Сценарій інтелектуальної гри "Найрозумніший в галузі права"

Про матеріал

Кожна дитина має знати свої права. Тому основні цілі інтелектуальної гри "Найрозумніший в галузі права":

виховання в школярів зацікавлення до правових знань,

популяризувати правові закони;

формування правової культури учнів, активної життєвої позиції;

навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях,

виховувати почуття відповідальності за свої вчинки;

виховувати справжніх громадян, з почуттям людяності, чуйності та доброти;

розвивати логіку та аналітичність мислення, уміння швидко приймати рішення в нестандартних ситуаціях; виховувати відповідальність, взаємодопомогу, колективізм у вирішенні проблемних питань, виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні .


Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Упорядник:     класний керівник 10 класу Словітського  НВК      І – ІІІ ступенів школи  Горгота Любов Володимирівна

 

 

 Пріоритетними завданнями в виховній програмі школи є правова освіта та правове виховання молоді в дусі поваги до закону. Сьогодні серед значної частини молоді відбувається перерозподіл моральних, правових, культурних цінностей, в тому числі іншою стає мотивація щодо навчання та праці.

Активну, в правовому відношенні, людину необхідно формувати з дитинства, особливо у шкільному віці. В цей час  дитина готова сприймати всю інформацію, яку їй дають. Тому перед школою стоїть завдання розширювати правові знання молоді, формувати в неї високу відповідальність перед суспільством і державою, виховувати молодих людей в дусі безумовного дотримання норм права і моралі. Сьогоднішня школа - це майбутнє правової держави.

Дана брошура містить матеріал правознавчого змісту  у вигляді гри «Найрозумніший».    

Дана робота може бути використана  як посібник для класних керівників.

 

 

Матеріали схвалено методичною радою

  Словітського  НВК  І – ІІІ ступенів

 

 

 

Зміст.

 

1. Вступне слово­­­­­­­­­­­­­­­­­__________________________________________

2. План проведення гри­­­­­­­­­­­­­ ____________________________________

3. Правила гри ____________________________________________

4. Перший тур ____________________________________________

5. Проміжний тур _________________________________________

6. Другий тур _____________________________________________

7. Проміжний тур _________________________________________

8. Заключний тур _________________________________________

  9. Література ____________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Мета:

              Виховувати в школярів зацікавлення до правових знань,  

             популяризувати правові закони;

             формувати правову культуру учнів, активну життєву позицію;

             навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях,

     виховувати почуття відповідальності за свої вчинки;

     виховувати справжніх громадян, з почуттям людяності, чуйності та доброти;

 розвивати логіку та аналітичність мислення, уміння швидко приймати рішення в               нестандартних ситуаціях;

     виховувати відповідальність,  взаємодопомогу, колективізм у вирішенні

     проблемних  питань ,

     виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в

     Україні .

 

    Обладнання:

      Комп’ютер, проектор, електронне табло із завданнями,

      оформлення кабінету.

 

 

  • Учитися жити по закону, поважати закон  і виконувати його, людина повинна з  малих літ, з сім'ї, дитячого садка, школи.

                                                                                              Рибінський Є.М

  • «Гроші загубив – небагато загубив.

Час прогаяв – багато втратив.

Совість загубив – все втратив»

 

 

 

 

 


                                                            Епіграф:

«Порушувати закони — це все одно,                                                        що рубати гілку, на якій сидимо!»

В. Сухомлинський


 

  Вступне слово вчителя

       Життєвий досвід не тільки свідчить, а й вчить: не буде дітей – не буде держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, вони її майбутнє. Ось  чому надзвичайно важливим є щоденно вживати всі  заходи щодо впровадження і дотримання Конвенції ООН. Для цього її потрібно знати, розуміти проголошені в ній права і підтримувати, брати активну участь у перетворенні їх в реальність.

     З правовими питаннями ми зустрічаємося дуже часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Багато хто з  вас дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально усі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати. А звідки ж ви, учні, можете почерпнути правові знання? З уроків правознавства, виховних годин, позакласних заходів на правову тематику, з книг, газет, журналів, радіо та телебачення з інтернет-ресурсів. Певно, в Україні, так само і в інших державах, ще далеко не завжди забезпечуються права, які декларуються в Конвенції. Але якщо  ви знатимете свої права,  вам легше буде захистити себе.        

   Тільки не забувайте – такі самі права як і  ви має кожна людина! Реалізуючи свої права, намагайтеся поважати права інших, поставити себе на їх місце. Спробуйте зробити це – і  ви побачите як зміниться світ і люди, що  вас оточують.

 

 

 

 

 

 

 

  1-й ведучий:  Мораль і Право, Право і Закон –

   Рушійні сили для життя людини.

   А їх знання надасть нам вірний тон

   І розвиток держави України.

 

  2-й ведучий: Регулювати світ людських стосунків,

Впровадити державницький процес –

Все у правознавстві міститься в рахунку:

Розумно й чесно твориться прогрес.

  1-й ведучий:

Щоб забезпечить молодим майбутнє,

 Свідомо накопичуєм знання.

 Все, що завчили, стане незабутнім,

 Конкретно мусим жить, не навмання.

 

Читець.

Ми з вами - люди на Землі

Й серед людей усі живемо.

Вчимося, щоб не йти в імлі,

Стежками власними ідемо.

Доріг багато в світі є,

Та треба вибрати уміти

Для себе щось одне, своє

І лиш свою зорю зустріти.

Щоб сонце й небо голубе

Завжди в житті тобі світило.

Люби і поважай себе

Й дороги вибирай уміло.

Сім раз подумай перед тим,

Як маєш рішення прийняти

Все обміркуй, і щоб за тим,

Прекрасну й світлу долю мати.

Бо хтось поманить калачем

(Бувають різні в світі люди).

І поплетешся манівцем,

А далі що? Що далі буде?

Багато треба перейти

Щоб власну долю збудувати.

Та честь і гідність зберегти,

Щоб гордо світом крокувати.

Бо ти людина на Землі,

Тож не кидай себе під ноги.

Бездумно не бреди в імлі

А світлі вибирай дороги.

 

 

Вчитель.

Правова психолого-педагогічна настанова: «Дитина має право брати участь в іграх і розважальних заходах, що відповідають її віку» (ст. 31 Конвенції про права дитини).

Сьогодні ми проводимо з вами  інтелектуальну гру    “ Найрозумніший”.

 Вітаємо майбутніх юристів і просто правослухняних  громадян на  нашій грі                    « Найрозумніший». Сьогодні  ви зможете перевірити, як добре знайомі зі своїми правами та обов’язками .  Гра буде проходити у формі змагання, то ж нехай переможе сильніший!

У мене для вас сюрприз. Відгадайте, що це.

Це є в кожного.

Це те, без чого вихована людина обійтись не може.

Це нічого не коштує, але дає нам так багато.

Воно збагачує тих, кому ми її даруємо, не збіднюючи  нас.

Вона відбирає у нас лише одну мить, але залишається у пам’яті назавжди.

Вона приносить щастя в дім, породжує людську дружбу, її не можна купити, або взяти в борг чи вкрасти. Про що йдеться? ( усмішка). Душа мерзне і кам’яніє без усмішки.  Посміхайтесь, це принесе щастя і удачу у грі. 

 

Запам’ятайте правила:

 

 

  1.    Грай чесно.
  1.    Шкода, що програв, але не заздри, не сумуй.
  1.    Не тішся з невдачі іншого.
  1.    Виконуй свою роботу вчасно і якнайкраще, при цьому пам'ятай про загальну роботу колективу.
  1.    Допоможи, навчи, покажи тому, хто не може впоратись з роботою.
  1.    Вчись у інших того, чого не вмієш сам, із вдячністю приймай допомогу і підтримку друзів, якщо це необхідно.
  2.    Стався до інших так, як ти бажаєш, щоб до тебе ставились.

 

 

 

 

План проведення гри

  1. Вступне слово учителя.
  2. Перший відбірковий тур.
  3. Підбиття підсумків першого відбіркового туру.
  4. Проміжний тур ( розшифруй слово).
  5. Другий відбірковий тур.
  6. Підбиття підсумків другого відбіркового туру.
  7. Проміжний тур (розшифруй слово).
  8. Заключний тур.
  9. Підбиття підсумків та повідомлення результатів.
  10. Нагородження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правила гри

  1. Перший тур: приймає участь всі учні класу, запитання тестового плану;   6 учасників набравши найбільшу кількість балів переходять до другого туру;

(задається 18 обов’язкових запитань; після перших восьми запитань проводиться підрахунок кількості правильних відповідей кожного учасника, а далі задаються останні чотири запитання.

Якщо після 18 обов’язкових запитань не визначено 6 учасників другого туру, то гра продовжується з усіма тими хто не набрав найбільшої кількості балів і триває до тих пір поки не визначиться шість учасників другого туру; підрахунок кількості правильних відповідей проводиться через кожних три запитання)

  1. Проміжний тур ( розшифруй слово): подається на табло зашифроване слово, по швидкості його розгадування визначається порядок відповідей у другому турі;  ( Перед тим, як приступити до розшифрування слова, показується приклад.

Всі учасники розшифровують слово, піднімають руку і записують правильне слово на листок, а члени лічильної комісії фіксують порядок піднятих рук, а потім правильність розшифрованого слова, після чого називають в якому порядку відповідають учасники гри).

  1. Другий тур: 6 учасників по черзі вибирають одну з 12 запропонованих тем  і дають відповідь за 1 хвилину на поставлені запитання (враховується швидкість та правильність відповідей) 3 учасника набравши найбільшу кількість балів другого туру переходять до третього туру;
  2. Проміжний тур ( розшифруй слово): подається на табло зашифроване слово, по швидкості його розгадування визначається порядок відповідей у заключному турі.
  3. Заключний тур: 3 учасники заздалегідь обравши свої теми дають відповідь на запитання, що відкриваються на табло під даними номерами ( відповідь на запитання своєї теми 2 бали, відповідь на запитання чужої теми  3 бали, загальні запитання – 1 бал) .

 

 

 

 

 

 

І. Перший тур.

Запитання першого туру.

1. Коли  було  прийнято  Кримінальний  кодекс  України? 

а) 1991 р., б) 1996 р. в) 2001 р. г) 2004 р.

Відповідь:  2001 р.

2. Вік,  з  досягненням  якого  настає  повна  дієздатність  особи?

а) 14 р., б) 16 р., в) 18 р. г) 17.

            Відповідь:  18 років.

3. Один  з  видів  юридичної  відповідальності:

а) фінансова,  б) земельна,  в) матеріальна,  г) дисциплінарна.

Відповідь: матеріальна  або  дисциплінарна 

  4. Як  називається  повне  або  часткове  звільнення  від  покарання  або  пом’якшення  покарання  певної  категорії  засуджених  осіб. 

      а) алібі, б) звільнення, в)  амністія, г)  нагорода.

          Відповідь:  амністія.

 5.Мінімальний  строк  позбавлення  волі  неповнолітніх.

а) 1 місяць,  б) 6 місяців, в) 1 рік  г) 2 роки                                               

 Відповідь:  1 рік

 6. Неповнолітніми є особи, що не досягли

 а)  14, б) 16, в) 17, г) 18 років

   Відповідь:  18 років

 7. Референдум – це…

 а) рішення, яке приймає Президент;

 б) вибори;

  в) всенародне голосування з важливого питання

  г) рішення, яке приймає  Верховна Рада

            Відповідь:     всенародне голосування з важливого питання

 8. Чи мають неповнолітні право на власність?

   а) так, б)   ні, в)  мають, але обмежену спеціальними законодавчими актами,

    г) мають.

     Відповідь:  мають

   9. Незаконне полювання – це…

   а) хуліганство, б) підприємництво, в) браконьєрство, г) якщо щось інше, то що?

   Відповідь: браконьєрство

10. Шлюбний вік для жінок в Україні

а)16 років , б) 17 років, в) 18 років, г) 19 років  

   Відповідь:  17 років

   11. Сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у державному органі    реєстрації актів цивільного стану є

      а)   родина;

     б)    шлюб;

      в) волевиявлення однієї сторони до іншої сторони,

      г)   сімя;

         Відповідь:  шлюб.

12. Робота на уроці, ретельне виконання домашніх завдань – це…

    а)  народна традиція,

    б) вимога вчителів,

    в) обов’язок перед державою,

    г) особиста  ініціатива учня

         Відповідь:  обов’язок перед державою

13.  Казка Г.-Х. Андерсена «Дюймовочка». Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?

   а) шахрайство;

   б) вбивство;

   в) викрадення;

     г) розбій.

     Відповідь: викрадення

  14.  Укажіть дату прийняття Генеральною Асамблеєю ООН загальної Декларації прав людини:

  а)  10 грудня 1948 р.;

  б)  4 листопада 1950 р.;

  в)  20 листопада 1989 р.; 

  г)  28 червня 1996 р.

    Відповідь: 10 грудня 1948 р.;

 15. Хто з тварин у казці «Колобок» учинив найнебезпечніший злочин?

 а) вовк;

 б) лисиця;

 в) ведмідь;

   г) слон.

     Відповідь: лисиця

16. Який документ про права дітей прийняла Україна у 2001 році?

а) Загальна декларація прав людини;

б) Конвенція про права дитини;

в) Закон України про охорону дитинства.

Відповідь: Закон України про охорону дитинства.

17. Як називається основний закон України, де записані всі права та обов'язки?

а) Загальна декларація прав людини;

б) Конвенція про права дитини;

в) Конституція України.

Відповідь: Конституція України.

18. Привласнення праці інших людей це-

     а) експлуатація;

   б) дискримінація; 

    в) допомога;

    г) емансипація; 

Відповідь:  експлуатація

 

 

 

ІІ. Проміжний тур.

 

2. Проміжний тур ( розшифруйте слово )

 

АБВ

1

ГДЕ

2

ЖЗИ

3

ІЇЙК

4

ЛМН

5

ОПРС

6

ТУФХ

7

ЦЧШ

8

ЩЮЯЬ

9

 

Наприклад:  31465

Слово « Закон»

 3

 1

 4

 6

 5

 з

 а

к

о

 н

 

Завдання:  66116

Слово « Право»

6

6

 1

1

 6

п

р

а

в

 о

 

ІІІ. ДРУГИЙ ТУР.

 

На табло висвітлюються 12 тем за якими проводитиметься гра.

 

 

Мораль і ми

 

 

Я- громадянин України

 

Конвенція про права дитини

 Правова абетка

 

 

Юридичний диктант

 

Секрет

 

У королівстві Феміди

 

 

Конституція і ми

 

В гостях у казки

Закон і ми

 

Правове рівняння

 

Молодь і шкідливі звички

3. Завдання другого туру.

 

Я - громадянин України

 

  1.   Назвати Основний Закон України. (Конституція України).
  2. Як називали перший збірник законів в Київській Русі? («Руська Правда»).
  3. Коли був прийнятий Акт проголошення незалежності України? (24 серпня 1991 року).
  4. Що є головним обов’язком держави? (Утвердження і забезпечення прав і свобод людини).
  5. Які гілки влади існують в Україні? (Законодавча, виконавча, судова).
  6. Що є вищим органом законодавчої влади в Україні? (Верховна Рада України).
  7. Як називається основний документ, який засвідчує приналежність особи до держави? (Паспорт).
  8. Народним депутатом України може бути громадянин України, який досяг віку…

    (21 рік).

  1. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є…(Народ).
  2. Гарантом суверенітету в Україні є (Президент України).
  3. Добровільне професійне громадське об’єднання, що охороняє законні інтереси фізичних і юридичних осіб, надає їм юридичну допомогу, називають: (Адвокатура).
  4. В Україні відносини в громадян, виникають із шлюбу й належності до сім’ї, регулює…(шлюбно-сімейне законодавство).
  5. Правосуддя в Україні здійснюється …(виключно судами).
  6. Кому надано право законодавчої ініціативи у Верховній Раді? (Президентові України, народним депутатам України, Національному Банку України, Кабінету Міністрів України).
  7. Визначте до якої галузі права належить наведена норма: влада в Україні належить народу. (Конституційне право).
  8. Чи може бути визначена державою будь-яка релігія, як обов’язкова? (Ні).

17. Особа, наділена державою юридичними правами та обов’язками. (Громадянин).

 

 

 

18. Державними символами України є (Державний прапор України, Державний герб України, Державний гімн України ст.20)

19. Повна незалежність держави. (Суверенітет).

20.  Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет України?

 (16 липня 1990 р.).

21. День Конституції ми святкуємо … (28 червня)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конституція і ми

 

1. Який документ закріплює і гарантує права та свободи, обов’язки громадян України? (Конституція України).

2. Дайте визначення терміну конституція? (Конституція – основний закон держави, який має вищу юридичну силу).

3. Де і коли була видана перша у світі демократична конституція (  Конституція українського гетьмана Пилипа Орлика від 5 квітня 1710 року,  , прийнята  на козацькій раді в Бендерах і скріплена  підписом гетьмана Пилипа Орлика.  ).

4. Коли була прийнята  Конституція Української незалежної держави? (28.06.1996р.)

5. Який орган влади прийняв Конституцію Української незалежної держави? (Верховна Рада).

6. Якими є норми Конституції України ? (Норми конституції мають пряму дію, громадянам гарантується право звернення до суду для захисту своїх прав та свобод).

7. Назвіть основний обов’язок держави стосовно людини і громадянина? (Встановлення та забезпечення реалізації прав та свобод).

8. Який політичний режим встановлює та гарантує Конституція України? (Демократичний).

9. На які гілки поділяється державна влада в Україні? (Законодавчу, виконавчу, судову).

10. Який суд вирішує питання відповідності законів України основному документу держави ? (Конституційний).

 11.Конституція  в перекладі (лат.constitutio – устрій ) 

12.Державна незалежність України була проголошена (24 серпня 1991 року)

13.Державними символами України є (Державний прапор України, Державний герб України, Державний гімн України т..20)

14.Співголова Конституційної комісії  з  1991р. по 1994 р. (Кравчук Л.М.)

15.Право голосу на виборах та референдумах мають ( громадяни України,які досягли 18 років).

16. День Конституції ми святкуємо … (28 червня)

17. Державною мовою нашої країни є … (українська)

18. Величальна пісня, що лунає під час урочистих зібрань і великих свят це… (гімн)

 

 

 19. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є…(Народ).

 20. Повноважний представник народу в органах влади є … (депутат)

21. Кількість розділів у Конституції України ( 15 )

22. Назва єдиного виборного законодавчого органу влади в Україні (Верховна Рада)

 

 

 

 

http://i.io.ua/img_su/small/0009/67/00096779_n1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мораль

1. Етикет слово, запозичене із французької мови, яке буквально означає

(«ярлик», «етикетка», «напис»). 

2. Під етикетом розуміють  (сукупність правил поведінки, що стосуються зовнішнього прояву відношення до людей: поведінка з оточенням, форми звертання і привітань, поведінка в громадських місцях, манери й одяг тощо). 

3. Етика — це наука,(яка вивчає норми поведінки, сукупність моральних правил для якоїсь спільноти, організації, професії тощо). 

  4.Мораль -  (певні правила соціальної поведінки людини). 

   5. «Будьте вихованими, бо ніщо не дається нам так дешево й не ціниться так дорого, як  ……».  (Вихованість)

  6.Золоте правило моралі  стався до людей так, як хочеш,

(щоб вони ставилися до тебе).

7.Пристойність  (ввічливість, гарні манери, повага до людей, охайний вигляд, усе, що відповідає загальноприйнятим правилам поведінки).

8.Людяність (щире, доброзичливе ставлення до інших; уважність до чужих потреб).
9.Справедливість  (правильне, неупереджене ставлення до кого-небудь або чого-небудь). 

  10. Соціальні норми -   (правила  поведінки в суспільстві).

 11. Види соціальних норм – (заборони, мораль, правила ввічливості, звичаї)

12.Правило поведінки, що склалось людством протягом тривалого часу. (Звичай).

13.Вид, міра поведінки особи щодо використання та здійснення прав. (Обов’язок).

 14.Яку функцію виконують  моральні і правові норми ?

 (Регулюють відносини між людьми ).  

          15.На яких принципах у нашому суспільстві ґрунтується право?

   ( На принципах моралі).

16. Що відображають норми моралі ? ( Поведінку людей, їх вчинки, образ мислення відповідно встановлених норм)

 

 

17. Вищим моральним показником особистості, яка формується є (працьовитість людини).

 18.Офіційне, формально визначене загальнообов’язкове правило поведінки, яке встановлюється і підтримується державою є… (Норма права).

19. Кому належать слова : „Право мертве, коли мораль порочна” (Німецькому філософу ХІХ ст. Імануїлу Канту)

20. Які правила поведінки не забезпечуються   особливими законами та державними органами? ( мораль)

21. В чому різниця між правом та нормою права? (Право – це система загальнообов”язкових правил поведінки , норма – це правило поведінки)

 

 

 

 

 

 

Правове рівняння

 1. Термін, на який вперше отримує призначення суддя  5

 2. Вік отримання паспорта  16

 3.Мінімальний вік засновника дитячих організацій  15

 4. Мінімальний вік кандидата в президенти  35

 5. Пенсійний вік для чоловіків  60

 6. Строк контракту у Національній гвардії України   З

 7. Максимальний строк дії доручення  25

 8. Мінімальний шлюбний вік для чоловіків  18

 9.Мінімальний термін відпустки  24

 10. Мінімальний шлюбний вік для жінок   17

 11. Граничний вік призову на дійсну військову службу  25

 12.Вік, з якого громадянин несе адміністративну відповідальність  16

 13.Вік, з якого громадянин несе матеріальну відповідальність  18

 14. Максимальний робочий час на тиждень  40

 15.  Тривалість робочого тижня для підлітка   24

 16. Мінімальний вік для прийому до школи  6

 17.Вік,з якого громадяни України мають право голосу на виборах 18

 18. З якого віку дитина може звертатися до суду з питання захисту своїх прав   14 

 19. В якому році Україна приєдналась до Конвекції про права дитини  1991

 20. В якому році прийнята конституція незалежної України? 1996

21.Дата проголошення Акту незалежності України.   24.08.1991р.

22. Коли була прийнята Загальна Декларація прав людини?  10.12. 1948р.

 

 

Мої  права

 

 1.Якщо в людини є право – це значить, що в неї є і … (обов’язки).

 2.Що визначають права людини? (Ступінь свободи).

 3.Назвати особисті права людини. (Право на життя¸ право на свободу; свобода думки, совісті, віросповідання; заборона дискримінації; право на невтручання в особисте і сімейне життя; право на справедливий судовий процес; заборона рабської праці).

 4.Назвати політичні права людини. (свобода об’єднань і асоціацій, право на обрання і право бути обраним, свободи висловлення своєї думки, свобода мирних об’єднань).

 5.Назвати економічні, соціальні і культурні права. (Право на працю, право на відпочинок, право на користування досягненнями культури, право на освіту, право на доступну систему охорони здоров’я, право на пенсійне забезпечення по старості і по стану здоров’я).

 6.Назвати основні міжнародні нормативні акти в галузі прав людини. (Загальна декларація прав людини, 1948 р.; міжнародний пакт про громадянські і політичні права, 1966 р.; Конвенція про ліквідацію усіх форм дискримінації щодо жінок, 1979 р.).

 7.Для чого людині треба знати свої права? (Щоб мати можливість себе захистити, для того, щоб мати високий рівень правової культури, для відновлення порушених прав, щоб поважати права інших людей).

 8.Назвати важливі ознаки прав людини. (Природні права, Універсальні права; невід’ємні права неподільні права).

 9.Поясніть, що означають природні права? (Людина має права від народження, їх не можна лишити, заробити чи успадкувати).

 10.Розкрийте зміст поняття «універсальні права». (Права людини є однаковими для всіх людей, незалежно від раси, статі, віросповідання, національності, соціального статусу).

 11.У чому полягають невід’ємні права? (Права людини не можна відібрати. Люди наділені ними навіть тоді, коли закони країн не визнають їх, коли в країні панує рабство, раби все одно мають права, хоча й ті порушуються).

 12.У чому полягає суть неподільних прав? (Усі люди наділені сукупністю прав для гідного життя – громадянських, соціальних, політичних, економічних, культурних).

 13.В яких нормативних правових актах визначені громадянські права та свободи людини? (В Основному Законі України – Конституції України, Загальній декларації прав людини).

 14.Які права відносять до групи громадянських прав?(Право на ім’я та національність, право на самобутність, право на життя, право на захист від фізичного насильства, право на приватне життя).

 15.Які права відносять до групи політичних прав? (Свобода думки, свобода висловлювання, свобода зібрань, вільний доступ до інформації).

 16.Навести приклад економічних прав. (Захист від експлуатації).

 17.Які права належать до групи соціальних прав? (Право на освіту, право на охорону здоров’я, право на соціальне забезпечення).

 18.Назвіть культурні права. (Відпочинок, дозвілля, участь в культурному та мистецькому житті).

 19.Які права належать до групи специфічних прав? (Не розлучатися з батьками, право на гру, особливі потреби).

20. Коли й чому міжнародна громадськість відмічає День прав людини? (10 грудня , так як 10 грудня 1948 р. Генеральна Асамблея ООН прийняла Загальну Декларацію прав людини)

 

 

 

 

Секрет

1. Яка совість, (така й честь). 
2.Хто багато обіцяє, той мало  (дає)

3. Слухатись злих людей - це вже початок злої (справи)

4.Обман і сила-знаряддя злих (людей)

5. Брехун завжди щедрий на  (обіцянки)

6.Рідна сестра обману (хитрість)

7.Брехня страшніша (зброї)

8.  Кривими дорогами ходиш, (добра не жди). 
9.Знаєш кажи, а не знаєш- (мовчи)

10.Дружба та братство-найбільше  (багатство)

12. Мало знати закон - треба його   (виконувати)

13.   Хто чисте сумління має, (той спокійно спати лягає). 
 14.У брехуна сльози    ( дешеві).

 15. І той злодій, хто  (Знав та змовчав).

 16. В суд підеш — (правди не знайдеш)
17. Добро стратити — наживеш, честь втратити —( пропадеш). 
 18. Нічого, що руки чорні, (аби душа була чиста). 
19. Де слова з ділом розходяться, (там непорядки водяться). 

20. Бережи порядок і (порядок збереже тебе)

21. Не смійся із старого, (бо й ти будеш старий). 
22. Не спіши карати, (спіши вислухати)
23. Чоловік голова, жінка шия: (куди захоче, туди й повернее). 

24. Правда ясніша від сонця, (та і її з свічкою шукають)

25. Мудрий не все каже, що знає, (дурень не все знає – що каже)

26. Хоч ганьба очі не виїсть, (але не дає між людьми показатися)

27. Сталь гартується в огні, (а людина – в труді). 
28. Шануй батька й неньку, (то буде тобі скрізь гладенько). 

29. Бережи честь з молоду, (а здоров'я під старість). 

30. Здоровий бідняк щасливіший  (за хворого короля)

 

Молодь і шкідливі звички

1. Що таке звичка? (Звичка — це фор­ма поведінки людей, що виникає під час навчання і багаторазового повторення у різних життєвих ситуаціях)

 2.Які ви знаєте погані звички, що їх люди самі набувають? (Куріння, ал­коголь, наркоманія)               

3.Розшифрувати  абревіатуру СНІД. (СНІД — синдром (сукупність симптомів захворювання) набутого (з'являється протягом життя, а не вроджений) імунного (вражає імунну систему людини) дефіциту (відсутні захисні реакції імунної системи).)

4. Розшифрувати абревіатуру ВІЛ. (ВІЛ — вірус (збудники захворювання) імунодефіциту (відсутність захисної реакції системи організму) людини.)

5. Наркоманія- (хронічне захворювання, викликане вживанням певних речовин, що характеризується фазовим протіканням і наявністю певних синдромів).

6. Кого називають «пасивним курцем»? (Людину, яка вдихає тютюновий дим, але сама не курить).

7. Яка невиліковна хвороба передається тільки через кров, спричиняється вірусом імунодефіциту, який ослаблює організм? (СНІД).

8.Яка організація в Україні займається профілактикою наркоманії і СНІДу? (Національний комітет з профілактики наркоманії й захворювання на СНІД)

9. Ознаки вживання наркотиків ( зовнішні, ознаки в поведінці,ознаки-докази)

10. Як називається наука про здоровий спосіб життя?  (Гігієна).

11.  Міжнародний день солідарності з хворими на СНІД відзначають (1 грудня)  

12. Здоровий бідняк щасливіший  (за хворого короля)

13.Запив і совість   (пропив)

14.Причина багатьох злочинів лежить на дні  (пляшки, склянки)

15.Як ставились запорозькі козаки до випивки під час походу?

(Пияцтво засуджувалось і тяжко каралось).

16.Продовжити прислів’я: "Чоловік п’є - пів хати горить, жінка п’є ...

(вся хата горить ).

 

 

17.Що означав слово "алкоголь"?

(З арабського "аль-коголь" - одурманення, запаморочення).

 18.Скільки часу на день дитина може проводити за монітором комп’ютера? (  до двох годин )

19. А. П. Чехов говорив: «Цілувати жінку, яка палить, усе одно, що цілувати...» Продовжте його висловлення.      (Цілувати цигарку)

20.  Що є найбільшою цінністю у житті людини? (Здоров’я).

21. Назвіть найпопулярніший на сьогодні напис на продуктах харчування? ( без ГМО )

 22.Здоров’я маємо – не дбаємо, (а втративши – плачемо).

23. Під час паління людина вдихає такий самий отруйний газ, як той, що міститься у вихлопних газах автомобільного двигуна. Як називається цей газ? (Чадний газ.)

24.Здоровий спосіб життя – це поведінка, яка сприяє задоволенню базових потреб і досягненню загального благополуччя: доброгосамопочуття, гармонії внутрішнього світу, збалансованих стосунків зоточенням, інтелектуального і духовного розвитку.
25. Коли відзначається Всесвітній день здоров'я? ( 7 квітня)

 

 

.

 

Юридичний диктант

 

        1.Факт перебування підозрюваного поза місцем скоєння злочину в момент його вчинення (арешт)

  2. Стійка озброєна група, створена з метою нападу на громадян або організації  (банда)

  3.Народні збори на Русі в Х-ХІ ст. а також на Євромайдані (віче)

  4. Особа, яка належить на правовій основі до певної держави (громадянин) 

  5.Виборний представник населення до органів влади або самоврядування (депутат)

  6.  Влада народу (демократія)

  7. Синонім шкоди. Може бути заподіяна майну та особистості (зло)

 8.  Основний закон держави  ( Конституція)

  9.  Документ, що засвідчує особу і громадянство (паспорт)

   10.   Обов'язковий, індивідуальний безоплатний платіж, що стягується з фізичних осіб та організацій на користь держави (податок)

 11. Всенародне голосування громадян щодо законопроекту, до чинного закону та інших питань державного призначення              ( референдум )

  12. Богиня правосуддя в грецькій міфології  (Феміда)

  13.Грубе порушення громадського порядку, яке може супроводжуватися застосуванням насильства до громадян і псування чужого майна ( хуліганство)

14.  Грошове стягнення, міра матеріального впливу  (штраф)

15.  Система судових установ, судове відомство  стиція)

 16. Добровільне особисте звернення особи, яка вчинила злочин, із заявою про нього у відповідні органи (явка)

17. Кого називають спікером? (Голову парламенту)

18. Остаточне затвердження міжнародного договору вищим органом держави (ратифікація)

19. Як називається форма захисту робітниками своїх прав ( економічних та соціальних)

( страйк)

20. Закінчіть фразу з латинського прислів’я “Докази треба не рахувати, а …(зважувати)

21. Волевиявлення народу. Форма безпосередньої демократії. (Вибори)

 

 

 

 Правова абетка

 

Дати визначення понять

 1.  Арешт

( факт перебування підозрюваного поза місцем скоєння злочину в момент його вчинення)

 2.  Віче     (народні збори на Русі в Х-ХІ ст.)

  3.Громадянин      (особа, яка належить на правовій основі до певної держави)

  4. Депутат   иборний представник населення до органів влади або самоврядування)

 5. Імпічмент (Особлива процедура притягнення Президента до відповідальності)

   6.  Конституція    (Основний закон держави  )

   7. Монархія  (форма правління, при якій влада належить одноосібного глави держави)

  8. Опікун   (особа, якій отримана охорона інтересів, особистих і майнових

    прав      недієздатних осіб)

  9. Податок  (обов'язковий, індивідуальний безоплатний платіж, що стягується

   з   фізичних осіб та організацій на користь держави)

  10. Паспорт  (документ, що засвідчує особу і громадянство)

  11. Повноліття  (вік, по досягненні якого особа стає повністю дієздатним)

  12.  Ратифікація  (остаточне затвердження міжнародного договору вищим органом держави)

   13. Референдум  (всенародне голосування громадян щодо законопроекту, до чинного           закону та інших питань державного призначення)

  14. Сім'я  (Союз осіб, заснований на шлюбі )

   15.Феміда  (богиня правосуддя в грецькій міфології)

   16. Хуліганство  (грубе порушення громадського порядку, яке може

   супроводжуватися      застосуванням насильства до громадян і псування

   чужого майна)

  17.  Штраф   (грошове стягнення, міра матеріального впливу)

   1 8.  Юстиція  (система судових установ, судове відомство)

   19.  Явка  (добровільне особисте звернення особи, яка вчинила злочин, із заявою

     про   нього у відповідні органи)

    20.  Закон ( нормативно- правовий акт має найвищу юридичну силу )

Декларація прав людини

 

КОНВЕНЦІЯ  ПРО ПРАВА ДИТИНИ

 

 1. Що означає термін декларація? (Офіційне проголошення основних принципів діяльності, програмних позицій).

 2.Чим є конвенція? (Це угода, міжнародний договір з якогось одного спеціального питання, що визначає права та обов’язки держав у певній окремій галузі).

 3.Що таке права людини? (Можливість задоволення людиною своїх життєвих потреб та інтересів).

 4.Дати визначення поняття дитина. (Особа віком до 18 років).

 5.Який міжнародний орган ухвалив Конвенцію ООН «Про права дитини»?

 (Генеральна Асамблея ООН)

6.Конвенція ООН  «Про права дитини» була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Асамблеї ООН  (від 20 листопада 1989 року).

 7. Конвенцію ООН «Про права дитини» було ратифіковано  (191 країною світу).

 8. Конвенція ООН «Про права дитини» набула чинності в Україні з

(27 вересня 1991 року ).

 9.Конвенція ООН  «Про права дитини» містить  (54 статті).

 10. Скільки прав, які  має дитина  ти знайдеш в конвенції? (40 прав)

 11. В квітні 2001 року Верховна Рада прийняла Закон України

    («Про охорону дитинства»).

 12. Головним завданням Конвенції є (забезпечення дітей особливим піклуванням та допомогою, надання необхідного захисту, сприяння сім’ї, як основному осередку суспільства, та природному середовищу для зростання і благополуччя всіх її членів і особливо дітей).

 13.Основні положення Конвенції про права дитини

(Перше право дітей – право на життя.

Друге право дітей – право на щасливе дитинство.

Третє право дітей - право знати, вчитися.

Четверте право дітей – право на мир у світі).

 

 

14. 24 жовтня 1945 року було створено (ООН — Організацію Об'єднаних Націй) 

15.Ратифікація — латинське слово — ухвала , що означає ( затверджен­ня верховним

органом державної влади міжнародного дого­вору, підписаного уповноваженими на це особами).

 16. Всеукраїнський комітет захисту дітей   був створений у  (1993 році в Києві)  .

 17.«Загальна декларація прав людини», де закріплені цивільні, політичні, соціальні, економічні права, що належать кожній людині була прийнята

(Прийнята 10 грудня 1948 р. ООН).

18. Першим міжнародним документом, в якому ставилася проблема прав дитини, була (Женевська декларація 1924 р) 

19. Батьківщиною цього документу є місто Париж. Дата його народження – 3-й рік після закінчення Другої світової війни. Визначає не юридичну обов”язковість, а моральне зобов”язання для членів міжнародного співтовариства, базується на 10 відомих християнських заповідях . Що це за документ? (Декларація прав людини, прийнята Генеральною Асамблеєю 10 грудня 1948 року в місті Париж)

20. Найголовніший захисник прав людини в Україні? (Уповноважений з прав людини у Верховній Раді ( на сьогодні це Валерія Лутковська))

 

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThuQjtFsBeooBv5G51HBOv8VB-CW6Wx2emyDkLlAzUrEwefM5j

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В гостях у казки

 

1.Які права Ведмедя порушувала Маша у мультфільмі «Маша і ведмідь»? (право на відпочинок)

  1.  Яке право порушене в   казці  «Теремок»?  ( Право на недоторканність житла )

3.Яке право порушувалося в «Казці про мертву царівну й семи богатирів » А. С. Пушкіна?

( Право на життя )

4.Яке право порушувалося в казці Андерсена «Гидке каченя»?

 (Право на рівноправність)

5. Яким правом скористалася Жаба з казки Гаршина «Жаба - мандрівниця»?

(Свобода пересування )

6. Яке право порушене у    «Казці про царя Салтана» А. С. Пушкіна?  ( Право на сім'ю)

7. Яке право порушене у казці Андерсена «Снігова Королева»?

(Право дитини жити зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх розлучати)

8. У якій казці С. Маршака  порушені права дитини на захист, турботу і любов батьків?

(«Дванадцять місяців»)

9. А скільки прав порушено у казці «Попелюшка» по відношенню до  героїні:

(право на вільний вибір праці, право на справедливі умови праці, право на відпочинок)

10. Яке право порушене в казці А. О. Толстого «Пригода Буратіно або Золотий ключик » по відношенню до Буратіно, коли він не захотів віддати Лисиці Алісі та Коту Базиліо золоті  монети і сховав їх  в рот. За що його підвісили вони вгору  ногами на дереві.

 (Право на володіння особистим майном )

11.Казка Г.-Х. Андерсена «Дюймовочка». Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?   (викрадення)

12.  Які персонажі займалися шахрайством у казці О. Толстого "Золотий ключик" ?

(кіт Базиліо і лисиця Аліса, Карабас-Барабас)

13. Який злочин учинив вовк  у казці  "Вовк і семеро козенят" ?

( вбивство з канібалізмом)

14. Чи порушив закон Буратіно своїм небажанням учитися?(  ні )
15.  Які права порушував Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись у погоню за Зайцем у мультфільм "Ну постривай!"   ( правила поведінки у громадських місцях)

16. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василиси Прекрасної?
(викрадення)
17.Яким своїм правом не хотів скористатися Буратіно? ( право на освіту)

18. Яке право допомагав реалізувати звірям лікар Айболить? (на охорону здоров’я)

19. Яким правом скористався заєць в мультфільмі «Ну, постривай!», коли відвідав музей? (право на користування досягненнями культури та всебічний розвиток)
20. Яке право реалізував колобок, коли втік від баби та від діда? (право на свободу пересування )

 

 

 

 

 

 

У королівстві Феміди

 

  1. Назвіть основний нормативний документ школи, регулюючий права і обов'язки учнів.
    (Статут школи)
  2. Угода між працівником і роботодавцем. (Трудовий договір)
  3. Яка тривалість робочого тижня для підлітка. (24 години)
  4. Союз осіб, заснований на шлюбі. (Сім'я)
  5.  Небезпечне винне діяння, що посягає на власність, особистість, права і свободу громадян. (Злочин)
  6.  Яке покарання передбачається за куріння в громадському місці. (Штраф)
  7.  Акт протиправної поведінки, що тягне відповідальність дисциплінарну або адміністративну. (Проступок)
  8. Очевидець злочину - це ... (Свідок)
  1. Доказ у кримінальному та цивільному процесі - це ... (Доказ)
  2. Назвіть одне з найбільш отруйних речовин для організму. (Нікотин)
  3.  Який дивний вірус був знайдений у багатьох видах наркотиків.      (Вірус  СНІДу)
  4.  Місце, де суперечки вирішують цивілізованим шляхом. (Суд)
  5. Які ви знаєте органи правопорядку? (Суд, арбітраж, органи внутрішніх справ)

1         15. Що таке адвокатура? ( Це добровільне самоврядне об'єднання юристів,створене для надання правової допомоги фізичним і  юридичним особам.)

16. Що таке нотаріат?    (Це система органів, на які покладено посвідчення  угод, оформлення спадкових прав та іших дій.)

 17.Що таке вирок? (Це рішення суду з питання про винність або невинність підсудного і про застосування або незастосування до нього покарання.)

18. Гуманний акт, який повністю або частково звільняє особу від відповідальності за скоєний злочин (амністія)

19. Що має на меті покарання, яке застосовується до правопорушника? (Виховати, змінити його погляди, свідомість; застерегти від правопорушень інших людей, що мають намір вчинити протиправні дії; захистити від посягань на права та інтереси людей та суспільства)

 

 

20. Адміністративне стягнення  майнового характеру, яке здійснюється у грошовій формі і є разовим ( штраф)

21. Рішення, яке виноситься судом присяжних. (Вердикт)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Закон і ми 

 1.Що таке правознавство?
  (Це суспільна наука про явища з життя співтовариства людей.)

2.Що вивчає правознавство?
  (Важливі явища суспільного життя – право, мораль, юридичні норми, закони, юридичні права і обов’язки, види юридичної відповідальності).

3.На яких принципах у нашому суспільстві грунтується право?
  (На принципах моралі.)

4.Яку відповілальність за свої аморальні вчинки несе людина віком до 14років?
  (Вона несе відповідальність  перед школою, товаришами, організацією, у якій працює, сім’єю. При неодноразових порушеннях можлива відповідальність перед комісією у справах неповнолітніх).

5.Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років?
  (У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчинення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних ушкодженнь, згвалтування, пограбування, розбій, крадіжку, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умисне вчинення дій, що можуть викликати аварію потягу, умисне знищення або пошкодження майна.)

6.Яка відповідальність настає в 15 років?
  (Майнова відповідальність за заподіяння майнової шкоди)

7.Яка відповідальність настає в 16 років?
  (Кримінальна за всі види злочинів).

8.Яка відповідальність настає з 18 років?
  (18 років – це повне цивільне повноліття, коли настає відповідальність за всіма законами).

9.Які ви знаєте органи правопорядку?
  (Суд, арбітраж, органи внутрішніх справ.)

10.Що таке хуліганство?
  (Це умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства.)

11.Як карається законом хуліганство?
  (Позбавленням волі на строк до 1 року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а за злісне хуліганство – позбавленням волі на строк від 1 до 5 років).

 12.   В якому законодавчому документі України закріплено право на освіту.
  (В Конституції.)

13.А в яких документах у школі викладено обов’язки учнів?
  (В “Законі про освіту”, у Статуті школи, в Правилах для учнів.)

 14.Чи може учень працювати у вільний від навчання час (на канікулах), де саме? З якого віку? Що для цього потрібно? Чи знаєте ви, куди звернутись?
  (Так, може. З 14 років. Для цього потрібна заява батьків, дозвіл школи. Звертатися можна у соціальний відділ для молоді або в інспекцію у справах неповнолітніх.)

 15.Що ви розумієте в адміністративному законодавстві під терміном «громадське місце»?   (Вулиці, вокзали, кінотеатри, театри, магазини, установи, бібліотеки, музеї, салони громадських видів транспорту, житлові будинки, подвір’я житлових будинків, школи тощо.)

16. Чи має право 14-річний громадянин самостійно розпоряджатися своїм доходом?

(так)

17.Здатність особи здійснювати власні права та обов”язки (Дієздатність)

18. Нормативно – правовий акт органу законодавчої влади або самого народу, який регулює найважливіші суспільні відносини, приймається в особливому порядку та має найвищу юридичну силу ( закон )

19.  З якого віку людина може вибирати своє громадянство самостійно (з 18 років)

20. Що таке правопорушення? (Правопорушення - це соціально небезпечне або шкідливе, протиправне, винне діяння деліктоздатного суб’єкта (фізична чи юридична особа), яке передбачене чинним законодавством і за нього встановлена юридична відповідальність) 

 

 

ІV. Проміжний тур.

 

4. Проміжний тур ( розшифруйте слово )

 

АБВ

1

ГДЕ

2

ЖЗИ

3

ІЇЙК

4

ЛМН

5

ОПРС

6

ТУФХ

7

ЦЧШ

8

ЩЮЯЬ

9

 

Завдання:  566149

Слово « мораль»

 5

6

 6

1

4

9

м

о

р

а

л

ь

 

 

 

 

 

 

V. Заключний тур

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

 

Категорії ІІІ туру

 

Насильство-зло, що

не має права на існування

 

 

«Ми різні – ми рівні»

 

 

 

       У світі юридичних професій

 

 

Загальні питання

 

 

 

Мій улюблений світ - без насильства,

 

Без жорстокості, болю і зла,

 

Де народом заспівана пісня

 

Містить тільки хороші слова.

 

Мій улюблений світ - без насильства,

 

Де немає страждання й війни,

 

Де розквітла калина барвиста

 

И голосінь не почуєш сумних

 

Мій улюблений світ - це не казка,

 

А реальне щасливе життя,

 

Бо, звільнивши наш світ від насильства,

 

Можна сміло Іти в майбуття.

 

І коли на теренах країни

 

Без страждань заживе кожне місто,

 

Скажуть люди всієї країни:

 

Україна - це світ без насильств

 

 

 

Категорія

«Насильство-зло, що

не має права на існування»

 

1.Що означає термін дискримінація? (Це несправедливе ставлення до людини або групи людей, яке призводить до погіршення стану; применшення навмисне чи ненавмисне прав людини чи групи людей за певними ознаками: національність, раса, стать, віросповідання тощо).

2. Пояснити, що означає експлуатація дитячої праці? (Використання найманої праці неповнолітніх осіб без дотримання вимог чинного законодавства стосовно нормування її оплати та забезпечення нормативних вимог її безпеки для здоров’я).

3.Дати визначення поняття насильство. (Це дія або бездіяльність однієї людини стосовно іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психічному, пригнічує почуття честі та гідності).

4.  В якому національному законодавстві  України закріплено поняття насильства в сім’ї і коли він був прийнятий?   (в Законі України «Про попередження насильства в сім’ї» прийнятому ВР України у 2001 р)

5.З якою метою здійснюється торгівля дітьми? (З метою експлуатації, вербування, перевезення, передача, переховування або одержання дитини шляхом погрози, шляхом підкупу).

6.Назвати способи втягнення дітей в торгівлю людьми. (Пропонування привабливих умов, використання примусу чи погроз, доведення до несвідомого стану в результаті вживання спиртних напоїв, наркотиків, токсинів).

 7.Що ми розуміємо під шкільним насильством?

 (вид насильства, при якому має місце  застосування сили (примус) між дітьми.)

 8. Що  називають  буллінгом   (довгострокова, умисна фізичне  або   психологічне насильство з боку одного стосовно інших, не  здатних захистити себе в даній ситуації.)

 

 

 9. Види  насильства     (психологічне, фізичне. економічне, сексуальне)

фізичне насильство в сім’їумисне нанесення одним членом сім’ї іншому члену сім’ї побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізичного чи психічного здоров’я, нанесення шкоди його честі і гідності;

сексуальне насильство в сім’ї — протиправне посягання одного члена сім’ї на статеву недоторканість іншого члена сім’ї, а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітнього члена сім’ї;

психологічне насильство в сім’ї — насильство, пов’язане з дією одного члена сім’ї на психіку іншого члена сім’ї шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або завдається шкода психічному здоров’ю;

економічне насильство в сім’ї - умисне позбавлення одним членом сім’ї іншого члена сім’ї житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров’я.

 

10. Правові документи щодо захисту людей від насилля в Україні:

  •  (Закон України "Про попередження насильства в сім'ї" 
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України № 2154-р «Про затвердження плану заходів з проведення Національної компанії «Стоп насильству!» на період до 2015 року
  • Закон України "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за вчинення насильства в сім'ї або невиконання захисного припису" від 15.05.2003 р.
  • Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства стосовно протидії насильству в сім'ї" від

25.09.2008 р.

  •   Закон України «Про Декларацію про загальні засади державної політики України стосовно сім’ї та жінок» (5 березня 1999 р.))

 

11. Міжнародні правові документи щодо захисту від насилля:

  • (Радою Європи були прийняті „Рекомендації щодо захисту жінок від насильства” (30 квітня 2002 р.)
  • Декларації про викорінення насильства щодо жінок (Генеральна Асамблея ООН, 20 грудня 1993 р.) 
  • Конвенція про ліквідацію всіх форм  дискримінації щодо жінок
  • Конвенція проти катувань та інших нелюдських або принижуючих гідність видів поводження )

 

 

 

 

 

12. Законом передбачено, що здійснення заходів з попередження насильства в сім’ї в межах наданих їм повноважень покладається на:

1) спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань попередження насильства в сім’ї, яким визначено Міністерство у справах сім’ї, молоді та спорту, а також відповідні управління місцевих державних адміністрацій;

2) службу дільничних інспекторів міліції та кримінальну міліцію у справах неповнолітніх органів внутрішніх справ;

3) органи опіки і піклування;

4) спеціалізовані установи для жертв насильства в сім’ї, тобто кризові центри для жертв насильства в сім’ї та членів сім’ї, стосовно яких існує реальна загроза вчинення насильства в сім’ї, а також центри медико-соціальної реабілітації жертв насильства в сім’ї.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


      Категорія

«Ми різні – ми рівні»


 

 1. Який  Закон був прийнятий у  2005 році  в області   ґендерної рівності в Україні?

Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».)

2. Ґендер – (сукупність соціальних і культурних норм, які історично сформовані та залежать від біологічної статі людини).

3. Поясніть відмінність між поняттями «стать» та «ґендер».

(Ґендер визначає соціальну поведінку жінок і чоловіків у суспільстві
Визначає соціальну стать людини, а не біологічну)

4. Ґендерні стереотипи – (стійкі для даного суспільства в конкретний в історичний період уявлення про відмінність між чоловіком і жінкою, про їх місце і роль у сім’ї й суспільстві).

5. Рівність прав – (це законодавче наділення однаковими правами осіб чоловічої та жіночої статей у всіх сферах життя та забезпечення рівних умов їх здійснення).

6. Рівність можливостей – (забезпечення (гарантії) на практиці рівних умов щодо рівного розподілу, використання політичних, економічних, соціальних та культурних цінностей, які виключають дискримінацію та обмеження будь-якої статі, що негативно впливають на життєдіяльність і самовираження)

 7. Конвенція ООН «Про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок» 1979 року («Жіноча Конвенція») закріплює обов’язки держав – (забезпечити практичне здійснення принципу рівноправності, вживати законодавчі заходи, встановлювати юридичний захист)

 8. Назвіть найголовніші, на вашу думку, міжнародні правові документи з рівних прав та можливостей . (Загальна декларація прав людини, Конвенція про політичні права жінок (1952); Конвенція про громадянство заміжньої жінки (1957);

  Конвенція про рівну платню за рівну працю (1951);

 Конвенція щодо дискримінації в галузі найму і роботи (1958);

Конвенція про охорону материнства (1952);   Конвенція щодо дискримінації в галузі освіти(1960);

  Конвенція про згоду на вступ до шлюбу,мінімальний шлюбний вік і реєстрацію шлюбів (1962); Конвенція ООН  «Про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок»)

9.Що таке суспільство ґендерної рівності? 

(Суспільство ґендерної рівності – це такий стан суспільства, в якому чоловікам і жінкам як рівноправним партнерам надаються рівні можливості для добровільної участі в усіх видах діяльності, де жінки і чоловіки користуються однаковими політичними і економічними, соціальними і культурними правами і свободами, а також виконують однакові обов’язки та несуть однакову відповідальність).

 10. Ґендерне насильство – (це насильство, яке побудоване на використанні сили на основі ознаки статі – від словесних образ та погроз до фізичних побоїв та примушення до небажаного сексуального зв’язку. Ґендерне насильство існує тільки там, де відсутня ґендерна рівність, тобто: рівність у правах і свободах, рівність в обов’язках, рівність у відповідальності, рівність у можливостях та можливостях їх реалізації)

 11.  Документи України в галузі  гендерної рівності

   (Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей  жінок і чоловіків».

  Закон України «Про попередження насильства в сім’ї».

  Конституція України.

  Сімейний кодекс України.

  Цілі розвитку тисячоліття: Україна).

 12.Щорічна акція ініційована Центром жіночого глобального лідерства у 1991 році  з 25 листопада по 10 грудня  називається («16 днів проти ґендерного насильства»)

 

 

Знає він обов’язки, знає всі права,

Це юрист досвідчений – світла голова.

Він закони пояснить у своїй країні.

Зможе він допомогти будь-якій людині.

Уявіть, що ваша мрія здійснилася і ви – юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного юридичного факту.

Категорія

«У світі юридичних професій»

 

 

1. Хлопчики у віці16-17 років грали у футбол. М’яч відлетів і влучив у вітрину магазина. Скло розбилося. Чи несуть підлітки яку-небудь відповідальність?

( Адміністративну ст.. 173 кодексу «Дрібне хуліганство» та відшкодувати збитки за розбите скло. У разі коли у них не має свого заробітку, збитки відшкодовують батьки)  

2. Хлопчик  Микола 12-ти років стріляв з рогатки у птахів біля дитячого майданчика і ненавмисно влучив в око хлопчика. Василь з травмою довго знаходився у лікарні і  в результаті перестав бачити на одне око. Чи несе  Микола відповідальність? Якщо ні, то хто?

  (  Не несе, так, як не досяг віку з якого настає кримінальна відповідальність. За лікування та оплату інвалідності спочатку батьки,а потім (після 18 років) і сам  Микола  усе життя буде виплачувати Василю пенсію).

 3. Дівчина 16-ти років дуже хотіла собі нове взуття. Вона пішла в магазин і коли продавець відволікся,  вкрала   туфлі. Чи несе відповідальність дівчинка. І якщо так, то яку?        (  Кримінальна,  крадіжка)

4. Група хлопців на шкільній дискотеці розпили пляшку горілки і почали приставати до дівчат. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії?

(  Адміністративну ст..178 кодексу України «Розпиття спиртних напоїв у громадських місцях і поява у громадських місцях у нетверезому вигляді», якщо їм 16 років, якщо ні, то протокол складають на батьків –того самого кодексу).

  5. Учень 10-го класу займався продажем наркотичних речовин. Чи є це злочином і якщо це так, то як карається? (Так, оскільки цей злочин передбачений ст. 307 КК України. Карається позбавленням волі на строк від трьох до восьми років).

  6.  Тринадцятирічні  учні  середньої  школи  в  літній  час,  прогулюючись  біля  озера,  зустріли  однокласницю.  Маючи  намір  пожартувати,  вони  взяли  її  за  руки  та  ноги  і,  розгойдавши,  кинули  у  воду.  Дівчина,  яка  не  вміла  плавати,  загинула. 

      Кваліфікуйте  дії  підлітків.

     (  Хлопці  спричинили  смерть  дівчини  з  необережності.  Але  (на  жаль!)  згідно  ККУ,  особи  у  віці  до  16 років  підлягають  кримінальній  відповідальності  тільки  за  умисні  злочини.  Тому  хлопці  не  можуть  бути  притягнуті  до  кримінальної  відповідальності.)

  7.  Озброєні  обрізом  мисливської  рушниці  зловмисники  20-ти,  15-ти  та  13 років  проникли  до  приміщення   магазину  з  метою  викрадення  відеоапаратури.  Погрожуючи  вбивством,  вона  зв’язали  сторожа  та  зав’язали  йому  рота  шарфом .  Викравши  апаратуру,  вони  залишили  сторожа  зв’язаним,  а  на  ранок  його  знайшли  мертвим.  Шарф  перекрив  дихальні  шляхи  і  від  цього  людина  померла.

        Дайте  оцінку  діям  викрадачів.

        (   13-річний    не  буде  нести  юридичну  відповідальність.  Двоє  інших  вчинили  грабіж  (зі  зброєю)  за  попередньою  змовою  та  будуть  притягнуті  до  кримінальної  відповідальності  ( за  тяжкі  злочини  -  з  14 років).)

 8 Олег,  знаючи,  що   Роман  наркоман,  запропонував  купити  у  нього  наркотичні  засоби  за  низькою  ціною.   Роман  погодився  і  купив  за  400 гривень.   Олег вирішив  обдурити   Романа  і  продав  йому  зовні  схожі  на  наркотики  медичні  препарати.  Одержавши  гроші ,   Олег  в  той  же  день  виїхав .

         Вирішіть  питання  про  відповідальність   Олега і Романа.

       (    Олег повинен  відповідати  за  шахрайство  і  підбурювання  до  не  законного  придбання  наркотичних  засобів.  А   Роман  має  відповісти  за     незаконне  придбання  наркотичних  засобів.)   

 

 

 

9. Громадянин  Петренко напередодні голосування на виборах до Верховної ради порадився з дружиною і повнолітньою дочкою щодо свого та їх вибору, зібрав паспорти всіх трьох та прийшов з ними на виборчу дільницю. Чи зможе він скористатися всіма трьома паспортами, щоб голосувати? Чому? (  Не зможе скористатися. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування )

   10. 15-річний  Олег влаштувався працювати на завод на час канікул. Скільки годин

     на    тиждень повинен працювати  хлопець?

    ( Для осіб віком від 15 до 16 років ( учні віком від 14 до 15 років, які працюють у

     період    канікул) – 24 години на тиждень)

   

11. Найпоширенішим видом злочину є квартирні крадіжки. Причому в багатьох випадках злочинця додому ми пускаємо самі ; отже запитання – як не стати жертвою злочину, що потрібно знати?

(- міцні двері;

  • більше світла;
  • не згубити ключі ;
  • не давайте незнайомцю інформацію про себе).
  • не відкривати  незнайомим двері )

12.   Неповнолітній відбирає у  менших дітей гроші. Який це злочин?   (Кримінальний – передбачено ст. 186 ККУ – відкрите викрадення чужого майна (грабіж). Карається штрафом, виправними роботами або позбавленням волі).

Категорія

«Загальні питання»

 

  1.   Це слово є синонімом термінів "посередник", "проведор", "комісар". Воно означає особу, яку наділив парламент обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина. (Омбудсмен).
  2.   На цій мові розмовляли Юлій Цезар і Цицерон, Юліан Клавдій і Корнелій. У V столітті вона почала вмирати. На ній записані "Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорізького". Сьогодні цією мовою широко користується медицина. (Латинь).
  3.   Це народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою, є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що  це? (Конституція).
  4.   Вольтер сказав, що "Свобода полягає в тому, щоб залежати лише від..." Що сказав Вольтер? (…закону).
  5.   Завершіть фразу Віктора Гюго "Право – це все те, що є істинне та ..." (…справедливе).
  6.   Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій, мати Прометея. Богиня передбачення. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда).
  7.   У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето).
  8.   У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії – стортингом, в Ірані – меджлісом. А як він називається в Україні? (Парламентом).
  9.   Якби ви були юристами, то як кваліфікували б злочин, про який йдеться у народних прислів’ях:

«Без дозволу взяв, нікому не сказав» (крадіжка)

«І той крав, що крав, і той, що варив»  ( не сприяння слідству)

 10.  Прислів’я говорить: "І той злодій, хто..."  Хто ж це вважається злодієм згідно з цим прислів’ям? (Знав та змовчав).

 11. Один латинський афоризм означає "Знання закону не в тому, щоб знати його слова, а в тому..." В чому ж полягає знання закону, на думку давніх латинян? (А в тому, щоб розуміти їх зміст).

 12.Конституційний принцип, за яким особа, яка підозрюється у скоєнні злочину, вважається невинною до того часу, поки її вину не буде доведено. (Презумпція невинності).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підбиття підсумків та повідомлення результатів.
  2. Нагородження.

 

Вчитель

 

   Ми з вами сьогодні провели чудову гру правознавців,  пригадали  свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій,   які трапляються з нами в повсякденному житті. Якщо у вас є  життєві проблеми або ситуації, які ви самі не можете розв’язати,

 звертайтеся і наші юні знавці права вам допоможуть.

Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займатися дорученою справою, бути відповідальним, виконувати громадянські обов’язки – хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками в суспільстві, господаря багатств країни, сім’янина. 

Життя інколи подає нам такі уроки, що ми волею-неволею починаємо відстоювати свої права, без яких ми – ніхто. Тому важливо сьогодні знати кожному хоча б ази правової абетки для захисту своїх прав. Кожна дитина права мусить знати!

 

 

 

Читець І

 

Живи з собою в злагоді і мирі,

Не заздри людям і не проклинай.

Хай буде радість, щастя у квартирі,

Люби батьків своїх, не ображай.

Не зневажай, зла не бажай нікому,

Ділись останнім і добро твори.

Будь справедливим, чесним будь в усьому

І щире слово людям говори.

 

Читець ІІ

 

Бо в добрім слові є тепло і ласка.

У світлім серці є любов свята.

А в мудрості, запам’ятай, будь ласка

І криється та істина свята,

Яка людьми нас робить в цьому світі

З душею чистою, мов сонця промінець,

То й будеш ти, як сонечко в зеніті,

І всі печалі зійдуть нанівець!

        

 

Читець І

   Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї, і за честь стоять.

Безкрайнії поля її любити,

І щовесни журавликів із вірою зустріти.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває.

На соловейка спів в гаях,

       І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Читець ІІ

Пам’ятайте!

Життя – це шанс, злови його.

Життя – це краса, милуйся нею.

Життя – це радість, насолоджуйся нею.

Життя – це виклик, прийми його.

Життя – це цінність, цінуй його.

Життя – це скарб, бережи його.

Життя – це любов, тішся нею.

Життя – це таємниця, відкривай її.

Життя – це обіцянка, виконуй її.

Життя – це смуток, відчуй її.

Життя – це гімн, заспівай його.

Життя – це боротьба, почни її.

Життя – це трагедія, зрозумій її.

Життя – це щастя, заслужи його.

Пісня «Країна мрій»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1. Конституція України. Київ, «Атіка», 2007.
  2.  Головченко В.В. Правова енциклопедія школяра, Київ, Юрінком  Інтер, 2005.
  3. Конвенція ООН про права дитини. Київ, Український центр правничих студій, 1999.
  4. Яременко Н. Клуб інтелектуальних ігор, Київ, «Шкільний світ», 2005.
  5. Пометун О.Л. Практичне право: навч. посібник для 8(9) кл. серед загальноосв. навч. закл. (За ред. О.І. Пометун). – К.: Генеза, 2001.  
  6. Юридичні терміни. Тлумачний словник/ В.Г.Гончаренко, П.П.Андрушко, Т.П.Базова та ін.: за ред. В.Г.Гончаренка. – 2-ге вид. – К.:Либідь, 2004.   
  7. Кушнір А.П. Ви маєте право на життя// Позакласний час. – 2009. - №21-22.  
  8. Знай закон змолоду// Позакласний час. – 2008. - №9. 
  9. Гавриленко О.О. Мої права – моє життя// Шкільна бібліотека. – 2009. - №1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
3690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку