Сценарій позакласного західу "Біржа знань"

Про матеріал

Позакласний захід з хімії та математики "Біржа знань"

мета якого полягає у неформальному зрізі знань учнів у ході вирішення задач інтегрованого змісту з предметів природничого цикла

Перегляд файлу

ДНЗ «Херсонське вище професійне училище сервісу та дизайну»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали інтегрованого позакласного заходу з хімії і математики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М. Херсон

 

 

Позакласний захід з хімії та математикиіржа знань"

Мета:

Неформальний зріз знань учнів у ході вирішення задач інтегрованого змісту з предметів природничого цикла (математика, хімія).

Задачі:

Освітні:

1 повторення раніше вивченого матеріалу про основні класи неорганічних речовин;
2поглиблення знань та розширення кругозору учнів при знайомстві з додатковою інформацією з математики;
3знайомство з фактами з історії математики та хімії.

Розвиваючі:

1 розвиток логічного мислення учнів, уміння знаходити в темі, яка вивчається причинно-наслідкові зв'язки, умінь аналізу, синтезу, порівняння, вміння робити висновки;

2 розвиток умінь міркувати і доводити;

3.формування інтелектуальних умінь і навичок;

4 розвиток пам'яті, уяви, самостійності, організованості, творчих здібностей, обдарувань учнів.

Виховні:

1 підвищення інтересу до предметів математики та хімії;

2 формування почуття колективізму, взаємодопомоги та відповідальності при виконанні роботи в групах;

3.підвищення інтересу учнів до нестандартних завдань.

Обладнання та оформлення залу:

1. Портрети математиків і хіміків: Піфагора, Гауса, Вієта, Чебишева, Ковалевської, Ломоносова, Менделєєва.

2. Плакати з висловлюваннями вчених:

2.1. Предмет математики настільки серйозний, що корисно не упускати випадків робити його трохи цікавим. (Б. Паскаль).

2.2. Прагнучий до глибшого вивчення хімії повинен бути обізнаний і в математиці. (М. В. Ломоносов).

2.3. Хіба ти не помітив, що здатний до математики витончений у всіх науках в природі. (Платон).

2.4. Хімія - права рука фізики, математика її очі. (М. В. Ломоносов).

2.5. Математик, який не є певною мірою поетом ніколи не буде справжнім математиком. (К. Вейерштрасс).

3. Девіз гри: "Ми граючи перевіряємо, що вміємо і що знаємо."

4. Назви турів гри: I тур. "Гімнастика розуму", II тур "Історичний", III тур "В світі формул", ІV тур "Літературний", VI тур "Аукціон".

Хід заходу

Вчитель математики: Здравствуйте, сьогодні ми проводимо інтегрований захід з математики та хімії. Біржа знань починає свою роботу. Перш за все я хочу пояснити вам значення слова "біржа". "Біржа" - це слово німецького походження, являє собою установу для укладення великих угод з цінними паперами, валютою і різними товарами. Простіше кажучи, це місце, де постійно щось продають. Існують валютні, фондові біржі, біржі праці.

Так що ж відбуватиметься сьогодні на нашій "біржі знань"? продаж знань і вмінь, а "умовної валютою" будемо вважати бали, виставлені журі.

Ще б мені хотілося дізнатися, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на гру? На слайді малюнок, виберіть смайлик, відповіднеий вашому настрою. Ми постараємося сьогодні зробити все, щоб у всіх настрій відповідав смайлику № 2.

"Предмет математики настільки серйозний, що корисно не упускати випадків робити його трохи цікавим" - писав видатний учений Блез Паскаль (XVII в.). І хоча математика і раніше здається багатьом не тільки серйозною, але і навіть нудною наукою, іноді і в ній прослизає пустотлива усмішка. В математиці здавна існували жартівливі завдання. Але вирішують їх люди не тільки заради розваги. Іноді завдання-жарт дозволяє глибоко проникнути в суть правила, краще запам'ятати його, розвиває логічне мислення.

Вчитель хімії: М.В. Ломоносов сказав, що прагнучий до глибшого вивчення хімії повинен бути обізнаний і в математиці. Сподіваюся, що цей інтегрований захід покаже, що хімія не може бути без математики. Отже, у грі беруть участь три команди "Архімед", "Аргентум", "H2O" . Нам допомагає авторитетне журі (представлення журі).

Отже, думаємо, працюємо. Вперед до перемоги! На нашій зустрічі, друзі, інертним газом бути не можна.

I тур “Гімнастика розуму

Вчитель математики: "Ми граючи, перевіряємо, що вміємо і що знаємо". Починаємо I тур нашої гри під назвою "Гімнастика розуму". Чому так? Не тільки руки, ноги, тіло вимагають тренування, але і мозку людини потрібні вправи. Розгадування тестів, вирішення задач-головоломок розвивають швидкість реакції, ерудицію. Недарма кажуть, що математика - це гімнастика розуму.

А зараз вашій увазі тест "Ці всюдисущі хімія і математика" (Додаток 1). Кожна команда отримує, кожне питання має чотири варіанти відповідей. Час виконання 3хв

Поки команди працюють музична пауза.

Тест

Питання І команді

1. Які числа використовуються при розрахунку?


  1.                 Природні.
  2.                 Дійсні.
  3.                 Натуральні.
  4.                  Штучні.

 2. У вогні не горить і у воді не тоне?


  1.                 Сірка.
  2.                 Крейда.
  3.                 Льод.
  4.                  Залізо.

 3. Що викидає людина, здійснюючи якийх-небудь негожий, дивний, смішний вчинок? (Існує вираз "Викинути ").


  1.                 Цифру.
  2.                 Число.
  3.                 Номер.
  4.                  Формулу.

 4. Що називається "блакитним" золотом?


  1.                 Бірюза.
  2.                 Мідний купорос.
  3.                 Повітря.
  4.                  Природний газ.

5. Як називається повторювана група цифр у записі нескінченного дробу?


  1.                 Тайм.
  2.                 Період.
  3.                 Раунд.
  4.                  Гейм.

6. Що таке "живе" срібло?


  1.                 Хутро.
  2.                 Масло.

Питання ІІ команді

  1.                 Ртуть.
  2.                  Спирт.

 1 Якими бувають сучасні фотоапарати?


  1.                 Числові.
  2.                 Цифрові.
  3.                 Формульні.
  4.                  Дробні.

 2. Яка речовина є "хлібом" в хімічній промисловості?


  1.                 Соляна кислота.
  2.                 Сульфатна кислота.
  3.                 Залізо.
  4.                  Сталь.

3. Який математичний знак існує? (Ще його називають "радикал").


  1.                 Стебло.
  2.                 Корінь.
  3.                 Лист.
  4.                  Квітка.

4. Порядковий номер елемента дорівнює?


  1.                 Числу нейтронів.
  2.                 Числу підрівнів.
  3.                 Числу протонів.
  4.                  Числу рівнів.

5. Формули якого множення вивчають на уроках математики:


  1.                 Швидкісного.
  2.                 Фігурного.
  3.                 Прискореного.
  4.                  Скороченого.

6. До фізичних явищ не належать:


  1. Приготування порошку із шматка крейди.
  2.     Запалювання сірника.

Питання ІІІ команді

  1.                 Таяння снігу.
  2.                  Кип’ятіння  води.

1. Що потрібно брати з героїв, а також з усіх чесних, добрих і порядних людей?


  1.                 Задачу.
  2.                 Приклад.
  3.                 Рівняння.
  4.                  Систему рівнянь.

2. Найбільшу молярну масу має сполука алюмінію з:


  1.                 Бромом.
  2.                 Йодом.
  3.                 Хлором.
  4.                  Фтором.

3. Теорема Піфагора дійсна для трикутника:


  1.                 Рівностороннього.
  2.                 Довільного.
  3.                 Прямокутного.
  4.                  Рівнобедреного.

4. Речовина з металевим зв'язком - це:


  1.                 Кухонна сіль.
  2.                 Залізо.
  3.                 Вода.
  4.                  Цукор.

5. Закінчить прислів'я: "Всякому мила своя ...":

  1.                 Висота.                                                                 в Медіана.
  2.                 Сторона.                                                               г Бісектриса.

6. Що називають «чорним золотом»?

а            Природний газ.                                                 в Кам’яне вугілля.

б            Нафту.                                                               г Грунт

Слово журі.

 

II тур “Історичний”

Вчитель хімії: На початку конкурсу капітан кожної команди повинен зачитати епіграф. Послухаємо їх. (Учитель роздає капітанам приготовані вірші на картках). Журі оцінює.

1. Запомни то, что Гаусс всем сказал: 
“Наука математика – царица всех наук”.
Не зря поэтому он завещал,
Творить в огне трудов и мук.

2. Пусть в памяти воскреснул Архимед,
Сраженный за великие творенья.
Пусть вспомнится известный всем Виет,
Открывший формулу для уравненья.

3. Гляжу в таблицу,
Ряд, период и группы элементов в ней.
И днём, и ночью цинк учёный
Всё ходит с кислотой кругом.
Пойдёт направо, рядом – гелий,
Налево – медь пред ним стоит.
Там чудеса, там кремний бродит,
И углерод над ним сидит.
Там на неведомых оксидах
Следы несбыточных вещей,
И Менделеев над таблицей
Сидит, задумавшись над ней.

Вчитель хімії: Вивчаючи хімію і математику не можна не знати її історії. Отже, II тур історичний. Ми запрошуємо Вас в галерею видатних вчених в галузі математики та хімії. Зараз ми перевіримо, наскільки організовано ви можете працювати в команді. Протягом трьох хвилин ви знайомитеся з біографією одного вченого і розподіляєте фрази між собою. Вся команда повинна представити нам свою розповідь.

Поки команди виконують завдання пропонуємо вам розгадати ребуси і принести додаткові бали своїй команді (розгадування ребусів)

Дмитро Іванович Менделєєв

народився 27 січня 1834 року. Він був останнім – сімнадцятою дитиною. Дмитро вступив до гімназії у 7 років, в цьому віці в гімназію хлопців не приймали.

Цей геніальний хімік XIX століття народився в Тобольську. У його біографії є примітний факт: у 1887 році один на аеростаті у віці 53 років він піднявся вище хмар спостерігати сонячне затемнення, а приземлився в іншій губернії. Забобонні люди подумали, що це зійшов на землю Всевишній.

За свої наукові заслуги Менделєєв був обраний членом понад 70 академій і наукових товариств різних країн світу.

Іменем Менделєєва був названий елемент Менделевій.

Франсуа Вієт.

Франсуа Вієт, 16 століття, французький математик, основоположник буквеної символіки. Його називали "батьком буквеної сучасної алгебри". Саме він ввів термін радіус, що в перекладі з латинської означає "спиця колеса".

Одного разу французам вдалося перехопити накази іспанського уряду командуванню своїх військ, написані дуже складною тайнописом. Викликаний Франсуа Вієт зумів знайти ключ до цього шифру. З тих пір французи знали плани іспанців, з успіхом попереджували їх наступ. Інквізиція звинуватила математика в тому, що він вдався до допомоги диявола, і засудила до спалення на вогнищі. Але він не був виданий інквізиції. У своєму містечку він був кращим адвокатом, а пізніше став королівським радником. Але головною справою його життя була математика. Він міг декілька ночей не спати, вирішуючи чергову математичну задачу. Одним з його досягнень є теорема Вієта.                             По праву достойна в стихах быть воспета

О свойствах корней теорема Виета.

Что лучше, скажи, постоянства такого:

Умножишь ты корни - и дробь уж готова:

В числителе с, в знаменателе а,

А сумма корней тоже дроби равна.

Хоть с минусом дробь эта, что за беда -

В числителе b, в знаменателе а.

Піфагор.

Піфагор, 6 ст. до н. е.. (580 - 500), давньогрецький філософ і математик, переможець Олімпійських ігор з кулачного бою. Першим заклав основи математики, як науки, мав свою школу (школа Піфагора). Йому приписують і відкриття так званої теореми Піфагора, хоча інтерпретація цієї проблеми була відома і раніше. На сьогоднішній день відомо близько 100 доказів цієї теореми.

Багато мислителів і письменники зверталися до цієї чудової теоремі і ось одне із її формулювань у вигляді вірша.                                       Если дан нам треугольник

И притом с прямым углом,

То квадрат гипотенузы

Мы всегда легко найдем:

Катеты в квадрат возводим

Сумму степеней находим

И таким простым путём

К результату мы придём.

Молодці! Може, колись і Ваші імена будуть звучати як історія хімії чи математики.

Слово журі.

 Хімія і математика неможливі без формул, як російська мова без літер, музика без нот.

 

III тур “У світі формул”

Вчитель математики: Його ми проведемо у вигляді лотереї. Кожен член команди витягує квиток, записує формулу на дошці і передає естафету наступному. Виграє команда, яка швидше за всіх закінчить роботу, допустить менше всіх помилок.

Білети до конкурсу:

1. Теорема Піфагора.
2. Формула дискримінанту квадратного рівняння.
3. Площа трикутника (довільного, прямокутного, рівностороннього).
4. Основна тригонометрична тотожність
5. Площа трапеції.
6. Формула різниці квадратів двох виразів.
7. Площа ромба через діагоналі.
8. Формула квадрата суми двох виразів.
9. Площа прямокутника.
10. 
11. Формула куба суми двох виразів.
12.з
13. Відношення площ подібних трикутників.
14. sin 300 =
15. Формула зведення добутку у степінь.
16. Алюміній сульфат.
17. Нітратна кислота.
18. Ферум (III) оксид.
19. Молярную масу знаходят за формулою
20. Купрум (II) сульфат.
21. Натрій карбонат.
22. Алюміній сульфід.
23. Ферум (III) хлорид.
24. Літій фосфат.
25. Число частинок в порції речовини дорівнює
26. Кількість речовини знаходять за формулою
27. Калій сульфіт.
28. Кальцій бромід.

Вчитель математики: Під час підготовки команд провести жартівливий конкурс з гостями заходу. Вам всім знайоме математичне поняття "середнє арифметичне". Так от включивши свої знання, кмітливість, почуття гумору спробуйте відшукати середнє арифметичне, але не чисел, як на уроках, а тих предметів і істот, які нас оточують. Отже, назвіть середнє арифметичне:

1. Портфеля і рюкзака (ранець).

2. Жінки і риби (русалка).

3. Чоловіка і коня (кентавр).

4. Носка і панчохи (гольф).

5. Кола і п'ятірки (трійка).

6. Їжака і змії (колючий дріт).

7. Яблука і персика (нектарин).

8. Велосипеда і мотоцикла (мопед).

9. Трамвая і потяги (електричка).

10. Апельсина і граната (грейпфрут).

11. Туфельки і чобота (черевик).

12. Піаніно і баяна (акордеон).

13. Жінки і птиці (сирена - у грецькій міфології).

14. Людини і мавпи (пітекантроп - найдавніший чоловік).

15. Холодильника і вентилятора (кондиціонер).

Додаткові питання:

1. У кого є ребра, але немає хребта? (Куб)

2. Обчислення площі або поверхні фігури? (Це квадратура)

ІV тур “Літературний”

Вчитель хімії: "Математик, який не є певною мірою поетом, ніколи не буде справжнім математиком" - писав К. Вейерштрасс. Це завдання виявить ваші сценічні здібності. На цих аркушах представлений художній образ речовини, процесу, математичних цифр, формул фігур.

Завдання: Треба на протязі трьох хвилин проінсценувати або інтермедію, або казку, або жартівливий вірш.

  1. Стихотворение “Квадрат и треугольник” (Е. Панин).
    2. Сказка о двух братьях.
    3. Реакция окисления.

СКАЗКА О ДВУХ БРАТЬЯХ

Жили - были два брата - Кислород и Озон. Поспорили они как - то, кто из них важнее. Один говорит «Я важнее, я озоновый слой в атмосфере образую, без меня убило бы солнце своими могучими лучами всё живое». А кислород отвечает «Ты братец, не прав, я важнее. Без меня человек ни дышать не сможет, ни костёр разжечь, ни пищу приготовить». Спорили они спорили -никак не могли договориться. «Давай,- говорит,- спросим у кого-нибудь ». Встретили по дороге ветер. Ветер везде летал, мудрый был. Он и говорит «Зря вы, братцы, спорите. Важнее тот, кто больше всего друзей имеет». Тут кислород разгорячился и давай чудеса показывать. Соединился сначала с Водородом - попей Ветер водички. Соединился с Азотом - газ пошёл, да весёлый такой. Соединился с Углеродом - водичка газированная стала. Да - говорит Озон - Видимо ты важнее.

 

РЕАКЦИЯ ОКИСЛЕНИЯ

Заспорили как - то два полена, горящее и гниющее:

  • Чем это ты, братец, тут занимаешься?
  • Я вот окисляюсь...
  • Что-то ты больно спешишь, дружок, это не по-моему.
    Окисляться надо медленно, с пониманием.
  • А чего тянуть! Раз и готово! Да ты и не окисляешься,
    наверное, притворяешься только.
  • Я-то как раз окисляюсь, и по совести окисляюсь. У меня в
    этом деле опыт есть, я уже третий год этим занимаюсь.

Не верит молодое полено старому, хоть разваливается от огорчения! Призвали они разрешить свой спор мудреца Аргона. Мудрецов, законченных мыслителей, было в воздухе немного, но различались они по силе мнения разительно. Аргон - один из самых сильных мудрецов - внимательно выслушал вопрос, поразмыслил немного, но, когда обернулся к молодому полену, чтобы разъяснить его заблуждения, увидел лишь кучку золы. Окислялось-то оно быстро, вот и сгорело. А старое полено может, и до сих пор лежит себе спокойно и медленно гниёт.

Вот какие бывают окисления.

Горение и гниение - это окислительно-восстановительные реакции.

Квадрат и треугольник.

Жили два брата: Треугольник с Квадратом. Старший был квадратный, Добродушный и приятный. Младший - треугольный, Вечно недовольный

Стал расспрашивать Квадрат: "Почему ты злишься, брат?"

Тот кричит ему:

"Смотри, Ты полней меня и шире;

У меня углов лишь три,

У тебя их все четыре".

Но квадрат ответил: "Брат,

Я же старше, я - квадрат"

И сказал ещё нежней:

"Неизвестно, кто нужней!"

Но настала ночь, и к брату,

Натыкаясь на столы,

Младший лезет воровато

Срезать старшему углы.

Уходя, сказал: "Приятных

Я тебе желаю снов!

Спать ложился ты квадратным,

А проснешься без углов!"

Но на утро младший брат

Страшной мести был не рад: Поглядел он - нет квадрата... Онемел, стоял без слов...

Вот так месть! Теперь у брата

Восемь новеньких углов!

Слово жюрі.

V тур “Аукцион”

Вчитель математики: На торги виставляються шість лотів. Кожен лот розігрується наступним чином: ведучий ставить запитання, що припускає кілька відповідей. Лот виграє той, чия відповідь виявиться останньою. Сьогоднішній товар - це знання. І всім хочеться, щоб вони виявилися добротними.

Учасники команд, запрошуємо вас активно відповідати на питання. Вдумайтеся в висловлювання академіка А. Яблочкова: " Все, что вы говорите, любое ваше предложение – это этап познания, поэтому оно правомерно". Отже, починаємо торги.

Питання для аукціону:
1. Скільки множників у чисельнику дробу:  
2. Назвіть одиниці вимірювання ваги, довжини, площі, об’єму, кількості речовини, числа Авогадро, молярної маси.

3. Які бувають дроби?
4. Назвіть прислів’я та поговорки, у яких використовуються числа.
5. Я покажу дослід одержання газу кисню. Зберу його у сосуд двома способами. Переможе той, хто побачить біьше помилок, які я допустила та назве їх.
6. Назви яких елементів починаються на літеру “к”. Приведіть назви елементів, укажіть їх порядковий номер.

Слово жюрі.

VII тур “Привітальний

Вчитель математики: Дякуємо всім за участь у нашій грі. Працювали всі дружно, добре. Ну, просто комусь вдача посміхнулася сьогодні трішки більше. Давайте будемо вважати, що перемогла сьогодні, як завжди в хорошій справі, дружба.

Давайте зіграємо в гру "Так, ні, може бути". Тільки, будь ласка, будьте відверті. Треба відповісти на три питання. Відповідаєте на питання "так", то крок вперед; якщо "ні", то – крок назад; якщо "може бути" – стоїте на місці. Отже, почнемо:

1. Дізналися ви сьогодні щось нове? (Когось запитати "що?")

2. Сподобалося вам сьогоднішній захід?

3. Чи хочете ви, щоб такі заходи були у вас ще?

Ще раз дякуємо всім!

Підведення підсумків, нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 10 клас, Сценарії
Додано
29 червня 2018
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку