Система навчальних занять для формування в учнів здоров’язберігаючих компетентностей в школі I ступеня

Про матеріал
Система занять «Ланцюжок здоров’я» розрахована на організацію виховного процесу з учнями молодших класів. Вона складається з 10 ланок. Кожна ланка містить основну ідею, кроки реалізації, основні поняття, орієнтовні форми, тематику виховних справ для вікової групи дітей, народну мудрість та висловлювання видатних людей.
Перегляд файлу

Система навчальних занять для формування в учнів здоров’язберігаючих компетентностей в школі I ступеня

«Ланцюжок здюровя»

Пояснювальна записка

Наш спільний дім – прекрасна планета Земля з її високими горами, широкими річками, блакитними морями, зеленими лісами. На Землі живуть тварини і птахи, ростуть дерева, цвітуть квіти. Та найбільше багатство Землі – люди. Сьогодні над нашою державою нависла серйозна загроза: смертність в Україні нині значно перевищує народжуваність.

Отже, реальною небезпекою стало виродження нації. Досить високим є рівень захворюваності дітей. Причини такого становища криються не тільки в економічній кризі. Ми маємо низький рівень культури життя, що проявляється, зокрема, у недбалому ставленні частини населення України, особливо підростаючого покоління, до власного здоров’я. Чимало підлітків палять, поширилися випадки пияцтва та наркоманії. Особливо непокоїть те, що останнім часом ці негативні явища спостерігаються серед жіночої частини населення, якій самою природою призначено дарувати життя і здоров’я новим поколінням. Як показав досвід передових країн світу, одним з ефективних засобів відродження нації є медично-педагогічна освіта населення. Адже, вступ до школи і початок навчання є важливим періодом в житті дитини, який відіграє вирішальну роль у формуванні її уявлень, поглядів, суджень і звичок.

Саме тому дана програма передбачає системний підхід до формування в молодших школярів навичок здорового способу життя. Саме школа з допомогою сім’ї здатна сформувати у дітей високу валеологічну культуру, виховати їх так, щоб вони постійно дбали про збереження і зміцнення здоров’я, що, як стверджує народна мудрість, становить дев’ять десятих щастя людини. З метою надання вчителям певної допомоги у здійсненні цього складного завдання і підготовлено дану роботу.

 

Мета:сформувати у молодшого школяра елементарні навички здорового способу життя.

 

Завдання:

  •                      усвідомлення дітьми, того, що людина – це частина природи і член суспільства;
  •                      усвідомлення ними того, що здоров’я – основа щастя людини;
  •                      формування у дітей потягу до здорового способу життя;
  •                      забезпечення рухової активності і загартування кожного учня;
  •                      профілактика і корекція шкідливих звичок.
  •     Систему занять складено у вигляді такого собі «ланцюжка», ланки якого міцно з’єднані одна з одною. Адже тільки системний підхід може забезпечити в учнів молодших  класів не стільки засвоєння теоретичних знань, скільки сформувати практичні здоров’язберігаючі уміння і навички. Заняття  допоможуть учням сформувати важливі рухові навички та вміння, виховати інтерес і звички до занять спортом. Зміст занять розрахований на учнів початкової школи. Вчитель може моделювати власні варіанти, виходячи з рівня підготовки дітей. Він  сам визначає, який обсяг інформації мають засвоїти його діти.

Заняття розпочинається з організації класу та звернення вчителя з метою створення сприятливого психологічного клімату, виховання у дітей доброти, доброзичливості, вміння співчувати тощо. Цей елемент заняття я назвала «Організаційна та духовно-психологічна підготовка учнів». Він включає вступне слово вчителя, а також перевірку, а інколи й оцінку правильності сидіння учнів за партами(додаток 1). Наступними етапами заняття є актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів – бесіда або розповідь учителя. На цьому етапі вони з допомогою вчителя чи самостійно мають усвідомити тему, мету і завдання заняття. Відтак учитель переходить до безпосереднього ознайомлення  учнів з новим матеріалом. 

Окремо слід зупинитися на наступному етапі уроку – оздоровчо-руховій частині. Як відомо, до причин погіршення стану здоров’я молодших школярів належать статичні навантаження, відсутність руху (90% навчального часу діти проводять за партами у сидячому положенні). А заняття за цією системою вже за своєю сутністю мають ліквідувати цей недолік, тобто сприяти формуванню здорового способу життя. Тому в структурі оздоровчо-рухова частина стала важливим елементом заняття. Вона може складатися з виконання всього комплексу або окремих вправ ранкової фізичної зарядки, рухливих ігор, точкового масажу тощо. Зважаючи на важливість даного етапу, на його проведення треба відводити від однієї третини до половини заняття. Оздоровчо-рухова частина розрахована на те, що учні повторюватимуть її вдома(додаток 2).

Вихідними принципам мають бути: системність, доступність, конкретність, оптимальність, актуальність, врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів учнів, самостійність, самоаналіз, особистісно-зорієнтований, діяльнісний та компетентнісний підходи до організації виховного процесу, співпраця сім’ї та участь школи у вихованні. Робота за даною системою передбачає залучення учнів до різноманітних видів діяльності: пізнавальної, дослідницько-пошукової, організаторської, трудової, фізкультурно-оздоровчої тощо.

 

Система занять «Ланцюжок здоров’я» розрахована на організацію виховного процесу з учнями молодших класів. Вона складається з 10 ланок. Кожна ланка містить основну ідею, кроки реалізації, основні поняття, орієнтовні форми, тематику виховних справ для вікової групи дітей, народну мудрість та висловлювання видатних людей.

 

                                                                                                                                                            

Структура занять:

 

 


Очікування і результати реалізації системи занять:

Виконання зазначених завдань дасть змогу досягти зниження захворюваності дітей; підвищити рівень профілактичної роботи; зменшити вплив шкідливих звичок на здоров’я дітей і дорослих.

Дана програма є спробою розробки структури здоров’язберігаючих занять. Тому автор не претендує на її довершеність і з вдячністю прийме усі слушні зауваження та пропозиції вчителів і методистів.

Зміст програми

Складові здоров’я:

  • Фізична
  • Соціальна
  • Психічна
  • Духовна

        Фактори ризику:

  • Спадковість
  • Спосіб життя
  • Незбалансованість харчування
  • Шкідливі звички
  • Гіподинамія
  • Зовнішнє середовище(екологія)

 

 

 

 

                                                     


                                                                                                                                          I ланка.«Здорова людина - найдорогоцінніший витвір природи»

Карлейль

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Ознаки здоров’я

 

Зустріч з елементами гри

Демонстрація презентацій

 Ситуаційно-рольова гра

Перегляд мультфільму (підбирає педагог самостійно,в залежності від віку дітей)

 

Коли я здоровий, то в мене...1клас

Коли людина хвора, то в неї… 2 клас

Що треба робити, щоб не захворіти? 3 клас

Щоб уберегтися від хвороб треба… 4 клас

 

Учні мають отримати початкові знання: ознаки здорової і хворої людини; людину як індивіда та особистість; особливості і значення здорового способу життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II ланка. «Усі здорові люди люблять життя»

Г.Гейне.

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Ти ростеш

 

Практичне заняття.

Міні-лекція.

Сюжетно-рольова гра.

Заочна подорож.

Перегляд мультфільму.

Зріст, маса тіла . 1 клас

Твоє робоче місце. 2 клас

Формування правильної постави. 3 клас

Для чого треба бути спритним і витривалим?         4 клас

 

Учні повинні оволодіти вміннями та практичними навичками:

правильно сидіти за партою; щоранку виконувати комплекс вправ ранкової фізичної зарядки; виконувати  «Режим дня» першокласника; за допомогою учителя і батьків визначати індивідуальний рівень здоров’я.

 

 

 

 

 

 

 

III  ланка. «Санітарія - це все. Це профілактика всіх хвороб»

                                                                                                              Бонч-Бруєвич.

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Чистота – елемент загальної культури

Круглий стіл для учнів і батьків.  

Практичне заняття.                    Рейд  «Санітарійка».

Гра-мандрівка(уявна подорож).

Тренінг.

Засвоєння навичок гігієни.            1 клас

Чистота та порядок твого робочого місця. 2 клас

 Неохайність як загрозливий для здоров’я фактор.  3 клас

Взаємодопомога і основи побутової санітарії.4 клас

 

Учні мають отримати початкові знання про: особисту гігієну.

Учні повинні оволодіти вміннями та практичними навичками: щоденно двічі на день чистити зуби, мити обличчя, шию, вуха; мити руки після туалету та перед вживанням їжі; правильно сидіти за партою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IVланка.  «Помірність – союзник природи і страж здоров’я. Ось чому, коли ви п’єте, коли ви їсте – дотримуйтесь помірності»

Абу-аль-Фарадж.

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Здорове харчування

Міні-лекція лікаря. Анкетування.

Рольова гра.

 Групова справа.

Розвязок проблемних ситуацій.

Єралаш(коротка усна оповідь сатиричного гатунку з дотепним фіналом).

Харчування в режимі дня.

1 клас

Вітаміни – регулятор різних процесів організму. 2 клас

Харчування повинне бути збалансованим. 3 клас

Наслідки неправильного харчування. 4 клас

Учні мають отримати початкові знання про:                                        гігієну харчування,збалансоване харчування.

Учні повинні оволодіти вміннями та практичними навичками: дотримуватися  елементарних вимог харчування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V  ланка.  «Гімнастика, фізичні вправи, ходьба повинні міцно увійти в щоденний побут  кожного, хто хоче зберегти працездатність, здоров’я, повноцінну радість життя».

Гіппократ

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Рух і здоров’я

Спортивне свято.

Рухливі ігри.

Екскурсії на природу.

Практикум.

Усний журнал.

 

Фізкультура і спорт. 1 клас

Працездатність і відпочинок. 2 клас

Активний відпочинок. 3 клас

Види і правила загартовування. 4 клас

 

Учні мають отримати початкові знання про: фізичний розвиток як передумову і складову частину фізичного здоров’я; види та основні правила загартовування.

Учні повинні оволодіти вміннями та практичними навичками:  виконувати ранкову фізичну зарядку і одну із загартовуючих процедур; загартовувати свій організм з допомогою повітря, води, сонця.


VI ланка. «Усе прекрасне на землі – від сонячного проміння

 і молока матері»

М.Горький

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Цінуй життя і здоров’я.

Круглий стіл з учнями та батьками.

Репортаж.

Розв’язання проблемних ситуацій.

Усний журнал.

Єралаш.

 

Сім’я і здоров’я. 1 клас

Взаємини членів сім’ї та здоров’я. 2 клас

Дбайливе ставлення до свого здоров’я – обов’язок кожного. 3 клас

Лихослів’я. 4 клас

 

Учні мають усвідомити: поняття про сім’ю та рід; знання про елементарні обов’язки дорослих членів сім’ї та роду щодо збереження свого здоров’я і дітей; поняття про залежність здоров’я людей від соціальних та економічних умов.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII ланка. «Доля людини – в її характері»

 

                                                                              Геракліт.

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Настрій і здоров’я

Дискусія.

Рольові ігри. Психологічний тренінг.

Усний журнал.

Круглий стіл(коло вибору).

 

Хто та що “Я”. Дружба. 1 клас

Поведінка і здоров’я. 

Ти дівчисько, я хлопчисько.      2 клас

Взаємини школярів і здоров’я.

Чесність. Тактовність. 3  клас

Конфлікт. Як його уникнути?   Булінг. 4 клас

 

Учні мають отримати початкові знання про: фізичний і психічний розвиток як передумови і складові частини фізичного і психічного здоров’я; емоції і почуття, їх вплив на здоров’я,як уникати конфлікту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIII ланка. Той здоров’я не цінить , хто хворим не був.

                                                                                     Народна мудрість

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Етнічна культура здоров’я

Розучування і проведення народних дитячих ігор.

 Екскурсія-експедиція.

Проведення  українського обряду чи свята.

Заочна подорож.

Створення проекту  «Українська хата – осередок здоров’я». «Українські страви і здоров’я».

Народні звичаї, обряди, ігри, забави і здоров’я. 1 клас

Українські пісні, загадки, прислів’я про здоров’я.                 2 клас

Українські страви і здоров’я. 3 клас

Стан здоров’я народу України. Українська хата – осередок здоров’я. 4 клас

 

 

 

Учні повинні мати поняття про: загальний стан здоров’я народу України; особливості національної культури українського народу: українська хата-осередок здоров’я, традиційне українське харчування і здоров’я; українську народну творчість: пісні, ігри, прислів’я та приказки про здоров’я.


IX ланка.  «Хто не цінує життя, той його не гідний»

Фрейд

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Безпека здоров’я і життя.

Перегляд відеоматеріалів.

Рольові ігри.

Практичні заняття.

Тренінг.

Усний журнал.

Розвязок проблемних ситуацій.

Безпека в школі. Незнайомці.

Сам удома.  1 клас

 Безпечний відпочинок.Відпочинок на водоймах. Перша допомога. 2 клас

Причини порушення здоров’я. Шкідливі звички.    3 клас

Профілактика порушень здоров’я. СНІД.  4 клас

Поняття про ліки та фіто профілактику захворювань.   4 клас

 

Учні мають отримати початкові знання про: поведінку з незнайомцями; профілактику порушень здоров’я та запобігання СНІДу; фіто профілактику як умову збереження здоров’я; основні правила користування ліками; основні правила безпеки під час відпочинку; негативний вплив на здоров’я шкідливих звичок, першу допомогу постраждалому.

 

 

 

 

 

 

 

 

X ланка. «Усі кажуть, що здоров’я найдорожче, але ніхто його не цінує».

                                                                                             Козьма Прутков

Назва виховного заходу

Форма проведення

Орієнтовний зміст

Екологія і здоров’я

Показ (демонстрація) відео, презентацій. Аудіовізуальні засоби. Розробка проектів. Екскурсії.

Оформлення альбому. «Екологія нашого краю та наше здоров’я.»

Диспут.

Що дає людині природа?              1 клас

Здоров’я природи - здоров’я людини. 2 клас

Екологічні хвороби.                                  

Куточки рідної природи - джерело радості й здоров’я.  3 клас

Забруднена зона. 4 клас

Методи захисту здоров’я від несприятливих екологічних чинників. 4 клас

 

Учні мають здобути знання: про природні умови здоров’я; про зв’язок між екологічними чинниками та здоров’ям людини.
Основні дефініції:

 

  1.     Безпека – це такі умови , коли дія зовнішніх і внутрішніх чинників не призводить до процесів, що вважаються негативними.
  2.     Вітаміни – органічні сполуки, що необхідні для життєдіяльності живого організму.
  3.     Гігієна – практика підтримки чистоти.
  4.     Гіподинамія –малорухливість.
  5.     Екологія – наука про взаємодії живих організмів і їх спільнот між собою.
  6.     Етнос – стійке об’єднання людей, що історично склалося на певній території на ґрунті спільного походження.
  7.     Звичай – форма поведінки, прийнята певною групою, яку ця група традиційно підтримує.
  8.     Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій.
  9.     Наркотики – субстанції природних чи штучних речовин, здатні викликати психічну залежність.
  10. Рід – усі родичі, об’єднання кровноспоріднених осіб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. Айболить. Л* 5-6. 2001. с. 56.
  2. Безпека [Електронний ресурс]:

http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D0%B0– Назва з екрану. – Дата звернення : 22.01.2018

  1. Бойченко Т.Є. Школа здоров’я: Навч.посібник з валеології. 2000.
  2. Довженок Г.В. Український дитячий фольклор (віршовані жанри). – К. :Наук. думка,1981. – 172с.
  3. Етнос  [Електронний ресурс]:

http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B0– Назва з екрану. – Дата звернення : 22.01.2018

  1. Жданова П. Розвиток валеологічної компетентності у сфері «Я і здоров’я» Відкритий урок. № 7-8. 2004.
  2. Конституція України, 1996 р.
  3. Конфлікт [Електронний ресурс]:

http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B0– Назва з екрану. – Дата звернення : 22.01.2015

  1. Культура і побут населення України :Навч. посібн./ В.І. Нагулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – 2-е вид., вип.,доп. та переробл., - К.: Либідь,1993. – 288 с.: іл.
  2. Манюк О.Виховати дитину здоровою // Початкова школа, № 5. 2002.
  3. Письменний В. «Школа культури здоров’я» //Відкритий урок, .V* 9-10,2002.
  4. Розкажіть онуку, № 7-8. 2004, с. 82-83.
  5. Шахненко В.І. Азбука здоров’я. Домашні уроки харчування. – К.: НДЦ проблем молоді, 2011. – 63с.

 

 

 

 

                                                                                                                Додаток 1 

                              Варіант звернення вчителя до класу

                                               на  початку заняття

  • Діти, сядьте зручно. Руки покладіть на парти долонями вгору. Заплющіть очі. Привітаймо природу:
  • Доброго ранку, чиста водиця!
  • Доброго ранку, життєдайне повітря!
  • Доброго ранку, ясне Сонечко!

Сонечко дарує вам своє тепло, воно тече у ваші простягнуті долоні. Ви відчуваєте, як долоні теплішають, тепло розходиться по всьому тілу. Воно несе вам гарний настрій.

А тепер розплющіть очі. Поверніться обличчям до сусіда по парті. Візьміться за руки. Посмішкою побажайте один одному щастя, здоров’я, добра.

Уявіть, що ви даруєте всім людям тепло своєї душі – доброту, привітність, співчуття і милосердя. Це має стати основою вашого життя і здоров’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Оздоровчо-рухова частина

1. Самоперевірка учнями правильності сидіння за партами.

2. Виконання вправ із розвитку пальцевої моторики.

3. Фізична зарядка та здоров’я (бесіда). Ознайомлення учнів з орієнтовним комплексом вправ ранкової гігієнічної гімнастики (фізичної зарядки), яка відповідає віковій категорії дітей.

4. Проведення фізичної зарядки або окремих вправ на кожній годині спілкуванні.

5. Проведення фізкультхвилинок на всіх заняттях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Уявна подорож на острів «Здоров’я»

для учнів 4 класу

Мета:

Закріпити набуті знання та навички по зміцненню здоров’я; розвивати в учнів основні фізичні якості та рухові здібності; формувати основи здорового способу життя, усвідомлену індивідуальну установку на необхідність розвитку фізичних якостей. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я як найвищої соціальної цінності особистості, виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища.

Обладнання:

Схема-карта Острова «Здоров’я»; план уроку у вигляді карток на магнітній дошці; запис дитячих пісень; виставка малюнків про здоров’я, виставка досягнень учнів у спорті.

Хід заняття

Вчитель:

Хто здоровий, той сміється,

Все йому в житті дається.

Це ж чудово для людини!

Хто здоровий, той не плаче,

Жде його в житті удача.

Він уміє працювати, вчитись і відпочивати.

Хто здоровий – не сумує,

Над загадками мудрує,

Він сміливо в світ іде,

Й за собою всіх веде!

Бо здоров’я – це прекрасно, здорово, чудово, ясно!

І доступні для людини всі дороги і стежинки!

Діти, ви згодні зі мною?

1-й учень:  Так. Усе в житті піде чудово, якщо будеш ти здоровим!

2-й учень:  Зрозуміло, всім відомо, що приємно буть здоровим!

3-й учень: Тільки треба знати, як здоровим стати!

4-й учень:  Про це вам і розкаже наш веселий дружний клас!

Всі:   Ми вітаєм щиро вас!

Вчитель:  Так, дійсно здоров’я треба берегти, дбати про нього. А як це правильно робити – сьогодні ми і з’ясуємо на нашій годині спілкування, тема якої – «Острів здоров’я». В цьому нам допоможуть наші батьки та гості, які розкажуть багато цікавого та корисного.

 

На попередній годині здоров’я ви на своїх долоньках, які обвели на аркушах паперу, написали свої мрії-плани щодо збереження здоров’я. Ось вони: «дотримуватися режиму дня, робити щоранку зарядку, дотримуватись правил чистоти, сміятись, займатися спортом, дружити з фізкультурою, подорожу вати на море, не палити» і т.п. Я сподіваюсь, що всі ваші плани здійсняться. А з’ясувати головні чинники здорового способу життя нам допоможе схема-карта Острову «Здоров’я». Подорожуючи нею, ми з вами навчимося ще більш дбати і берегти своє здоров’я. Перш за все, ступивши на берег Острову Здоров’я, ми потрапили у Порт «Фізична активність». Хто ж розкаже, як бути фізично активним?

1-й учень: 3 фізкультурою ми дружим,

Різні вправи любим дуже.

Раз, два, три, чотири.

Фізкульт-Ура! Фізкульт-Ура!

2-й учень: З фізкультурою ми дружим,

Різні ігри любим дуже.

Хай сміється дітвора

Фізкульт-Ура! Фізкульт-Ура!

Виступ гімнастки.

3-й учень: (смішинка).

Щось із Юрою не те

Щось наш Юра не росте...

Він такий у нас тоненький,

Хворобливий і худенький,

Мов заморене курча. –

Одноліткам до плеча...

Та чи знаєте ви те,

Чом наш Юра не росте?

Придивіться: він з дружками

Мчить по вулиці з книжками.

  • Звідкіля біжиш ти, Юро?
  • Я тікаю з фізкультури!

Вчитель: Дорогенький мій, але ж у нашому класі немає такого Юрка!

Учень: Та ні, це я розповідав про Юрка, свого сусіда.

Вчитель: Що ж ми з вами з’ясували, діти?

Учні: Ходіння, біг, стрибання із скакалкою, рухливі ігри, катання на велосипеді, ковзанах, лижах і взагалі фізична активність - це заряд здоров’я.

Вчитель: «В здоровому тілі – здоровий дух». Я гадаю з цією приказкою ми могли б сміливо залишити порт «Фізичної активності».

 

Вчитель: З такими мандрівниками як ви, ніякі дорожні негаразди не страшні, І цей іспит ми склали – рухаємось далі.

А попереду у нас гора «Гігієни та здоров’я». Давайте спробуємо дістатися її вершини. Ви продемонструєте свої знання, спритність у грі «Впізнай ознаки здоров’я». Приготуйте долоньки. Якщо те, що я назву, є ознакою здоров’я, ви плескаєте в долоні, якщо ні – не рухаєтесь.

 Відсутність болю.

 Гарний настрій.

 Пружні м’язи.

 Біль у горлі.

 Вільні рухи.

 Дратівливість.

 Доброзичливість.

 Кашель.

 Гарна постава.

 Ясні очі.

 Зубний біль.

Вчитель: Діти, а коли зубний біль обходитиме вас стороною? Зараз ми дізнаємось від нашої лікарки.

Виступ лікаря. Пам’ятка до куточка «Здоровинка».

Правила чищення зубів

1. Зуби чисть із зовнішньої і внутрішньої сторони.

2. Щітка направляється від ясен до кінця зуба, щоб не пошкодити ясна.

3. Спочатку чисть верхні зуби, а потім нижні. Витрачай на чистку зубів не менше 3 хвилин.

 

Вчитель: Дякуємо Вам, шановна ...Я гадаю після такої пам’ятки у жодного учня ніколи не буде зубного болю! А тепер, діти, давайте повторимо правила особистої гігієни, бо у нас попереду ще чимало цікавих мандрівок.

Учні:

1. Уранці і ввечері умивайся, мий вуха, шию, ноги.

2. Руки мий перед їдою, після відвідування туалету, після будь-якого забруднення.

3. Не рідше як 1 раз на тиждень мийся в ванні або під душем.

4. Необхідно часто міняти натільну білизну, через кожні 10 днів міняти постільну білизну.

5. Слідкуй за нігтями на руках і ногах, тримай їх у чистоті.

6. Доглядай за волоссям, щоб воно завжди було чистим і акуратно зачесаним.

7. Завжди май чисту носову хусточку.

 

Вчитель: Молодці! А що ж решта скаже про гігієну?

1-й учень: В мене щітка є зубна,

Подивіться – ось вона!

Зверху вниз і навпаки чищу зуби залюбки!

2-й учень:  Відгадайте-но загадку:

Відома з віку рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло крихка, тверда - скажіть..Звичайно, ну. …(вода)

3-й учень: Резинка – Акулинка

Пішла гулять по спинці.

Поки вона гуляла,

Спинка рожева стала (губка).

4-й учень: Мию, мию без жалю

Мию там, де брудно.

А купатись не люблю,

Бо від того худну (мило).

Вчитель: Ну, молодці. Про гігієну знаєте чимало. А щоб нам не баритись швиденько збіжимо в Долину «Відмови від шкідливих звичок». Кажуть, в цій долині живе зла пані Шапокляк, яка вчить дітей, як шкодить здоров’ю. А ви, що знаєте про шкідливі звички? Назвіть їх.

Учні: Гризти нігті, смоктати пальці, палити,лихословити.

Вчитель: Про шкідливі звички, я бачу, ви всі чули, і будемо сподіватись, в нашому класі немає дітей, що вже нажили погані, згубні для організму звички.

 

Вбігає пані Шапокляк.

 

Шапокляк:

Від світанку й до зорі

Радять дітям лікарі

Алкоголю не вживати,

Цигарок до рук не брати !

І не їсти блекоту,

Я ж вам, пані Шапокляк,

Раджу все робить не так!

Дам поради залюбки –

Все робити навпаки.

Це ж і весело, й цікаво,

і для діток є забава.

Нащо вам здоровими бути?

Треба зразу все забути!

І поради лікарів,

Й застереження батьків.

Та й не тільки вчителі

Вчать дітей на цій Землі!

Я умію теж навчити!

Нащо вам здоровим жити?

Йдете в школу – закуріть

І диміть, диміть, диміть!

Замість чаю пийте пиво

І хворійте всі щасливо!

Як дитина занедужа,

Це чудово дуже-дуже!

Бо не треба в школу йти,

Можна в ліжечко лягти.

Ще у мене є порада,

Дітям я сказати рада.

Нащо вам здоров’я мати?

Краще хворим пролежати!

Ви спитаєтесь у мами

Чи і я роблю так само?

Ні! Звичайно не роблю!

Я себе завжди люблю!

Знайте, пані Шапокляк

Робить все завжди не так,

Як говорить вам робити,

Бо вона ще хоче жити!

Гарно жити й процвітати

Та міцне здоров’я мати!

 

Шапокляк вибігає

 

Вчитель: Діти, над цим поміркуйте

Добре все запам’ятайте

І зробіть усе не так,

Як вам радить Шапокляк.

Раджу дітям залюбки      

Все робити навпаки.

І послухати батьків,

Лікарів і вчителів.

Правильно у світі жити І себе завжди любити.

Бо добро найбільше в світі –

Це здоров’я ваше, діти!

Але є і Шапокляк,

Що підкаже щось не так.

Хтось таки з шляху зіб’ється,

А вона над ним сміється.

Поки ви ще невеличкі,

Виробляйте добрі звички.

Щоб здоров’я вберегти і щасливими рости!

Зрозуміли, діти?

Учні (разом): Так!

 

Фізхвилинка.

Вчитель: Розумники. Час рушати нам з Долини. Ще чекають нас попереду сюрпризи острова Здоров’я. Ми з вами дійшли до великого, глибокого, гарного Озера «Екологічної відповідальності і культури”.  Хто мені відповість, як ви розумієте слово «екологія»?

Учень: Екологія – це здоров’я природи. Як і людина, природа може бути хворою.

Вчитель: Правильно. Ти маєш рацію. Людина – це частина природи. І тому, чим здоровіша природа, тим краще самопочуття у людини. Тому ми зобов’язані піклуватися про природу і оберігати її. Природа Землі схожа на організм, тільки дуже великий. Наша дихальна система постачає в організм кисень, так і ліси збагачують киснем повітря Землі. Кров живить всі клітини організму, так і ріки і моря несуть воду і поживні речовини до всього живого. Земля хворіє, коли вирубують ліси, забруднюють ріки та моря. Але і в наших силах захистити природу, а тобто і своє здоров’я. Як ви гадаєте, що ви можете зробити для цього?

Учні: Насаджувати дерева й квіти, не смітити на вулицях, економити воду, обклеювати вікна на зиму, берегти електроенергію, берегти книги, збирати макулатуру.

Вчитель: Так, правильно. Тобто ми з відповідальністю повинні ставитись до нашої природи і намагатися бути культурними. Тому це Озеро, на яке ми з вами завітали, і має таку назву.

 

Учитель: Якщо ми подивимось на нашу карту, то помітимо, що час нам завітати до Міста Правильного Харчування.

Здоров’я людини, і працездатність, і настрій значною мірою залежить від правильного харчування. А ще від правильного харчування залежить робота м’язів, температура тіла та робота внутрішніх органів, а також струнка постава. Ви здивуєтесь: як можна неправильно харчуватись? А от, щоб цього не сталося з вами, послухайте маму Павлика.

 

Виступ мами « Правила харчування».

Пам’ятка від мами до куточка «Здоровинка».

 

Правила прийому їжі

1. Не їж під час ходьби.

2. Не поспішай під час їжі.

А наша подорож, на жаль, підходить до кінця.

А як підсумок, буде таке завдання-іспит.

Зараз ми побачимо, зможемо бути мешканцями Острова Здоров’я?

Щоб усі вас поважали

Щоб любили і пишались

Не багато і не мало —

Треба знати 10 правил.

Вірш-іспит

1. Як прокинувся - вставай,

Ліні волю ... (не давай)

2. Квіточку роса умила

А тебе умиє ... (мило)

3. Але ти не поспішай, подивись спочатку,

Чи нічого не забув, чи в портфелі все ... (в порядку)

4. І дивись, не барись

В школу швидко... (мнись)

5. В школі й класі не брудни,

Сміття бачиш -... (підніми)

6. Не носи в кишені жуйки,

Крейду, яблука і булки,

Кнопки, цвяхи, сірники,

А носи... (носовички)

7. Будь охайним завжди сам,

Уникай дірок і... (плям)

8. Вдома близьким не груби.

Менших захищай... (завжди)

9. Кожен день зарядкою стрічай

І повітря, і сонце, і воду ... (поважай)

10. Щоб тобою всі пишались,

Перехожі озирались,

Так роби, щоб люди звикли –

Ти у всьому завжди ... (приклад)

Молодці!

 

Учениця: Всім нам запам’ятається

Ця подорож-урок.

Хай кожен до здоров’я

Щодень відлічить крок.

Тоді ітиме впевнено

Надалі в майбуття,

Коли оберігатиме

Своє й чиєсь життя.

Вчитель: Так. Острів Здоров’я – дитинства край,

Завжди для себе його відкривай!

Нехай нещастя тебе минають,

А добрі друзі в обіді помагають!

Бо здоров’я не можна купити,

А здоровим радісно жити.

Тож повсякденно про себе дбай,

Щастя – це здоров’я,

Завжди пам’ятай!

Перегляд презентації «Здоровинка»

 


 

Додаток 4

Короткотривалий навчально–інформаційний

міні-проект на рівні 2 класу на тему :

«Здоров’я – найдорожчий скарб»

 

  • Здоров’я – великий скарб, який дарує людині Природа
  • Здоров’я дитини – багатство родини.
  • Здоров’я народу – багатство країни.
  • Здоров’я – це джерело радості.
  • Здоров’я – це щасливе повноцінне життя.
  • Здоров’я – це квітка, що може змінювати своє забарвлення, свою форму і розміри, залежно від впливу на неї різних чинників.

Мета проекту:

Навчальна: формувати уяву про здоров’я та здоровий спосіб життя, вміння піклуватися про всіх членів сім’ї, вчити учнів самостійно здобувати знання, використовуючи прийоми дослідницької роботи,допомогти усвідомити дітям, що здоров’я – це великий дар, не тільки для людини, а й для всього суспільства, а  сім’я – осередок збереження та зміцнення здоров’я;

розвивальна: розвивати вміння презентувати результати особистої та спільної діяльності;

виховна: виховувати бажання підтримувати традиції здорового способу життя в сім’ї.

Тип проекту:

  •            За тривалістю:  короткотривалий (тиждень)
  •            За характером контактів: учитель – учні – батьки - бібліотекар.
  •            За основною діяльністю: навчально–інформаційний.
  •            За кількістю учасників: груповий.
  •            Завдання проекту:
  • Поведінка і здоров’я ( I група).
  • Шкідливі звички ( II група).
  • Ми за здоровий спосіб життя! (III група).

Групи:

1. «Чомучки» (підібрати і опрацювати  матеріал про вплив власної поведінки на здоров’я).

2. «Всезнайки» (дослідити вплив шкідливих звичок на організм людини).

3. «Художники» (підготовити ілюстрації про корисні, шкідливі звички та здоровий спосіб життя) .

Об’єкт пізнання:

Люди, професії яких пов’язані за збереження здоров’я людей, а саме : пожежники, інспектори ДАІ, дільничні інспектори, рятувальники, лікарі.

Обладнання:

Ноутбук, презентація слайдів «Шкідливість наркоманії, куріння, алкоголю та інших шкідливих звичок. Ми за здоровий спосіб життя», повідомлення учнів, малюнки та міні-плакати, виготовлені учнями до виступу, таблиці, картки для групової роботи, конверти з завданням, фотографії класу, зроблені за два роки навчання, епіграф уроку: «Здоровому способу життя – «Так!». Шкідливим звичкам – «Ні!».

Хід роботи над проектом

I. Організаційний момент.

1. Емоційне налаштування  учнів

- Зараз у нас буде урок – проект до якого ми готовилися цілий тиждень. Тож я хочу дізнатися, який у вас настрій?

Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. За виразом обличчя бачу, що у вас усе гаразд, і ваш настрій можна зобразити так: (задоволення).

Я дуже хотіла б, щоб гарний настрій не залишав вас упродовж усієї виховної години.

 

2. Девіз нашого уроку хай буде такий:

                  Запам’ятайте, любі діти!

                  Здоров’я бережіть доки малі.

                  І мудрими ідіть по цій землі.

Хай кожен з вас запам’ятає:

                  Що без здоров’я – щастя не буває!

II. Актуалізація опорних знань.

1.Технологія «Мозковий штурм».

Уявіть, що ви заблукали. Перед вами роздоріжжя. На великому камені можна прочитати написи:

Перша дорога: Направо підеш – багатство знайдеш, а здоров’я втратиш.

Друга дорога:Наліво підеш – половину багатства знайдеш, а половину здоров’я втратиш.

Третя  дорога: Прямо підеш – багатства не знайдеш, проте здоров’я збережеш.

Який ваш вибір? Обґрунтуйте свою думку.

Висновок. Найкраще піти третьою дорогою, оскільки здоров’я – головне багатство людини. Тож тема нашого уроку «Здоров’я – найдорожчий скарб». Але ми на сьогодні готували не просто урок, а урок-проект .

- Чому кажуть, що здоров’я – найдорожчий скарб?

2.Проблемна ситуація

- Діти, а що означає бути здоровим? Яку людину можна назвати здоровою? (Бути здоровим – значить бути веселим, життєрадісним, з надією зустрічати новий день, відчувати себе по-справжньому щасливим).

Записування відповідей на дошці.

 

 

 

 

 

(Людина весела, здорова, нічого не болить, добре працює, вчиться, грає в різні ігри …)

- Діти, підніміть руку, хто жодного разу не хворів.

Нажаль таких серед вас немає. За своє недовге життя ви встигли перехворіти, а дехто навіть встиг нагородити себе хронічними, тобто постійними хворобами.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь:

  • Чи можна надалі уникати захворювань?
  • Що для цього потрібно робити ?
  • Як зберегти  здоров’я, дотримуючись правил культури поведінки?
  • Чому треба захищатися від «шкідливих звичок»?

III. Мотивація навчальної діяльності.

- Для чого ми будемо вивчати цю тему?

- Чого вона навчить кожного з нас?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда.

Готуючись до уроку учні поділились на 3 групи: «Всезнайки», «Чомучки», «Художники».

Учень1.

I  група «Чомучки» працювала над питанням:

  • Як зберегти здоров’я?
  • Який вплив  власної поведінки на здоров’я?
  • Що найбільше впливає на зміцнення і збереження здоров’я людини?

Вчитель. ( На дошці написані слова: поведінка, здоров’я).

- Що, на вашу думку, означає слово «поведінка»? (Гарно поводитися, завжди виконувати правила, що існують у школі, громадських місцях, транспорті, не ображати нікого, не ображати нікого).

Поведінка це правила поводження людини в певних ситуаціях.

Здоров’я це стан фізичної та духовної рівноваги, відсутність хвороб.

- Чи можна пов’язати між собою ці два поняття: «поведінка» і «здоров’я»? (Від того, як людина виконує правила культури поведінки, залежить її здоров’я).

2.Виступ I групи із інформацією при вплив власної поведінки на здоров’я, демонстрування міні – плакатів.

Надання потрібної інформації.

а)міні -лекція.

Найціннішим для кожної людини є її здоров’я. Коли всі веселі, їмо з апетитом, міцно спимо, вдень рухливі та спритні – ми здорові й легко впораємося з будь – якою справою: вивчаємо уроки, допомагаємо рідним по господарству, займаємося улюбленою справою. Купити здоров’я неможливо, тому його потрібно зберігати й зміцнювати.

                                           Зрозуміло, всім відомо,

                                           Що приємно буть здоровим.

                                           Тільки треба знати,

                                           Як здоровим бути.

Під час уроків ми засвоїли поняття – «режим дня»:

o Спати не менше 9 годин.

o Лягати спати і прокидатися в один і той же час.

o Харчуватися в один і той же час. Регулярно гуляти на свіжому повітрі.

o Дотримуватись правил особистої гігієни.

o Правильно харчуватися.

o Робити ранкову гімнастику.

o Грати в рухливі ігри.

o Займатися спортом.

Наші висновки:

Щоб бути успішним!

Щоб бути здоровим!

Щоб встигати багато зробити!

Щоб завжди мати гарний настрій!

Треба дотримуватись  режиму дня!

А ще здоров’я залежить від нашого ставлення один до одного, до своїх рідних, оточуючих.

б) Гра «Зобразіть поведінку героя згідно картинки, яку ви витягнете із конверта».

  •       Зобразіть гарну поведінку людини.
  •       Зобразіть  погану поведінку людини
  • Зобразіть людину, яку образили.
  • Зобразіть людину, з якою всі дружать.
  • Зобразіть здорову людину.

(Ліворуч – малюнки з поганою поведінкою та поганими вчинками, праворуч – з гарною поведінкою та із зображенням людини, з якою всі дружать).

Висновок. Здоров’я буде добре й збережене тоді, коли людина гарно поводиться. Їй приємно, що до неї ставляться добре товариші, рідні й у неї  є багато друзів.

 

Вчитель.

Важливим чинником збереження здоров’я є раціональне харчування.

«Ми живемо не для того щоб їсти, а їмо для того, щоб жити» - говорив древній філософ Сократ.

Важливо їсти не тільки вдосталь, а й правильно. Наш організм повинен отримувати різноманітну їжу, насичену білками, жирами, вуглеводами, а також вітамінами і мінеральними речовинами.

в) бесіда про вітаміни

Осінь, літо і весна багаті на фрукти та овочі,  які потрібно споживати. У них є багато корисних для організму речовин, особливо вітамінів.

Так як під час гарячої обробки  вітаміни  розкладаються, фрукти і овочі краще їсти сирими. Але їх треба добре мити, щоб запобігти кишковим захворюванням.

Вітаміни потрібні для  росту  і  розвитку  організму, а якщо їх не вистачає, людина тяжко хворіє.

 (Хлопчики розповідають про вітаміни).

Вітамін  В.  Я  необхідний для розумової і фізичної праці.

Вітаміни групи В  містяться у гречаній та вівсяній  крупах, у  горосі, печінці, м’ясі, яйцях.

Вітамін С.  Я підвищую протидію організму  захворюванням,  сприяю росту. Багато мене є у овочах: капусті, помідорах, цибулі, картоплі, а найбільше – у ягодах чорної смородини, у плодах шипшини.

Вітамін Д.  Я зміцнюю  кістки. Вітамін Д міститься у яйцях, печінці, молочних продуктах, риб’ячому жирі. Крім того, вітамін Д людина отримує від  сонця.

г)  Гра «Корисно чи шкідливо»

Якщо це корисно - плескаємо у долоні, а якщо ні – сидимо тихо.

  • Можна переїдати.   http://www.mukachevo.net/Content/img/news/p_54527_1_gallerybig.jpg
  • Їсти  треба 4 рази на  день. +
  • Під час вживання їжі можна відволікатися . –
  • Їжа повинна  бути  різноманітною .+
  • Їсти треба швидко, не пережовуючи їжу. –
  • Сіль потрібна людині у великій  кількості. –

- А  ще відгадайте наші загадки на тему:  «Згадай,  відгадай» .

 1. Вітаміну А багато,http://www.autobum.net/images/pravilnoe-pitanie-recepty-pravila-racionalnogo_4.jpg

    Про це всі повинні  знати,

    Щоб високими  росли,

    Щоб веселими  були,

    Щоб зір ніколи не псувався,

    Що потрібно споживати ?  (Морква ).

 

2.Якщо  хочеш  підрости 

    І  учитися  прекрасно,

    Їж  цибулю,  виноград,http://korysne.ostriv.in.ua/images/publications/4/10997/1329401543.jpg

    І  лимон,  і  мармелад,

    І  малину,  і шипшину.

    Вітаміном  яким

    Багаті  ці  рослини ?  ( С )

Вчитель.

Ото  ж  бо,  друзі, 

     Вітаміни  завжди  всім  потрібні.

     Тож  завжди  їжте

     Моркву,  картоплю,  житній  хліб,

     Щоб  все  було  і  смачно,  і  ситно.

     Дружіть  з  молоком  і  маслом.

     Бо  ж,  знайте,  більш  нема  багатства.

     За  це  міцне  здоров’я  наше.

     На  радість  усім,  і  тату,  і  мамі.

     Здорові  всі  зростіть  та гарні.   

д) демонстрація міні – газети та обговорення змісту.

 

II група «Всезнайки». Питання:  «Шкідливі звички!»

1.Надання потрібної інформації.

а)міні -лекція.

Учень.Перед нами поставили завдання з’ясувати, що ми знаємо про шкідливі звички?http://estetik-tryd.ru/wp-content/uploads/2013/08/260813_4.jpg

  •              Що таке звичка? Коли людина виконує якісь дії постійно, підсвідомо у неї виникає бажання або необхідність робити їх знову і знову – це і є звичка.

Звички бувають шкідливі і корисні.

 

Найбільшу шкоду організму людини приносять такі звички: алкоголь, куріння, наркотики, токсикоманія.

б) легенда про тютюн

Летів якось чорт. Та кудись задивився

Й на вербу суху животом настромився.

Помер. Може, правда, а може брехня –

Посипалася з чорта того порохня.

Ішли мужики. Порохню найшли:

Вони недалечко там поле орали.

Кишені діряві були, як на зло,

Тож, чортове зілля повсюди зійшло. 

Понюхали – листя духмяним здалося.

Комусь до смаку воно дуже прийшлося.

«Ти ба!» - мовив хтось, і від цього «ти ба»

З’явилася назва у зілля – ТАБАК.

Багато з тих пір табаку розвелося.

Пізніше курити його повелося.

А хтось, кажуть, сплюнув і вигукнув: «Тю!»

З’явилась у зілля ще й назва «ТЮТЮН»

Учень.

Є ще інші шкідливі звички: дивитися довго телевізор, грати в комп’ютерні ігри, на мобільних телефонах, гризти нігті, читати лежачи та інші.

Висновки.

  •   Мати або не мати шкідливої звички – справа особиста. Але якщо ви хочете гордо заявити про себе як про людину без шкідливих звичок, то ваш вибір – здоровий спосіб життя!
  •   Навчися казати «Ні»!

З кожним роком ти стаєш самостійнішим та незалежним. Усе більше часу перебуваєш в компаніях однолітків або старших друзів. Можуть виникнути ситуації, коли треба тобі запропонують закурити цигарку, можливо, навіть з наркотичною травою, випити пива чи вина. Ти мусиш навчитися казати «Ні

2. демонстрація плакатів.http://ocpvm.org.ua/wp-content/uploads/2013/07/SDC14137.jpghttp://portal.prolisok.org/uploads/posts/2013-02/1360764017_2.jpg

Фізкультхвилинка.

III група  «Художники». Питання :  «Ми за здоровий спосіб життя!»

1.Надання потрібної інформації.

а) міні - лекція

Учень1. Перед нами поставили завдання з’ясувати, що ми знаємо про здоровий спосіб життя.

На дошці прикріплено плакат з малюнком Палацу Здоров’я, до якого веде стежка. Візьміть кольорові паперові «сліди». Напишіть на них слова, які приведуть вас до «Палацу Здоров’я». Капітани, прикріпіть «сліди» на «шлях Здоров’я». (Заняття спортом, активний відпочинок, загартовування, корисні звички, особиста гігієна, дотримання режиму дня, ранкова зарядка, ігри на свіжому повітрі, правильне харчування)

Вчитель. Здоров’я родини – здоров’я дитини.

В цю істину вкладено глибокий зміст.PB100068

Здорова родина – здорова дитина.

У цих двох поняттях прокладено міст.

Хай міст цей єднає батьків і дітей,

Щоб правильно й радісно жити,https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSP-e6Ak16EihjE0T2sCGgDPv8aqBUm2Aek24eR8XK0naQ7-BSl

Іти по життю із девізом в руках:

«Здоров’я потрібно цінувати».

 

Y. Узагальнення матеріалу.

Рефлексія.

1.Висновок

Кожна людина повинна берегти і зміцнювати своє здоров’я. Іграшку, книжку, одяг можна купити за гроші, але здоров’я не купиш. Саме тому з раннього дитинства треба дотримуватися здорового способу життя.

- Що це таке «здоровий спосіб життя»?http://xvatit.com/uploads/posts/2008-11/1226307475_3.jpg

(Здоровий  спосіб  життя – це дотримання режиму дня правил гігієни, правильне харчування, заняття спортом, фізичною працею,загартовування, відмовлення від шкідливих звичок).

 

 

 

- Як ви розумієте вислів «Здоров’я – найдорожчий скарб»?

2.Гра «Продовж прислів’я»

Я починаю, а ви продовжуєте.

Було б здоров’я, все інше …  (наживеться).

Як немає сили, то й світ …   ( не  милий ).

Здоров’я маємо – не  дбаємо, а втративши –  ( плачемо).

Здоров’я за гроші …  ( не купиш).

Хворому і мед   (гіркий).

Бережи одяг доки новий, а здоров’я – доки  (молодий).

Здоровому – завжди    ( здорово).

Вартість здоров’я знає той, хто  …( його  втратив).

У здоровому тілі – завжди   … (здоровий  дух).

Вчитель.

Пам’ятайте:

Здоров’я – найбільше  багатство,

Яке  має  людина.

Будьте  здоровими  та щасливими.

Вчитель. Якщо хочеш  бути  здоровим,

                Правило  запам’ятай:

                Турботу  про  своє  здоров’я

                На  лікарів  не  перекладай.

                Лікарі  лікують  хворих,

А  здоров’я  вони  не  творять.

                Людина  повинна  бути  сама

                Дисциплінована  і  вольова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. М. О. Володарська «Усі уроки з курсу  «Основи здоров’я», 1 – 4 класи, 2– ге видання, [Текст] /-Х.: «Освіта»,2011 рік
  2.          Бібліотека «Шкільного світу», «Інтерактивні уроки в початковій школі», [Текст] /– К.:«Шкільний світ», 2007 рік.
  3. Бібліотека  «Шкільного світу», 2008 рік [Текст], «Проекти в початковій школі. Тематика та розробки занять».
  4.          Т.В. Воронцова «Основи здоров’я, 5 клас». Посібник для вчителя [Текст] /– К.: «Алатон», 2006 рік.
  5. Т.В. Воронцова «Зошит – практикум, 5 клас», [Текст] /– К.: «Алатон», 2006 рік.
  6. Журнал «Початкова школа». К. : / Преса України/ № 1, 2014 рік, [Текст]

 

docx
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку