Виховання у дітей шанобливого ставлення до державної символіки, культурного та історичного минулого України, усвідомлення духовної єдності населення всіх регіонів України, виховання людяності, гідності, справедливості, толерантності; формування в учнів активної життєвої позиції, громадянського самовизначення, прагнення до самореалізації в Україні, розвивати почуття гордості за Україну, її історію та видатних людей.
Сценарій загальношкільного виховного заходу, присвяченого 74 – й річниці визволення Городищини та с.В’язівок від нацистських окупантів у роки Другої світової війни
«Війні немає забуття»
Підготувала
педагог – організатор О.М.Чемерис
2018 рік
Ведуча:
Вже багато років несемо ми квіти до могил загиблих,
Несемо з вдячністю в серцях.
Ми пам’ятаємо про тих, хто не вернувся з битви
Ми думаємо про вас, хто серед нас, живих.
Ми будемо за вас свій отчий край любити
І на землі своїй лишати добрий слід.
Ведуча:
Щороку в лютому ми святкуємо День визволення Черкащини та Городищини від нацистських окупантів. Дорогою ціною заплатив український народ за участь у найстрашнішій за всю світову історію війні 1941-1945 рр.
Ведуча:
Час лине дуже швидко і, на жаль, його не можливо зупинити. З точки зору історії, з висоти погляду тисячоліть – це можливо і мить, яка нічого не важить, але для нас, звичайних людей, це життя, це ціла епоха.
Ведуча:
7 лютого минає 74 роки з того часу, коли наше рідне село В’язівок було повністю звільнено від ворога у Другій світовій війні, найстрашнішій з чотирнадцяти тисяч війн, які пережило людство за останні п’ять з половиною тисяч років.
Ведуча:
Цей чорний шлях світових цивілізацій, оплачений життями мільярдів воїнів усіх країн, усіх націй і народів.
Ведуча:
То як же називати почуття,
Яке віддати змушує життя.
За благо незнайомої людини,
За честь чужих жінок і матерів,
За їхній дім, що в полум’ї згорів.
Ведуча:
Під жерлами націленної зброї
Не тільки щастя віддаючи їм,
Палким життям платили ви своїм
За вічне сяйво радості чужої.
Ведуча:
Події Другої світової війни й досі не забуті
односельцями. Печуть ранами в душах людей, учасників війни
та бойових дій, дітей війни…. котрим до сьогодні сняться
атаки, в яких не вилікувано ниють рани і щемлять серця.
Ведуча:
Так, дорогою ціною далася воля жителям В'язівка. Навіки знайшли тут спочинок 136 воїнів Радянської Армії. Імена багатьох загиблих в боях за наше рідне село лишилися невідомими.
Ведуча:
Тільки з В'язівка на фронти Великої Вітчизняної було відправлено 1250 наших односельчан, з них 630 не повернулися до своїх домівок, родин. 359 в'язівчан було нагороджено урядовими нагородами за мужність і героїзм.
Ведуча:
Восени 1941 року майже вся територія України була захоплена нацистськими окупантами. Та не скорився народ України під гнітом нацистських катів.
Ведуча :
У літопис Великої Перемоги навічно вписані імена тисяч і тисяч славних синів і дочок України. Воювали вони на різних фронтах, виборюючи Перемогу – одну на всіх!
Ведуча:
І сьогодні поруч із нами незримо присутні захисники і визволителі України, поховані у 28 тисячах братських могил на її території. Присутні полеглі, чиї імена загубилися в кривавій круговерті боїв, відступів та оточень, проривів та котлів, у гестапівських катівнях і концтаборах, на трагічних і скорботних біженських шляхах... Історія визволення України, як і всієї війни, писалася доблестю і самопожертвою воїнів, талантом полководців. Хто поліг за Дніпро, за Україну, буде, як співається в пісні тих літ, справді жити у віках. Жити в наших помислах і справах, нашій генетичній пам'яті.
Перегляд відеофільму «День визволенняУкраїни»
Ведуча:
Важкий тягар Другої світової ліг на плечі нашого народу. Саме на радянсько-німецькому фронті були розгромлені основні сили фашистської Німеччини, і наш солдат підняв над скореним Берліном переможний Прапор. Для нашої країни та війна була Вітчизняною, всенародною. Дорогою ціною дісталась нашому народові перемога.
Учень:
Було те давно, але слід пам’ятати
Про смерть і життя, і про гуркіт гарматний,
Про те, як війни розгорнулися крила
Й дорогу до світла людині закрили.
Як сутінки лиха на землю спустились,
І горе безмежне по світу розлилось.
Безжальні фашисти на нас наступали,
Родини вони без батьків залишали.
Молилися вдови і плакали діти,
Безсилих прокльонів і сліз не злічити.
І марно нещасні солдат виглядали,
Бо ті за Вітчизну життя віддавали.
Із різних країв всі, далеко від дому,
Боролись пліч-о-пліч на полі одному
Та гинули в битвах. Одних впізнавали,
І з болем у серці їх друзі ховали.
Ім’я невідомих у часі зникали,
Їх братські могили навічно прийняли.
В зажурі над ними берези схилились,
Сумують за тих, що в війні залишились.
За тих, хто сльозами і кров’ю умиті,
За тих, що їх віру не можна зломити.
І нині у серці ми будем тримати
Пошану до тих, кому ім’я – солдати.
Їх кров не упала на землю даремно,
Серця їх схололи – тому ми живемо.
Тепер же хай квіти червоні і ніжні
Зігріють холодне могили підніжжя.
Було те давно, але слід пам’ятати
Дев’ятого травня немеркнучу дату,
Про день Перемоги над ворогом клятим,
Яку здобували безсмертні солдати.
Лунає над світом і кожному чути:
«Ніхто не забутий, ніщо не забуто!»
Ведуча:
Солдатський подвиг в роки Великої Вітчизняної війни в пам’яті поколінь буде жити вічно. Солдатська пам'ять – це той голос історії, який ми повинні пам’ятати щодня для усіх поколінь, як голос правди про Велику Вітчизняну війну.
Учень 1:
Вічна слава солдату – герою
І солдату без нагород –
Хто загинув хоробро від бою.
Захищаючи рідний народ.
Учень 2:
Вічна слава бійцю – рядовому,
Як і маршалу слава отця,
Хто поліг біля отчого дому
Смертю мужності, смертю бійця.
Війна і смерть – дві сестри, ніби пара,
Які крокують разом вже віки…
Це – ніби чиясь невблаганна кара,
Що слід лишає на усі роки.
Війна… Ти був там? Ні? То ти щасливий,
Бо ти не бачив сльози, біль і кров,
Не бачив ти, як погляд свій зрадливий
Кидала смерть на юних знов і знов.
Чи бачив ти, як проводжає мати
Свого єдиного, не воїна – дитя,
І молить Бога, щоби дочекати,
Або за нього дать своє життя?
Чи чув ти тихий плач дівчини,
Коли почула вість, що вже нема
Того, до кого серцем лине,
І що тепер вона уже одна?
А може, ти вдовиний погляд бачив,
Тої вдови, що на руці дитя,
Що ще недавно тато сина няньчив,
Сьогодні ж – сирота оце маля?
Чи хоч у сні до тебе приходила
Ота проклята усіма війна,
Яку ще в сорок п'ятім загасила
Чарівна, бажана і прошена весна.
Учень 2:
Все менше й менше у такі свята
Ми бачимо тих, хто вистояв в броні
Тому говорим кожному сьогодні:
«Дивись і слав їх в рідній стороні.
Бо це не просто люди, це – Герої,
Це наша слава, гордість і краса.
Учень 3 :
Вони в житті не гнулись долі злої
Й зірками душ встеляли небеса.
Вони свої найкращі юні роки
Лишили на тяжких шляхах війни,
Щоб на землі царили мир і спокій,
Щоб всі країни в розквіті жили».
Пісня: «Ми за мир»
Учень 6:
Нам не треба війни, не треба –
Ми за спокій і мир на Землі,
Щоб не коршуни в чистому небі,
А космічні пливли кораблі,
Щоб щасливо зростали діти
І не бачили жаху війни,
Щоб зловісний воєнний вітер
Був розвіяний вітром весни.
Вітром правди і сили людської –
Силу ту не здолати в віках –
Нас даремно лякають війною,
Міць народу – в народних руках!
Пісня
Декорація сидять діти з гітарою, з ноутбуком. З’являється відео військової кінохроніки. Діти разом з глядачами дивляться фільм. Фільм закінчується,і на фоні цієї музики – слова:
Учень 1: (Звертається в зал)
Ви пам’ятаєте ці дні? Я – ні, тому що народилася в 2005 році.(Звук гітари посилюється і роздається звук обірваної струни. Говорить той учень, який грав на гітарі)
Учень 2: Моя провина і не більше, і не менше,
Я – відголосок рваної струни.
Сьогодні я молюсь за всіх загиблих і за тих, хто вижив
Від імені не пам’ятаючих війни.
Учень 3: Я народилася через 61 рік після Перемоги. Я війни не знаю. Час віддаляє від нас ті трагічні події, коли життя і смерть, кожен день, кожен час, кожну секунду були поряд. Війна поступово відходить у минуле і стає сторінкою у підручнику історії, у спогадах ветеранів, мого діда і моєї прабабусі.
Учень 4: Пройшло 74 роки! Ціле життя людське. Мені тільки 13. Але коли я дивлюся кадри військової хроніки, думаю про одне: як ми вистояли, як витримали цей жахливий біль? Я схиляю голову перед героїзмом наших дідів, бабусь, прадідів та прабабусь.
Учень 5: Яку ж це потрібно мати моральну силу, стійкість , щоб пройти через усі муки – голод, холод, концтабори. І залишитись Людиною!
Учень 1: Коли я слухаю розповіді мого прадіда, думаю: цього жаху могло б і не бути. І не було б сотень тисяч інвалідів на все життя. Не було б вдов і сиріт. Не було б того великого загальнолюдського горя і рік материнських сліз.
Учень 2: А скільки молодих загинуло за Батьківщину на початку свого життя: в 23, 21, 19 і навіть в 13, 14 років. А скільки б вони могли ще зробити, почути освідчень у коханні.
Учень 3: А скільки мрій у них було. І за ці мрії вони воювали на фронті.
Учень 4: А моя прабабуся і досі з сумом згадує день випускного і все ще зберігає випускну сукню, яку так швидко довелося змінити на одяг військової медсестри.
Звучить вальс. (танцює пара випускників). Танець переривається оповіщенням Левітана про війну. Пара завмирає і слухає повідомлення інформбюро.
Дівчина, що танцює вальс:(Звертається до партнера)
Першу дорослу сукню вдягнула,
Перші високі підбори.
Так танцювати цей вальс я хотіла
Разом з тобою, героє.
Хлопець, що танцює вальс: (Звертається до партнерки)
Бал випускний закружляв нас з тобою
Ось і зоря у вікно загляда.
Дівчина, що танцює вальс: Ні, не зоря, це сяяння бою!
Хлопець, що танцює вальс: Це червень – 22, рік 41, війна!
Виходить Мати із свічкою в руках. На фоні музики повільно обходить зал, зупиняється і каже
Мати:
Я – мати, мати всіх дітей,
Що на фронтах воєнних полягли.
Сьогодні я звертаюсь до людей,
Щоб мир у світі пильно берегли.
Я – мати… Я крізь все пройшла:
Крізь дим пожеж, утрат і сто смертей.
Розтоптана і знищена була,
Та через роки йду я до дітей.
В душі моїй горить пекельний біль.
За всіх, усіх, яких не повернуть.
І крик душі лунає звідусіль.
Вони до нас ніколи не прийдуть…
Та я не вірю в похоронки ті!
Живі вони, бо пам’ять ще жива!
Мої сини, соколики ясні…
А всюди квіти … квіти… і трава.
Я – мати! Я до вас іду, щоб захистити, відвернути зло.
Та відвести від всіх людей біду,
І щоб війни ніколи не було.
Тож встаньте всі і голови схиліть,
Згадайте тих, хто йшов через фронти.
І з вдячністю хвилину помовчіть,
Щоб пам’ять в нашім серці зберегти.
Хвилина мовчання
Виходить учень із старою проржавілою каскою, в якій цвіте польова квітка
Учень 5: Погляньте, друзі – це улітку я знайшов,
Коли збирав я квіти польові.
Напевно, теж колись боєць ішов
І залишив на згадку по війні цю каску…
А у ній краса
Заквітла щиро, радісно в цей час,
Щоб більш ніколи ця страшна війна
Не повернулась, не прийшла до нас.
Учень 1: А ви не думали про те,
Що в касці дівчина – красуня йшла,
А зараз квіткою її життя цвіте,
Бо зовсім юна дівчина була.
Учень 2: А й справді, мені дідусь розповідав, скільки молодих і красивих дівчат було на фронтах. Вони і радистки були, і медсестри. Це вони, мов ті голубки миру, на своїх тендітних плечах усі воєнні біди несли. Бо ж у тій війні залишилась їхня молодість.
Учень 3: Так давно це все було. Але час спливає. Іде зміна поколінь, як і потрібно у житті. Тому особливо важливо, щоб юні знали і пам’ятали про тих, хто не жаліючи сил, здоров’я і життя воював з фашистами.
Учень 4: Народжені жити, любити, творити давно пішли в інші часи, для них війна закінчилася не салютом, а свинцем у серці. Вони заповідали нам берегти, пам’ятати і любити свою Батьківщину. Тож завдання нашого покоління не дати забути людей, які прославили Вітчизну своїм героїзмом.
Учень 5: А що можемо зробити ми, молоде покоління?
Виходять дівчата з гітарою, сумкою та хлопці одягнути в камуфляжні костюми. Грає марш «Прощание словянки»
Дівчина 1: Встигли. Вони ще не поїхали. Хлопці… Солдати… Ну, я хотіла сказати… Вертайтесь скоріше, без вас буде невесело.
Дівчтна 2: Коля, я гітару твою збережу, не хвилюйся. Приїдеш – заспіваємо… Пам’ятаєш нашу улюблену?
Дівчина 3: Ден, я тобі тут в доріжку зібрала трішки. Сама приготувала, вперше в житті.
Дівчина 4: Я буду чекати тебе, ти не думай. На танці без тебе ні кроку!
Дівчина 1: Ми будемо чекати на вас. Служіть спокійно за нас не хвилюйтесь. Ми будемо чекати.
Дівчина 2: А скільки чекати? Рік? Два?
Дівчина 3: А скільки б не довелося, стільки і почекаємо. Доля наша така жіноча. Бабусі чекали, мами чекали і ми дочекаємося. Чим ми гірші?
Дівчина 4: Правильно, дівчата!
Танець дітей у камуфляжних костюмах під пісню Л. Агутіна «Граница».
Ведуча:
Йшов 1945 рік. Друга Світова війна проти фашистських загарбників наближалася до переможного кінця. Навесні Радянська Армія підійшла до столиці фашистської Німеччини – міста Берліна.
Ведуча:
Битва за Берлін тривала до 2 травня. Над рейхстагом замайорів Червоний Прапор, який символічно став прапором Перемоги над фашизмом.
Учень:
Упав Берлін. Іще боями гула розвихрена земля,
А вже з барвистими квітками вступала тиша на поля.
І сходив мир на доли й води і в гарячковий стук сердець.
Удари з заходу і сходу сказали ворогу : «Кінець!»
Кінець! Незборна правди сила, замовк гармат охриплий спів.
Кінець. І тиша оглушила людей, що звикли до громів.
І всі звели до сонця чола, що довго снилось їм у млі.
І стало тихо так навколо, мов не було іще ніколи
такої тиші на Землі.
Ведуча:
Боротися і перемагати допомагала воїнам пісня. Яка зігрівала їх у зимовий холод, підтримувала і допомагала вижити в тяжких умовах війни. Пісня нагадувала воїнам про рідну домівку, про матір, про коханих…
Пісня «Мати»
Ведуча:
Ми з вами маємо всі підстави пишатися тим, що наша батьківщина мала славні періоди історії, справді легендарних героїв, мужньо пережила найважчі випробування і не скорилася. Ми можемо гордитися тим, що Україна ніколи не поневолювала інші народи, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких та далеких сусідів.
Ведуча:
Очі війни… В них відбилися смерть, кров, жах, мучення, нелюдська праця. Війна – злочин проти всього живого, проти самої природи. Хочеться всім сказати, що людина породжена для щастя, для мирної праці. Люди можуть, повинні перепини шлях війні. На жаль, так сталося в Україні, що ми наразі маємо захищати єдність нашої держави, її територію та кордони. Кожен, хто живе в Україні, повинен пам’ятати, що він громадянин цієї держави і від нього залежить, яке життя ми в ній побудуємо.
Ведуча:
Україна продемонструвала Європі і всьому світові, що українці - міцна духом волелюбна нація, яка навчилася поважати себе і яка зуміла відстояти свій демократичний вибір. Сьогодні на сході нашої держави нажаль продовжують точитися криваві бої. Саме за це зараз в АТО воюють сини – герої. Серед них є і наші з вами земляки. Вклонімось їм всім низько, до землі.
Ведуча:
Ми маємо вчитися любити свою землю, свій народ, культуру, як її любили ті, хто загинув за нашу незалежність на Майдані та у військових діях, названих АТО.
Ведуча:
Давайте вшануємо пам’ять всіх загиблих в АТО та героїв Небесної Сотні.
Ведуча:
Вклонімося усім полеглим, схилімо голови в журбі і задумі. Вшануємо пам'ять про них хвилиною мовчання
Хвилина мовчання.
Ведуча:
Ми не маємо права забувати тих, хто загинув заради того, щоб ми з вами зараз жили. А також тих, хто в цей час боронить наш спокій ціною власного життя на сході країни.
Ведуча.
Наш народ добре знає ціну миру, мирного життя. Мир — це ранок, повний світла та надій. Мир — це квітучі сади та повний колос на ниві. Мир — це шкільний дзвоник, це школа, у вікнах якої — сонце. Добре прокидатися і знати, що в тебе попереду прекрасний день, що тобі нічого не загрожує і всі твої мрії здійсняться. Добре бути щасливим.
Ведуча
Шановні присутні! Ми є нащадками славного покоління наших предків, які завоювали нам мирне і щасливе сьогодення.
Ведуча
Наш обов’язок – бути гідними їхнього подвигу. Усіма своїми справами утверджувати мир, злагоду та суспільну гармонію на нашій рідній та вільній українській землі.
Учень1: Так, герої не зникають. Вони передають наступним поколінням естафету своїх героїчних справ. Нехай проходять роки, але і сьогодні ми ніби чуємо їх голоси, які кличуть нас до боротьби за мир.
Учень 2: Мир на Землі – це затишок і тиша,
Це сміх дитячий і душі політ,
Коли поет чарівні врші пише
Про незвичайний, дивовижний світ.
Учень 3: Мир на Землі – це росяні світанки,
Краса і творчість, пісня у гаях.
Мир на Землі – це вечори і ранки
Із радістю і щастям у серцях.
Учень 4; Мир на Землі – це дім і мама, й тато,
Й любові стільки – просто через край.
Це та земля, де щастя є багато
І в кожній хаті – хліба коровай.
Учень 5: Це та Земля, де сміх і пісня лине,
А діти йдуть до школи знов і знов,
Й ніколи у боях ніхто не гине,
Бо там господар – щастя і любов.
Дитина 1: Пливуть літа, як дим у безвість хмуру,
І двічі жить на світі не дано.
Дитина 2: Дивіться ж, діти, не спганьте здуру
Обпалене війною знамено.
Дитина 3: Живіть собі без кривди, без тривоги
Свободою втішайтесь, як орли
Дитина 4: Та честь дідів не затопчіть під ноги,
Щоб ваші діти вас не прокляли.
Ведуча.
Ми бажаємо вам мирного неба над головою. Дякуємо всім за увагу!