Сценарій позакласного заходу "Математичний турнір"

Про матеріал

У матеріалі запропоновано сценарій позакласного заходу "Математичний турнір", під час проведення якого учні мають змогу ознайомитися із життям і діяльністю славетних математиків, активізувати пізнавальну діяльність, розвивати пам'ять, увагу, інтуїцію, кмітливість, підвищити загальнологічну і математичну культуру.

Перегляд файлу

Пирятинський ліцей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід

«Математичний турнір»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            Підготувала вчитель

                             математики

                                     Філімонова М.О.

 

 

 

 

Пирятин – 2011

Мета:  ознайомити із життям і діяльністю славетних математиків, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати пам’ять, увагу, інтуїцію, кмітливість, підвищувати загальнологічну і математичну культуру учнів, збуджувати інтерес до вивчення математики

Обладнання: стінгазети, портрети видатних математиків, ноутбук, проектор, картки із завданнями, презентація «Видатні постаті в шкільному курсі математики»

 

 

Вступне слово вчителя: Шановні учні! Усі ви з першого класу вивчаєте математику і тому прекрасно знаєте, яким частоколом формул і теорем захищена вона від неуків. Для тих же, хто бажає ввійти в її казковий світ і опанувати його таємниці існує науково-популярна література, збірники цікавих задач та ігор, біографічні замальовки про життя і діяльність великих математиків, конкурси «Кенгуру», «Золотий ключик». Малесеньку часточку цих скарбів ви можете побачити на нашій виставці стінгазет, а також переглянувши презентацію «Видатні вчені в шкільному курсі математики».

Багато важливих питань математики і навіть теорій входили в науку у формі цікавих задач, ігор та головоломок.

Геніальний французький учений Блез Паскаль писав: «Предмет математики настільки серйозний, що не варто пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим». Саме це ми і спробуємо сьогодні зробити. Мета нашої гри – показати математику з іншого боку, не зовсім вам відомого, довести, що і математика може бути цікавою, веселою і захоплюючою.

Але жоден конкурс не відбувається без команди журі. Судити сьогодні будуть:…

У грі беруть участь 3 команди з 8-х класів. Зараз кожна з них назве себе і зробить коротке представлення.

Шановне журі, даний етап гри також оцінюється по 5-бальній шкалі.

(Відбувається перегляд презентації «Видатні постаті в шкільному курсі математики»)

1 тур. «Чи правильно, що…»

Ще у Стародавньому Вавилоні поклонялися трьом Божествам: Сонцю, Місяцю, Венері.  У Стародавньому Римі взагалі був поширений культ трійці: три богині долі, три богині краси, богиня полювання Діана мала три обличчя. Християни також поважали число 3, тому ми і святкуємо свято Трійці. Віддаючи данину магічності числа 3, кожна команда по черзі має відповісти на 3 запитання, що починаються словами «Чи вірите…», «Чи правильно…». Вам залишається відповісти лише «Так» чи «Ні». Кожна правильна відповідь приносить один бал.

  1. Чи правильно, що англійський математик Дж. Сильвестр на­писав сонет «Небесна муза», який присвятив першій жін­ці-математику С.Ковалевській? (Так)
  2. Чи вірите, що брати Грімм, автори казки «Бременські музиканти», написали казку «Незвичайні пригоди циркуля та лінійки»? (Ні)
  3. Чи правильно, що Наполеон Бонапарт писав математичні роботи? (Так, є один геомет­ричний факт «Задача Наполеона»)
  4. Чи правильно, що Лев Толстой, який написав «Войну и мир», є автором підручника з математики? (Так, він написав підруч­ник для початкової школи.)
  5. Чи правильно, що іспанського математика за розв'язання рів­няння четвертого степеня було спалено? (Так, це Паало Вальмес)
  6. Чи вірите, що великий математик Евклід самому царю Птоломею наважився сказати: «У геометрії немає окремих доріг для царя»? (Так)

7.  Чи правильно, що вчення про правильні многокутники, тео­реми про суми кутів трикутни­ка й многокутника належать Піфагору? (Так)

8. Чи правильно, що відомий Фалес був уболівальником і помер
на трибуні Олімпійського стадіону під час бою Піфагора? (Так, на 58-й олімпіаді)

9. Чи вірите, що Шарль Перро, автор «Червоної шапочки», написав казку «Кохання циркуля та лінійки»? (Так)

2 тур «Розгадай кросворд»

Шановні учасники, вам пропонується за 3 хв розгадати кросворд. Кожне правильно розгадане слово – 1 бал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 1/90 частина прямого кута.   
  2. Дріб, чисельник якого більший за знаменник або дорівнює йому.
  3. Прилад для вимірювання кута.
  4. Знак пунктуації, що використовується в математиці.
  5. Трикутник, у якого дві сторони рівні.
  6. Розрядна одиниця.

7. Прямокутник, у якого всі сторони рівні.

  1. Рівність, що містить невідоме.
  2. Основна геометрична фігура.

 

3 тур. Конкурс для глядачів

Глядач, який правильно відповів на запитання, може додати будь-якій команді бали. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

Запитання

  1. Двоє синів і двоє батьків  впіймали по одній рибині. Всього три рибини. Як це сталося? (На рибалку ходили дідусь, батько і онук)
  2. Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Під мокрим)
  3. Піфагор був на рибалці. У нього запитали: «Скільки ти впіймав рибин?» Він відповів: «Половину від восьми, шість без голови і дев’ять без хвоста». Який улов Піфагора? (Не впіймав нічого)
  4. Як число 999 зменшити на 333, не виконуючи арифметичних дій? (Перевернути аркуш)
  5. Приписавши до одноцифрового числа зліва цифру 8 , дістали число, яке у 21 раз більше від початкового. Які це числа? (4 і 84)
  6. Двоє учнів ішли до школи. Їм назустріч ішли ще 5 учнів. Скільки дітей прийшло до школи? (Двоє)

4 тур «Відгадай фігуру»

Команди, кожній із вас буде запропоновано 3 малюнки із зображеними геометричними об’єктами. Вам необхідно протягом       3 хв відгадати кожну фігуру і вказати її основну влстивість або співвідношення, пов’язане з нею. Кожна малюнок оцінюється 2 балами. Таким чином, максимальна оцінка за конкурс – 6 балів.

5 тур «Відгадай математика»

Команди мають вгадати, про кого з математиків йде мова, використовуючи підказки ведучого. Чим менше підказок, тим більше балів може отримати команда. Той, хто готовий відповісти, піднімає руку. Кожна команда має право на дві помилки у кожному турі. Якщо команди не знають правильної відповіді у гру можуть включатися болільники.

 

Перший вал

  1. Він   був   кволою   дитиною і ніхто не вірив у те, що виживе. (10 балів)
  2. Хоч народився в сім'ї бідного фермера, у 1705 році королева Англії Анна, враховуючи заслуги вченого, надала йому дворянське звання і нагородила титулом ли­царя. (9 балів)
  3. У сільській школі спочатку вчився погано, й невідомо, як склалася б його доля, якби не ви­падок, що трапився з ним у шко­лі. Хтось із одноліток під час су­перечки побив хлопця; він дуже потерпав, що не може відплатити, бо кривдник був значно сильні­ший. Тоді хлопець вирішив пере­вершити суперника в навчанні. Невдовзі вчителі і директор шко­ли визнали його найкращим уч­нем. (8 балів)
  4. У квартирі аптекаря Кларка, де він мешкав, знаходилась невеличка майстерня з повним набо­ром інструментів. Користуючись ними, юнак виготовляв моделі машин, а потім і самі машини. Він побудував водяний і соняч­ний годинники, самохідну карету й оригінальний вітряк, який руха­ла миша, спеціальна до цього привчена. (7 балів)
  1. У зв'язку з епідемією чуми йому довелося майже на 2 роки покинути Кембридж і переїхати до свого рідного села. (6 балів)
  2. Малиновий колір — улюбле­ний колір цього вченого. В ос­танні роки життя його оточували речі саме цього кольору: малинові штори, покривало ангорської во­вни на ліжках, драпі, балдахін, шпалери і портьєри, диван-канапе. (5 балів)
  3. У повсякденному житті він був скромним і мовчазним, зав­жди дотримувався суворого режи­му й дуже рідко хворів. Помер близько 80 років. (4 бали)
  4. Жозеф Лагранж писав про нього: «Він найщасливіший — систему світу можна встановити лише один раз». (3 бали)
  5.          Павло Антокольський поетич­но сказав про нього:

В ніч оту, коли все в світі спало,

І змовкли голоси церков і шкіл,

Не яблуко, а формула упала.

 Із Всесвіту аж на робочий стіл... (2 бали)

10. Він був творцем диференціаль­ного та інтегрального числення,
закони механіки та всесвітнього тяжіння носять його ім'я. (1 бал)

Відповідь. Ісаак Ньютон — англій­ський фізик, математик, астро­ном. 4 січня виповнилося 361 ро­ків від дня його народження.

 

 

 

Другий вал

  1. Учений називав себе «Аполлоній з Галії», пишаючись знайденим розв'язком такої задачі: побудувати на площині коло, що дотикається до трьох даних кіл за допомогою тільки циркуля і лінійки. Вважають, що цією задачею цікавились ще давньогрецькі математики, і Аполлоній розв'язав її за допомогою ко­нічних перерізів. (10 балів)
  2. Він подав тригонометричний спосіб  розв'язання   кубічного рівняння. (9 балів)
  3. Якось король Франції приймав нідерландського посла, який за­уважив, що у Франції, мабуть, немає видатних математиків. Ко­роль наказав покликати цього вче­ного. Коли вчений з'явився, посол показав листа голландського мате­матика Роумена як виклик ученим Європи. Вчений прочитав його
    і тут же написав один з розв'язків рівняння, яке містилось у листі, а наступного дня надіслав ще 22 розв'язки, крім того, виявив помилку в умові, що була допуще­на під час переписування, і випра­вив її. (8 балів)
  4. Він дав перше в Європі аналі­тичне (за допомогою формули) зображення числа  π (7 балів)
  5. За фахом він юрист. Закінчив школу, став адвокатом, а потім радником французьких королів.(6 балів)
  6. Як адвокат, вів справи однієї дворянки і водночас навчав ас­трономії її дочку Катерину. На­вчаючи дівчину, юнак сам захоп­люється астрономією і вирішує написати велику працю. Та для цього потрібні знання з тригоно­метрії. Юрист починає сумлінно працювати над тригонометрією,
    і з'ясовує для себе, що світ мате­матики дуже широкий і в ньому не менше загадок, ніж у космосі. Трактату з астрономії так і не було написано, натомість світ отримав великого математика. (5 балів)
  7. Нерідко, забувши навіть про їжу і сон, він міг упродовж 2—3 діб просиджувати за своїм робочим столом, розв'язуючи якусь цікаву задачу або досліджуючи якесь складне питання. (4 бали)
  8. Завдяки йому під час війни між Францією та Іспанією всі таємні листи іспанців вільно чи­тали французи. Як не намагалися заплутати іспанські шифруваль­ники, він щоразу успішно розга­дував запис. Не уявляючи собі могутності людського розуму, іспанці думали, що французам допомагає сам диявол, і навіть зверталися до Папи Римського з проханням знищити цю дия­вольську силу. (3 бал)
  9. За введення алгебраїчної сим­воліки його називають «батьком алгебри». (2 бали)

10. Кожному школяру відома тео­рема, яка носить його ім'я, про взаємозв'язок між коренями та коефіцієнтами зведеного квадрат­ного рівняння. (1 бал)

Відповідь. Французький матема­тик Франсуа Вієт. У цьому році виповнилося 401 років від дня його смерті.

 

 

 

Третій вал

1. Тату, а що таке геометрія?

  •            Як тобі пояснити... Це спосіб креслити правильні фігури і зна­ходити відношення, що існують між ними.

Малюк починає щось креслити на підлозі, стінах, дошці. Через деякий час батько заходить до кімнати й бачить, що рисунки схожі на рисунки з теорем.

 - Що ти накреслив, сину?

 - Це палиця {вказує на пряму), це колесо {на коло), а це довгий квадрат (на паралелограм).

Батько біжить до свого друга-математика.

— Мій син буде великим матема­тиком! Це я відкрив сьогодні!

  1. У 16 років він написав трактат про конічні перерізи. На жаль, цей
    рукопис було втрачено; останній, хто його бачив,  був Лейбніц. Юнака вже тоді називали «вели­ким математиком», він сперечав­ся із Ферма, а бундючний Декарт не вірив, що авторові надісланих йому математичних праць лише 16 років. (9 балів)
  2. Його ім'ям названо трикутник із чисел. (8 балів)
  3. Його вважають творцем мето­ду математичної індукції. (7 балів)
  4. Його батькові по службі дово­дилося робити безліч розрахунків,
    у яких йому допомагав син. Вреш­ті-решт синові це набридло, і він сконструював свій арифмометр — «бабусю» сучасних лічильних ма­шин. Загалом він зробив 50 моде­лей, і кожна була досконалішою за попередню. До наших днів зберег­лося 8 екземплярів. (6 балів)
  5. У 24 роки його розбив параліч. Він ледве пересувався на милицях,
    але й далі працював. Ох, як заважа­ли йому ці милиці! Адже він наду­мав до кінця розгадати загадку ат­мосферного тиску. І йому таки вда­лося це зробити. Ми зобов'язані йому використанням барометрів для передбачення погоди. (5 балів)
  6. Якось він ледве не зірвався з мосту, проїжджаючи по ньому в кареті. З того дня він відчуває зневагу до світу, кидає заняття і йде в монастир. Він розчарувався в науці і твердо вирішив нею не займатися. Але не зміг утриматися через... зубний біль. Він помітив, що роздуми про циклоїду, про яку
    він випадково згадав, відволікають його від болю. (4 бали)
  7. Серед його знайомих був кава­лер де Мере, відомий гульвіса і картяр. Він привернув увагу вче­ного до питання про підрахунок імовірностей під час кидання грального кубика. З цього приво­ду він листувався з Ферма, завдя­ки чому й народилася теорія ймо­вірностей. (З бали)
  1. За один із винаходів його назвали «французьким Архімедом». (2 бали)
  2. За збереженим портретом мож­на встановити його зовнішність:
    «Він тендітний та невисокого зро­сту; кучеряве волосся спадає на
    плечі; білий «декартівський» комі­рець підкреслює нездорову блідість
    обличчя, риси якого скоріше не­красиві, ніж привабливі: рівний лоб, з горбинкою ніс, повні вуста...мабуть,   примітні  лише  темні, уважні очі». (1 бал)

Відповідь. Блез Паскаль — фран­цузький фізик та математик

Журі оголошує переможців. Голова журі вручає учасникам турніру нагороди.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Позакласні заходи
Додано
10 липня 2018
Переглядів
635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку