певну деталь малюнка, щоб вийшов веселий Колобок (одна дитина малює очі, інші посмішку тощо). Звернути увагу на те. Що посмішка свідчить про радість Колобка.

  1. Прощання.

Діти утворюють стовпчик зі своїх кулачків (по одному кулачку) і з посмішкою промовляють: «Усім, усім, до побачення!»

 

 ЗАНЯТТЯ №7

ТЕМА: «Неіснуюча тварина»

МЕТА: продовжувати вчити розпізнавати емоції, розвивати вміння відображувати емоції та почуття мімікою та пантомімою; формувати чутливість до емоційного стану інших; виховувати любов до всього живого.

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

  1. Пивітання.

Діти стають у коло, потім повертаються один до одного і вітаються.

  1. Гра «Відгадай тварину»

Одна дитина бере картку із зображенням тварини. Потім намагається показати цю тварину з допомогою пантоміми. Діти відгадують, яку тварину загадано.

  1. Гра «Хто що подумав»

         Розглядається сюжетний малюнок, на якому зображена тварина або проілюстрована казка. Діти відповідають на запитання «Що подумав кожен із зображених персонажів?»

  1. Малювання «Неіснуюча тварина»
  2. Фізкультхвилинка «Ця цікава Варвара»

 Гляне вліво...

 Гляне вправо...

 Потім знову уперед-

 Нехай трохи відпочне.

  1. Гра «Гусінь-метелик»

Діти бігають по килимку, на славо ведучого «гусінь», діти лягають на килимок та повзають, зображаючи гусеницю; на слова «метелик», діти «літають, як метелики.»

  1. Гра «Хочу побачити»

Кожна дитина розповідає яку тварину вона хотіла би  побачити, тваину яка існує в її мріях.

  1. Прощання.

Попрощаємося,

Повертаємося ліворуч,

Повертаємося праворуч,

Доапобачення усім.

Діти стоять у колі, повертаються спочатку вліво до свого сусіда, потьім вправо та прощаються.

 

 

 ЗАНЯТТЯ №8

 

ТЕМА: «Ввічливий Котик»

МЕТА: продовжувати знайомити  дітей з моральними рисами характеру; розвивати комуникативні здібності; вчити правильно розуміти моральні цінності та норми поваедінки в суспільстві; допомагати долати пасивність та замкненість; розвивати творчі здібності, фантазію.

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання.
  • Діти, коли ви зустрічаєте на вулиці знайомого, що ви йому кажете? А як ще можна привітатись? Все-це слова пивітання. Люди з давніх-давен вітаються, бо вітання містить побажання здоров’я, доброго дня, успіху тощо, які люди зичять одне одному.
  1. Вправа «Скажи привітання якими ти зустрінеш друзів»
  2. Вправа «Що ти скажеш, якщо...»
  • Зустрінеш друга у дворі;
  • Прийдеш до дитячого садка в ранці;
  • Побачиш ввечері маму, тата;
  • Зателефонуєшь другові.

Що значить бути ввічливим?

  1. Рухлива гра «Магазин іграшок»

Одна дитина-це «продавець», решта дітей «покупці». Потрібно стежити за тим, чи вітаються діти, коли заходять до «магазину», чи правильно звертаються до «продавця». «Продавець» також повинен бути привітним та ввічливим.

  1. Вправа «Вироблення правил увічливості»
  • Бути завжди привітним; вітайся під час зустрічі; дякувати за допомогу; йдучи-прощатися;
  • Поводитися так, щоб людям було приємно від твоїх слів та вчинків;
  • Не капризувати, не вередувати.
  1. Вивчення прислів’я

Дітям пропонується вивчити прислів’я про ввічливість.

«Увічливість скрізь шанують».

  1. Малювання «Коли я був неввічливим»
  2.  Прощання

Прощаючись, діти намагаються згадати якомога більше добрих слів прощання.

 

 

 ЗАНЯТТЯ №9

 

ТЕМА: «Моя сім’я»

МЕТА: розширювати знання про сім’ю та родинні стосунки; розвивати емоційну сферу та здатність до емпатії; формувати тепле ставлення до членів сім’ї та здатність осмислювати себе, як повноцінного члена; виховувати шановливе ставлення до своїх рідних.

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання.

                      Добрий день, добрий день.

                     Розквітає навіть пень,

                     Як почує : «Добрий день!»

 

  1. Вправа «Розкажи про свою сім’ю»

Діти сідають у коло: по черзі передають один одному м’ячик. Та дитина , яка отримала м’яч розповідає про свою сіи’ю ( хто є членом сім’ї, як їх звати, яка сім’я-дружна, весела, спортивна; як один одного поважають, люблять).

  1. Гра «Чому добре»

Запитання:

  • Чому добре коли є сім’я?
  • Чому добре жити в сім’ї?
  • Де живуть діти які не мають сім’ї?
  • Чому добре коли в сім’ї не має сварок?
  1. Малювання «Дім для моєї родини»

Дітям роздають аркуші, на кожному намальован будинок розділений на 4 частини. Завдання-намалювати свою сім’ю, розселивши її в будинку. Потім цей малюнок подарювати своїм рідним.

  1. Вивчення прислів’я

Дітям пропонують вивчити прислів’я(батьки завжди допоможуть, якби далеко не була їх дитина; у пораді повапжають людей, які шанують, не забувають своїх батьків).

«Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гарненько».

  1. Етюди

Діти розіграють сценки:

  • Мама прийшла з роботи;
  • Неслухняні діти;
  • Мама втомилась;
  • Батько розсердился.
  1. Фізкультхвилинка

Мама, тато, дід, бабуся-

Всіх назву, не помилюся.

Старший братик і систричка-

В нас сімейка невеличка-

Не спиняйте, бо зіб’юся:

Мамо, тато, дід, бабуся...

Стпрший брат, сестра і я-

Отака у нас сім’я.

  1. Вправа «Коликтивне складання оповідання про родину»
  2. Прощання

Взявшись за руки, діти стають у коло та хором прощаються.

 

 

     ЗАНЯТТЯ №10

 

ТЕМА: «Бережемо дружбу»

МЕТА: формувати вміння правильно висловлювати свої почуття, до себе та інших; вправляти у розпізнаванні емоцій; розвивати чутливість до емоційного стану інших та вміння спілкуватись; виховувати довіру та повагу одне до одного, виховувати дружелюбність.

                                    ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання

Діти стоять у колі, вітаються зі своїми сусідами, потім вітаються до сонечка (високо піднімаючи на головою руки, стаючи на носочки), після цього вітаються до землі (присідають, гладять килимок).

  1. Вправа «Добре-погано»

Діти висловлюються з приводу того,чому добре мати друга,а чому-погано?

  1. Читання вірша

                           Про друга

        Твій друг тобі віддасть усе:

       І свій квиток на карусель,

      І цвяї,і гудзик, і літак,

       Та не за щось, а просто так..

         І ти нічого не жалій-

       Ніколи і ні трохи!

       І навіть м’яч футбольний свій

      Віддай, як друг попросить.

      І посміхнеться друг тобі-

      Аж схочеться співати.

      І ти подумаєшь  тоді:

      «Як гарно дарувати!...»

(А.Костецький)

Запитання:

  • Діти чи маєте ви справжніх друзів?
  • Чи можете ви себе назвати справжнім другом?
  • Що таке справжня дружба?
  1. Рухлива гра «Вмісті ручки»

Діти стають парами, зігнувши одну руку у лікті та торкаючись долонями. В черзі кожна пара має своє місце. Діти ходять парами, не розтуляючи долонь. За сигналом всі швидко стають на свої місця. Виграє та пара, яка швидше зайняла своє місце і не розтулила  долонь.

  1. Малювання «Мій друг»

Дітям пропонують намалювати свого друга, а потім подарувати йому малюнок.

  1.  «Правил Коликтивне складання дружби»
  2. Вивчення мирилочки

У дітей запитують, чи буває так, що діти сваряться, ображаються одне на одного. Якщо так трапляється, необхідно зробити крок назустріч зі своїм другом. А в цьому допоможе мирилочка.

       Мир, миром,

      Пироги з сиром,

      Варенечки в маслі,

      Ми дружечки красні,

      Поцілуймося!

  1. Прощання

Я-твій друг! (Показують на себе.)

Ти- мій друг! (Показують на друга.)

І навколо-друзі! (Розводять руки.)

В мене ніс, (торкаються до своїх носиків)

І в тебе ніс,

(легенько торкаються до носика товариша)

Плеснемо в долоні. (Плескають у долоньки.)

В мене щічки, (погладжують свої щічки)

В тебе щічки, (легенько гладять щічки товариша)

Гарні та гладенькі!

Я-твій друг! (Показують на себе.)

Ти-мій друг! (Показують на товаришаю)

Друзі веселенькі!

(Беруться за руки, повільно кружляють.)

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 11

ТЕМА: «Краса»

МЕТА: розвивати неординарне мислення, творчість, фантазію; розширювати знання про почуття.

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання

 Не будь ненависним, не злись!

                 Чужому горю не радій,

                 Теплом ти ближнього зігрій

                 І з ворогом примирись!.

Запитання:

  • Як ви гадаєте діти, що найкрасивіше в світі?
  • Що таке краса?
  • Як ви гадаєте, якою може бути краса?
  1. Вправа «Назвіть тількі красиві слова»
  2. Малювання «Краса»

Дітям пропонують намалювіати те, що вони вважають найкрасивішим для них.

  1. Вправа «Зайве слово»

  Дітям читають різні слова, а вони повинні назвати зайве слово яке не відповідає загальному значенню.

Наприклад: гарний, красивий, прекрасний, розумний, чудовий, чарівний, симпатичний, прегарний.

Зайве  слово- «розумний».

  1. Вправа «Чарівна кулька»

Діти передають один одноиу кульку. Той у кого опиниться кулька, розповідає про те, що вважає найкрасивішим.

  1. Етюд «Доторкнись»

Ведучий відвертається та заплючює очі. Двоє тітей по черзі торкаються ведучого, намагаючись дотиком передати своє ставлення до нього. Потім ведучий розповідає про почуття, що викликали в нього ці дотики.

  1. Розповіді дітей «Якою я уявляю красиву людину».
  2. Прощання

Діти по черзі підводять, промовляють якісь добрі побажання іншим та слова прощання.

 

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 12

 

ТЕМА: «Компліменти»

МЕТА: познайомити з поняттям «комплімент»; продовжувати знайомити дітей із різними видами характерів людей; формувати морально-етичні уявлення; розвивати емоційну сферу та чутливість до емоційного стану іншіх; використовувати компліменти у спілкуванні.

                                            ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання

Діти стають у коло, беруться за руки і по черзі, швидко повертаючи голову праворуч, кажуть слова привітання.

  1. Вправа «Назви комплімент»

Діти по черзі підходять до столу, беруть картки із зображенням казкових героїв, та намагаються сказати кожному із персонажів комплімент.

Запитання:

  • Як треба говорити комплімент?
  • Що таке лестощі?
  • Чим вони відрізняються від компліментів?
  1. Гра «Хто він (вона)?»

Діти стають у коло. Одна дитина стає у центр кола, а діти розповідають про неї (позитивні риси). Бажано, щоб компліменти та порівняння не повторювались. (У центр кола повинна стати кожна дитина).

  1. Малювання «Портрет людини, яку я люблю»
  2. Вивчення прислів’я

Дітям пропонується вивчити прислів’я.

«Одне приємне слово наче сад цвіте»

Якщо діти не зрозуміли, потрібно поясниьти їм зміст прислів’я, нагадати про ті приємні почуття, які вони відчувають коли їм говорять добрі слова.

  1. Вправа «Хто похвалить мене найкраще»

У коло по черзі виходить кожна дитина, а інші хвалять її. Виграє той хто найкраще похвалить.

  1. Прощання

Прощаючись, діти кажуть один одному компліменти.

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 13

 

ТЕМА: «Розумний кролик»

МЕТА: продовжувати знайомити дітей з морадьними рисами людини та видами характеру; розвивати неординарне мислення; вчити правильно оцінювати себе та інших.

                                      ПЛАН ЗАНЯТТЯ

  1. Привітання

Я знайомих як зустріну,-

Привітаюсь неодмінно!

«Джобрий ранок, добрий день!»

А прийду в дитячий сад-

Привітаюсь до малят.

  1. Вправа «Бесіда про розум»

Запитання:

  • Яких людей називають розумними?
  • Чи легко ці люди виконують завдання?
  • Чи потрібно дітям ходити до дитячого садка та школи? Навіщо?
  • Для чого необхідно навчатись?

Що означають приказки

Дітям слід відповісти, що означають пиказки які їм прочитають.

- «Поки розумний думає, дурний уже робить»;

- «В розумній бесіді бути – розуму здобути, а в дурній – свій згубити»;

- «З розумним говорити – що медку попити».

       4. Гра «І добре, і погано»

     Дітям пропонують назвати негативні та позитивні моменти таких явищ; дощ, сніг, сонце, вітер.

5. Етюд «Незнайко»

Діти ставлять запитання Незнайкові, а він розводить руками й каже: «Не знаю!»

  • Чи подобається вам Незнайко?
  • Чи хїотіли б ви бути на нього схожі?

6 . Малювання «Склади символи»

Діти малюють символи до слів; «дружба», «радість», «море».

7. Прощання

Діти стають у коло, беруться за руки і усі разом кажуть до побачення.

 

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 14

 

ТЕМА: «Яскрава Зірочка»

МЕТА: продовжувати формувати у дітей морально-етичні уявлення та адекватні форми поведінки; розвивати неординарне мислення, фантазію; виховувати чутливість до самостійного стану інших; тренувати психомоторні функції; виховувати доброзичливе ставлення до інших.

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

  1. Привітання «Поцілуймося добротою»

Запитання:

  • Діти якою буває краса?
  • Якою на вашу думку, повинна бути найпрекрасніша людина?
  1. Гра «Добра тваина»

Діти стають у коло та беруться за руки. Ведучий говорить: «Ми одна велика добра тварина, Давайте послухаємо, як вона дихає». Усі прислухаються, починають разом дихати; великий вдих – крок уперед, видих – крок назад (декілька разів). «Послухаємо, як стукає серце доброї тварини; стук – крок у перед, стук – крок назад (декілька разів).

  1. Малювання «Найпрекрасніша людина»

За результатами малюнків відбувається обговорення малюнків.

  1. Гра «Пригадай казку»

Діти об’єднуються у дві групи. Кожна група отримує серію малюнків до якоїсь казки. Діти повинні розкласти у правильній послідовності серію малюнків , та розповісти, які герої казки були добрими.

  1. Вивчення прислів’я

Дітям пропонують вивчити прислів’я про добрих людей, яких завжди шанували в нашому народі.

«Як сам добрий, то й тобі добротою відповідатимуть»

  1. Прощання

Діти стають у коло і усі разом кажуть «Усім, усім, до побачення».

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 15

 

ТЕМА: «Неслухняні діти»

МЕТА: продовжувати знайомити дітей з видами характеру; учити розуміти власну думку та поведінку інших, її наслідки.

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

  1. Привітання

Загальний потиск рук.

  1. Вправа «Розповіджь про пригоди героїв»

Кожна дитина отримує сюжетну картинку, на якій зображена певна проблемна ситуація (діти посварились, хлопчики розбили вікно, дівчинка не ділиться іграшками тощо). Дитина повинна скласти невеличку розповідь про зображене , та розповісти, як потрібно поводитись у такій ситуації.

  1. Вправа «Вередуля»

Розігрується сценк: «дитина вимагає від «батьків», щоб їй купили іграшку. «Батьки» намагаються її заспокоїти, а вона тупотить і кричить: «Хочу – і все!»

Запитання:

  • Що хочеться зробити, коли спостерігаєшь за малюком?
  • Чи приємно дивитись на дитину, яка вередує?
  • Який вираз обличчя у вереди?
  • Як вереду заспокоїти?
  • Чому діти вередують?
  • Коли хочеться повередувати?
  • Що треба зробити, щоб вередуни не були такими, а поводились добре?
  1. Бесіда «Неслухняні діти»

Під час бесіди діти розповідають про неслухняність, випадки власної неслухняної поведінки та розповідають, як слід поводиться.

  1. Малювання «Коли я був неслухняним»

Після завершення тематичного малювання відбувається обговорення виконаних дітьми малюнків.

  1. Гра «Давай миритися!»

Дітям пропонують уявити із себе неслухняних дітей, які сваряться (розсердилися. Повернулися спинами один до одного, нахилили голови). Потім повинні помиритися, пигадавши мирилочку:

Мир, миром,

Пироги з сиром,

Варенички в маслі;

Ми дружечки красні;

Поцілуймося!

  1. Прощання

Діти стають у коло і хором кажуть «До побачення.»

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 16

 

ТЕМА: «В гостях у Зайчика»

МЕТА: розширювати знання про емоції та почуття; розвивати чутливість до емоційного стану інших та вміння розуміти та висловлювати свої емоції; розвивати фантазію, неолрдинарне мислення; виховувати комуникативні здібності; допомагати долати замкненість, пасивність.

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

  1. Пивітання

Діти вітаються, порівнюючи одне одного з казковими героями.

  1. Вправа «Настрій Зайчика»

Діти розглядають малюнок із зображенням Зайчика і кажуть який у нього настрій. Перед дітьми лежать різнокольорові кружечки. Кожна дитина вибирає той кольоровий кружечек, який відповідає настрою Зайчика.

  1. Вправа «Ким би ти хотів бути?»

Діти фантазують на тему, ким би вони хотіли бути.

  1. Гра  «Бігли зайчики»

Діти стоять у колі, виставивши  перед собо. Долоні. Ведучий іде повз дітей, легенько по черзі б’є їх по долонях:

Бігли зайчики по лісу,

Весело сміялись,

Іли моркву солоденьку

Тай весело грались.

Скількі їх усіх було?

Порахуймо разом.

На останне слово той, кого торкнулись останнім, каже довільне число. Після цього ведучий продовжує торкатись долоньок дітей, рахуючи до заданого числа.

Той, на кого випадає задане число, повинен сховати за спаину руки, які ведучий намагається схопити.

  1. Коликтивне малювання «Портрет Зайчика»
  2. Рухлива гра «Танок веселих Зайченят»

Діти рухаються в ритмі музики, зображуючи зайчиків.

  1. Прощання

Діти беруться за руки, стають у коло і хором кажуть «Усім, усім до побачення».

 

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 17

 

ТЕМА: «Жадібним бути погано!»

МЕТА:  розвивати чутливість до емоційного стану інших; продовжувати знайомити з морально-етичними нормами поведінки та видами характеру; прищеплювати нові форми поведінки; підвищувати віру у власні сили; розвивати фантазію та неординарне мислення; спонукати до рухової розкутості.

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

  1. Привітання

Діти стають у коло, торкаються долоньками один одного. Лагідно промовляють: «Вітаю» та бажають один одному вдачі.

  1. Вправа «Що подумав Кіт»

Розглядання малюнка, близького за сюжетом до теми заняття. Діти розповідають про свої враження та висловлюють думки з приводу побаченного.

  1. Вправа «Добре - погано»

Діти розповідають «Чому погано бути жадібним, а чому добре?»

  1. Коликтивне складання «Правил етичної поведінки»
  • Не слід приносити те, чим ти не можеш поділитись.
  • Якщо пиніс солодощі, то поділись з іншими.
  • Не проси.
  1. Вправа «Загублена іграшка»

Дітям пропонується така ситуація. Дівчинка загубила іграшку. Надворі вже темно, дівчинка плаче.

Запитання:

  • Що треба зробмити?
  • Хто б як вчинив? Покажіть.
  1. Малювання «Я хочу подарувати»

Діти, намалюйте що б ви хотіли подарувати всім-всім.

  1. Вправа «Мені було соромно»

Діти розповідають про свій вчинок, який їм не подобається і який їм соромно згадувати.

  1. Прощання

Діти кажуть хором «До побачення!»

 

 

 

 

 

 

 ЗАНЯТТЯ № 18

 

ТЕМА: «Моя фантазія»

МЕТА: «продовжувати знайомити дітей з моральними рисами та видами характеру; формувати морально-етичні уявлення; прищеплювати нові форми поведінки; коригувати емоційну сферу; розвивати здібність до емпатії; розвивати фантазію, неординарне мислення.»

 

 ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

  1. Привітання

Діти стають у коло, посміхаються один одному і кажуть «Вітаю».

Запитання:

  • Хто з вас може сказати, що таке фантазія?
  • Чим фнтазія відрізняється від брехні?
  1. Вправа «Правда чи ні»

Вже на річці тане лід,

Це почався льодоход.

Ти відказуй – правда це?

Сн7ігом поле замело,

Красне літечко прийшло.

Ти відказуй - правда це?

Кіи весь вечір міцно спав,

Вдень на хмарку він літав.

Ти відказуй – правда це?

Качка на качат кричить,

Плавати вона їх вчить.

Ти відказуй – правда це?

Довгий хобот має слон,

Це у нього мікрофон.

Ти відказуй – правда це?

На варення муха сіла,

За хвилинку банку з’їла.

 Ти відказуй – правда це?

Цуцик крутиться кругом,

За своїм біжить хвостом.

Ти відказуй – правда це?

  1. Малювання «Чого на світі не буває»
  2. Вправа «Давай пофантазуємо»

Дітям пропонують трішки пофантазувати. Сьогодні ми политимо у ракеті у космос. Кожна дитина розповідає як вона летить, що відбувається. Всі діти проявлять фантазію.

  1. Гра «Уяви себе у казці»

Діти стають у коло, кожна дитина по черзі уявляє себе якимося казковим гшероем і показує його, інші повинні відгадати хто це.

  1. Прощання

Діти торкаються долоньками один одного і кажуть «До побачення!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Коваль  И. Учимся мислить. Развывающие игры для детей от 4 до 9 лет. Х,: Клуб симейного досуга, 2007.-256с.
  2. Корнієнко І.Г. Психологічні аспекти морально-етичного виховання дошкільників. Теорія і практика // Дошкільний навчальний заклад. 2007.-№7(07).-с.2-9.
  3. Краснощекова Н.В. Диагностика и развитие личностной сферы, детей старшого дошкольного возраста. Тесты, игры. Упражнкения.-Ростов н/Д. Феникс, 2006.-299с.
  4. Нижник Г. Профілактика психічного здоров’я та емоційних озладів у дітей старшого дошкільного віку. Корекційно-розвивальна програма // Психолог.-2007.-№31-32 (271-272).-с. 5-30.
  5. Марінушкіеа О.Є. , Замазій О.Ю. Порадник практичного психолога. Дошкільний навчальний заклад.-Х.: Основа, 2007.-174с.
  6. Прищепа Т.І. Соціалізація дошкільників в умовах ДНЗ. Дошкільний навчальний заклад.-Х.: Основа, 2009.-74-93с.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
19 січня 2021
Переглядів
1550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку