Сенсорні системи смаку,нюху. Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю

Про матеріал
Розробка уроку біології у 8 класі представлена у формі презентації. За навчальним підручником Біологія, 8 клас ,Міщук Н., Жирська Г., Степанюк А., Барна Л., 2016 Видавництво «Підручники і посібники». МЕТА: навчальна: розглянути сенсорні  системи  рівноваги, руху,дотику, температури , болю, нюху і  смаку; вивчити властивості їх будови і  функції; розкрити  роль цих сенсорних систем в  процесах життєдіяльності  людини; розвивальна: розвивати вміння спостерігати,творчі  здібності учнів; формувати вміння  логічно  мислити і  працювати  в  групах; виховна: виховувати спостережливість,самостійність,інтерес  до  предмету.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сенсорні системи смаку,нюху. Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Підготувала вчитель біології Гавриляк Мар'яна Володимирівна

Номер слайду 2

МЕТА: Навчальна: розглянути сенсорні  системи  рівноваги, руху,дотику, температури , болю, нюху і  смаку; вивчити властивості їх будови і  функції; розкрити  роль цих сенсорних систем в  процесах життєдіяльності  людини;Розвивальна: розвивати вміння спостерігати,творчі  здібності учнів; формувати вміння  логічно  мислити і  працювати  в  групах;Виховна: виховувати спостережливість,самостійність,інтерес  до  предмету.

Номер слайду 3

Експрес –опитування:1.     Яка  найменша частота звуків, що  сприймає вухо людини? 2.     Куди  передається коливання від барабанної перетинки?3.     Як називається  запалення  середнього  вуха?4.     У скільки разів підвищують  слух звукові  кісточки?5.     На яку  частину вуха передаються коливання від слухових кісточок?6.     Які клітини перетворюють коливання на нервовий імпульс?7.     Що буде з людиною, яка розірвала барабанну перетинку правого вуха?

Номер слайду 4

Епізод  «Казковий» Як брати-аналізатори  істину  шукали. Жили собі семеро братів: зір,слух,смак,нюх,вестибулярний апарат, рух, дотик і їхня сестра – температура. Посперечалися  брати, бо не знали, хто з них потрібен людині найбільше. Температура почула їхню розмову і вирішила їм допомогти.-         Вам потрібно запитати про це у самої людини, - порадила вона. І вирушили вони у дорогу. Коли їм назустріч іде чоловік.-         Скажи , чоловіче, хто з нас потрібен більше?( А тепер, учні,давайте розміркуємо: Хто із аналізаторів, потрібен людині найбільше?)

Номер слайду 5

СМАКОВА СИСТЕМАСмак — це сприйняття смакових властивостей речовин, що надходять у ротову порожнину. Сприйняття смаку є результатом діяльності смакової сенсорної системи. Рецептори смаку — це спеціалізовані смакові клітини, розташовані в смакових цибулинах сосочків — виростах слизової оболонки язика.

Номер слайду 6

Механізм сприйняття смаку. Збудження від рецепторів передається по волокнах язикового нерва у довгастий мозок,через міст, гіпоталамус — до скроневої частки головного мозку, де формується сприйняття у вигляді різних смакових відчуттів.

Номер слайду 7

НЮХОВА СИСТЕМАНюхова сенсорна система, як і всі інші, складається з трьох частин. Органом нюху є ніс. Рецептори нюху розташовані у верхній частині носової порожнини. Вона вкрита слизовим епітелієм, у якому розміщені від одного до десяти мільйонів особливих клітин — нюхових рецепторів, які охоплюють у дорослої людини площу близько 7,5 см2. Вони мають глечикоподібну форму, а їхні війки проникають у шар слизу. Саме війки розрізняють молекули пахучих речовин.

Номер слайду 8

Механізм сприйняття запахів. Пахучі речовини контактують з війками нюхових рецепторів, подразнюючи їх. На мембрані цих рецепторів містяться особливі білкові молекули, здатні взаємодіяти з певними молекулами пахучих речовин. Мембрана рецепторної клітини збуджується, виникають нервові імпульси. Звідси вони надходять по нюховому нерву до кори головного мозку де й виникають відповідні нюхові відчуття. Нюхова сенсорнасистема. а — носова порожнина;б — нюховий епітелій

Номер слайду 9

Сприйняття рівноваги тіла. Постійно контролює спеціальний орган рівноваги — вестибулярний апарат. Завдяки йому людина може нормально ходити, бігати, виконувати складні фізичні вправи, працювати й орієнтуватися в просторі загалом. Вестибулярний апарат міститься у внутрішньому вусі й складається з двох частин — присінка й трьох півколових каналів, розташованих у трьох взаємно перпендикулярних площинах. Мікроскопічна будовастінки вестибулярного апарата

Номер слайду 10

Сенсорна  система  руху. Усі  скоординовані рухи  людини можливі  завдяки руховій сенсорній  системі. У м’язах, сухожиллях суглобів містяться  рецептори, які  сигналізують нервовій системі про  напруження  м’язових  волокон, про  положення  суглобів і  різних  частин тіла в  просторі. У  разі порушення  сенсорної  системи руху хода  людини  стає  невпевненою, людина  втрачає рівновагу

Номер слайду 11

Сенсорна система дотику. Дотик — це сприйняття форми, величини, щільності, характеру поверхні різних предметів. Дотикові рецептори, які сприймають різні типи механічних подразнень, — це нервові закінчення, оточені особливою капсулою. Рецептори шкіри

Номер слайду 12

Сенсорна система температури. Сприйняття температури здійснюють два види чутливих до температури рецепторів — холодові й теплові. Перші розташовані ближче до поверхні шкіри. Загалом на шкірі їх нараховують близько 250 тис.Імпульси, що надходять від них до центру терморегуляції у гіпоталамусі, сприяють адаптації організму до мінливих температурних умов довкілля. До дії певної температури організм теж може звикнути.

Номер слайду 13

Сенсорна система болю. Відчуття болю виникає виникає внаслідок подразнення больових рецепторів. Їх ще називають вільними нервовими закінченнями, бо вони позбавлені оболонок. Рецептори з вільними нервовими закінченнями (прості нервові волокна без мієлінової оболонки) становлять 75 % усіх рецепторів шкіри — їх близько 1 млн.

Номер слайду 14

Узагальнення і систематизація знань ( термінологічна  дуель)1. Провідна  роль в орієнтації нашого  тіла в просторі належить спеціальному апарату______2. У м’язах, сухожиллях суглобів містяться  рецептори, які координують рухи людини. Яка це сенсорна  система?____3. Сигнал тривоги для  організму____________4. Відчуття, що виникає при дії розчинів хімічних  речовин на  спеціальні  рецептори, які містяться в ротовій порожнині_______________5. Спеціальні  клітини, що здатні  сприймати хімічні подразники зовнішнього і внутрішнього середовища називаються_____________

Номер слайду 15

Рефлексія. Заходжу в ліс безмежний і зелений,Такий прекрасний, незбагненний,Німою тишею повитий,Веселим гомоном забитий. Я  бачу світ птахів різнобарвнийІ чую спів їх бездоганний. Торкаюся дерев, що сонно  позіхають,Квіток, що ніжні очі відкривають. Повітрям дихаю я шовковистим,Вдихаю його свіжим, чистим.…Я йду барвистими  лугами,Неначе дорогими килимами. Який же світ наш кольоровий. Який він гарний і чудовий!І всю цю радість від  життя. Мені дарують  органи  чуття!

Номер слайду 16

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Опрацювати: § 46, 47. Пройти онлайн тестування за посиланнямhttps://naurok.com.ua/test/start/70014

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Слайчук Ольга Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Головатюк Лілія Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
12531
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку